Hur länge kan jag räkna med gräset som mat?

Sv: Hur länge kan jag räkna med gräset som mat?

Ja det vet jag... Men kan det vara så att mitt övervuxna bete innehåller tillräckligt med protein för mina shettisar? Om inte - skulle inte det märkas på hästarna? Det dom får extra, utöver gräset, är betesmineraler och saltsten... Och dom är som sagt inte ett dugg tunna ngn av dom efter betet, snarare tvärtom...

Jag har av vädersskäl för första gången en övervuxen beteshage till hästarna det här året, vilket i och för sig bara är bra, är en hop med lättfödda valacker. Hur som; även på det övervuxna betet sker en återväxt underifrån med kort proteinrikt gräs, så det är väl förklaringen till att det blir tillräckligt med protein ändå för mera lättfödda individer. Våra herrar är i onödigt överhull.

Hur som; även på det övervuxna betet sker en återväxt underifrån med kort proteinrikt gräs, så det är väl förklaringen till att det blir tillräckligt med protein ändå för mera lättfödda individer.

Typiskt för förväxta beten är att det blir stora områden med rator och stycken där hästarna betar fram högproteinfoder. Nackdelen är att styckena med högt förvuxet gräs brukar bli tillhåll för sork och ogräs. En vall full med sorkhål drar till sig huggorm så då behöver hästarna inte känna sig ensamma eftersom de har sällskap av både orm och sork!

Ja det vet jag... Men kan det vara så att mitt övervuxna bete innehåller tillräckligt med protein för mina shettisar? Om inte - skulle inte det märkas på hästarna? Det dom får extra, utöver gräset, är betesmineraler och saltsten... Och dom är som sagt inte ett dugg tunna ngn av dom efter betet, snarare tvärtom...

Jodå, det kan visst vara så att det ändå innehåller nog med protein. Ville bara protestera mot att shettisar ska ha, kvotmässigt sett, mindre protein än andra hästar =)

Typiskt för förväxta beten är att det blir stora områden med rator och stycken där hästarna betar fram högproteinfoder. Nackdelen är att styckena med högt förvuxet gräs brukar bli tillhåll för sork och ogräs. En vall full med sorkhål drar till sig huggorm så då behöver hästarna inte känna sig ensamma eftersom de har sällskap av både orm och sork!

Så rätt så, och det är då man använder det förträffliga i att växelbeta mellan häst och ko!!!:bump:

Vi har en mindre hage till som har stått orörd sen maj (vinterhagen), som vi ska öppna till på söndag. Långt övervuxet gräs.

Just nu går de i den ena av två sommarhagar och jag tycker inte där är så mkt mat, skulle nog vilja ge lite hö men får se vad de andra tycker. Hästarna är i lagom hull, snarare en liten aning i överkant.
Annars får de en del lusernhack och står de inne på natten får de självklart hö.

Vi har en mindre hage till som har stått orörd sen maj (vinterhagen), som vi ska öppna till på söndag. Långt övervuxet gräs.
Vår vinterhage står också orörd av hästar men vi kör över den med betesputsen ett par gånger under sommaren för att få bra kvalité på vallen. Slår också sönder högar med träck så att det bryts ner snabbare.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 048
Senast: Johanna1988
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 756
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V