Hur klarar ni av det?

SkorpSmulan

Trådstartare
Alla ni som har hästar på foder eller som har era hästar ute på foder hur tusan klarar ni av det?

Jag tog en häst på foder förra sommaren med tanken att jag bara skulle ha honom ett år för att ha någon att rida då min andra häst var dräktig.
Inte tusan klarade jag av att lämna igen honom. Det blev köp trots att han har pålagringar och gamla skador i hela kroppen.
Har en häst ute på foder nu av olika anledningar bla att hon skulle få vara ifrån sin odrägliga dotter i några månader. Men det är rent ut sagt skitjobbigt.
:crazy:

Sv: Hur klarar ni av det?

Just därför är jag glad att vi köpte häst med en gång istället för att vi skaffade foderhäst. Jag hade aldrig pallat att lämna igen den....

Tja min foderhäst går fortfarande här fast jag inte ridit honom på rätt många år. Han fyllde 29 nu i sommar. Har dock en ponny utlämnad, med då har jag ju koll på han fortfarande.
Men faktum är att nej jag kan inte lämna i från mig hästar.

neej,jag skulle inte klarat av att lämna tillbaka hästen om jag verkligen gillade den.Ett år är ju ganska mycket och man hinner lära känna hästen mycket.

Jag hade foderponny för några år sen och då visste jag att jag var tvungen att lämna tillbaka henne ett år senare och att jag sedan skulle få börja rida min egna häst (syrran hade honom först). Men visst är det svårt!! Förstår inte hur jag ska klara av att sälja min nuvarande ponny senare, någon som har nåt tips hur man kan klara av en sån sak?? :p

Jag hjälper till med en häst nu, jag har honom inte ens på foder alltså och har bara haft honom 1 och en halv vecka men är redan fäst vid honom och tycker det är jobbigt när ägaren har med potentiella fodervärdar för att kolla på honom... :rofl:

Jag å andra sidan hade tur att jag hade en häst på foder för några år sedan. Eftersom vi inte passade ihop. Då var det skönt att kunna lämna tillbaks den. :)
Däremot har det varit svårt att vara medryttare på en annan häst som blev till salu. Men jag hade inte råd att köpa den just då. Den var helt underbar :(

jo det är verkligen skitjobbigt att lämna ut hästen på foder :cry:
nu har han dessutom ont i en fossing som ska behandlas och jag håller på att få ångest.
tänk om hon inte gör som hon ska? tänk om hon inte gör det två gånger om dan som det ska göras? usch alla tankar snurrar.
detta trots att det är en jätteduktig tjej som har honom.

Ja precis, det är jättesvårt att släppa kontrollen.
Jag har dessutom haft en del tjaffs med min fv nu så det känns ännu jobbigare. :crazy:

Min foderhäst åkte faktiskt tillbaka idag och jag har nog inte riktigt fattat det än. Har haft honom i två korta omgångar nu, lämnade tillbaks honom i höstas pga ekonomiska skäl- var student, o den här gången är det ägaren som vill ha igen honom. Men det känns hemskt! Han kändes verkligen som min egen häst..kände honom utan och innan. Som tur är har jag redan fått tag på en ny foderhäst som förhoppningsvis kommer i september om allt går som det ska, o den här vet jag kommer stanna längre än bara några månader som det blivit nu. Hade inte tvekat att köpa en egen om det inte var så att jag inte fått fast jobb än, vill inte ta några onödiga risker när det gäller sånt.

Nej...det känns hårt, men det är en konsekvens man bara får acceptera som fodervärd.

ja usch det är skitjobbigt. Har min andra häst på foder nu. Vågar inte tänka på den dagen då vi lämnar tillbaka henne., Sen är det jobbigt att ha en häst i flera år och veta att imon kan de komma i hämta henne! Fast så elaka tror jag de inte är, men man vet ju aldrig. Den förra jag hade blev det bara 2 mån. Efter en kotledsinflammation så lämnade vi tillbaka henne, det var så jobbigt fast vi bara kännt varandra i 2 månader.. Men om man har många hästar som kommer och går måste man bara lära sig att inte festa sig så.. :(

jag klarar av det - och inte. beroende på om jag är fodervärds givaren eller fodervärdstagaren.

ang. att LÅNA häst, klarar jag bra. Man vet att man lånar, en begränsad period. Man vet vad man vill ha ut av sin ridning och sin häst. Om det är så att kontraktet löper ut och man är nöjd med hästen - så vet man att det var så avtalet var från början och då får man hantera det.
Om man lånar och har möjlighet att förlänga, och hästen ej är fräsh, så återkopplar man till det man vill med hästen och ridningen. I mitt fall = EJ okej med en skadad/defekt häst. alltså lämnar man tillbaks per avtal om detta uppstår och den har defekter/skador.

ang. att låna UT - aldrig. då säljer jag hellre hästen än lånar ut. att låna ut innebär att man fortfarande själv har yttersta ansvaret och engagemanget. det blir som att vilja ha kakan uppäten men tvingas ha den kvar. Nej tack.

Hade en foderhäst för ca 5 månader sedan. Hade honom dock bara i en månad exakt. Eftersom att han visade sig vara farlig utan en viss träning som jag tyvärr inte klarade av. Så ägaren var ju tvungen att hämta hem honom, det kändes.

Men för mig skulle det nog kännas värre att lämna min egna häst jag har nu.
Jag hade inte kunnat lämna tillbaka henne när jag hade haft henne i bara en vecka.
Det är olika hur man fäster sig vid olika hästar. Men iochförsig hade jag bara haft min foderhäst i en månad.

Sälja skulle jag aldrig klara av.
Det jag tycker är bra med att ha hästen på foder är just att jag har det yttersta ansvaret.
Det som är jobbigt är att jag inte får bestämma allt. Och att jag saknar hästen förstås.

Sälja skulle jag aldrig klara av.
Det jag tycker är bra med att ha hästen på foder är just att jag har det yttersta ansvaret.
Det som är jobbigt är att jag inte får bestämma allt. Och att jag saknar hästen förstås.

och just det är det jag inte orkar med! :D
när man lånar ut på foder så har man fortfarande yttersta ansvaret för hästen. man är också den som får tillbaks den trasig/förstörd/skadad eller bara hux flux när fodervärden får för sig att bryta kontraktet, eller blir sjuk, eller div. andra anledningar.

då säljer jag hellre till en bra köpare.

Jag gjorde inte det. Grinade nästan varje dag han var borta trots att jag red 1 dag i veckan. Skönt att han är hemma igen.

För mig är det lika jobbigt att lämna en häst som man har personlig anknytning till oavsett om man har haft den på foder/ägt/ridit/skött om den. När man tycker om något så blir det svårt att skiljas ifrån det. Men det går ju, om man måste. :(

Just av den anledningen blev jag helt nedslagen när mamma sa att vi skulle hyra en häst ett år och sedan lämna tillbaka den.
Som tur var köpte vi en häst istället.

såg att du bodde i Luleå.
har du hästen kvar i stan eller är den långt borta?

jag hade min häst på foder ett tag innan jag köpte henne men det var inte så jobbit men ägaren till min häst då tycket det var rätt jobbigt. Men hon hade så många hästar så honm hade helt enkelt inte tid för min!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 513
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.