Hur lång tid?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ireland

Trådstartare
När ni planerade att skaffa barn, hur lång tid efter att ni slutat med preventivmedel gick det innan ni blev gravida? Och berätta gärna vilket preventivmedel ni använt och hur länge. Lite nyfiken på detta då det kanske är dags för mig snart! :)
 
Sv: Hur lång tid?

4 månader nästan precis.
Hade hormonspiral.
Egentligen tog det nog bara 3 månader, eller tre seriösa försök...
 
Sv: Hur lång tid?

Oj så lång tid? Eller det kanske är normalt?
Efter 3 försök, menar du då 3 ggr sex?
 
Sv: Hur lång tid?

tre månaders seriösa försök.
Tre månader är inte lång tid.
Upp till ett år är helt normalt.
 
Sv: Hur lång tid?

Ok.. Oj då 1 år.. Men det måste vara olika från preson till person?
 
Sv: Hur lång tid?

första gången tog det 17 månader efter att jag slutade med p-piller, andra gången blev jag slutligen gravid med hjälp av IVF efter 4 års försök (hade inte ätit p-piller då)...

stressa inte upp dig - även om man hör talas om alla dessa par som blir gravida på 1:a försöket, så är det helt normalt att det tar upp till ett år innan man blir gravid, tror jag har har läst att inom ett år har 90% blivit gravida och inom ytterligare ett år till så har 90% av de kvarvarande oxå lyckats... tänk på att även om man träffar rätt på ägglossnig och så, så är det ändå bara ca 20% chans per gång att man blir gravid...
 
Sv: Hur lång tid?

Första gången 7 månaders aktiva försök. Hade ätit p-piller.
Andra gångentog det bara 4 månader aktiva försök, hade inget skydd tidigare förutom kondom och inte sex när jag hade ägglossning.
Trejde gången tog det 4 månader att bli gravid trots att vi inte hade sex när jag hade ägglosning och använde kondom alla gångerna......
 
Sv: Hur lång tid?

Slutade med mini-piller i januari, testade positivt i mars detta år :bump: :)

Jag har läst någonstans att det i genomsnitt tar 7 månader för en kvinna att bli gravid i Sverige.
 
Sv: Hur lång tid?

Hade kopparspiral i ca 1 år, tog ut den i oktober/november...minns inte riktigt när. Den 11 februari gjorde jag ett positivt grav.test. Då hade vi haft sex när lusten föll på, inte kollat upp ägglossning mm.
 
Sv: Hur lång tid?

Jag tog ut min hormonspiral 2/2 och testade gravid i maj. I slutet på april var det troliga "avelsdatumet". Tyvärr fick vi missfall nu i slutet juni, pga utomkvedshavandeskap, men vi väntar nu på att mensen ska komma igång igen och sedan är det bebistillverkning på hög nivå här igen!
 
Sv: Hur lång tid?

Nej vad tråkigt :( Vad är utomkvedshavandeskap?

Önskar dig lycka till denna gången! :)
 
Sv: Hur lång tid?

Hästfrälst skrev:
Nej vad tråkigt :( Vad är utomkvedshavandeskap?

Det är när det befruktade ägget inte sätter sig i livmodern utan t ex börjar växa i en äggledare.

Blev gravid på en gång, när vi väl bestämt oss. Hade kondom som preventivmedel innan dess.
 
Sv: Hur lång tid?

Aha ok. En kompis till mig fick med något sånt. Men de trodde först det var leukemi för hon fick några sorts utslag överallt, men det var ägget som hade fastnat nån annanstans.

Ja, man lär sig alltid något nytt. Känner att jag har MYCKET att lära innan det blir dags. Hur gör nu? Läser ni hundratals böcker innan? Någon som har bra tips på hemsidor eller böcker man kan läsa som är bra?
 
Sv: Hur lång tid?

Ja, man lär sig alltid något nytt. Känner att jag har MYCKET att lära innan det blir dags. Hur gör nu? Läser ni hundratals böcker innan? Någon som har bra tips på hemsidor eller böcker man kan läsa som är bra?

Det låter som om det är själva tillverkningen du skriver om...:rofl: :D ;)

Skämt å sido, jag läste rätt mycket innan jag blev gravid bara för att jag var nyfiken, sen jag blivit gravid (på en halvmiss) så läste jag en del, frågade en del här på buke och pratade lite med min bm.

Jenny
 
Sv: Hur lång tid?

Haha ja det gör det kanske! Men jag menar ju självklart under förlossningen och efter. ;)

Jag antar att det mesta kommer av sig självt? Men det är klart, det är ju inte fel att läsa på..
 
Sv: Hur lång tid?

Har använt kondom som preventivmedel, och slutade med det den 14 Januari, och har BF den 9/10, så det "tog" direkt :)
 
Sv: Hur lång tid?

Det kom som en chock att min friska kropp inte blev gravid på en gång. Det hade jag inte räknat med. Men naturen styr man inte över. Jag blev till slut gravid efter ca 11-12 månader av väldigt noggranna försök (dvs jag testade med ägglossningstest och visste därmed vilka dagar det var störst chans).

Mitt råd är att börja så snart man kan tänka sig att skaffa barn så man har marginal om det tar tid (fast inte tidigare förstås, eftersom man faktiskt kan bli gravid på en gång ;) ).

VILL du finns hur mycket att lära sig och snöa in på detta på sajten familjeliv.se (men gå inte in där om du inte vill bli fixerad).

Lycka till.

PS. Jag hade ätit p-piller i många år. Slutade dock ca 6 månader innan vi började försöka. DS
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 474
Senast: Modest
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 700
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp