Hur kan man träna när de är halt?

M

monet

Nu när det är så mycket snö och halt är det lite svårt att rida... Min häst har inga skor så jag är lite orolig för att han halkar om vi rider ut(har ingen paddock/ridhus)! Men jag tycker att han har rätt dåliga muskler i rygen - man ser absolut inte revbenen men däremot ryggraden känner man lite:confused:
Hur kan man bygga upp ryggmusklerna när man inte kan rida?
Eller tror ni att man kan leda hästen till skogen och rida när man är framme, för där kanske det inte är så halt?
Tacksam för svar:laugh:

Sv: Hur kan man träna när de är halt?

Sko hästen med snösulor och fyra brodd(hål)/guldskor, så kan du rida på som vanligt.

Vad menas med snöpulsa?
Ja klart att jag kan sko hästen, men jag vill ändå veta vad man kan träna utanskor...

Pulsa, alltså gå i snö. Bra träning för hästarna och det är ju inte halt heller.

Sen vet jag en kompis som köpte boots, skor, med brodd i, som man tar på när man rider och av när man är färdig. Ganska dyrt, men säkert värt det om man inte har tillgång till ridhus, vintern är ju ganska lång.

Ja de kan man ju göra:)

Hur länge håller bootsen? Vet du på ett ungefär vad dom kostar?, de kanske är värt att köpa!

Jag red en unghäst förra vintern, han var barfota och riden kanske 2-3 månader bara=omusklad. Vi red på precis som vanligt, när det blev för halt så ställde jag av honom på vila. Just när det är snö så är det faktiskt inte så halt, det är värre när snön ska bort och det blir glans is..

Är du ändå orolig så sätt på skor och fyra broddar (två går också bra), så kan man rida som vanligt.

Det är ju så klart olika hur det ser ut, men när jag hade min förra häst barfota så var min kännsla att han hade relativt bra fäste ändå. (mycket bättre barfota än med skor utan brodd i alla fall).

Skritta i dikeskanter tills du kommer fram där det är mer ohal terräng, tex skogen som du sa. Även frysta åkrar brukar vara bra underlag, sällan hala. men man får ju undersöka underlaget innan man fräser iväg i galopp...

Skogen är ju toppen också om du vill muskla ryggen. Mycket lyfta på benen och ofta lite backar upp och ner osv. :laugh:

Har många vintrar valt att ha hästen barfota och det har fungerat bra, om man är beredd att anpassa sin ridning efter underlaget. På vägarna kan det ofta vara halt, om det inte är sandat, men det går ofta bra att rida i kanten eller på skogsstigar. Det brukar vara en period just när vintern växlar till vår som det är jäkligast - då det töar på dagen och fryser på natten så det blir glashalt - som tur är går denna period över väldigt fort till en ny period med blött, perfekt sviktande underlag!

Liknande trådar

Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 317
Senast: Sar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30