Hur lägger in upp era dressyr pass?

sanio

Trådstartare
Innan har jag och min häst bara fucuserat på att få lite muskler och kondition så vi kan göra något. Nu har vi kommit en liten bit på väg och nu ska jag alltså lägga upp mina ridpass lite mera så jag kan börja jobba lite mer med henne.

1. Hur värmer ni?
2. Hur gör ni för att nå lösgjordhet i alla delar av kroppen?
3. Vad jobbar ni på sen i själva passet?
4. Hur avslutar ni?

Tror det kan blir väldigt intressant att läsa alla inlägg och lära av varann olika saker :O) Alla gör inte alla saker på samma sätt.

Sv: Hur lägger in upp era dressyr pass?

1. Jag skrittar alltid fram ca 10 min på lång tygel, sen runt 5 min på tygeln, men övergång halt-skritt (kyras abc)
Sen trav i lugnt tempo, ställer i nacken till höger/vänster, samt övergång trav-skritt runt fyrkanten tills hon börjar vilja ta i lite mer med kroppen.
Samma i galopp.

2. Lösgjordhet: Lindrig sidvärts på diagonalen, sen öppna och ofta övergångar i öppnan. Sen fortsätter jag med övergångar mellan öppna/förvänd öppna. Sluta/förvänd sluta. Framdels/bakdelsvändningar.

3.Det beror på vad jag ska göra under passen, är det bara lösgjordhet jag är ute efter så gör jag det som står i punkt 2, och lägger in byten i lite högre tempo och lägre form. Är det styrka så blir det mer av skolorna, samt lite tramp. Vill jag träna byten så gör jag det. I alla pass är övergångar mellan samlade-mellan och ökade gångarter med.

4. Lägger ned hästen och böjer halsen ut och in på mjuka bågar/volter. Ibland både i galopp och trav, men alltid i trav. Sen lång avskrittning vid hand.

Innan har jag och min häst bara fucuserat på att få lite muskler och kondition så vi kan göra något. Nu har vi kommit en liten bit på väg och nu ska jag alltså lägga upp mina ridpass lite mera så jag kan börja jobba lite mer med henne.

1. Hur värmer ni?
4. Hur avslutar ni?

Tror det kan blir väldigt intressant att läsa alla inlägg och lära av varann olika saker :O) Alla gör inte alla saker på samma sätt.

Nu är min häst ung och dessutom inte särskilt igång så det är svårt att svara men jag ger det en chans... :)

1. Skrittar fram, försöker hinna med 10-15 min. Eftersom min tjej är lite yr i hatten (minst sagt, hon exploderar) så sker detta momentet vid hand.
2. Joggar henne lång och låg och eftersträvar ett så tungt stöd i handen som jag kan uppbringa eftersom hon gärna undviker detta. Ett tungt stöd på henne är ungefär lika med ett normalt stöd på de flesta hästar. Rider övergångar mellan skritt och trav och kravet är att hon är alert men sansad. Växlar mellan raka och böjda spår. Hon är inte särskilt benägen att bli stel eller knackig eftersom hon är så pass ung så denna biten av passet går relativt snabbt 5-10 min.
3. Huvuddelen av passet ligger nu på kvalitativa galoppfattningar, flytta sidvärts i skritt och trav samt forma henne på olika sätt för skänkeln. Hon är svag i ffa vänster bak så mkt fokus ligger vid att korta höger sidan och få henne att sätta under sig med vänster bak ordentligt. Rider också mkt tempoväxlingar.
4. Travar av henne i låg form i båda varven på volt och fyrkant. Även avskrittning sker vid hand ca 10 min.

Summan av passet blir ca 40-60 min varav ca 20-40 min aktiv ridning. Långa pass är för tränare ca 3 ggr/vecka just nu och kortare pass dessimellan.
Hästen tränas 6 dagar/vecka varav en gång tömkörning, 2 korta pass och 3 längre.

