Hur lång tid efter annonsering såldes hästen?

Ramona

Trådstartare
Jag och några bekanta snackade om detta häromdagen och jag skulle vilja höra vad ni säger.
Hur lång tid efter att ni la ut annonsen såldes hästen ni annonserade ut?
Hur lång tid tog det innan första personen ringde/mailade? Hur många ringde/mailade?
När kom första personen och tittade på hästen? Hur lång tid efter att första personen tittade på hästen såldes den? Hur många tittade på hästen innan den såldes?

Tänkte att vi kunde föra någon statistik över hur lång tid det "normalt" tar innan hästen säljs.

Sv: Hur lång tid efter annonsering såldes hästen?

Jag har bara sålt en häst i mitt liv, och det var min 17-åriga d-ponny som såldes för ca 15 år sedan. Pappa satte upp lapp i ICA-affären i byn där vi bor, och vi fick rättså snabbt napp. Det dröjde bara någon/några dagar. De som köpte henne var de enda spekulanterna, och blev supernöjda med hästen (tack och lov, för hon var väldigt "speciell"...).

Min sista häst annonserade jag i feb och sålde i oktober.
Det var en som kom och tittade på henne i feb. Hon skulle köpa henne när hon sålt en av sina andra hästar. Hon var C-tränare i dressyr så jag trodde att hon var seriös. Vi hade telefonkontakt ända till hon sålt sin häst men då drog hon sej plötsligen ur. Utan förklaring.
Då annonserade jag igen, hade två spekulanter på en helg. Båda ville ha henne så det gick på en vecka.

Har sålt två,

Första
Hur lång tid efter att ni la ut annonsen såldes hästen ni annonserade ut? 1 månad
Hur lång tid tog det innan första personen ringde/mailade? 1 timma efter att annonsen lagts ut
Hur många ringde/mailade?Kommer jag inte ihåg men det var många säkert 7-8 första dagen
När kom första personen och tittade på hästen? 1 vecka fetr tror jag, var ganska kräsen på vilka som fick komma ut.
Hur lång tid efter att första personen tittade på hästen såldes den? 3 v sista provridaren fick/köpte hästen
Hur många tittade på hästen innan den såldes?8st

Andra
Hur lång tid efter att ni la ut annonsen såldes hästen ni annonserade ut? 1 månad ungefär
Hur lång tid tog det innan första personen ringde/mailade? Hur många ringde/mailade?2veckor
När kom första personen och tittade på hästen? 2 veckor efter att annonsen kom ut
Hur lång tid efter att första personen tittade på hästen såldes den?2 veckor
Hur många tittade på hästen innan den såldes? 3 st

Det tog cirka en månad från första annons till hästen var såld. Beroende på var vi annonserade så tog det en dag för nätet-annons, tidningsannons ringde det folk samma dag som tidningen kom ut. Vet inte hur många som ringde/mailade, men säkert 25 - 30 st. Första som kom var cirka en vecka. Tror det var 8 -9 st som tittade innan hästen såldes. Kan nämna att den som till slut köpte inte svarade på annons, utan jag svarade på en "köpes-annons" som den här personen satte in på nätet. Vi mailade ett tag, pratade i telefon ett par gånger innan de till slut kom och tittade - och de bestämde sig direkt!

Första hästen så ringde/mailade från dag 1 ca 8 st, första som ringde hade varit skötare på honom så jag trodde givetvis att hon var seriös, började leta efter någon av kuskarna/tränarna runt oss om dom hade en plats över till honom. Fick tag i en men då helt plötsligt ringde hon och hittade på en histora om varför hon inte kunde köpa honom. La åter igen ut honom på annons fick svar av 3 st första dagen och den sista som ringde kom ut och tittade på honom efter några dagar hon fastnade direkt för honom och bet handpening, tog bort annonsen då ringde hon efter ca 7 dagar och sa att hon inte hade möjlighet att köpa honom. Annonserade igen och fick napp dagen efter jag satt in annonsen hon kom och tittade på honom ca 5 dagar efter och köpte honom direkt.

Andra hästen annonserade jag i ca en månad och det var 6-7 st som ringde (ville inte ha mail svar) första ringde dagen efter och det var 3 st som tittade på honom. Men det blev fodervärden som köpte honom, allt blev klart på ca en månad

Hur lång tid efter att ni la ut annonsen såldes hästen ni annonserade ut?
Tja, jag hade nog lätt kunnat bli av med honom samma dag faktiskt, men valde att vänta.
Hur lång tid tog det innan första personen ringde/mailade? Hur många ringde/mailade?
Tog 10-15 minuter innan den första mailade. Fick svar från runt 5-6 stycken varje dag.
När kom första personen och tittade på hästen?
Jag hade mycket att göra så det dröjde cirka en vecka.

Tror att det är svårt att föra statestik på detta.. Tiden innan försäljning beror ju på vad för häst man säljer och priset på den, och om man har särskilda krav eller önskemål på köparen.

Givetvis är det så. Men nu handlar det om en ren generell undersökning. Givetvis säljs vissa hästar snabbare än andra, men det är inte det vi vill ha ut ur denna diskussionen. Vad jag ville veta var hur många som ringde på vilka som helst annonserna.

Sen är det ju så att vi alla är olika och vill ha olika typer av hästar. Vad jag inte hade köpt hade någon annan köpt på en gång om de fick chansen. Vi är alla olika. Det är den generella tiden jag var intresserad. av.

Min erfarenhet är att numera mailar helst folk innan de ringer (om det finns valmöjlighet).

När vi sålde senast fick vi ganska stor respons ganska direkt när annonsen kom ut, dock var det ett ngt svalt intresse för att komma och titta. De som sedan köpte bestämde sig dock väldigt snabbt, så det blev en ganska snabb historia totalt sett.

Hur lång tid efter att ni la ut annonsen såldes hästen ni annonserade ut? Ca 2 månader.

Hur lång tid tog det innan första personen ringde/mailade? Började ringa samma dag annonsen kom ut.

Hur många ringde/mailade? Vet ej, men många var det. Mailen kom mest från 14-åriga tjejer som undra vad hästen åt för foder - så de visste vad de skulle köpa hem. Om hon var gullig & snäll. Fick ett knepigt mail av en tjej som anså att svarta hästar är farliga och borde avlivas!

När kom första personen och tittade på hästen? Det var segt! Tog ca 6 veckor.

Hur lång tid efter att första personen tittade på hästen såldes den? En vecka.

Hur många tittade på hästen innan den såldes? Endast en person - Tjejen som köpte henne!

Senast ändrad:

Jag satte ut min häst på annons 24:e september. Första ringde tre dagar senare och provred 9 dagar efteråt. Hade kontakt med sammanlagt ett tjugotal intresserade till under tiden, men bara två till provred. En månad efter annaonsen satts ut, ca, provred en tjej som det "klickade" för. Mitt hjärta flyttade till sina nya ägare 15:e december.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 558
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 091
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar