Hur länge ska man vara hemma med valp?

När man köper en valp så vill jag vara hemma med den tills den är rumsren. Samtidigt måste jag ta ledigt för jobbet, och då kan det ju vara intressant och veta på ett ungefär hur lång tid det tar innan det är ok att lämna unghund hemma någon timme? Efter en månad? Två månader?

Hur gör folk som arbetar heltid och skaffar valp? I böcker är det väldigt luddig info kring detta.

Sv: Hur länge ska man vara hemma med valp?

Nästa gång det är dags att skaffa valp så har jag sparat semester så att jag kan vara hemma i två månader.. Sedan blir det dagmatte:)
Min yngsta kunde man lämna i ett par timmar från typ fyra månader (med träning innan) men när allt gick som bäst så började hon att tugga på grejor vid sju, åtta månader:eek:
Det problemet gav inte med sig försen hon var ett och ett halvt:crazy:
Vad funderar du på för vovve?
Lycka till!:laugh:

Det beror ju på hur länge du tänkt lämna valpen, om 1 eller 2 månader räcker?

Men om vi diskuterar flera timmar så är 12 veckor ( valpen ) på tok förlänge enligt mig.

Det krävs långsam träning för att få en hund trygg ensam, vissa har lättare med separation än andra.

Var hemma så länge du kan och ha sedan en dagmatte/husse som kan ta över :)

Senast ändrad:

Jag tog en månads semester när jag köpte min hund. Därefter var han med min mamma på hennes jobb tills han var ca 7 månader. Han var endast hemma själv korta tider den perioden. Idag är min mormor dagmatte åt honom.

Ska jag vara ärlig så kräks jag på sådana här frågor. Just för att; Det är individuellt. Och när man tagit 1 månads semester och valpen är 12 veckor, ska den lämnas ensam hemma 8 timmar om dagen med undantag för lunchrastning?

Alla i min närhet har varit hemma med valpen någon månad, för att sedan ha en dagmatte under arbetstid.

Det många gör fel är att de går för fort fram med ensamhetsträning, och får ofta bakslag.

Har man ingen erfarenhet av hundar sedan innan så är det inte så självklart att man inte vet.

Även om det är självklart för dig och mig att man inte lämnar en liten valp så länge så är det väl bättre att folk ställer en ärlig fråga och verkligen funderar över svaret? Det är väl bättre det än folk som inte bryr sig öht och bara gafflar om hur rätt de har och om påhopp hit och dit.

Min förra hund som jag köpte som valp när hon var 4 mån kunde vid 6 mån ålder lämnas ensam 1-2 timmar.

Ställ in dig på att du kommer att behöva dagmatte, oavsett. Det tar låååång tid att ensamhetsträna på korrekt sätt.

Hur hade du tänkt lösa dagpassningen efter att hunden är rumsren?

Jag kommer vara hemma med min tills hon är minst 8 månader om inte mer. Jag pluggar på distans och har ett jobb dit jag kan ta med hundarna så så har jag löst det nu. Sen får vi se hur lösningen blir i framtiden...

Ska jag vara ärlig så kräks jag på sådana här frågor. Just för att; Det är individuellt. Och när man tagit 1 månads semester och valpen är 12 veckor, ska den lämnas ensam hemma 8 timmar om dagen med undantag för lunchrastning?

Alla i min närhet har varit hemma med valpen någon månad, för att sedan ha en dagmatte under arbetstid.

Det många gör fel är att de går för fort fram med ensamhetsträning, och får ofta bakslag.

Jag fattar väl också att det är individuellt! Men jag undrade hur alla andra som arbetade heltid gjorde. Känner liksom bara till studenter i nuläget som har haft valp, och då går man ju knappt i skolan. När vi hade valp så var det hundra år sedan, så jag minns inte.

Min förra hund som jag köpte som valp när hon var 4 mån kunde vid 6 mån ålder lämnas ensam 1-2 timmar.

Ställ in dig på att du kommer att behöva dagmatte, oavsett. Det tar låååång tid att ensamhetsträna på korrekt sätt.

Hur hade du tänkt lösa dagpassningen efter att hunden är rumsren?

Vi hade först planer på att låta den gå på hunddagis. Men de flesta dagis verkar ha åldersgräns på runt 6 månader.

Det känns dock konstigt att låta "vem som helst" vara dagmatte och passa vovve, jag är kinkig med mina djur. Men å andra sidan, vem vet vad som händer på hunddagiset. Det kan ju fungera bra.