Tillägger att med ung menar jag 6 år i slutet på juni men ett år back utbildningsmässigt och väldigt omogen, alltså ingen treåring som tränas så hårt ;)

1. Hur värmer ni?
Brukar börja med ca 10 minuters skritt på lång tygel. Kortar sedan upp tygeln och skrittar kanske en långsida för att känna att hästen är "med" mig och inte går emot tygel eller skänkel. Sen travar jag några varv utan krav på form eller samling utan bara att hästen ska gå framåt och vara tillfreds typ. Fattar galopp och galopperar några minuter i båda varven. Samma där dvs inga direkta krav förutom att gå framåt och acceptera hand och skänkel. Efter det skrittar jag ett par varv på lång tygel så det blir tydligare för hästen att "nu börjar vi jobba" typ.

Rider mycket skolor och skänkelvikningar och övergångar. Gärna övergångar i skolorna om hästen är såpass välutbildad att det funkar bra.

Det jag känner behövs! Är hästen lite off i framåtbjudningen rider jag mycket tempoväxlingar med krav att gå fram NU, är hästen lite stel eller ovillig i en sida rider jag igenom den etc. Fokuserar på att hästen ska kännas bra och jobba på bra i alla gångarter och i alla tempon.

Börjar alltid med galoppen på medryttarhästen. Hon har mer bjudning där vilket gör det lättare att få igenom och igång henne och sen har hon så stötig trav att jag helst rider igenom henne lite i galoppen först innan jag sätter mig ner på henne :D Så 10-15 minuters galopparbete, skrittpaus, 10-15 minuters travarbete och därefter kanske lite galopparbete igen för att få igenom det sista. Däremellan lägger jag in övergångar och tempoväxlingar.

Har ofta inget bestämt mål när jag börjar rida utan rider lite efter hur hästen känns för dagen. Är hon "med och fin" direkt kan jag gå på lite mer medan det ibland bara är lite svårt att få till takt och tempo i gångarterna.

4. Hur avslutar ni?

Avslutar arbetet när jag känner att jag är nöjd och har hästen där jag vill eller när jag känner att hästen inte har mer kvalitativt arbete att ge. Klappar ofta om och travar av i lägre form i friskt tempo. Sen hoppar jag av och promenerar med hästen.

Skritt ca 10min Omjag är själv i ridhuset passar jag på att skritta igenom ett dressyrprogram för att lära mig vägarna.
Trav fyrkantspår lättridning bara koncentrera mig på min sits då kommer hästen automatisk.
Galoppera fram på spår och volter koncentrera mig på sitsen och få fram hästen.Skrittpaus på lång tygel.
Skritt Kyras fyrkant med först framdels sen bakkdelsvändningar i bägge varv.
Trav nedsittning avbrott skritt trav osv.Alltså övergångar.
Nu är hästen mogen för öppnor slutor skänkelvikningar och andra rörelser.
Varje gång hästen gjort något bra berömmer jag och rider framåt under lättridning som belöning.
Skrittpaus i fräscht tempo.
Galopp arbete.Ev arbete så hästen sätter sig mer tex. lite ½ steg.
Avslutning lägga ned i trav på volter och fyrkantspår. Ibland lägger jag först ned i galopp om jag har samlat upp galoppen.
Skritta av helst ute.:bow:

Ja, våra pass ser ut ungefär som alla andras :)

1. Hur värmer ni?
10 min skritt på lång tygel alternativt för hand. Finns det möjlighet skrittar jag gärna fram lite längre i skogen över stock och sten. Kortar sedan och rider längst fyrkantspåret. Läggs upp lite olika beroende på hur hästen känns för dagen men övergångar en meter innanför spåret är standard. Brukar sedan börja rida på svagt böjda linjer, tex åttvolt. Fortsätter med övergångar och flyttar lite sidvärts för skänkeln. När hästen är lösgjord "till viss del" fattar jag galopp och brukar behöva "rejsa på" ordentligt tre-fyra varv så hästen släpper kontrollen lite. Fortsätter därför med galoppfattningar och avsaktningar, gärna på volt.

När jag gjort ovanstående brukar hästen vara ganska lösgjord. Brukar sedan fortsätta passet med övningar där jag växlar mellan gångarter och rakt/böjt spår. Igår red jag t ex på stora mittvolten i galopp. Varje gång jag kom till väggen la jag en 10 m volt i volten, ökade sedan galoppen på den öppna delen, upptagning och ny 10 m volt osv. Gjorde 3-4 små volter innan jag bröt av, bytte varv och ny fattning.

En annan favorit är att rida längst fyrkantspåret och göra 10-12 m volter med övergångar mot sargen/staketet. Det kan man också variera med skolor.

I regel består hela passet av lösgjörande arbete där fokus ligger på att kunna påverka hästen i varje steg och att hästen gillar vad vi gör. Igår red jag t ex lite öppnpr men fokus ligger lika mycket på bra hörnpasseringar, takten och att kunna gå i och ur som jag vill. Så det är ju främst lösgjörande det också.

Inför tävling blir det ju att kolla av att linjerna fungerar. Det gör jag i den här delen av passet. Men ofta blir det att jag t ex kollar av hur skänkelvikningen fungerar i LA:3. Beroende på hur vi klarar det rider jag andra övningar för att förbättra det. Kollar sedan av nästa pass igen.

4. Hur avslutar ni?
I regel rider jag trav lättridning, låter hästen stretcha och rider stora böjda spår. Lite övergångar och ev galopp där också.

Nu utgår jag helt från min egen häst och hur jag lägger upp passen med henne.

Hmm, jag skrittar fram väldigt lite. Ca fem minuter på lång tygel alt för hand beroende på hur pigg hon är. Om hon är laddad så börjar jag trava så fort jag kommer upp i princip. Sen värmer jag en tio minuter i alla gångarter och koncenterar mig på att hästen ska vara rak. Det som är allra svårast med min krake är att få med bogar och bakbenen på samma spår. Hon ålar mest runt om hon själv får bestämma.

Efter värmningen kan jag skrittjobba. Här kan jag bli ännu noggrannare med rakriktningen och jag rider massor av övergångar mellan trav och skrit (kallas numera Waco-jobb;)). Galoppen jobbar jag på rkt spår där jag försöker få henne att ta stöd på staketet och kunna bli rak mot det.

Avslutar med trav med henne så låg och rund som möjligt med böjning och bibehållen spårning. Haha:D det är målet iaf:p.

Skrittar av i ca 10 minuter.

Varför skrittar du inte fram? Om du tycker att hästen är läskig att sitta på när den är laddad kan du väl leda den? Ja, jag bara tycker att det är minst lika viktigt att skritta igång kroppen riktigt som att skritta av.

Hur gör jag? Ja som flera andra, skrittar, och checkar av lite rakriktning och så, joggar igång och försöker få en bra balanserad trav, sen alltmera går över i mera lösgörande, som lite sidvärts och lägga volter, rida lite bågar. Lite galopp några varv. Ibland gör jag all uppvärmning ute. Låg form.

Efter det skritt och sen lösgöra mera i skritten genom vändningar, lite skolor, och så. Övergår i trav och samma arbete, jag rider många många övergångar och växlar skritt och trav framförallt. Ofta även galopp.

Om det känns bra sen kan jag jobba på något särskilt, just nu är det att variera galoppen mera, bland annat.

Avslutar som dom flesta med att trava av i lägre form och sen skritt.

Kort framskrittning för att det funkar med min häst. Läste dessutom i en artikel om hållbarhet i Ridsport att framskrittningen är inte så viktig som många tror. Avskrittningen däremot är väldigt viktig. Och det funkar faktiskt bra för mig:).

Nu blir jag fundersam? varför ska hon ta stöd på staketet? Hur menar du då? Själv rider jag innanför spåret ofta för att INTE få en häst som hänger mot sarg/staket!:)

Uppvärmning ca 10 min skritt, sen trav o galopp i uppvärmningsform. Därefter galopp jobb. Börjar nästan alltid med galoppen o tar traven sist, funkar mycket bättre tycker jag. I galoppen är det "waco-stilen" som jag kör, dvs galopp-övergång-galopp o sen till lite galoppskänkelvikning utmed långsida, ökning nästa långsida.
Efter galoppjobb är det dags för travjobb. Börjar i skritt med öppna tills hästen är framme för skänkel o sen samma jobb i trav. Över till slutor både längs långsidor o diagonaler.
Oftast blir det bara detta jobb om ingen tävling är på G. Avslutar på lång tygel i trav o sen avskrittning.

Just nu är hon som en banan och på två spår i galoppen. Vill därför kunna använda staketet för att räta upp yttersidan och få henne rak. Kan jag få henne rak utmed staketet så blir det lättare att kunna ta in henne från spåret sen och bibehålla rakheten. Gör samma sak med unghästar när de är vingliga i början. Innan de är stabila längs spåret är det svårt att få stabilitet innanför.

Ok, där tänker jag tvärtom.:) Om hon går på dubbla spår så leder jag in framdelen, inte ut bakdelen. Då blir det ju så att jag leder BORT från sarg/staket o in mot banan.

Eller hur menade du?

Min häst kan också vara väldigt slingrig och vilja gå på dubbla spår men jag tycker inte det är riktigt samma som när man vill hjälpa en vinglig unghäst genom tryggheten av sargen, det är ju bara allra först man tänker så? Senare blir det mera en stötta för hästen som man vill bort ifrån, tycker jag. Men bara det fungerar är det ju bra! Jag menar inte så, bara att det låter svårare i mina öron.

Jo tanken är förstås att hon ska in med framdelen. Men när jag har henne längs väggen kan jag just med väggens hjälp se till att bakbenens spår är kvar där när jag försöker flytta in framdelen. Om jag tar in henne från spåret måste jag ha mycket starkare ytterhjälper för att inte bakdelen ska försvinna för mig. Nu använder jag ist väggen som stödben för min ytterskänkel. Låter ju luddigt, men jag hoppas ni förstår:).

Eftersom min häst bara varit igång i två månader efter ett års vila så är hon väldigt svag och typ som en fyraåring att rida. Hon är rätt ålig och med sånna hästar fuskar jag gärna och låter dom gå på väggen. När man hittar rakheten där blir det enklare att hitta rakheten från väggen sen.

En till som gillar väggen i galoppen :D Iaf på raka spår. Men målet är såklart att kunna rida innanför men för det behöver jag en stadigare bjudning fram till yttertygeln, annars reder jag som ryttare aldrig ut min häst som dessutom gärna byter. Inget dressyrekipage här inte :o

För att svara TS, jag rider sällan på ridbana (ingen hemma) men tar generellt på träning/passet i helgen (efter uppehåll sedan sommaren), hästen är oftast rätt laddad när han kommer bort så upplägget därefter:
1. Hur värmer ni?
10 min skritt på lång tygel är målet. Om galen häst/fler ryttare än jag så leder jag oftastså att jag kan korta upp tyglen direkt när jag sitter upp. Om jag skrittar fram uppsuttet så har jag lång tygel så länge det "går"/känns konstruktivt. När kraken börjar flänga runt för mycket blir det kort tygel. Mycket böja på volt i skritt för att få ner fötterna på jorden och hitta någon form av broms på yttertygeln sedan samma arbete i trav. Målet att komma åt bogen, länga ut yttersidan och få en rund häst som börjar komma över ryggen. När broms finnes så ut på rakare spår med bibehållen böjning (=broms) och mer växling av varv, här kommer även lite övergångar till skritt in. Sedan galopp på rakare spår, bromsen brukar numera fungera.

Alla delar är grym overkill för oss :D Vi arbetar med att öht samla ihop alla delar till någon sorts helhet och hitta en jämn bjudning, kort sagt få hästen att gå på en linje med samma fart överallt och att hitta bjudningen till handen så jag kan börja påverka lite (= bromsa i början tex :D). Men böjda spår, övergångar och skänkelvikning blir det väl företrädelsevis och allra helt så mycket galopparbete som möjligt.

Och jag älskar hörnpasseringar! Varenda hörn utnyttjar jag till max! :love:

Som ovan. I helgen blev det skänkelvikning längs diagonalen (mellan B/E och hörnbokstaven på en 60 metersbana vad det nu kallas :o) med volt på mitten och fattning när vi kom ut till spåret, galoppvolt på andra långsidan och upprepa. Galoppfattningar på mittvolten från inåt/utåtställd. Lite "förvända" galoppfattningar på långsidan med längning/skrittövergång i traven på andra långsidan och som avslutning en liten fortsättning med förvänd galopp inpå kortsidan sista upprepningen i resp varv.

4. Hur avslutar ni?
Trav i lång och låg form på stora, mjuka böjda spår. Nu finns broms och nosen kan komma ut betydligt mer än i början av passet.

Hemma rider jag ofta hel annorlunda, iaf på sommaren - trött häst. Då är det frisk trav på långa tyglar och galopprace som uppvärmning tex ;)

1. Hur värmer ni?

Skritt på lång tygel. Sen väldigt lugn "ospektakulär" trav i låg form (typ manken högst). Jobbar med eftergiften i sidorna. Stora böjda spår. Samma sak i galopp, inklusive förvänd. Skrittpaus. Sen sätter jag mig ned och rider skänkelvikningar och svaga öppnor och ev slutor i trav. Tar totalt ca 25 min, och efter det är vi redo att börja arbeta.

Kräver det :D
Skämt åsido - massor av skolor, övergångar mellan skolor. Lösgör sidorna i alla övningar jag gör, har alltid en insida på hästen.
En viktig del i det hela är också att alltid förvissa sig om att man kan lägga hästen i den form man vill, hög eller låg och allt däremellan.

Med min häst (13 år, vältränad och stark, utbildningsnivå ungefär svårklass) ser det ut ungefär såhär:
-Slutor i trav (på diagonalen), har en superövning med slutor och "piruett"-vändningar som jag kör ofta just nu. Börjar i lagom låg form, samlar upp mer och mer och låter hästen komma upp i formen under passets gång.
-Galopparbete, slutor här också. Känner på några bytesserier. Vissa dagar bygger vi på med saxar, andra dagar blir det lite mer piruettarbete.
-Tar upp formen till uppvisningsform, rider några tvärare slutor.
-Tramp, både från skritt och trav.
-Kanske några byten i varje (om bromsen fungerar, min pålle tycker att detta är litet väl kul :D).

Typ. Jag får välja lite, ibland jobbar vi mer i trav, ibland mer galopp - det blir litet för mycket med allt det där på samma pass, även om jag inte gör många upprepningar av samma sak. Mellan varje del blir det skrittpaus eller nedläggning i trav. Det är också en del av det samlande arbetet, att alltid kunna lägga ned litet mer ju mer man har samlat upp. Hästen ska alltid vara avspänd, annars backar jag tillbaka till enbart lösgörande arbete och löser problemet.

Sitter jag på en mindre rutinerad och mindre stark häst rider jag saker och ting i ungefär samma ordning, och ökar på krav om samling och eftergift enligt samma koncept men gör såklart bara de övningar den hästen klarar av och är mogen för. Jag gillar att rida övergångar mellan slutor och skänkelvikningar tex, väldigt nyttigt för osmidiga hästar.

4. Hur avslutar ni?

Travar och lägger ned i riktigt låg form. Skrittar av medan jag mockar efter mig.

Hela passet tar 1 timme inkl värmning, har satt den gränsen för mig själv - det är så roligt att jag antagligen skulle rida livet ur min häst annars :D

Jag rider visserligen islandshäst, men där ingår också mycket dressyr!
Min häst är femgångare och blandar lätt ihop sina gångarter om man inte är noggran i ridningen. Så våra ridpass handlar mycket om att få honom att trampa under sig ordentligt, "vänta" i steget -då han lätt lägger sig i handen och "kör iväg" i passtaktig tölt. och det handlar även mycket om att få honom mjuk och lyssna på små hjälper. Då blir även gångarterna rena.

Jag skrittar först på långtygel på fyrkanten ca 3-4 minuter. Lägger även in lite halter då och då.
Sedan går jag oftast in på en volt, flyttar bakdelen lite och försöker få hästen eftergiven och i en lång och låg form.
När jag fått en bra skritt och skrittat i båda varven så samlar jag honom. Flyttar bakdelen, går in på volt igen och går upp i tölt. Jag börjar alltid med tölten eftersom han har svårt att trava. Blir han passtaktig så gör jag volten mindre, flyttar honom lite och ser till att han "tar" förhållningarna. Försöker även här att få honom eftergiven i sidan, genom att ställa honom lite inåt ochrunda honom för innerskänkeln.

När tölten fungerar bra, han är ren, trampar under sig ordentligt, "väntar" i steget och lyssnar på mig så ber jag om trav. Ibland "tar" han bettet och kör iväg och då blir det oftast passtaktig tölt i kurvan eftersom han inte orkar hålla när han travar fort. Då sitter jag tungt igen och rider tölt, får tölten ren och ber sedan om trav igen. Oftast rider jag lätt och försöker få honom även här att "ta i" lite mer i steget. Jag rider även lite på volt och försöker få honom att runda sig något för inner skänkeln. Dock kräver jag inte särskilt mycket samling i trav då han haft lite svårt för den, och det var inte länge sen han var väldigt fyrtaktig.. och den har ganska nyligen blivit ren.

När traven fungerar någorlunda provar jag också att galoppera. Han galopperar oftast rent men har svårt för det. Han kan ännu inte galoppera på volt och man kan inte arbeta galoppen, -då blir det pass istället. Man kan heller inte "sitta" tungt i sadeln på honom, då lägger han sig på en gång i pass. Därför måste man vara i lite lätt sits, men ändå inte helt i tre punkt sits.

Jag är alltid på fyrkantspåret när jag galopperar. Ber först om trav och när traven känns bra så "rullar" jag in i galopp. Jag galopperar en eller två långsidor och när galoppen är riktigt ren så gör jag en liten förhållning, går han emot lite emot pass så driver jag på mer och försöker få galoppen ren igen. Sen gör jag en ny förhållning, känns det som om han då vill gå emot trav så får han bryta av och trava.
Detta gör vi åt båda hållen. Det är viktigt att känna innan han bryter av om han kommer välja pass eller trav. -Han får bara välja trav, annars fortsätter jag.

När vi ridit alla gångarter så får han antingen trava på lite lång tygeln på fyrkantspåret eller så töltar vi lite igen, sen rider vi lite skritt igen, han ska gå i lång och låg form, vara mjuk i sidorna och eftergiven. När skritten känns bra så får han helt lång tygel och så får han skritta på fyrkantspåret.

När han får helt lång tygeln så strechar han utav sig själv. Det är bara nån cm ifrån att mulen nuddar marken (ibland gör den det också) Han söker sig verkligen framåt-nedåt utav sig själv ^^

Ja, vi jobbar på mycket volter, flyttar bakdelen mycket och rider även en del på rakt spår. Är han väl ren i tölten så får vi ut mer på raktspår faktiskt där jag kan "trycka på" honom lite mer och få honom att vänta i steget ytterliggare, och på så sätt få högre aktion och trevligare gång..

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 317
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 360
Senast: lirco11
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 338
Senast: fixi
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 937
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar