Hur länge på pilatesboll?

Poxz

Trådstartare
Jag har precis köpt en pilatesboll som jag tänkte sitta på framför datorn för att stärka bålen. Jag är rätt otränad. Eller ja, ok, väldigt otränad. :D

Tänkte att det kanske är lätt hänt att sitta för länge, finns det några rekommendationer för "maxlängd" på "passen" i början? Jag känner ju att det faktiskt tar lite bara att sitta. :)
 
Sv: Hur länge på pilatesboll?

Vad menar du skulle hända om du sitter för länge?

Det är ju inte direkt som att börja med löpning.
 
Sv: Hur länge på pilatesboll?

Att träna bålen är förvisso inte som att löpträna, men det tar som sjutton ändå! Det är så många, framförallt små muskler inblandade när du balanstränar och att var vältränad är ingen garanti för att ha starka coremuskler! Jag vet flera som kroknat rejält efter bara några få minuter när de testat coreträning :) Så underskatta inte träning med pilatesbollar mm! :)

Till TS: du kan ju få ett hum om vilken nivå du ligger på genom att testa din styrka på bollen: testa att göra situps med hjälp av bollen (du ska låååångsamt resa upp överkroppen för då måste du balansera upp kroppen en längre stund och då är det jobbigast! :p). Om det är jobbigt att göra mindre än 10 situps så kan du tänka att så lång tid det tog att göra situps, mycket längre tid än så behöver du inte sitta på bollen i början.

Det kan låta väldigt lite, men är man otränad så får man köra enligt principen lite, men ofta. En otränad muskel bryts bara ner vid för hård, långvarig belastning och då blir träningen ineffektiv. Så tex om du bara sitter några minuter åt gången så gör då det kanske en gång i timmen. För varje dag eller vecka eller vad som känns bäst så ökar du på med någon, några minuter tex per dag. Prova dig fram till vad som passar dig själv bäst!
 
Sv: Hur länge på pilatesboll?

Jag underskattar inte träning med pilatesboll, men jag undrar vad faran är med att "gå ut för hårt"? Man känner när man blir trött liksom.
 
Sv: Hur länge på pilatesboll?

Grejen är att just coremuskler är vi ofta mer otränade i än övriga kroppen så det är lätt att det blir för mycket av väldigt lite. Det är lätt hänt att överanstränga sig och göra sig illa av ganska lite. Just för att man kanske normalt är van att ta i en viss grad och så tar man i lika mycket även med den delen av kroppen.
 
Sv: Hur länge på pilatesboll?

Tack för svar allihop!! :)

Grejen är att just coremuskler är vi ofta mer otränade i än övriga kroppen så det är lätt att det blir för mycket av väldigt lite. Det är lätt hänt att överanstränga sig och göra sig illa av ganska lite. Just för att man kanske normalt är van att ta i en viss grad och så tar man i lika mycket även med den delen av kroppen.

Ja, det var lite så jag tänkte, jag är otränad i övrigt men just coremuskulaturen är katastrofalt svag! Jag kör korta pass i början så får jag se hur det känns. Har suttit färdigt för idag. :)
 
Sv: Hur länge på pilatesboll?

Fast jag tycker inte att du bara ska sitta på pilatesbollen, utan kombinera med flera andra övningar. Annars är risken att du bara tränar statiskt och blir uttröttad, du behöver lite flera dynamiska övningar. Du kan googla på flera övningar eller skaffa en bok.
 
Sv: Hur länge på pilatesboll?

Fast jag tycker inte att du bara ska sitta på pilatesbollen, utan kombinera med flera andra övningar. Annars är risken att du bara tränar statiskt och blir uttröttad, du behöver lite flera dynamiska övningar. Du kan googla på flera övningar eller skaffa en bok.

Ja, det ska jag göra! :)
Sitter inte helt still nu, vickar lite på mig och lyfter på benen och flyttar på dem. :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 409
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 576
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 529
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp