Hur länge kan man rida m tre skor?

Sv: Hur länge kan man rida m tre skor?

Jag rider aldrig med tappsko, däremot har jag gått tappskokurs så jag kan slå på tappade skor själv...

Hästen kommer nog att överleva att bli arbetad på mjukt underlag, men som hovslagare så blir man skogstokig då denna fråga kommer upp med tanke på att det är vi som får ta problemet när hoven trasats sönder med sämre sömtag och tappskor som följd, och ännu värre då vissa plockar av även den andra. :mad: Nä ring hovis och låt den avgöra den kanske föredrar att komma ut tidigare än planerat för att få till ett så bra jobb som möjligt.:idea:

Jag säger bara: E---sy Boot...
Världens bästa uppfinning! :)

Passar inte alla och min blev mer ömfotad med boots än utan.

Kl

En häst med tre skor rider jag inte, så viktigt är det inte för mej att rida så att jag kan låta henne gå de få dagarna innan hovslagaren kommer.
Det finns för mej ingen andledning att låta henne slita på en barfota hov i onödan det riskerar bara att det blir svårare att få på skon sedan och att det blir fler tappskor efterhand.
Min häst är skodd för att hon inte kan gå barfota utan ömmar och sliter för mycket på hoven då är det så självklart att man inte rider med tappsko.

Men jisses!:mad: Är det inte viktigare att se till o få ut en hovslagare än att fundera om man kan rida eller ej?? Sanslöst.

Håller med... Det känns lite hysteriskt att måsta rida varje dag. Hade hästen tappat en sko skulle jag verkligen inte rida, vad skulle det ge oss? Två dagars vila mår den nog bara bra av om den rids jämt annars :grin:

Hästen kommer nog att överleva att bli arbetad på mjukt underlag, men som hovslagare så blir man skogstokig då denna fråga kommer upp med tanke på att det är vi som får ta problemet när hoven trasats sönder med sämre sömtag och tappskor som följd, och ännu värre då vissa plockar av även den andra. :mad: Nä ring hovis och låt den avgöra den kanske föredrar att komma ut tidigare än planerat för att få till ett så bra jobb som möjligt.:idea:

Nu slår jag ju på tappskor i fullt samförstånd med min hovslagare. Det var han som höll tappskokursen jag gick, och har hela tiden uppmuntrat mig att faktiskt våga göra det själv! Han har också försett mig med en uppsättning bättre begagnade, riktade skor som passar min häst ifall jag inte skulle hitta (eller inte kunna rikta) den tappade skon. Hittills har de tappskor jag satt på faktiskt suttit till nästa skoning. Och ibland när jag ringt min hovslagare om tappskor i alla fall (för att jag t.ex. tyckt att hoven sett lite trasig ut), har jag fått kommentaren att: "Äsch, det där kan du ju själv!" (men självklart kommer han ut och gör jobbet ifall jag tycker att jag inte kan/vill).

Och jodå, hästen skulle säkert överleva ett ridpass på gräs eller sand även med tre skor, men min häst går så pass mycket sämre (känslig för viktförändringar) att jag inte tycker det är nån idé...

Jag rider inte om mina hästar har tappat en sko.

Så viktigt är det inte för mig att rida varje dag så jag riskerar att mina hästar trasar sönder hovarna i onödan. Samtidigt är båda mina ridhästar ömfotade och skulle mest linka runt utan en sko. Så nej, jag rider inte med tappsko. Min hovslagare är oftast på plats inom ett par dagar för att slå på skon och då kan hästen lika gärna vila.

Nu slår jag ju på tappskor i fullt samförstånd med min hovslagare. Det var han som höll tappskokursen jag gick, och har hela tiden uppmuntrat mig att faktiskt våga göra det själv! Han har också försett mig med en uppsättning bättre begagnade, riktade skor som passar min häst ifall jag inte skulle hitta (eller inte kunna rikta) den tappade skon. Hittills har de tappskor jag satt på faktiskt suttit till nästa skoning. Och ibland när jag ringt min hovslagare om tappskor i alla fall (för att jag t.ex. tyckt att hoven sett lite trasig ut), har jag fått kommentaren att: "Äsch, det där kan du ju själv!" (men självklart kommer han ut och gör jobbet ifall jag tycker att jag inte kan/vill).

Och jodå, hästen skulle säkert överleva ett ridpass på gräs eller sand även med tre skor, men min häst går så pass mycket sämre (känslig för viktförändringar) att jag inte tycker det är nån idé...

Kunder som dej är mina pluskunder:love::love::love:

*kl*

Ojojoj vilken gammal tråd som kom upp här!
Vill bara meddela att hästen fortfarande lever och är både icke-ömftad och ohalt :D Hovslagaren har jag fortfarande kvar och han är också glad.

End of story.

KL

Ville bara tillägga att jag har fått rådet av min hovis att skulle min pålle tappa en sko så är det helt okej att rida i ridhuset fram tills dess att han kan komma och slå på den, vilket i och för sig brukar ta max 2-3 dagar...

Nu har det aldrig inträffat ännu, och den gången han hade en tappsko fick han stå, men min stallkompis råkade nämna att hon hade avbokat ridhuset för att hästen hade tappat skon och det sa han inte var nödvändigt...

Men det är säkert olika från individ till individ....

Ha en trevlig kväll!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 382
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 274
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025