Dogwalking: Är inte så intresserad av att släppa in någon vilt främmande i vårt hem för att ta ut vovve på promenader. Gäller ens hemförsäkringen om det händer något när man lämnat ut sin nyckel?

Det känns dock konstigt att låta "vem som helst" vara dagmatte och passa vovve, jag är kinkig med mina djur. Men å andra sidan, vem vet vad som händer på hunddagiset. Det kan ju fungera bra.

Dogwalking: Är inte så intresserad av att släppa in någon vilt främmande i vårt hem för att ta ut vovve på promenader. Gäller ens hemförsäkringen om det händer något när man lämnat ut sin nyckel?

"Vem som helst"? Du får väl lära känna personen innan då eller be någon du känner.

Nej, hemförsäkringen gäller inte om du lämnat ut nyckeln. Det finns särskilda dogwalkingfirmor du kan anlita om du vill ha mer garantier.

Kan du inte tänka dig dagmatte eller dogwalker och planerar vara hemifrån på heltid efter någon månads semester så bör du nog inte skaffa hund. I alla fall inte en valp.

"Vem som helst"? Du får väl lära känna personen innan då eller be någon du känner.

Nej, hemförsäkringen gäller inte om du lämnat ut nyckeln. Det finns särskilda dogwalkingfirmor du kan anlita om du vill ha mer garantier.

Kan du inte tänka dig dagmatte eller dogwalker och planerar vara hemifrån på heltid efter någon månads semester så bör du nog inte skaffa hund. I alla fall inte en valp.

Vet att det finns dogwalkingföretag, och det skulle kunna vara ett alternativ faktiskt. Det känns lite mer seriöst, som du säger.

Men hur fungerar dogwalking, för mig betyder det att dom bara promenerar hunden som sedan får vara ensam hemma mellan promenaderna?

Det är ju inte idealistiskt för en valp.

Men jag kan ju ha fel då jag inte vet vad dogwalkers går ut på.

/C

Men hur fungerar dogwalking, för mig betyder det att dom bara promenerar hunden som sedan får vara ensam hemma mellan promenaderna?

Ja. Jag har anlitat en dogwalker förut, via en förening man lätt hittar om man googlar på dogwalking. De kvitterade ut en nyckel, vi skrev kontrakt och hon åkte hem till mig och tog ut hundarna på en halvtimmesrunda vid lunchtid. Man kunde hyra in sig på två rundor per dag också om man ville men då kom det upp i några tusen i månaden.

Det funkade för mig under en begränsad period då jag hade två vuxna hundar hemma som båda klarade av att vara hemma så mycket, de hade dessutom sällskap av varandra. Jag jobbade 10 min hemifrån så jag var inte borta mer än just mina arbetstimmar.
Men ärligt talat var det ganska så skitjobbigt att komma hem efter en arbetsdag och möta två mycket utvilade glada damer i dörren...

Jag tyckte det funkade som nödlösning men jag skulle inte trivas med att ha det så om jag bara hade en hund som var helt själv hemma, och def. inte till en valp.

Jag har varit ledig tre månader med valpen och tränar honom att vara ensam. Det går sakta, men det gör ingenting. Min sambo jobbar hemma så just den biten har vi väl förspänt hos oss.

Det går ju aldrig säga hur lång tid det tar för en valp/hund att klara sig någon timme själv, ej hellre hur lång tid för rumsrenhet. Dock ska man nog inte förutsätta att en 12-16 veckors valp klarar en hel arbetsdag med bara en halvtimmes rastning. Vare sig ensam eller att hålla sig. (Det funkar för en del, men att FÖRUTSÄTTA det...nej.)

Försök haffa någon av dina vänner som har hund. Hur gör de? Kan ni låta hundarna vara tillsammans och kanske luncha på olika tider och då rasta även varandras hundar? (Dubbel ++ poäng!) Kanske kan din hund följa med till din kompis jobb? Var kreativ i dina lösningar! =)

Som någon tidigare skrev: En utvilad (ung-)hund som möter en i dörren när man jobbat en hel dag...
Om halvtimmesrastning på 8-timmars arbetsdag är enda alternativet lär man få planera att hunden tar resten av dagen i anspråk och stor portion av helgen för att få sina behov tillfredsställda. Så skulle jag tänka, som utgångspunkt iaf. Och sedan prova mig fram därifrån.

/Syrsa

Om man inte kan ha en dagmatte får man nog ta med hunden på jobbet. Annars är det inte lämplig tidpunkt att skaffa en valp om man måste lämna den heldagar direkt man börjar jobba igen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 317
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 478
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 798
Senast: Otherside
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 187
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka