Sv: Hur lägger in upp era dressyr pass?
1. Hur värmer ni?
Skritt på lång tygel. Sen väldigt lugn "ospektakulär" trav i låg form (typ manken högst). Jobbar med eftergiften i sidorna. Stora böjda spår. Samma sak i galopp, inklusive förvänd. Skrittpaus. Sen sätter jag mig ned och rider skänkelvikningar och svaga öppnor och ev slutor i trav. Tar totalt ca 25 min, och efter det är vi redo att börja arbeta.
2. Hur gör ni för att nå lösgjordhet i alla delar av kroppen?
Kräver det
Skämt åsido - massor av skolor, övergångar mellan skolor. Lösgör sidorna i alla övningar jag gör, har alltid en insida på hästen.
En viktig del i det hela är också att alltid förvissa sig om att man kan lägga hästen i den form man vill, hög eller låg och allt däremellan.
3. Vad jobbar ni på sen i själva passet?
Med min häst (13 år, vältränad och stark, utbildningsnivå ungefär svårklass) ser det ut ungefär såhär:
-Slutor i trav (på diagonalen), har en superövning med slutor och "piruett"-vändningar som jag kör ofta just nu. Börjar i lagom låg form, samlar upp mer och mer och låter hästen komma upp i formen under passets gång.
-Galopparbete, slutor här också. Känner på några bytesserier. Vissa dagar bygger vi på med saxar, andra dagar blir det lite mer piruettarbete.
-Tar upp formen till uppvisningsform, rider några tvärare slutor.
-Tramp, både från skritt och trav.
-Kanske några byten i varje (om bromsen fungerar, min pålle tycker att detta är litet väl kul
).
Typ. Jag får välja lite, ibland jobbar vi mer i trav, ibland mer galopp - det blir litet för mycket med allt det där på samma pass, även om jag inte gör många upprepningar av samma sak. Mellan varje del blir det skrittpaus eller nedläggning i trav. Det är också en del av det samlande arbetet, att alltid kunna lägga ned litet mer ju mer man har samlat upp. Hästen ska alltid vara avspänd, annars backar jag tillbaka till enbart lösgörande arbete och löser problemet.
Sitter jag på en mindre rutinerad och mindre stark häst rider jag saker och ting i ungefär samma ordning, och ökar på krav om samling och eftergift enligt samma koncept men gör såklart bara de övningar den hästen klarar av och är mogen för. Jag gillar att rida övergångar mellan slutor och skänkelvikningar tex, väldigt nyttigt för osmidiga hästar.
4. Hur avslutar ni?
Travar och lägger ned i riktigt låg form. Skrittar av medan jag mockar efter mig.
Hela passet tar 1 timme inkl värmning, har satt den gränsen för mig själv - det är så roligt att jag antagligen skulle rida livet ur min häst annars