Hur länge sover du med gott samvete?

H

Hannahbal

Jag har funderat ett tag nu över hur lång tid man planerar mellan sista kvällspromenaden och första morgonpromenaden? Hur lång tid tycker du att din/a hund/ar ska kunna hålla sig och inte hoppa på stället av nödighet för att komma ut på mårgonen?

Jag kännde mig så hemsk imorse när hunden inte kom ut förns 11 timmar efter kvällspromenaden. Visst, hon sover ju bara på natten, men ändå. Jag har satt 10 timmar som maxgräns (vet verkligen inte varför, bara blev så:angel:), men det gör ju också att det blir utgång tidigast 11 varje kväll för att jag ska ha möjlighet att kunna gå upp och gå ut till 9 på morgonen som tidigast och alltså kunna sova lite längre än vanligt nu när jag är ledig.
Skulle ju vara skönt med att kunna sova lite längre eller ta kvällspromenaden lite tidigare någon dag utan att må skitdåligt av skuldkänslorna.

Så, vad tycker ni är ok vad gäller tid mellan kvällspromenaden och morgonpromenaden? Fram med vad ni tycker, så jag får lite perspektiv på saken!:bump:

Sv: Hur länge sover du med gott samvete?

Jag brukar inte låta det gå alltför länge, men nån gång har det blivit sådär 11timmar. Min stora hund säger till om han måste ut (väcker mig om han får magknip tex) så de skulle helt enkelt säga ifrån ifall de blev nödiga. Den lilla är inte riktigt rumsren och det är svårt att veta varför han gnäller ibland. Men gnäller gör han. Han har ju bara varit här 1½månad.

Just på natten har jag ingen gräns, utan jag ser till hunden. Piper hon går jag ut med henne. Ligger hon utslagen på husses kudde och snarkar får hon ligga kvar. Som mest har hon väl sovit 22.30 till 10.30, så tolv timmar ungefär.

Om vi däremot går upp och stökar runt brukar vi försöka gå ut fort, för det är ju då hon känner efter.

Ja, Mira är ju vuxen men har varit hos mig i 2 1/2 vecka, men ingen olycka har hänt trots att hon nog spenderat den mesta av sin vakna tid i hundgård eller ute på gården.
Hon har inte sagt till om att hon är nödig, men det kanske kommer senare.

Har i alla fall väldigt dåligt samvete för den tid det tar på natten innan hon kommer ut igen på morgonen. Jag är en riktig nattmänniska och sjusovare på mornarna, så det blir rätt sena kvällspromenader så jag kan sova en del på morgonen i alla fall. Ändå är det ju trevligt att inte behöva vakna med skuldkänslor. Skulle kännas bättre om hon började störa mig när hon ville ut på mornarna så man vet hur nödig hon är…

Blir ju oftast en 9-10 timmar mellan kvällsprommisen och morgonprommisen nu när det är ledigt, men har ingen större koll på ifall det är för lång tid…

Ja, som sagt skulle det ju vara skönt om hunden säger till när det behövs utgång på morgonen. Får hoppas att det kommer senare, men som det är nu så skulle hon väl säkert vänta hur länge som helst utan att säga till. Hon sover mest hela tiden, både på morgon, eftermiddag och kväll.

Tillägg: Såklart går jag ut med henne dirrekt när jag väl går upp, problemet är väl snarare hur lång tid det tar innan jag faktiskt går upp, har lätt för att stänga av väckarklockan och slumra bort ett tag till. Jag är ju inte riktigt inne i rutinen ännu, är van vid att kunna sova precis hur länge jag vill när jag väl är ledig.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, som sagt skulle det ju vara skönt om hunden säger till när det behövs utgång på morgonen. Får hoppas att det kommer senare, men som det är nu så skulle hon väl säkert vänta hur länge som helst utan att säga till. Hon sover mest hela tiden, både på morgon, eftermiddag och kväll.

Tillägg: Såklart går jag ut med henne dirrekt när jag väl går upp, problemet är väl snarare hur lång tid det tar innan jag faktiskt går upp, har lätt för att stänga av väckarklockan och slumra bort ett tag till. Jag är ju inte riktigt inne i rutinen ännu, är van vid att kunna sova precis hur länge jag vill när jag väl är ledig.

Vi är ju flockledare och självklart bestämmer väl vi förare när vi går upp på morgonen eller? Annars får man en hund som står vid sängen i tid och otid och ska dra upp en. Det är ju vi som bestämmer när saker ska ske. Mina två hundar sover oftast precis lika länge som jag. Mycket behagligt att slippa rusa runt och klä på sig samtidigt som man ska plocka med sig bajspåsar och koppla hundarna när hundarna är överallt och ingenstans. Nä man ska ha lugn och ro på morgonen och kunna klä sig utan studsande hundar. Börjar någon av dom fjanta runt sätter eller lägger jag dom tills jag är klar.
Men detta är bara min åsikt...:cool:

Ja, Mira är ju vuxen men har varit hos mig i 2 1/2 vecka, men ingen olycka har hänt trots att hon nog spenderat den mesta av sin vakna tid i hundgård eller ute på gården.
Hon har inte sagt till om att hon är nödig, men det kanske kommer senare.

Har i alla fall väldigt dåligt samvete för den tid det tar på natten innan hon kommer ut igen på morgonen. Jag är en riktig nattmänniska och sjusovare på mornarna, så det blir rätt sena kvällspromenader så jag kan sova en del på morgonen i alla fall. Ändå är det ju trevligt att inte behöva vakna med skuldkänslor. Skulle kännas bättre om hon började störa mig när hon ville ut på mornarna så man vet hur nödig hon är…

Blir ju oftast en 9-10 timmar mellan kvällsprommisen och morgonprommisen nu när det är ledigt, men har ingen större koll på ifall det är för lång tid…

Varför har du dåligt samvete och skuldkänslor för att din hund har sovit en hel natt? Man får lägga bort sitt samvete och skuldkänslan när man tänker hund. En hund lever i nuet och har ingen ANING om när den senast var ute och kissade. Jag tror (bara mina egna teorier) att en ledarvarg hade blivit mäkta förbannad om en i flocken gått från för att kissa när alla andra sover, detta resulterar ju i att hela flocken vaknar och blir orolig. När ledarvargen sover, då sover minsann alla andra också, vare sig de vill eller inte.

Hur lång tid tycker du att din/a hund/ar ska kunna hålla sig och inte hoppa på stället av nödighet för att komma ut på mårgonen?
Tills jag vaknar. Jag tolererar inget pip eller gnäll när jag sover.

Mina sover tills jag vaknar..
Dom gånger dom har väckt mig har dom vart dåliga på nåt vis..

Tack för två inlägg som fick mig att tänka ett steg längre!
När du lägger fram det på det viset känns det ju tvärt om, vi har morgonrutiner som är lugna och sunda för hunden som just hund.

Men… Jag kan inte sluta att fråga mig själv om jag inte "plågar" min hund med nödighet som vapen…? Nu var ju det lite överdrivet, men menar du att jag skulle kunna ta ut hunden på en kvällspromenad på en fast tid och sen sova (nästan) hur länge som helst på morgonen, utan att det egentligen påverkar hunden nämnvärt? Eller gäller fortfarande någon timmgräns?

Funderar mest kring detta för att min käre far tycker att jag borde vänta med promenaden till 23-23.30 för att kunna gå upp vid 9.30, annars är hon ju så kissnödig!
Ska tilläggas att han inte är speciellt hundkunnig och slipper både morgon och kvälls-promenaden och brukar snusa länge och väl på mornarna medans min väckarklocka ringer…;)

Mina sover tills jag vaknar..

Så är ju min också, men innebär det automatiskt att man kan sova hur länge man vill så länge hon också sover, och alltså inte borde känna hur nödig hon är?

Så är ju min också, men innebär det automatiskt att man kan sova hur länge man vill så länge hon också sover, och alltså inte borde känna hur nödig hon är?

Precis så tror jag att det är!:)

mina sover tills jag plockar fram kopplena. jag måste dricka mitt kaffe innan vi promenerar, annars blir jag en mycket dålig matte och det vill jag inte utsätta dem för i onödan. är vi på landet släpper jag ut dem och så får de vara ute medan jag dricker kaffet. måste de komma ut tidigare väcker de mig.

Idag klev jag upp kl 9. Och hunden har fortfarande inte klivit upp :rofl:

Min vovve får gå ut så fort han vaknar, men oftast så sover han längre än vad jag gör :p Men jag kan med gott samvete sova 10-12h, vovven sover ändå minst lika länge.

Min hund sov tills jag vaknade, om hon inte var jättenödig och behövde verkligen bajsa.

Jag går en kort runda med mina hundar precis innan jag går och lägger mig, oavsett vilken tid på dygnet det är. Det kan alltså bli allt mellan 22-04 på natten, och vi är bara precis ute så länge så att hundarna hinner kissa (5 minuter). Sen kan jag sova med gott samvete, och hundarna snusar lika gott de. Så fort jag vaknar så öppnar jag bara dörren och släpper ut hundarna en och en så att de får kissa (bor på en gård), Ruby först och sen Yakima. Och sen kan vi ligga och dra oss igen om vi inte har några tider att passa!

Tack för två inlägg som fick mig att tänka ett steg längre!
När du lägger fram det på det viset känns det ju tvärt om, vi har morgonrutiner som är lugna och sunda för hunden som just hund.

Men… Jag kan inte sluta att fråga mig själv om jag inte "plågar" min hund med nödighet som vapen…? Nu var ju det lite överdrivet, men menar du att jag skulle kunna ta ut hunden på en kvällspromenad på en fast tid och sen sova (nästan) hur länge som helst på morgonen, utan att det egentligen påverkar hunden nämnvärt? Eller gäller fortfarande någon timmgräns?

Funderar mest kring detta för att min käre far tycker att jag borde vänta med promenaden till 23-23.30 för att kunna gå upp vid 9.30, annars är hon ju så kissnödig!
Ska tilläggas att han inte är speciellt hundkunnig och slipper både morgon och kvälls-promenaden och brukar snusa länge och väl på mornarna medans min väckarklocka ringer…;)

Du plågar inte din hund.. Självklart kan du fortsätta med dina rutiner med en kissrunda på kvällen innan du ska sova och gå upp när du behöver. Mina hundar kan visst vakna på morgonen men när dom märker att jag inte går upp så går dom ju och lägger sig igen. Och dom är väldigt sällan kissnödiga ändå.Du behöver nog inte bekymra dig så mycket över det där.. Sov så länge du vill vet ja:D

Mina hundar som är eg vana att gå upp vid 7 tiden är trots det ruskigt morrontrötta....så går jag sista turen kanske vid 9 på kvällen så kan dom hålla sig till 11 dan efter...ÄR dom nödiga så säger dom till men verkar tillfreds för det mesta med att bara sova

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Senast: MML
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 970
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka