Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Sv: Hur länge kan man vara hemma med full FP?

Men med andra ord, vi som inte har tänkt vara hemma längre än ett år, och bägge kommer jobba heltid sen, behöver inte trixa och knixa alls, utan kan helt enkelt ta ut full FP hela tiden? Och skulle det knipa med dagisplats så har man de där 90 dagarna med lägre ersättning att ta till som reserv?

Att kunna vara hemma hela 13 månader är ju superlyxigt tycker jag, när jag var liten var föräldraledigheten 6 månader, så jämfört med det...

Exakt så är det :)

Däremot kan det vara en idé att spara lite så att barnet inte behöver skolas in och börja gå heltid direkt, men hur man lägger upp det avgör man själv.

Vi har också så här, att under sommaren slås avdelningar och dagis ihop och det blir alltså ny personal, nya lokaler och nya barn. Kan bli väldans rörigt för en säg 13-månaders, men det betyder ju inte att inte alla barn klarar av det!
Vi har valt att vara hemma över sommaren också och skola in i sep/okt -11 ungefär då Räkan kommer vara runt 17-18 månader. Det känns än så länge som ett bra val, men sen får vi ju se hur vi känner när det börjar närma sig. :D

När barnet fyller 1 år räknas sgin om, har man inte full sysselsättning sänks den lika mkt, jobbar du tex bara 75% så sänks sgin med 25% oxå, men den föräldrapenninggrundande inkomsten behåller man tills barnet blir minst 2 år och behåller även vid 2a barnet till hen blir minst 2 år om man blir gravid igen inom 1år och 9 månader.

Ja ersättningen blir högre om du tjänar mer, ökad arbetstid eller lön. Man får ju löneförhöjning som vanligt fast man är hemma.

Jag trodde oxå att man skolade in när barnet och föräldrarna var redo, precis som att man kan börja i en ny klass mitt i terminen om man tex flyttat eller liknande.

Jovisst kan man skola in mitt i terminen. Men då ska man ha lite tur (eller rejält mycket tur) för att få en plats på det dagis man vill ha. Visst, man kan skola in på något av kommunens akutdagis och sen köa till dagiset närmast - men hur kul är det att behöva rycka upp barnet efter någon eller några månader. Eller att platsgarantin innebär att barnet får plats på ett dagis i andra ändan stan på datumet du vill. Vi köar till en dagisplats i augusti för att säkert få på storasyskonets dagis, och så gör nästan alla vi känner. De som velat skola in mitt under terminen har sett till att ha ca två månader FP sparade som krisbuffert ifall dagisplats skulle dra ut på tiden.

Rasmus fick vara hemma hos sin mormor och sen hade vi semester i 5 veckor å så var han hemma en vecka till hos mormor så slapp han byta. Har ju tur att mormor jobbar i skolan så hon har 8-9 veckors ledighet på sommaren :)

Exakt så är det :)

Däremot kan det vara en idé att spara lite så att barnet inte behöver skolas in och börja gå heltid direkt, men hur man lägger upp det avgör man själv.

Inskolningen har vi sett som en del av föräldraledigheten, så den är inräknad. :) Som jag förstått det skolar man normalt in på två-tre veckor, inte under flera månader?

Nja jag skrev kanske otydligt.

Att barnet inte går fulltid direkt efter inskolningen efter 2-3 veckor.

Nä dom jobbar året runt men de kan se annorlunda ut på loven. Här brukar alla slås ihop och gå på det stora dagiset t.ex. så då kan de ju bli att barnet blir ensamt med nya fröknar och okända barn. De kanske inte alla barn fixar.

Rasmus skolade vi in i november.

Jaha, du menar så. Om det kniper (barnet hamnar ensamt på en jätteavdelning bland idel okända barn och fröknar och kan inte hantera det) så får vi fixa barnpassningen på annat sätt, det löser sig.

Nja jag skrev kanske otydligt.

Att barnet inte går fulltid direkt efter inskolningen efter 2-3 veckor.

Jo, det hade vi nog tänkt. Borde man inte göra så?

Alltså, jag har ju mest min egen uppväxt som referensram, så jag är ju van vid att man är mer på dagis/hos dagmamma än vad som verkar brukligt nuförtiden.

Hur man väljer att göra måste vara helt upp till en själv och allt löser sig, dvs jag menar inte att man ska måla fan på väggen innan barnet ens är född.

Att barnen går fulltid är väl vanligt, dvs att båda föräldrarna arbetar fulltid? Men alla inskolningar löper inte problemfria, barn som från att ha varit hemma med mamma/pappa under hela sitt första år ska fixa att vara på förskolan heltid direkt efter 2 veckors inskolning.

Jag tänker att det kanske kan vara idé att spara lite dagar ifall att man inte kan jobba heltid direkt?

I så fall får vi nog lösa det på annat sätt, t ex att jag lämnar lite senare och tar igen den arbetstiden på kvällen när pappan är hemma igen t ex. Det löser sig, det är ju precis som du skriver inte ens sagt att det blir ett problem.

Vi har inte så mycket att välja på, inget av våra jobb lämpar sig för deltidsarbete, av olika skäl.

