hur kyler man hunden i varma bilar?

U

Uddatyp

vovven måste ut och åka varje dag nu till stallet och bilen är så varm och ja har ingen ac så de blir lite problem.
jag överlever men ja tycker så synd om hunden..kan man göra någonting för hunden i bilen så den inte blir så varm? de räcker inte att öppna rutor o så.

såg på tv att man kunde lägga blöta handukar som hunden kunde ligga på men håller dom sej kalla på de? blir inte dom med varma ganska direkt?

finns de kanske kyldunkar eller vad de heter man kan ta med sej som hunden kan ligga på eller vid iallafall? håller dom sej kalla i 25min?

Sv: hur kyler man hunden i varma bilar?

Kylduk tycker jag är bra. Blöt ner en och låt hunden ligga på den när ni åker.
Och jag tycker också att de verkar hålla sig kalla riktigt länge.

Jag ska köpa en kyldyna i morgon (förutsatt att butiken jag åker till har såklart), de ska enl. utsago hålla kylan i minst tre dagar.

åh var kan man få tag på det? Kära valpen här hemma hänger ute hela dagarna även nu när det är varmt och tror att hon verkligen skulle uppskatta ett svalt ställe att ligga på! Jag är rädd att vanliga handdukar som man blöter bara ska bli varma och funka som typ våtvarmt omslag istället för att kyla ner...

Det finns lite olika modeller i olika webshoppar, googla "kyldyna", äv. "kylmatta" kan ge resultat (jag lade in en länk i en annan tråd här på hund). Det finns en modell man lägger frysklampar i, men den kräver tillgång till frys och verkar allmänt otympligt. Har hittat två modeller som innehåller kristaller som suger i sig enorma mängder kallt vatten, och det är en sådan jag vill ha. Sedan finns det en kylhandduk - Cool'n'Dry - men den verkar inte hålla kylan alls lika länge.

finns det ingen risk för att de blir för kalla? och hur funkar det om man har en plywoodbotten i buren? blir det mycket blött?

Vetekuddar, sådana som vi värmer och har över nacken osv, de går att lägga i frysen istället, och de håller kylan ganska länge :)

Kyldynorna ska enl. utsago knappt vara blöta alls, den ena av modellerna jag hittat har även ett fodral. För kalla kan de nog bli, men det är ju ingen större fara om man köper en dyna som är lite mindre, d.v.s. inte täcker hela burbotten.

Ta petflaskor och fyll med vatten och sätt i frysen. Sen har hunden nåt kallt att ligga på samtidigt som man har kallt dricksvatten vartefter isen smälter. Har man hunden i bur och inte vill att de ska ligga på nåt kallt direkt så kan man lägga nån filt över.
Vi bilade till Gbg tur och retur för drygt en månad sen, var varmt speciellt för den finska lapphunden som var med, han låg på golvet bakom sätet mest hela tiden och när han sen fick bak några frusna petflaskor så kunde han ligga på sätet och "krama" dem också, märktes att han tyckte det var skönt med lite svalka.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 204
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 252
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar