Det är väl inte konstigt att föräldrar som haft fullt hus hemma i 20 år känner sig ensamma när barnen ger sig iväg? Föräldrar är också människor. Betyder ju övht inte att föräldrarna skaffade barnen pga att dom kände sig ensamma innan. Varför ska föräldrar aldrig kunna få känna som människor gör?
Skaffar man en hund så känner man sig ensam när hunden försvinner, eller om hästen försvinner, är man med kompisar varje dag så känner man sig ensam när dom försvinner. Inget konstigt med det. Att då vissa känner att dom måste bjuda och ge för att dom är rädda att barnen inte har lust/tid osv att ses annars är ju inget konstigt.
Det konstiga i mitt tycke är att man kan acceptera att belasta, skuldbelägga, låta bli att hjälpa till egen kapacitet och styra sina barn för att lösa en situation man borde vara vuxen nog att hantera själv. När så sker.
Ett exempel är en bekant vars mamma kommer hem och tvättar, lagar matlådor och ger fickpengar till öl och cigaretter åt väl övervuxne sonen - för att ”jag vill också visa att jag kan vara nyttig” samtidigt som ingen nånsin lärt sonen att tvätta eller laga mat själv. Inte speciellt bra föräldraskap i MIN mening.