Vi tänker precis som du. Ingen av oss kan gå ned i arbetstid, men vi kan båda flytta tid. Så i värsta fall får vi lite mindre tid tillsammans, jag och mannen, och mer tid tillsammans med barnet... Våra föräldradagar kommer inte räcka ända till inskolningen ens.. Eftersom planen är att skola in efter sommaren. Så vi måste lägga upp det med att dela på att jobba hemma och flytta arbetstid. Vilket inte borde vara något problem för någon av oss :)

Alltså, jag har ju mest min egen uppväxt som referensram, så jag är ju van vid att man är mer på dagis/hos dagmamma än vad som verkar brukligt nuförtiden.

På min dotters avdelning skolades en pojke på strax över 1 in nyss, och han går nu 8-16 direkt. Och det har funkat jättebra. Jag tror inte man skall oroa sig i förtid, de flesta fixar dagis jättebra. Den enda som haft dagisångest är jag, Elina tyckte inte det var någon fara. Sen tycker jag att det 'i verkligheten' är betydligt fler som har barn på dagis länge än vad det verkar som när man pratar runt på forum. Jag tyckte jag var hemsk som hade henne 8-16, men nu tycker jag att det är alldeles lagom :).

Det där är upp till varje familj och varje barn men som ledning kan jag väl berätta att det inte finns ett barn under 3 som går heltid på vår förskola och det finns det antagligen någon anledning till.
Sedan finns det ju familjer där man helt enkelt inte har ett val utan det är bara att gilla läget ang. barnets förskoletider.

De flesta föräldrar är väl intresserade av att spendera så mkt tid som möjligt barnet och heldag på förskola gör många barn rätt slutkörda (märker det även på mina stora om de haft en lång förskoledag jämfört med en kort).

Det går ju att fixa och trixa med att gå omlott eller att ta hjälp av släkt och vänner för tidig hämtning om man inte kan tänka sig/har möjlighet att gå ner i tid.
Har man ett arbete där man kan jobba när man vill på dygnet så är det antagligen rätt lättlöst.

Eller så får man en ettåring som mår kalas av att gå heldagar på förskola alla vardagar i veckan och föräldrar som tycker det är toppen men det tror jag är rätt ovanligt.

Senast ändrad:

Inskolningen har vi sett som en del av föräldraledigheten, så den är inräknad. :) Som jag förstått det skolar man normalt in på två-tre veckor, inte under flera månader?

Tänk på att man inte får ta ut FP under inskolningen! (Tiden barnet är på förskolan)

Jag och maken jobba heltid båda två å Rasmus snitta 20 timmar/vecka då. 5 timmar/dag för jag var alltid ledig en vardag för jag böt skift mitt i veckan.

Det går ju att fixa och trixa med att gå omlott eller att ta hjälp av släkt och vänner för tidig hämtning om man inte kan tänka sig/har möjlighet att gå ner i tid.
Har man ett arbete där man kan jobba när man vill på dygnet så är det antagligen rätt lättlöst.

Fast man blir väldigt trött. I alla fall jag. För jobbade jag dagskift så åkte jag kl 4. Inte direkt pigg när man kom hem! Och jobbade jag kväll kom jag hem vid 1 på natten, men inte tog Rasmus sovmorgon för det *zzz*

Tur jag åkte kommunalt så jag kunde sova på tåget!

Tänk på att man inte får ta ut FP under inskolningen! (Tiden barnet är på förskolan)

Jag och maken jobba heltid båda två å Rasmus snitta 20 timmar/vecka då. 5 timmar/dag för jag var alltid ledig en vardag för jag böt skift mitt i veckan.

Det är ju ännu bättre, om man får jobba de timmar barnet är på förskolan! :) Då går det inte ju åt lika mycket dagar heller. Jag trodde inte man fick ta ut föräldraledigheten timmavis, men får man det så är ju det super!

Fast man blir väldigt trött. I alla fall jag. För jobbade jag dagskift så åkte jag kl 4. Inte direkt pigg när man kom hem! Och jobbade jag kväll kom jag hem vid 1 på natten, men inte tog Rasmus sovmorgon för det *zzz*

Tur jag åkte kommunalt så jag kunde sova på tåget!

Precis, man ska ju orka som förälder också. Och frågan är ju om man i längden orkar jobba alla kvällar och aldrig vara ledig med tid för hushållsarbete och annat. Mitt motto är att hela familjen ska fungera, tror inte barnet mår bra heller av att bo med föräldrar som slår knut på sig och ständigt ligger på gränsen för vad de klarar mentalt. Även om barnet då får korta dagar på dagis.

Förstår ärligt talat inte riktigt detta med att det skulle vara så hemskt för barnen att vara på dagis/förskola? Men som sagt, jag är ju uppväxt på 70-talet, då såg man nog annorlunda på de här frågorna, och det var kanske mer ok med heltidsarbetande föräldrar (läs mammor, för i praktiken är det ju ofta de som går ner i arbetstid) än vad det verkar vara nu.

Jag tror nog det där ger sig när det är skarpt läge. Antingen tycker ni och knodden att det är toppenproppen att kunna lämna heldagar eller så upplever ni att det är för lite tid tillsammans med barnet och att förskolemiljön heldagar kan vara tufft mot barnet.

Min erfarenhet och råd är dock att ha dagar sparat. Vi har många dagar kvar från våra första barn och hoppas kunna använda dem under ledigheten med nya knodden när alla barnen är hemmavid.
För att sedan kunna använda en del av det yngre barnets föräldradagar när de äldre barnen har lov och vi är hemma från arbetet.

Eller så har man otur med att den valda barnmsorgen inte fungerar med barnet och att man måste skaffa ett annat alternativ och det kan ta tid. Så en reserv är toppen!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 340
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar