Hur lägga upp det?

B

Brutal

Jag har en hund sedan tidigare, men är sugen på en till lagom till nästa sommar när vovven blir två år. Dock funderar jag på hur jag ska få det att passa in med en valp, eftersom det trots allt krävs en del ledig tid tillsammans med valpen i början. Men hur lång tid bör det ta innan valpen successivt har vant sig till att klara av ca 5 timmars ensamhet? Jag vet att det är individuellt, men vad är orimligt och inte? Jag funderade på att vara ledig den första månaden tillsammans med valpen och därefter endast arbeta 2 dagar i veckan i två månader framåt. Men då krävs ändå att valpen klarar av dessa 2 dagar i veckan med fem timmars ensamhet. Är det orimligt? Jag har andra alternativ, exempelvis att ha hundpassning under dessa två dagar i veckan, men jag vill höra lite här först om er expertis.
Med förra hunden var jag ledig i ungefär tre månader med ensamhetsträning, innan han fick vara ensam 5 timmar 2-3 ggr/veckan. Men nu har jag inte riktigt samma möjlighet och undrar om mitt upplägg kan fungera.

Sv: Hur lägga upp det?

Det kan det säkert. Det beror ju på hur gammal valpen är när du tar hem den. En 12 veckor valp skulle jag inte lämna ensam som du skriver men en större valp skulle jag göra det med sällskap av den andra hunden. Men det beror mycket på ras och individ också. Alternativ är bra, så därför föreslår jag att du satsar på hundvakt så att du inte behöver känna stress om din valp behöver mer tid på sig. Jag hade också svårt att vara ledig så därför kom jag överens med uppfödaren om att valpen skulle bo kvar där lite längre. Han var hemma hos mig på PRAO när jag var ledig så vi fick bonda och bilda flock men han flyttade hem för gott först vid 5½ mån. Funkade bra för oss.

Det beror nog pa hur sjalvsaker och trygg valpen ar. Min rottis hade inga problem att vara ensam aven fran borjan, medan sonen's dobie ibland far fnatt an i dag som en 6 aring.:angel:

Min unghund kunde inte vara ensam överhuvudtaget förrän han hunnit bli sju månader. Skällde konstant, hysteriskt. Sen, som över en natt vände det och nu är han coollugn.

Om jag var du hade jag satt ut annons och sökt dagmatte/husse. När det handlar om så få timmar i veckan är det nog rätt lätt att hitta någon. Sen, om ensamträningen går jättebra, behöver du kanske aldrig utnyttja dagmatten, men det är skönt att ha en som säkerhet.

Tycker det låter lite väl optimistiskt. Min valp är 6 månader nu och klarar väl max 2 timmar, känner inte att hon är särskilt onormal.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 960
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 757
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 310
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 077
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka