Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag säger bara: E---sy Boot...
Världens bästa uppfinning!
Men jisses! Är det inte viktigare att se till o få ut en hovslagare än att fundera om man kan rida eller ej?? Sanslöst.
Hästen kommer nog att överleva att bli arbetad på mjukt underlag, men som hovslagare så blir man skogstokig då denna fråga kommer upp med tanke på att det är vi som får ta problemet när hoven trasats sönder med sämre sömtag och tappskor som följd, och ännu värre då vissa plockar av även den andra. Nä ring hovis och låt den avgöra den kanske föredrar att komma ut tidigare än planerat för att få till ett så bra jobb som möjligt.
Nu slår jag ju på tappskor i fullt samförstånd med min hovslagare. Det var han som höll tappskokursen jag gick, och har hela tiden uppmuntrat mig att faktiskt våga göra det själv! Han har också försett mig med en uppsättning bättre begagnade, riktade skor som passar min häst ifall jag inte skulle hitta (eller inte kunna rikta) den tappade skon. Hittills har de tappskor jag satt på faktiskt suttit till nästa skoning. Och ibland när jag ringt min hovslagare om tappskor i alla fall (för att jag t.ex. tyckt att hoven sett lite trasig ut), har jag fått kommentaren att: "Äsch, det där kan du ju själv!" (men självklart kommer han ut och gör jobbet ifall jag tycker att jag inte kan/vill).
Och jodå, hästen skulle säkert överleva ett ridpass på gräs eller sand även med tre skor, men min häst går så pass mycket sämre (känslig för viktförändringar) att jag inte tycker det är nån idé...