Hur länge sover du med gott samvete?

Sv: Hur länge sover du med gott samvete?

Min rastar jag vid 22 30 varje dag.
Vardagar Stiger jag upp 06 30. Och helger sover vi till 7 30. Hon äter mat kl 08 00 varje dag.
Håller dessa tider benhårt

Jag går ut med Uno precis innan jag går och lägger mig (oftast 21-22 nu när jag jobbar, senare på helger) och direkt när jag vaknar (05:00 vardagar och 07-09 helger).

Har hänt enstaka gånger att han väckt mig tidigare på helgerna för att det krisat och han velat ut om jag sovit längre än vanligt.

Tills jag vaknar. Jag tolererar inget pip eller gnäll när jag sover.
Bör kanske nämnas att han ibland får vänta ännu längre. När jag jobbar går jag upp fem. Han är morgontrött och ligger mest och tittar på mig ("men matte, kom och lägg dig...") och där får han ligga kvar, han ska inte få för sig att det är OK att vara uppe vid den tiden på morgonen. Husse, som för tillfället är ledig, tar ut honom när han vaknar.

När jag är ledig har jag gärna sovmorgon till lunch. Om inte husse är hemma och vaknar först får valpis sova vidare tills jag vaknar. Finns inte på kartan att jag går upp åtta på morgonen en ledig dag för en kisspromenad (undantag för icke rumsrena valpar givetvis).

Jag har aldrig funderat i timmar hur länge det måste vara, det "bara blir". Igår var hundarna ute sista gången strax efter 21.30. Min sambo var ute med sin hund runt 4 i morse (han skulle upp o pissa o då hängde lillskiten på, det brukar hon göra). När jag gick upp 7.30 låg det likt f-bannat både piss o skit i vardagsrummet. Lillskiten, 4år gammal, har bestämt att det är helt okej att gå på toa inne om hon har tillgång till hela huset. :mad: Jag är så trött på det... (fick jag bestämma skulle hon sova begränsad med kompostgaller, för då håller hon sig/säger till)... Min hund däremot rantade ut ur sovrummet runt 8.30 då ville hon ut, 10h efter kvällskiss. Jag "ropar" inte ut dem på lediga mornar, vill de ligga kvar o va morgontrötta är det helt ok, kommer de med mig upp släpper jag alltid ut dem. Min hund säger till vid panik, medan min sambos hund gärna nyttjar mattor o golv även om det inte är panik.

Ibland håller hundarna sig 12 h, men "normalt" en arbetsdag är de ute vid 21 sista gången och kommer ut första gången vid 4-5.

Nu i lovtider har jag en tendens att vända dygnet, så sista 15min-rundan är väl vid 01.30-02.00-tiden, och upp går vi någon gång före 11. Zipper kan med lätthet sova till både 12 och 13 men jag tycker det är elakt :p

Min hund går nu på sommar lovet ut sista kiss rundan vid 12-13 och sedan senast ut vid 10.. Men jag får panik om hon inte kommer ut innan 10 haha :angel:
Men annars så kan jag igentligen gå ut sista och första rundan när jag vill då bella inte vissar när hon är nödig och sover eller igentligen håller sig lugn tills jag går upp och går ut med henne.
Några har hundar som piper när dom vill ut men det har bella aldrig gjort utan hon går ut när jag går ut :devil::)
Men hon går som tidigast ut på kvällen 10 och senast på morgonen 10 (skoldag) och hon har aldrig gnällt eller nåt.

Men sen så är bella jätte duktig på att hålla sig då min mamma var sjuk en gång och jag bortrest och då höll hon sig från 7 på morgonen till 8 på kvällen :cry:
Aldrig mer... :mad:

Hahah det va av mig

*kl*

Min 11-veckorsvalp och jag lägger oss 12-1 på natten och det sista vi gör innan vi störtar i säng är att gå ut på gräsmattan. Vi kommer ALDRIG upp innan 9 på morgonen, inte en chans. Första natten ställde jag klockan på väckning till 8, för jag tänkte att hon kanske inte skulle kunna hålla sig längre. Tji fick jag. Hon sov som en stock till kvart i 9 då. Sedan sträckte hon på sig, tittade på mig och när jag började resa på mig så såg hon ut att fundera på om det verkligen var värt att gå upp så tidigt :D Igår vaknade hon kvart över 10...

De hundar jag har fått låna hem har fått rätta sig efter mig. Sover jag så sover jag och då tänker jag INTE gå ut för att de ska kissa. Jag känner mig inte kissnödig när jag sover - det lär inte de heller göra. Jag brukar dock vakna efter ca 8 timmar av mig själv, så ungefär så länge brukar våra nätter bli.
En av tikarna sov en gång ca 15 timmar i ett sträck :p Jätteskönt.

Min elvamånaders sover alltid när vi är hemma, så länge vi inte tränar något förstås. För det har jag lärt honom. Han kan hålla sig länge, men blir det akut så säger han till. Man hör ju direkt om det är ett snart kissar jag på mig-pip eller bara ett ge mig uppmärksamhet-pip.

På morgnarna ligger han alltid kvar 1-2 timmar efter att jag har klivit upp. Även om jag kliver upp vid elva.

På vardagar brukar sista prom bli vid 19-19.30,och sen ut vid 4.30 på morgonen!

Helger blir sista prom vid 21.30-22,sen bllir första prom vid 8-(9)!

Hon är så morgontrött,så resa sig upp och vilja gå ut? Nej,hon sover tills jag rasslar i kopplet! Och reser sig sakta och makligt upp,inget stress ut för hennes del!

Och då har jag även fått i mig frukost i lugn och ro,och klätt på mig!

Och blir hon nödig under natten av någon anledning,så väcker hon oss alltid,aldrig gör inne!
Och blir hon nödig på morgonen,innan jag är klar/vaknat,så visar hon det,så då går vi ut!

*kl*

Tack för massor av intressanta svar! Då känner jag mig inte lika hemsk, eftersom hon faktiskt sover när jag vaknar.

Jag kan också få dåligt samvete om det går för lång tid emellan men samtidigt vet jag att de klarar sig och i annat fall säger till.
Vi människor dricker ju kaffe,te,öl mm som är vätskedrivande vilket innebär att vi inte kan jämföra med en hund som bara dricker vatten.Vi klarar ju oss hela natten för det mesta och även om man nu skulle vara nödig på morgonen så kan man ju hålla sig en stund till iallafall.
En annan sak jag lagt märke till är att hundarna(trots att de är stimmiga och vill ut på morgonen)faktiskt går halva rundan innan de ens sätter sig,vilket borde utgöra det största beviset på att det inte var så brottom ut iallafall.
Jag ställer ingen klocka på morgonen om jag är ledig men 9-11 timmar kan de få vänta på natten om jag är trött.

Min chihuahua är nog extrem i detta fall tror jag, VÄRLDENS sjusovare!!!

På helgen så kan vi gå ut med henne sista gången runt 10-12 tiden på kvällen, sedan sover vi till max 10 nästa dag men hunden ligger kvar och snarkar under täcket hur länge som helst!! Vid 12 brukar vi ta ut henne, om hon inte kommit upp självmant tidigare förstås, men oftast har hon inte det. Men hon har inte bråttom ut, tvärt om. Hon vill helst ligga kvar en stund till då vi väcker henne.

Kanske en dum fråga men kan det vara farligt på något vis om hunden håller sig för länge????

Senast ändrad av en moderator:

När jag bara hade en hund och hon var lite äldre (9-10 mån) sov jag tills jag vaknade och fick då oftast övertala vovvan att gå ut ;). Då hade det gått mellan 13-14 timmar ibland.
Nu när jag har en till hund som fortfarande är valp så brukar han väcka mig efter ca. 7 timmar så då går vi ut och snabbkissar och sen sover vi ytterligare 4-5 timmar.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Senast: MML
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 970
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka