hur kombinera hund/jobb?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare paxmojo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 28 278
Sv: hur kombinera hund/jobb?

Jag kan hålla med dig om att det verkar inte normalt eller bra att ha hundarna i hundgård precis jämt (jaktsäsong undantagen). Tyvärr så verkar det vara en del "jägare" som tror att hunden har man bara när det är jakt. Sen står dom och beklagar sig för att hunden inte fungerar när jakten börjar. (hmm, konstigt va...) efter 10 månader i hundgården så ska hunden uträtta storverk. Kondition, kommunikation och annat som är viktigt vid t ex jakt fungerar inte. Varför då tro??? ..... (ironi)

Nåväl, det finns ju bestämmelser över hur man ska hålla hund och följer man bara dem så kan ingen göra något - hur hemskt man kanske tycker det är. Vill man ändra på det så får man väl vända sig till SJV eller någon annan instans och försöka påverka lagarna kring detta.

Sen kan det finnas dom som hela tiden skickar anmälningar till höger och vänster för att just DOM tycker att det är hemskt att se en hund sitta under ett träd eller dylikt (OBS! det är inte dig jag menar nu). Det finns exempel på äldre tanter (oftast) som inte har den blekaste aning om när en hund mår bra eller dåligt. Hur en hund kommunicerar. De kan inte avgöra om hunden är rädd eller aggressiv. (stötte på ett sådant exempel i förrgår kväll). osv...osv. De lägger sig gärna i men de har tyvärr ingen susning om vad som är rätt och fel utifrån hundens bästa. Man förmänskligar oftast hunden och dess behov. Utifrån det gör man sedan sina tolkningar om rätt och fel. Med fel utgångspunkt så kan det inte bli rätt i slutändan.

Vad jag ville komma med detta är att jag tror att kommunens kontrollanter, veterinärer, polis etc har rätt många sådana här anmälningar så om de blir en aning avtrubbade efter något år så förstår jag dem. Inte försvarbart, men mänskligt. Tyvärr så kanske de då missar de verkligt dåliga fallen där man behöver göra en snabb insats för att rädda djur undan misär. Det är också så att inom kommunerna har man ofta dålig ekonomi och detta är tydligen ett område som inte prioriteras så högt. Många kommuner har en hälso och djurskyddsinspektör på deltid, andra delar med grannkommunen. En del har fått pruta bort den (hur nu det kan vara tillåtet?). De som ändå har en (eller flera) får brottas med en låg budget och mycket jobb på få personer. En del har dessutom väldigt stora geografiska områden att täcka. Jag har full förståelse för att man i de fallen är tvungen att prioritera de värsta fallen. De som kanske inte är helt bra, men mindre allvarliga kanske man helt enkelt får strunta i. Sen kan man tycka vad man vill om det. Jag beundrar de som håller på med detta men jag är inte avundsjuk på uppgiften eller mängden jobb de har.

Teo är kan vara hemma ett par timmar ensam. Jag får ta med honom till jobbet om jag vill men när jag mjölkar är det krångligt att ha med honom. Då brukar han få vara hemma istället. Det tar bara ett par minuter att åka så det är nära hemma. Vi jobbar lite olika tider på dagarna så det är inte alltid han behöver vara själv heller. Vissa dagar är han med på jobbet hela dagarna. T ex om det är mycket traktorkörning åker han med och sover då mest hela tiden ;)

Ja, tyvärr är det så att många jägare har sina hundar så... (iallafall nästan alla jag kom i kontakt med när jag och exet var tillsammans)

Den gången jag anmälde brodern var när jag hittade hans hund bunden med stryphalsbandet virat två varv runt halsen (hur hade hon lyckats med det??). Allt hår var avskavt och under halsen , vid strupen var det ända in till skinnet, hon såg ut som en hackkyckling stackars hund :cry: Hunden måste ju ha stått med det där halsbandet så där länge annars skaver det ju inte av så mycket.

Det var förra sommaren och alla vet väl hur mycket det regnade då??
Hunden hade ingenstans att gå in för att få skydd, hon hade ingen mat och inget vatten (jo, om man räknar lite slemmigt vatten i en kastrull som blivit grön).

Hunden såg för jäklig ut, tovig o mager.

DÅ anmälde jag, men djurskyddsgubben kom inte ens ut o tittade...
Så visst är det som du säger, dom kanske får in så många anmälningar att dom inte ens bryr sej om det dom inte tror är så farligt.

Annars är inte jag en person som anmäler i tid och otid, men nu tyckte jag att det behövdes. Tyvärr.

jag är en tjej på 14 år älskar alal djur mest hundar och hästar verkligen älskar det! , har alltid velat jobba på hunddagis elr som hästskötare sen jag var liten nu passar jag hundar dag ut och dag in mina grannar älsakr mig tydligen elr ah månag gör det! , jag älskr deras hundar och allt!! jag bor i emmaboda i småland och kan gärna ta hand om din hund! Mvh martina

Ungarna, svärmor, åker hem på lunchen är mina olika alternativ. Alla funkar bra:)Annars är hunden med mig hela tiden. Det är bara på jobbet det inte går. Oftast har alla olika tider i min familj, så det har alltid löst sig.

Hon är själv mellan åtta och nio timmar, ja. Och nej hon varken bajsar eller kissar på sig. På nätterna håller hon sig lätt tolv timmar och hon kan göra det dagtid också om det kniper. Hon pinkar inte speciellt länge då jag rastar henne efter jobbet, inte värre än på morgnarna.

Evita är van att hålla sig längre stunder och har inga problem att vara ensam. Jag springer inte ut med henne varannan timme då jag är hemma heller utan rastar var sjätte till var åttonde timme. Jag ser det inte som ett problem då jag som sagt bara jobbar tio veckor om året och plugar resten. Då är jag i princip hemma jämt. Jag tänker inte krångla med hundvakter och liknande för ynka två månader då jag ändå vet att hon trivs bäst hemma även om hon är ensam. Hon är heller inte den lättaste hunden att lämna bort. Rädd för det mesta, tar lång tid på sig att bli trygg hos någon annan, gillar inte barn, hundar eller okända människor.

Enda alternativet (som egentligen inte är något alternativ) är att lämna henne hos min pojkvän sju mil bort. Jag åker dock inte fjorton mil per dag bara för att hon ska slippa vara ensam under några veckor.

Från 1 maj är det nya regler från Jordbruksverket hur länge man får lämna en hund ensam. Vuxen hund ska rastas var sjätte timma. En hund är ett flockdjur som inte bör lämnas ensam hela dagarna och nu är det alltså inte tillåtet längre. :angel:

Från 1 maj är det nya regler från Jordbruksverket hur länge man får lämna en hund ensam. Vuxen hund ska rastas var sjätte timma. En hund är ett flockdjur som inte bör lämnas ensam hela dagarna och nu är det alltså inte tillåtet längre. :angel:

Från första maj i år ja. Tråden är nästan tre år gammal.

(Kunde inte hålla mig :devil:)

Ja, det var verkligen en gammal tråd. Nu när jag slutat plugga och jobbar för jämnan är hon heller inte ensam alls knappt. Hon är med på jobbet.

Dock vidhåller jag att det är onödigt att krångla med hundvakt för några ynka veckor per år.

*kl*

Har läst igenom denna tråd, många har ju väldigt fiffiga lösningar på hur man minimerar ensam-tiden för sin hund! Själv jobbar jag 75% och skift, vilket innebär varannan helg (då är min hund hos mina föräldrar) och kvällar (då han också är hos mina föräldrar) och så vissa dagar. Men då är det oftast 07-13 och likn. arbetsturer, så han behöver sällan vara ensam en hel dag. Så det fungerar bra! Oftast är han ensam ca 3 timmar 2-4 dagar i veckan. Eftersom jag jobbar varannan helg jobbar jag aldrig måndag till fredag, är ledig mellan 1-3 vardagar i veckan.

Det enda som är riktigt, riktigt jobbigt är det där j*vla skjutsandet! Mina föräldrar bor på andra sidan stan, och jag måste köra och hämta hunden konstant genom hela stan. Och jag håller på att överväga om jag ska sälja bilen nu (av ekonomiska skäl), så kanske jag får börja cykla som en galning snart. Inte för att jag har något emot att röra på mig - det är bara TIDEN som är jobbig. Vovven hatar dessutom att springa fort och länge, så jag måste införskaffa en korg på cykeln som han får åka i. Buss är ju också ett alternativ, men får man alltid ta med vovven på bussen? Har hört så många som säger att de blivit nekade att åka med... Och vad händer då om man har bråttom till jobbet och ska passa en annan buss efter att man har fört hunden?

Tur att jag älskar den där lille skrutt-ungen annars hade jag aldrig ställt upp på det här! :love::rofl: min mamma brukar säga att jag är som en ensamstående förälder, haha.

Jag har med Totte på jobbet, jobbar som Lokalvårdare.

På en del ställen kan han inte springa lös inne, då får han vara i bilen, eller i bur inne på stället nu när det börjat bli så varmt ute.

Oj, såg inte att tråden var så gammal.

Håller med om att det är onödigt att krångla med hundvakt för en så kort period.

Hade en liknande situation själv för ett tag sedan. Hade praktik i fem veckor och då var jag hemifrån mellan sex och åtta timmar måndag till fredag. Min hund klarade detta utmärkt och hon har absolut inga problem med att hålla sig så länge.

Däremot tycker jag inte att det är ok att lämna hunden så mycket hela tiden, men en kortare period kan det funka.

Jo, det är tillåtet att lämna den ensam, lagen reglerar (i stort sett) inte ensamhet, utan bara hur ofta hunden bör rastas. Det är alltså helt i sin ordning enligt gällande lag att först ha hunden ensam hemma i sex timmar, sedan komma hem och gå ut med den, och sedan låta den vara ensam i sex timmar till. Och om hunden t.ex. är i hundgård dagtid och därmed kan uträtta sina behov, så kan den lämnas ensam där hela dagen lagligt.

Från 1 maj är det nya regler från Jordbruksverket hur länge man får lämna en hund ensam. Vuxen hund ska rastas var sjätte timma. En hund är ett flockdjur som inte bör lämnas ensam hela dagarna och nu är det alltså inte tillåtet längre.

För mig känns det som att det här nästan bara skulle kunna omfatta ENSAMMA hundar... För om man har flera hundar så är det ju faktiskt en flock...?

Men om man då ska ha dem hemma "ensamma" (utan matte/husse) hela dagarna så tycker jag att de bör få vara ute i en hundgård, där de har möjlighet att välja själva om de vill vara ute eller inne...
(och detta ska självklart INTE vara istället för promenader och annan aktivering)

Sena har inte vi haft några problem med att ha våran "gamling" ensam hemma (inne i huset) i några timmar heller...

Min vovve är hemma hos mina föräldrar, så han behöver inte vara ensam några längre stunder.

Det brukar vara ungefär att jag börjar jobba kl två och mamma slutar vid fyra, så antingen hämtar hon honom hos mig då eller så kör jag ut honom till mamma innan jag börjar jobba. Det funkar bra. Han brukar öven sova över där om jag tex är ute och festar.

min hund skulle inte vilja gå ut var 6 e timma om jag så sparkade ut henne... (och nu får man visst inte sova mer än 6 timmar heller...) om jag har tur får jag ut henne 1-3 ggr om dagen, hon kan vara ute i trädgården när det är fint väder (läs minst 23 grader) om vi har dörren öppen. men så här års vill hon helst inte gå ut, bara nån enstaka gång, så ibland håller hon sig säkert 12- 16 timmar i sträck, ibland mer, tex när det är -10--20 grader ute... då kan hon sluta bajsa i flera dagar.

ensam hemma är inte heller nåt problem, hon kan lätt vara ensam 12 timmar utan att bry sig mer om det, sover och går emellan sina vaktposter, när man kommer hem så bryr hon sig först inte nämnvärt, sedan blir hon jätte glad!

det hör ju inte till vanligheterna att hon är ensam i 12 timmar alltså, men det har hänt enstaka ggr.

Min ena är hos en husse hon har "köpt"... Jag lovar att hon skulle dumpa mig ögonblickligen om hon hade ett val:D
Den andra ska på hunddagis i oktober om allt går som planenligt.. Just nu så får hon följa med mig halva dagarna sen blir hon hemma mellan tolv och fyra!

jag bor själv och läser så jag har haft lite bekymmersamt nu senaste. men nu verkar det som att jag har fått napp, så jag och en tjej med en flat ska utbyta hundvaktstjänster med varann- jag tar hennes vovve på lunchen och eftermiddagarna och hon tar min på kvällar och helger när jag behöver komma ifrån. Hoppas verkligen att kemin mellan oss och hundarna stämmer, för det hade varit lysande.

Annars har jag goda vänner som kan förbarma sej över byrackan de dagar det verkligen kör ihop sej. Min vovve är den ultimata hunden att lämna bort- han ligger bara o sover tills jag kommer o hämtar honom.

Det är skönt att vara student, man har så oregelbundna dagar så oftast behöver man ingen hjälp alls. Men det är det där med att vara låst som är problemet. Om vovve redan varit själv 5-6 timmar så kan jag ju inte gå ifrån honom på kvällen också. Inte ens för att handla. Så då är det ju finemang med en kvällsmatte:D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej. Jag jobbar småskaligt med hundpassning i mitt hem, tanken är att öppna hunddagis om något år. Men något jag funderar över. I...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 628
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 199
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min hund är besatt av att ta mina vantar eller min mössa när jag kommer hem efter att ha varit någonstans utan hunden. Får hon inte det...
Svar
4
· Visningar
478
Senast: KesoNeso
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 173
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka