Uff! Det där var så mitt i prick att jag skäms ju!
Jag är med andra ord som en öppen bok, trots att jag inte säger något... Jag tycker inte om människor generellt, jag litar inte på folk, svåra situationer får man definitivt reda ut själv, vänliga människor är bara vänliga för att det är så man "ska" vara som god uppfostrad, inte för att de "vill" vara det mot just mig, ja typ så, osv.
@TinyWiny jag har inte vuxit upp i en trygg familj så jag vet inte hur det känns, men intressant nog har jag sett skillnad på min, min 2 år yngre systers och delvis min halvbrors uppväxt och på mina 7 och 9 år yngre systrars uppväxt. Jag och mina närmaste syskon levde med min alkoholiserade och misshandlande (av mamma) pappa i familjen, medan mina två yngsta systrar växte upp utan honom mer eller mindre, med bara mamma, som visserligen var emotionellt frånvarande men inte alls som hon var med oss andra. Visserligen ryckte socialen in och fosterhemsplacerade min bror när jag var 7 eftersom det inte var en bra miljö för honom att växa upp i- min pappa var alkoholist och slog mamma och var inte pappa till min bror, ingen bra miljö för ett barn att vara i hette det. Jag antar att vi andra inte var barn eller kanske inte ens människor, med det resonemanget, så vi blev ju kvar.
Mina två yngsta systrar slapp som sagt samma sak som jag fick leva med och man kunde se hur de tog sig an livet på ett annat sätt än vi andra. Ingen av oss har väl mått bra, men när de var små tydde de sig mer till mamma än vad vi gjort, de bad mer om hjälp- för hon hjälpte, än vad vi gjorde, det såg ut som att de hade en bättre kontakt med henne- och tvärtom, när vi andra växte upp var det lite grann som att vi levde under samma tak, mamma såg till att vi fick mat, skötte hygienen osv, men det där extra fanns liksom inte. Det var faktiskt intressant att se skillnaden. Inom samma familj liksom. Det komiska var att de även fick gå i en anhöriggrupp för barn till alkoholister... vi äldre syskon som VERKLIGEN kom ihåg pappa och som LEVDE med honom och hans drickande, fick inte gå i en sådan grupp, och fick ingen hjälp. Socialen gav alltså hjälp till de yngsta barnen och missade återigen mig och min närmaste syster. Vi fick hantera pappas alkoholism, hans misshandel och mordförsök på mamma, oron av varannan helgsumgänge pga alkoholismen, hans tragiska plötsliga död och de otroligt dubbla känslorna (lättnad=vilket gav skuldkänslor, ger än i dag, jag blev lättad att han dog trots den enorma sorgen och saknaden) och sedan ovanpå allt sexuella övergrepp under lång tid. Det var verkligen cementerat att jag och min syster inte var barn och inte var värda något, svåra saker fick vi hantera själv, ingen finns där.