Jag funderade nog inte på trygghet alls för det visste jag inte vad det var. Trygghet var inget som talades om överhuvudtaget när jag växte upp mer än i sången "tryggare kan ingen vara än guds lilla barnaskara" men det var bara en massa ord som inte betydde något precis som alla kärleksbud inte betydde något. Varken inom vård, skola eller i andra miljöer talades det om trygghet. Det är de kanske 20 senaste åren som ordet trygghet har dykt upp och mer och mer för vart år och då både som konstaterande "hen ska kunna känna sig trygg med det eller detta" men också som fråga "känner du dig trygg med det?" Och för mig blir det bara frågetecken. Vad menar de ens? Vad är det de talar om? Jag vet ju att det är något som liksom mycket annat ska grundläggas mellan barn och primärvårdare och det var helt naturligt för mig att göra den grunden oändligt solid för mina barn men känslan, hur det skulle kännas att själv vara i sitsen som barn att någon bryr sig så mycket om mig att de lägger tid och energi för att bonda och bygga, den, det är den känslan det ger jag vill veta hur den känns. Hur känns det att alltid veta att man är efterlängtad som barn? Att få tröst när man kommer storgråtande (istället för att få ett "håll tyst/du har inget att gråta för/se hur ful du är när du gråter/spara dina tårar, en dag kommer du få något att gråta över" osv.) att få hjälp när hjälpen behövs, att veta att man är älskad, att få finnas...
Att jag såg och reflekterade över andras relationer hade såklart med den så självklara meningen i sången Ikaros att göra, "för som barn tar man kärleken förgiven, allting annat är mot dess natur" alla flockdjur oavsett om de får det eller inte suktar efter kärlek och att få höra till. Att vara utstött ur flocken redan från början gör ju bara att man än mer försöker och försöker få vara med med, såklart, totala misslyckanden varenda gång för ett barn kan inte bygga relationer ensam. Det kan ingen (även om gudarna ska veta hur mycket jag har försökt!) men i vuxen-barn relation är det såklart den vuxne som bygger. Barnet bygger på när hen är kapabel till det men det är den vuxne som håller i trådarna och börjar väva. Den som blir omhändertagen behöver ju inte kämpa med det och såklart blir den känslan, trygghetskänslan, självklar. Att du inte minns sådant jag minns kristallklart beror ju på att det för dig var vardag medans det för mig var en ouppnåelig dröm. Det är ju därför jag vill veta hur det känns för att kunna försöka läka den delen av mig.
Jag tänker att precis som jag hade kunnat förklara känslan kär, älska, arg, ledsen, glad, besviken, sviken, ångest osv. så borde också känslan trygg gå att beskriva.