Hur länge?

C

caballera

Hur länge tycker ni att det är okej att använda en honkatt i avel förutsatt att hon är helt frisk och pigg?

Jag har en honkatt på 8 år (EC) som har använts i aveln hos föregående ägare (har fått 3 kullar på 4 år). Hon är helt underbar och jag skulle gärna vilja ha en kull efter henne innan jag kastrerar och fortsätter ställa ut som kastrat. Jag har försökt få tag på ett barnbarn till henne men utan framgång.

Hon har varit hos veterinären nylign och konstaterats helt frisk. Tycker ni att hon är för gammal?

Sv: Hur länge?

Hur längesedan är det hon fick sista kullen?

Jag hade inte tagit kull om det gått mer än 2 år sedan sist, annars är det inga större problem att använda en frisk 8-åring i avel (även om jag föredrar att kastrera dem vid 3-4 års ålder för att inte riskera livmoderinflammationer eller tumörer av p-pillerätande).

Sv: Hur länge?

Min Yogas mamma parades om vid 8 års ålder, mest för att hon inte löpte innan dess (på flera år alltså) men är en supermamma. Yuvärr blev hon inte dräktig och är nu kastrerad. Så en kull skulle jag absolut testa, om hon nu är friskförklarad. Men man får väl ha riskerna i bakhuvudet på en så "gammal" katt.

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar