hur kan man bestämma sej ??

Sv: hur kan man bestämma sej ??

Köp den häst som hjärtat säger är rätt. Det gjorde jag med min först isis. Hon är kärlek, lycka, glädje <3 Den andra är köpt med huvudet. En stam och färg som är helt rätt (enligt mig). Hon har blivit vacker som en dag och har talang i ridningen så det är larvigt. Jag har inte behövt lära henne någonting, hon har fattat allt redan första gången. Skitkul ridhäst, men ettan är den stora glädjen, trots symaskinsgalopp, trav som en shettis. Töltar dock till världens ände och har ok skritt. En madam som om hon var människa helst skulle kallas Ers höghet Drottning af Allt.

:)
jag "tänker" mera med hjärtat, det blir bäst så !
sist tänkte jag enbart med huvudet och det var totalfiasko (fel ras dessutom:eek:)

Tänk med hjärtat men låt huvudet ha vetorätt så det inte blir för tokigt och du kommer hem med 10 vita arbahingstar eller så .

det skulle vara det..:d

dessa två tittade jag på. ena är 4 , andra är 7. båda lite små, men 4 åringen kanske växer ännu? och ganska unga..men åtminstone 4 åringen verkar väldigt trevlig och sansad.
nå, vi får se hur det blir..

nästa vecka skall jag titta närmare på dem :)

Senast ändrad:

var faktiskt och kollade in unghästar så där i största allmänhet. ett stall här nara har 10 st i åldrarna 2-7. ett 4 årigt sto var väldigt charmigt. skall stifta närmare bekantskap med henne ännu.
MEN såklart, när hjärtat talar, så var hon pytteliten :( jag är 172 och ingen lättviktare. :arghh:
det finn sju andra, denna gång skall jag ta god tid på mej att hitta den rätta.

Annat jag tänkt igenom denna gången är : jag hör (tyvärr) till dem som ser detta med häst som ett socialt umgänge. jag har helst hästen i ett lite större stall med tränare-lektioner -ridkompisar mm.
just detta stall jag nu tänker in mej på har manege (lite onödigt) ovalbana, travbara och experter på plats. jag vill kunna tala igenom dagens ritt över en kaffekopp med någon som är intresserad, kunna rida ut med någon, kunna träna lite nu och då osv.. MEN igen.. detta kostar närmare 4000 i månaden i kr.
billigt skulle jag slippa undan hos grannen, där det dock inte finns nån att rida ut med, man är mer eller mindre alltid ensam. men det skulle kosta ca 1600 kr.

mycket att fundera på.. köpa lite riden 4 åring för dryga 4000 kr eller köpa en välutbildad med ett öga för bara lite mera..

det är så svåra val!!

Man kan gå ned i vikt om man vill..
Å ska du ha häst i det dyra stallet kanske du inte har ngt annat val? ;)

Men du finns det inget mellanting vad gäller stallplats?
Jag är som du men det kostar för mkt att ha hästarna uppstallade på stor anläggning så jag får vackert välja att stå i ett billigare stall men kompenserar det med att jag åker iväg på träningar och tävlingar för att träffa kompisar.
Då får jag ju spara lite på pengarna men jag får ändå en del av kakan :)

Köp hästen du faller för :)
Om det enda problemet med den andra hästen är att det saknas ett öga så skulle jag inte tveka en sekund.
Jag har ridit flera enögda hästar och det brukar inte vara ngn speciellt stor skillnad annat än i tex hoppning när man måste tänka på att visa hästen lite extra noga bara.

jaa-a du! visst kan man gå ner, och det är nog meningen att tappa en del av vikten.
här i närheten finns inga "mittimellan" stall. det är antingen eller. pyttesmått med inga som helst bekvämligheter. eller så allt.
jo ett finns faktiskt :) och det är även under fundering. där skulle jag också få vara ensam större delen. man kan ju åka på träningar, det kan man ju. där skulle det kosta typ 2700 kanske ( vet inte exakt vad det blir i kronor)

som sagt.. jag drömmer, det skulle vara ett under om gubben gick med på häst köp överhuvudtaget..
den som lever får se!
men den där mörka 4 åringen talar till mej ;)

Då är det väl den mörka lilla hästen du ska ha?

Det är dags att påbörja operation övertalning och ta fram de där stora vackra rådjursögonen som karln din bara inte kan säga nej till ;)

Eller så får du bli som jag, så jävla odräglig när jag är hästlös att ingen i min närhet vill att jag ska vara utan mina hästar, ju fler destå bättre ;) :D
Min sambos stora mardröm är att jag skulle bli hästlös..

Det tycker jag att du ska göra!

Det har fungerat på både pappa och sambo :D
Å båda två är egentligen stora hästmotståndare...

Senast ändrad:

blev lite erbjuden min kusins dotters häst.. har tävlat FM, väldigt duktig valack, trygg, stor, kunnig.. priset därefter.. typ 14000 euro..
... :crazy:

Jag ville köpt min favorit från ridskolan men då hade ridskolan inga planer på att sälja honom, så jag blev med unghäst istället ;) en treårig skitunge som gav mig många sömnlösa nätter med gnisslande tänder. Nu är han sex år, har underbar tölt, en helsikes energisk galopp och en charmig glimt i ögat med allt han gör! :D

Så plockade vi hem en till isis förra veckan, 10 årig valack, tävlad i SM. Skithärlig att rida! Rena drömmen.
Dock så är det mammas häst, men jag kan allt knipa en del ridturer då och då ;)
Jag tror att man för det mesta ska gå på hjärtat, kör på om du vill. Jag fick kämpa med min lillpojk som attan, men han blir bara bättre och bättre och vi har det rolig ihop nu :)

Men glöm inte, smakar det så kostar det! Men som någon sa tidigare, nu har priserna gått ner, så nu är det dags att leta så mycket som du bara kan :)

Lycka till!

så mycket att han skulle passa min budjet törs jag inte pruta ;)

skulle ha lust att ta kontakt med någon som förmedlar hästar.. om de kunde hitta en åt mej.. men vågar inte, tänk om jag inte vill ha just den de hittar, eller att de hittar drömmen men priset inte funkar..

skulle ha lust att ta kontakt med någon som förmedlar hästar.. om de kunde hitta en åt mej.. men vågar inte, tänk om jag inte vill ha just den de hittar, eller att de hittar drömmen men priset inte funkar..

Klart du gör! De kanske faktiskt säljer hästen till dig för ett pris du har råd med.
Jag köpte en till häst i somras som hade ett pris på flera ggr min budget men nu ville säljaren sälja till just mig så det blev ett pris som min plånbok hade råd med.
Ibland är inte pengarna det viktigaste utan vart sin älskade häst hamnar.

Frågar man inget får man ingenting veta...

Ja vad gör det om du inte vill ha första bästa häst de hittar åt dig?
Om du går till tex en klädaffär och får hjälp att plocka fram olika kläder så köper du ju inte första bästa om du inte gillar den eller hur?
Då får ju butiksbiträdet leta fram något du gillar och det är ju inte konstigt?
Samma är det ju för en hästförmedlare, de är ju dessutom intresserade av en lyckad affär som ger dem gott rykte så att sälja en häst till dig som du inte klickar med är ju dömt att misslyckas och det är ju inte bra för dem heller.
Sen får du ju uppge vilket prisspann du är intresserad av så de vet vad de ska leta efter.

Att köpa hästen är en förhållandevis liten summa i det stora hela. Om den nu inte är mycket dyr. Att köpa en häst med de kvalitéer man är ute efter lönar sig i längden, det är helt enkelt roligare att rida. Vill man träna , tävla osv så skall det finnas bra gångarter på hästen. Alla hästar är utvecklingsbara till en viss nivå som ofta hänger ihop med priset. En säljare tycker oftast att just deras häst har stor utvecklingspotential. Ta hjälp av blupen och extriör.
Jag hade personligen inte tittat på en häst under 1.40.
Sätt upp en lista på önskvärda egenskaper:
lynne = stabil i olika situationer inte rädd och otrygg att rida ut på,
känslig ok. stressad vid ridning nej tack.
vilja, hur mycket klarar man att rida och vill man ha. En del vill inte ha för mycket vilja
Trevlig att hantera från marken
ålder
kön
utbildningsnivå
potential i gångarter
exteriör
stam, blup
pris
färg
mankhöjd

Fråga alla du känner och inte känner om dom vet om nån häst till salu. Så gjorde jag när jag fann min, en turridningshäst som jag ridit 2 dar. Precis innan jag åker hem frågar jag om hon vet nån häst som är till salu som skulle passa mig. Ja den du har ridit i 2 dar. :) 15 år sen nu. Jag bara åkte hem och hämtade pengarna i princip.
Jag hade inte provridit nån annan heller utan bara tittat på några hästar som inte alls klickade med mig.

På min lista var eksemfri nr 1
Fullt frisk samt bra hovar är ett måste.
Glömde dessa saker som för mig är en självklarhet.

På min lista var eksemfri nr 1
Fullt frisk samt bra hovar är ett måste.
Glömde dessa saker som för mig är en självklarhet.

Vad olika man är, gör jag såna där listor kommer jag hem med just precis det jag INTE ska ha.
När jag köpte min islänning så sa jag vad som helst utom en islänning och absolut inte en fux och med hem kom en fuxfärgad islänning.
Nu sist sa jag att jag inte skulle ha ngn mer häst, ingen fux och inget knäppt sto...
Hem kommer ett fuxfärgat sto som har de grövsta brunstproblemen både jag och veterinären stött på...

Men trots det är det bra hästar som jag älskar :)

tack för tipsena :)

nu är detta ju en världens avkrok. tor inte ens vi har några "riktiga" hästförmedlare här. visst finns det såna som vet om en och annan häst till salu. idag hörde jag om en, men den lär vara lite väl fartfylld i terrängen. skulle kunna prova iallafall.

en förmedlare jag skulle vara intresserad av bor där, i sverige. i södra sverige dessutom, så det blir en himmelens väg att åka och titta och prova.:cautious:

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Saftinkokta rödbetor?
  • Kontantfritt och diskriminering
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat