Hur klarar ni av det?

Sv: Hur klarar ni av det?

Har min travare ute på foder sen i höstas och han kan inte ha det bättre! :bow: Han trivs med dem och de med honom. Känns jättebra att jag hittade så himla vettiga människor, vilket inte alltid är så självklart tyvärr.
Iom att jag fann så bra folk med en gång har det inte känts jobbigt alls!

Jag hade en foderhäst för några år sedan som jag verkligen älskade. Jag hade honom i nästan ett år, men lämnade tillbaka honom då han blev sjuk, och ägaren blev irriterad då jag vägrade rida/tävla när hästen inte var ok. Det var riktigt hemskt.

För lite drygt ett år sedan lånade jag en d-ponny som sällskap till min häst. Jag köpte henne efter några månader och det har funkat jättebra.

Jag har också lånat ut min egen häst en period då jag inte hade tid att rida honom. Det var inte alls kul. Jag hämtade hem honom direkt när jag fick höra (efter två månader) att det inte fungerade, då han var besvärlig hos fodervärden. Det var otroligt skönt att få hem honom, och han var hur snäll som helst hemma.

Nu rider jag inte pga egen skada, men jag kommer aldrig mer att låna ut mina häst. Han får gå i hagen och ha det gott så länge :)

Jag brukar tänka så här; varför kan inte någon annan ta lika bra eller bättre hand om min än just jag själv? Det finns massor av bra hästmänniskor. :) Det gäller bara att försöka se till att hästen kommer i rätta händer och det finns det tyvärr ingen garanti för. Men om det är så att jag inte har tid för min häst så är sannolikheten stor att han/hon får det bättre hos någon annan människa än hos mig. Ursäkta mitt flummiga svar.

Nej du hur i h*lvete klarar man det? :confused:
Ska precis till att hyra ut min "gamling" eftersom jag ska satsa på en yngre häst och inte längre har tid/råd att ha honom också.
Men jag är jättenojjig och alla som ringt hittills har varit "fel" på. Känns som om jag letar fel på dem som provrider för att slippa skiljas från honom.:crazy:

Men jag har bestämt mig för att ge folk en chans, är noga med att se till att de har samma syn på hästskötsel och hantering som jag så att jag inte behöver oroa mej för att min gamla man ska behöva må dåligt för att matte är "elak"och skaffar sig en ny pålle...
Och så har jag bestämt att han inte ska hamna längre bort än att jag kan ta bilen och hälsa på om jag har en ledig dag, något som fodervärdarna får vänja sig vid att jag gör ganska ofta, iallafall i början.

Nu har jag ju det så bra att jag alltid har tillgång till akutstallplats genom mina svärföräldrar ifall jag skulle upptäcka att hästen inte sköts rätt.
Men har man inte det så måste det ju vara fruktansvärt nervöst eftersom man måste hitta en stallplats innan man kan ta hem sin häst igen, även om den missköts!:cry:

Nej, det kommer bli många sömnlösa nätter och oroliga dagar för mej framöver...:(

Nu är jag mest förbannad för att fodervärden till min häst har visat sig vara en jubelidiot. Nu ringer de en månad innan kontraktet går ut och vill inte ha kvar henne. Och inte har de fått henne vaccinerad i tid heller.
Dessutom missköter ungen mina sadlar och beter sig som en idiot...

*svär långag ramsor*

Hur man klarar av det? Tjja.. man måste ju :(

Hade ett sto på foder i 3 år som jag trodde jag skulle ha hela hennes livet, men det blev inte så & jag blev tvungen att lämna tillbaka henne, varpå hon såldes iväg.
Jag har kontakt med nuvarande ägare & kan inte sluta hoppas på att hon en dag ska bli min på riktigt.....

Min egen häst har jag ute på foder fram tills i vår & det är skittungt men för hans bästa!
Jag vet att nuvarande fodervärden vill köpa honom, men han är inte till salu. Så jag gissar att det kommer bli jobbigt för henne den dag han åker hem....

Pållan är kvar i stan men det tar mig ändå 40 minuter att åka dit. Brukar vara ungefär en gång i veckan och hälsa på och får rida ibland (igår tex :love:) Annars hade jag nog inte överlevt.

Åh, jag skulle bli lycklig om min ville skicka hem hästen en månad tidigare.
Skulle hon ha misskött mina saker hade jag däremot blivit betydligt mindre lycklig.

walkyria: Oj, tre år :crazy: Ännu värre. Varför blev hästen inte din?

walkyria: Oj, tre år :crazy: Ännu värre. Varför blev hästen inte din?[/QUOTE]

Tanken var att jag en dag skulle köpa henne, men så sket sig mitt liv efter 3 år & jag kunde inte ha henne kvar just då. Ägare tog då hem henne med löfte om att hon skulle komma tillbaka till mig när det rett upp sig. Men ägaren ändrade väl sig för en kort tid efter att hon kommit hem så såldes hon (för mer än det dubbla för vad jag skulle få ge för henne)....sånt är ju tyvärr livet.... Jag förstår ju att hon inte kunde stå och "hålla henne" för min skull och när hon dessutom kunde tjäna dubbelt så mkt pengar så blev nog det vikitgare faktorer för henne.....

Men visst är det jobbigt...jag älskar den hästen så mycket, även om jag idag har en egen....och jag hoppas verkligen att jag en dag kommer ha min häst gående i hagen tilllsammans med henne.....

Tog hem min häst på lite prov.. 1000 kr och hon va min.. Lite grisen i säcken ja.. Men min första tanke va att sälja henne om jag inte ville ha henne själv.. Se till att hon fick det bra..

Hon står hos ,ej än.. Den hästen säljer jag aldrig.. Hon är mitt hjärta o liv.. Med eller utan tävlingar.

Så henne fodar jag inte ut till någon.

Jag har tagit hem häst på foder.. Tanken va ju köp.. Men då hästen va dyrare än den fnaste av rasen så fick det vara.. Jag va ledsen.. Men det går över.

har skrivit ett inlägg i en liknande tråd (om hur det var att lämna tillbaka sin foderhäst - kopierade över den):

Usch, det var hemskt!
Jag hade min foderhäst i 3 ½ år. Ett litet halvblod, maxad d-ponny. Världens snällaste och tryggaste häst. Och det känns som jag aldrig kommer få en så härlig individ och vän igen som jag kan lite på så mycket. Men jag hoppas jag ha fel.

Nu var det så att denna ängel var fruktansvärd att rida dressyr med. Inte alla dagar, men iaf 19 av 20 gånger . Vi bråkade nästan varje gång vi skulle jobba, så det blir ju att man tröttnar på att träna. Då kände jag att det hade varit skönt att bli av med henne! Men jag måste säga att hon var RIKTIGT SUPER FIN när hon väl lossnade och gick som jag ville, då ville jag inte byta bort henne en sekund.
Men såhär efteråt så är det ju ändå bara de fina stunderna man kommer ihåg ! Framför allt så saknar jag de härliga skogsturerna och hoppträningarna - där hon fick mig att längta till nästa träning istället för att fasa inför dem.

Men jag skulle börja plugga på annan ort och kände att jag varken skulle ha tid eller råd att behålla henne.

Sålde henne åt ägaren för ett år sen (åkte 1 aug 2006). Nu är hon dessutom vidaresåld , men nu ska hon tydligen ha kommit till sitt sista hem där hon ska få bli gammal (hon är 14 år nu) !
(det bästa är att ägarna varnade köparna att de fick mig på köpte då de ville ha den här hästen )

Här är hon hos mig, precis innan lastning.
Palema

Här 20 mil från mig, precis utlastad, och jag (fodervärd), gamla ägare och nya ägare samlade.
Palema

Och en bild till
Palema

Ååå, vad jag saknar henne! Men jag vet att hon har det jättebra där hon är nu, det gör det så himla mycket lättare att lämna henne.

Nämn inte ordet. Jag har ju lånat en häst över sommaren och alltså det var mycket dumt gjort. Blir ju fäst vid den älskade damen!

Mmm.. Jag längtar inte tills jag blir tvungen att lämna tillbaks min hyrponny!
Har snart haft han i 2 år och han är mitt allt! Skulle hellre köpa å sälja han själv än att lämna tebaxs han.. hehe...

Usch, hade en på foder innan, men vi passade inte speciellt bra ihop så då var de inte så farligt, men nuu...

Hade min förra häst på foder när jag skulle börja studera på annan ort och det var jättejobbigt! Kom hem dels för att jag ville ha tillbaka hästen, men han blev tyvärr sjuk och avlivades innan han hunnit komma hem igen. :cry: Var medryttare på en häst efter det som jag blev väldigt fäst vid, mot slutet tog jag hand om henne som min egen och det var jättejobbigt när hon sedan såldes. Nu har jag en foderhäst som jag får ha på livstid, hon är redan 19år men jag hoppas att vi får många fler år tillsammans!

Har en häst på foder nu... har haft honom snart i 2 månader och jag älskar honom redan, kommer ALDRIG klara att lämna tillbax honom... ..

Det är inte så jobbigt. Livet går vidare ;)
Jag har haft flera ridskolehästar på halvfoder (Dvs ridit dem minst 3 dgr i veckan, en av dem 5-6 dgr).
Den första köpte vi dock :D
De andra har jag fått leva med att de åkte helt enkelt.
Men efter den senaste hästen har jag vägrat rida på ridskolan. Vi hyrde hästar från ett ridläger då, jag hade hästen på halvfoder i 2 år, tävlade och massor men sen skulle hon inte komma tillbaka efter sommaren - och ridläraren sa INGENTING till mig. Då blev jag rätt putt. Hade jag inte fått en egen foderhäst hade jag inte satt min fot i det stallet igen!

Häst nr 1 som jag köpte har jag haft ute på foder till flera stycken och det har funkat jättebra.
Jag vet ju att personerna har haft väl hand om henne och hon har fått motioneras lagom mycket. Vet man att hästen har det bra är det inte så jobbigt.

Jag saknade min häst oerhört mycker efter 1 veckas semester, hon ska jag låna ut i 1 år för jag ska ha barn....:crazy: ingen aning om hur jag sla överleva, och hur jobbigt de måste va för fodervärden att lämna tillbaka världens underbaraste :love:

Jag har haft en häst på foder och kände direkt att det inte är något för mig fastän ägarna till den hästen var helt underbara. Jag vill äga mina hästar och inte behöva kolla allt jag gör med ägaren. Sen blir jag stressad av tanken att det skulle hända hästen något och ägarna skulle bli arg på mig.

Just nu har jag min häst hos fodervärd och det är skitjobbigt men jag har ingen möjlighet att ha henne nu. Planerar för att ta tillbaka henne så snart jag kan men det känns också vikitgt att fodervärden tycker att det är okej.

Jag tyckte att jag klarade av det hyffsat, när jag hade hästen ute på foder. När han sen kom hem igen så var jag inte särskilt övertygad om att jag gjorde rätt från början...
Hästen har varit hemma i 3 dygn nu och jag har hittills upptäckt;

*Trångskodd, behöver hovslagare med kunskap NU.
*Allt med tyg, förutom vissa vintertäcken, är genomskitiga och ingrodda med stöv och annat oidentifierbart, nytvättad from idag.
*Bettet var heltrasigt, fick lov att köpa ett nytt.
*Senskydd och bakstrykkappor var trasigt, köpte nytt idag.
*Inte avmaskad, det berättade de innan så jag avmaskade innan jag hämtade hästen.
*Endast delar av det foder hästen skall ha fanns med, köpte mer idag.
*Tävlingsutrustning är borta, har inte råd med nytt nu.
*Hästen har inte ridits på 6 månader, han kan inte ens trava på rakt spår, equiterapeut är bokad.

Summa kardemumma; Hästen har fan inte rörts på ett halvår och han är totalt misskött samt att jag numer är ruinerad. Jag har lagt ner snart 5.000:-på bara ett par dagar i dels stallhyra och resten en massa som inte har skötts ordentligt.

Vi hade skrivit ett förköpt kontrakt, men dessa detaljer såsom att utrustning skall vara i samma skick som de fick det finns inte med. Inte heller att hästen som lånades ut som tävlings och träningskompis, absolut inte skall stå i ett halvår!!

Min häst skall aldrig ut på foder igen därmed basta.

//Reebok, klart upprörd och trådkapare:devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 513
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar