Hur kommer stofamiljerna till

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 837
H

Helan

På ett enkelt sätt: hur kommer en stofamilj till?
VAD är det som gör att ett sto får en egen familj?
Hur många avkommor ska hon ha, ska de ha gjort något extra?
Får alla stoföl som hon lämnar tillhöra stofamiljen, och alla de fölens stoföl osv?
F står för Flyinge vet jag, de utan bokstav är det de övriga?

Med risk för att få skäll om det finns liknande tråd...
Jag hittade inte nån som gav mig de svaren jag ville ha.

Sv: Hur kommer stofamiljerna till

Alla ston hör till stofamiljer. Men jag antar att du menar de familjer som har nummer!? Annars är en stofamilj alla ston som hör till samma linje på stosidan.
De med nummer är en familj när den visat att den för rasen framåt genom flera bra avkommor i avel och/eller tävling under en längre period. Alltså inte bara ett sto utan i flera led. Ofta har dessa familjer producerat godkända hingstar. Alltid att finns ett antal bra tävlingshästar som utmärkt sig. Med andra ord de har det lilla extra.
Alla ston som föds i den familjen som är efter godkända hingstar får numret efter sitt namn när mamman blivit stamboksförd. Tror aldrig jag sett det på någon som inte antingen själv är i stamboken eller har mamman som är det.
Vet att mina förstfödda föl efter ston som hör till nummerfamiljer inte automatiskt få numret efter sitt namn. Medans syskon som kommer efter stoets stamboksföring har det, både hingst- och stoföl.
F står för Flyinge och de med bara siffror är andra stofamiljer som inte har ursprunget där ifrån.

Om googlar på hästkatalogen kan du hitta mer information om det. Vet inte om det är godkänt att länka till den här.

Tack för infon. Det är de med nummer jag menar som du förstod (har en själv med nr 44 efter). Alltså är det inte säkert att hennes kommande stoföl får nummer efter sig, har jag rätt eller fel? Och fölet får det inte om stoet inte är premierat?

Som det har varit för mig har de inte fått in det i "passet" automatiskt innan stoet blivit stamboksfört. Men det har stått i härstamningen på de äldre stona som varit stamboksförda.
Men de tillhör ju ändå familjen och det kommer med i ASVH sammanhang så fort mamman blivit stamboksförd. Så de första fölen har inte haft det i passet men väl efter namnet när t ex kommit till treårstesten, eller BLUP listan.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
R
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 701
Senast: Squie
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 927
Senast: lilstar
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 367
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka