Hur lägger ni upp passet?

S

smyg

Hej allihopa!

Jag har nyss blivit medryttare på ett underbart sto på 7 år, halvblod. Nu är det så att jag skulle behöva lite tips..

Hur lägger nu upp era träningspass i paddocken för att få ut så mycket som möjligt för både dig och hästen? Hon behöver att man sätter igång henne ganska mkt för att vilja jobba i form, behöver mycket uppvärmning och har även mycket motor så behöver få jobba en del för att bli nöjd, då hon alltid ser så nöjd ut när hon är lite trött efter passet :)
Så ja, t ex om ni bara ska köra dressyr en dag, hur lägger ni upp det? tips på "dagordning"? hur länge tränar ni och vilka övningar? Är det stor skillnad sen om hur ni lägger upp ett hopppass?

Blev många frågor, men jag behöver verkligen hjälp :confused: Är fortfarande rätt ny inom ridningen, särskilt att rida privathästar, och vill att både jag och "min tjej" ska känna oss nöjda och glada efter passet såklart!

Sv: Hur lägger ni upp passet?

Jag är lite allergisk, mot att säga "rent dressyrpass". Därför brukar jag alltid skritta fram avsuttet eller uppsuttet (en kortis i skogen), så där 20 minuter.

Väl inne i paddocken, känner jag av hästens "dagsform". Sen är passen väldigt olika, det är svårt att spika program. Jag komponerar allt eftersom och får min inspiration från "läktarbesök" på ridskolan. Här är i alla fall några exempel. Men det är INTE samma program varje gång hästen är överpigg, halvdöd eller normal, utan bara exempel.

Är hon överpigg, taktar, vevar med huvudet och inte vill lyssna. Ja, då bestämmer jag mig för att det är övergångar i första hand, som ska arbetas med. Skritt-halt, skritt-halt, skritt-halt och så stora serpentinbågar, där jag även där lägger in halter på olika ställen, i bågarna, för att få olika längd på "bromssträckorna". När det fungerar lägger jag in trav-skritt, trav-skritt med lämpligt antal steg, utifrån var hästen lyssnar. När det fungerar, längre travintervaller, stora serpentinbågar med avbrott här och där, för att få olika längd på "bromssträckorna". Sen blir det galoppfattningar. Men BARA fattningar och avbrott, efter ett par steg, längre travintervall och så bara fattningar igen. Och så nedläggning i trav lättridning, avskrittning och hemgång.

Vid "halvdöd" häst på väg in i paddocken, börjar jag med en galoppfattning och galopperar ett par varv där jag klappar med innerhanden på halsen och sen övergår jag till travarbete under lättridning med volter och serpentiner. Avbrott till skritt på tygeln, med lite framdelsvändningar och skänkelvikningar till och från spåret, ett par varv i trav nedsittning på stora volterna, tanke öppna. Därefter skritt på lång tygel, med serpentiner längs långsidorna med sitshjälperna, jag ska inte somna till, bara för att det är skritt på lång tygel och sen lite skolor i skritt och trav, innan avskrittning och hemgång.

Normalfall, så är det lufsning längs fyrkantsspåret, med att flytta lite bågar på lång tygel med sitsen, korta upp tygeln och jobba stora volterna, med att flytta fram- och bakdel. Därefter trav, fyrkantsspår, med volter varannan bokstav och avbrott till skritt varannan bokstav, galopp ett par varv på fyrkantsspåret med sväng in på stora mittvolten då och då, för att kolla att hästen ändå är vaken. Skritt på lång tygel och så lite skolarbete i skritt och trav, samt galopp med tanke på byten över medellinjen, avtravning och avskrittning.

jag börjar nästa alltid med att rida ut innan jag kör ett pass i paddocken vara sig det är hoppning eller dressyr.
Innan ett dressyr pass gillar jag att klättra lite och innan ett hopp pass att bränna lite energi i galopp ute ( då när jag tränar hemma) men det är för att min häst kräver det för att kunna skärpa sig på banan sen.
väl inne på banan börjar jag med att ställa igenom ordentligt på små 8 or så att han är mjuk och följsam, flytta för skänkel o.s.v
sen kan man göra det man vill. tempo i alla gångarter, öppa, sluta ja vad som hällst.
sen avslutar jag alltid mina pass med en fri trav och skritt.
efter ett tränings pass får han stå inne i 30 min själv, äta lite och varva ner innan han går ut igen.
funkar för mig när han är helt igång:)
lycka till

Om jag tex ska rida ett dressyr pass på järdet brukar jag ibland lufsa ut i skogen en sväng före. Ibland travar jag även fram i skogen.
Sedan rider jag in på järdet och börjar rida honom i form i skritt och trav. Gör alla möjliga lösgörande övningar som sidvärtsrörelser. Sedan brukar jag göra små övergångar skritt, trav, trav, skritt.. o.s.v. När jag sedan ska börja med galoppen (hans svåraste gångart) så börjar jag att göra tempoväxlingar i traven, så att jag vet att han lyssnar och är på G. Sedan fattar jag lugnt galoppen och om han är väldigt jobbig den dagen så brukar jag göra en fattning och avbryta efter 3 galoppsprång, ta tillbaka honom och åter igen göra en fattning och upprepa detta fler ggr, då brukar jag få fina över gångar och en fin lösgjord häst. Ibland brukar jag även göra lite sidvärts övningar i galoppen för att få honom lösgjord.
Avslutar passet efter ett tag genom att ha honom i en låg form i traven.

Helt underbara tips, tack!

Jag testade lite idag. Började med att rida ut ca 25 min på lång tygel. Mkt klättring i backe både upp och ner. Avslutade med att hoppa lite terränghinder som finns uppställda.
Väl inne i paddock jobbade jag mkt på volter i skritt för att känna av henne lite. Var väldigt pigg och glad efter uteritten och ville gärna gå på tygeln. Jättekul! Körde lite tempoväxlingar och övergångar skritt-trav. Sen slöade hon dock till lite, men då körde vi lite mer temopväxlingar och några galoppfattningar så kom hon igång igen. Tycker Ni att det är viktigt att hästen ska gå "på tygeln" varje pass, precis hela tiden eller skippar ni det ibland? Kör ni dressyrpass utan att de går i form? Jag har inte skippat det hittills, tänkte om man kanske förstör hästen då, att den jobbar fel.

Så väldigt bra tips! Det viktigaste är ju att både hon och jag har roligt och får jobba.. Hur jobbar ni om ni ska köra lite mer av ett hopp-pass? Värmer ni upp och kör markarbete och sen hoppning efter det, eller kör ni en del dressyr innan också? Dumma frågor kanske, men är som sagt rätt ny på det här ;)

Oftast strävar man efter att få hästen på tygeln. Det är därför man ska få hästen lösgjord. Men dock kan man reglera formen och ha hästen i en låg form i ex början och slutet av passet för att den ska få stäcka ut.
På den orutinerade hästen brukar jag sträva efter att ha i låg form. Sedan kan man sagta börja att plocka upp den.

Om du ska hoppa så är det olika för olika ryttare hur man värmer upp. Men själv vill jag ha hästen riktigt lösgjord innan jag börjar. Jag sitter inte ner och arbetar den utan jag rider lätt för att inte belasta ryggen. Sen kräver jag inte allt för mkt som i dressyren på uppvärmningen i hoppningen. Men jag gör som vanligt mkt tempoväxlingar för att få hästen att lyssna (mkt viktigt). I galoppen kan man veriera mellan två punktsits (tror jag det heter:angel:) och tre punkts sits. Alltså att man står lite i fältsits och vanligt sits. Sedan gör jag även lite sidvärts rörelser för att lösgöra.
Efter det kan man börja med cavalettibommar i alla gångarter, på rakt och på böjt spår. Sedan kan man trav hoppa o.s.v.

Hoppas jag har hjälpt dig med något iaf!:D

Ja, det beror helt på dagsformen :D Men om vi säger en normal dag, hon är lugn men inte seg. Jag kan ju ge ett exempel på hur det kan se ut.

Skrittar fram tills jag känner att hon är uppvärmd, ofta vid hand. Blir väl alltid minst 10 min. Skrittar en kort stund på lite kortare tygel, travar fram henne under lättridning. Jobbar med övergångar, går igenom det grundläggande (gas, broms, sväng), kollar att hon är med mig. Skrittar ett varv eller två. Travar igen, jobbar en stund i traven med skänkelvikning, öppnor. Galopperar ett varv utan några större krav, bara att hon bär sig själv i någorlunda balans. Lite galopparbete på volter och serpentiner, kanske gör något byte när vi byter varv. Skrittpaus. Sedan avslutar jag henne i trav, låter henne trava i ett bra tempo. Hoppar av och skrittar av henne för hand i 10-20 minuter.

allt beror på dagsformen. e pålla jättepigg och stissig så försöker jag träna mkt tempoväxlingar och skänkelvikningar och övningar där hon får jobba ordentligt med huvudet o koncentrera sig. är hon seg kör rider jag mest framåt i början på halvlång tygel och få henne att svara direkt. men övningar som jag gör oavsett är väl endel öppnor och lättare skänkelvikning, galoppfattningar, serpentiner, volter, flytta bak och framdel osv.
kan tillägga att jag skrittar fram för hand ca 5 min o sen uppsuttet kanske 10-15 min innan jag börjar trava sen skrittar jag av , ofta ute i skogen runt 10 min ibland upp mot 20.

Jag börjar alltid med att skritta fram pållan en bit på grusvägarna och göra halvhalter och lite för att få henne mer arbetsvillig, När jag kmr in i paddocken rider jag flera gånger i serpentiner, volter och massor med halter. Sen när hon är lugn och jag känner att hon är ordentligt uppvärmd börjar jag trava fram henne likadant där, i serpentiner och volter och travar väldigt länge. Sen gör jag det jag tänkt tex hoppning eller dressyrpass... dressyrpasset går till att jag gör fram- o bakdelsvändningar, skänkelvikningar och väldigt mycket olika saker. Kan hända att jag tar fram konorna och rider slalom. Efter det rider jag ut en sväng och galopperar av henne och en lång och skön avskrittning =)

Att rida ut innan för att värma upp hästen i kroppen är jätte bra att göra! :)
Har också en häst som behöver mkt uppvärmning.
Så får hästen komma ut och se ngt annat också.

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 592
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar