Hur länge kan man rida m tre skor?

Fossing

Trådstartare
Ja, ni ser rubriken.
Naturligtvis har pållen lyckats dra av sig en sko igår och han ska skos om på onsdag. Är det ok att rida med tre skor tills dess om man tar det lugnt? Han är inte helt igångsatt heller efter betet, så det blir ingen hårdträning. Han är pigg och inte öm.

Sv: Hur länge kan man rida m tre skor?

min häst har också dragit av sig en sko, men jag kommer inte rida förrän jag har fått ut en hovslage till honom.. när en häst har tappat en sko så blir det benet 1 cm kortare och vinklarna blir annorlunda, vilket leder till att den belastar frambenet på ett annat sätt än vad den gör när den har alla skor. det är en av anledningarna till att jag inte rider, och den andra är att hovslagarna brukar vara glada om det finns så mycket som möjligt kvar av hoven när de ska sko..

Beror på - om den inte trasar sönder hoven- rid på mjukt underlag, om det är på bak brukar det inte vara ngn fara.
Håll koll på hoven.

Det är bak och hoven ser stabil ut - inte trasig eller fransig utan jämna kanter.

Tänkte också på det där att benen blir lite olika långa - men spelar det stor roll om man rider på mjukt underlag?

Rider du bara på mjukt underlag o tar det lugnt så är det ingen störer fara, se bara till att hoven inte trasar sönder.

Om hästen har tappat en baksko och ska skos om om två dagar, är det ok att rida ut i skogen då? :confused:

Men jisses!:mad: Är det inte viktigare att se till o få ut en hovslagare än att fundera om man kan rida eller ej?? Sanslöst.

finns mkt sten o rötter i skog som kan trasa sönder hoven, hade min barfota bak i 2-3 veckor och gick inte att rida allt för mkt i skogen under den tiden för hovarna fläktes en del...

Ta det lugnt och på mjukt underlag så är det ingen fara om inte hoven går sönder mer då förstås

Självklart under förutsättning att hästen har tillräcklig hovkvalitet för att hoven ska hålla, så att du kan rida delvis barfota, MEN plocka självklart av även den andra bakskon så blir det jämt!

Min hade en MKT glappande baksko, då plockae jag av båda bak så det blev jämnt. Hovslagaren skulle komma om ett par dagar. Men så tappade han en framsko med, så då plockade jag av den sista också. Sen red vi mest på mjuka åkrar sista dagarna innan omskoning.

Jag tycker inte att du ska rida, så farligt är det väl inte att vänta ett par dagar med ridningen. Plocka av den andra bakskon så det blir jämt. Hör med hovslagaren vad han har att säga.

Varför göra problemet till ett dubbelt:confused:
EN tappsko borde räcka.

Jag skulle aldrig rida med tre skor ens på mjukt underlag. Även om hästen inte haltar när man börjar rida kan den ju bli halt under ridningen. Jag tycker inte att ridning är värt så mycket att det är värt att chansa utan skulle låtit hästen stå tills den fått en ny sko.

Jag rider aldrig våran häst om hon tappat doja!
Vill inte riskera att få en halt häst!
Hon får stå till hovis kommer,och hon klarar det!

Nu har ju vi lite tur,så en tappsko brukar inte vara borta så länge,stallägaren är utbildad hovis..

Min herre hade tagit av sig en skö igår men hovslagaren kommer imorrn. Han får stå så länge han inte har 4 skor på sig. Och det pga att han är väldigt ömfotad och jag har fått för mig att de sliter för mycket på hoven utan sko.

Sen varierar det från häst till häst. Är hästen inte öm kan man ju rida. Det märker man ju.
Min kan bli lite halt när han är utan sko....

Det är ju olika från individ till individ om de är ömfotade elelr så.. och blir ömma av en liten barfota tossing..:p Sjävl hade jag nog inte ridit på tre skor jag.. hade väntat eller dragit av de andra om det inte var en ömfotad häst och tagit det lugnt kanske..

jag har ridit min pålle när han haft tappsko. han verkar inte bry sig så mkt så det går bra ;) däremot finns det ju hästar som är ömfotade o då ska man ju såklart inte rida om den fått en tappsko.

edit: såg nu att det stod ju hur länge ;) tja, max har det väl hänt att han stått tre dar med bara tre skor. annars så brukar hovslagaren komma väldigt snabbt. såklart tar jag det lugnt med hästen dessa dagar, det gäller att lyssna till hästen.

Det gör inte problemet större, tvärtom, då det går att rida med tex skor bara fram, men inte lika lämpligt att rida på 3 skor. Då tycker jag det är bättre att ta bort den motsvarande skon så blir det jämnt.

Jag skulle strunta i ridningen tills alla skor var på plats, det blir en onödig ojämn belasting när en sko är borta..så nej, oavsett underlag skulle pålle få stå..

inte värt att få en halt häst eller slita onödigt på benen och kropp..

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 382
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 274
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025