hur kan man bestämma sej ??

videnlis

Trådstartare
jag har hittat en häst som låter som gjord för mej.
har inte träffat hästen . är inte ens på väg för att titta, för hur jag än försöker utreda detta med hästköp för mej själv kommer jag fram till att det är vansinne att sätta så mycket pengar på en hobby:yuck:. Jag har ju haft häst förr, vet inte varifrån denna tanke kommit för jag VILL ju ändå ha en häst, nångång igen.
denna är i precis rätt ålder, en riktig läromästare, snäll, har ett litet handikap som inte lär ska störa hästen men är därav i bra prisklass dessutom.

ville babbla av mej i störta allmänhet, men hur har ni känt att NU är det dags för en häst, har ni haft nån tvekan om att det blir för dyrt eller arbetsamt eller så?:banghead:

Sv: hur kan man bestämma sej ??

Hej det är nog bra att tänka över hästköp ordentligt det kostar ju en hel del och tid som tusan tar det. Själv så har jag varit utan egen häst när mitt barn var liten dvs jag red andras hästar tidvis. Om du är tveksam så skaffa inte egen häst , det finns många som behöver hjälp med att motionera sina hästar inte minst islandshästar (som man ju ofta skaffar sig för många av) :love:

Själv så förtränger jag kostnaderna med mina hästar och tack och lov så gör min man det också. Jag tycker inte att det är mkt pengar bara på en hobby, för mig är det ett sätt att leva, och leva fullt ut vill jag. Arbetsamt är det men det är ju så roligt "arbete". Det är sunt att fundera över vad man gör av sin tid och när jag kommer på något bättre så ska jag sluta med hästarna.

tack för svaret :)

det skulle kanske underlätta om min man skulle tycka det är ok eller ens lite ditåt med kostnaden.
men någondag.. sedan när alla barnen står på egna ben, om inte förr. då kanske man kan unna sej?
det är ju så bra för kropp och själ med häst !;)

Att ha häst är en livsstil kan jag tycka, och hur mycket tid man behöver lägga ned står i relation till hur mycket man har råd att betala för att leja bort service, alternativt om man tar hjälp av medryttare etc. Eller om man har nära eller långt till stallet. Man kan behöva prioritera om en hel del saker för att ha tid och råd. Om du är osäker på om du har råd så ta ett par månader och sätt undan den kostnad som du i snitt räknar med att hästen kostar, och fungerar inte det så lär det inte fungera när du väl har hästen heller. Gör ingen glädjekalkyl utan räkna in både resekonstnader, genomsnittlig kostnad/år för utrustning/kurser/tävling/lektioner och annat som man kanske vill tänka bort ;). Jag står i kollektivstall och räknar med att skötsel och motion av en häst tar ca 3h/dag i snitt inklusive bilresa på 10min i vardera riktning och ombyte+dusch efteråt. Jag är ganska effektiv med mockning och förbereder höpackning ett par dagar i taget. Men ändå tar det ofta rätt lång tid i stallet, man vill ju inte stressa.

"Handikapp som inte lär störa" låter lite oroväckande, men om veterinär kan intyga att det inte ska påverka hästen så är det vettigt att köpa. Men en billig häst kostar lika mycket i drift som en dyr.

Ja, du.. Jag har haft min i 13 år nu och undrar detsamma ibland... Önskar att det vore lika roligt att knyppla ;-)

När jag han har strimlat sitt täcke i hagen, slängt av medryttaren, när jag betalade en veterinärräkning för en operation som inte försäkringsbolaget tog på 17000:- undrar jag mig vad fasen jag håller på med... Samtidigt har jag aldrig funderat på att göra mig av med honom och för det mesta är det alldeles underbart att ha häst!!

Och veterinärräkningen fick jag pga en läkt skada som inte "skulle vara till besvär längre.." så tänk igenom den biten... Slutsumman på veterinärkostnaderna var lika höga som priset på hästen...

Att ha häst är en livsstil kan jag tycka, och hur mycket tid man behöver lägga ned står i relation till hur mycket man har råd att betala för att leja bort service, alternativt om man tar hjälp av medryttare etc. Eller om man har nära eller långt till stallet. Man kan behöva prioritera om en hel del saker för att ha tid och råd. Om du är osäker på om du har råd så ta ett par månader och sätt undan den kostnad som du i snitt räknar med att hästen kostar, och fungerar inte det så lär det inte fungera när du väl har hästen heller. Gör ingen glädjekalkyl utan räkna in både resekonstnader, genomsnittlig kostnad/år för utrustning/kurser/tävling/lektioner och annat som man kanske vill tänka bort ;). Jag står i kollektivstall och räknar med att skötsel och motion av en häst tar ca 3h/dag i snitt inklusive bilresa på 10min i vardera riktning och ombyte+dusch efteråt. Jag är ganska effektiv med mockning och förbereder höpackning ett par dagar i taget. Men ändå tar det ofta rätt lång tid i stallet, man vill ju inte stressa

.

Jag räknade ut vad jag lade ned på ridskola och turridningar och kom fram till att jag visst hade råd med häst i stället ;)

:) tänk om man skulle intressera sej för knyppling !
men nej.. hästfebern rasar.. det är riktigt plågsamt. och jag känner inte så mycket tröst av att jag skall få rida en häst som står hos grannens ibland ( 1-2 ggr i veckan faktiskt) det är inte en isis.. men jag får nöja mej tills vidare!

Fast vill du köpa häst är det guldläge just nu. Man får väldigt mycket häst för pengarna nu, för 10 år sedan var det brutalt att försöka hitta pengar till en islandshäst.. Man kanske skulle köpa ett par till nu ;-) ?

ja det är ju sant !! nu borde man passa på.
har funderat att OM och NÄR jag skall ha en isis så kommer jag till sverige efter en. man borde fundera ut nån rutt och titta på flere samtidigt !

Jag kände en dag att det var dags, men jag hade häst som tonåring och då under jobbigare förhållanden. Cyklade året om tex. Så visste vad jag gav mig in på.

ojoj.. just nu drömmer jag om

en 6 årig valack som jag förälskade mej i vid första ögonblick. har inte provat honom för att inte trilla dit helt och hållet. fin och stor.

ett 3 årigt sto som jag hittade på facebook. helt bedårande, har ju inte sett henne på riktitgt, men drömma får man ju för det ;)

och sedan den 13 åriga valacken, trygg och säker, men med handikappet..

inte är det lätt detta med att sukta efter häst. man mår riktit dåligt :nailbiting:
suck o stön.. var finns närmaste knypplingskurs?
:D

tack för den ! jag är rätt så övertygad om att det är mycket roligare än det ser ut. vägen är lite lång dock.. kanske det finns närmare..

Jag tycker inte att det är vansinnigt att lägga så mycket pengar på en hobby. Snarare tvärt om, jag tycker att det är bättre att lägga pengar på en vettig hobby än att slösa bort det på att festa, shoppa eller liknande. Men där är vi nog alla olika. Vissa kan göra båda delar medan andra måste prioritera vad som ska vara viktigt i ens liv. Jag väljer hästarna. Jag känner mig inte hel som människa utan hästar i mitt liv, så för min del är det ingen tvekan.

shoppa och festa gör jag nog inte.
men min mamma bor i italien och nu när jag äntligen hade råd att åka ( då jag inte har häst för tillfället) så kändes det nog som att det är vansinne att åka och hälsa på henne bara vart 10 år..
men med häst i huset så har jag inte några pengar över till sådant..

men idag var jag och rida på en finskhäst och det var skitkul att rida, dock var rasen helt fel :)
så just idag känns det som om det fattas nåt viktigt iochmed att ingen isis finns :(
överväger att börja rida lektion. det finns ett isis-stall som bara rider ut här nära, det är ju roligt men man lär sej inget. ett annat stall finns nära men deras lektioner brukar vara fulla, man borde slippa med i rullorna där..

Jag tror man känner i magen när det är dags och vilken häst som är rätt.
Men ändå brukar man få oroskänslor och mardrömmar när man väl bestämt sig men det tror jag bara är sunt och man faktiskt vet vad man gett sig in på.
Jag har iaf alla ggr jag köpt häst velat lägga mig ned och dö för att jag bara ser skräckscenarion framför mig.
Men trots att jag haft hästar i över 20 år har det ändå aldrig inträffat något skräckscenario även om det tidvis varit tufft.
Men jag har aldrig känt att det inte varit värt det och ångrat mig.

Jag tycker att livet är så kort att jag måste passa på att göra allt det roliga medan jag kan.
För mig finns det inget vettigare att lägga pengar på än mina hästar, det gör mig ju glad och lycklig!
Vad ska man annars göra med pengarna? Lägga på hög?
Men visst måste man prioritera och hästeri kan man ju göra hur dyrt som helst, men islänningar brukar man ju kunna hålla väldigt billigt utan att prioritera bort viktiga saker.

Senast ändrad:

Jag vet att det inte låter så bra, men det brukar faktiskt ordna sig... ;)

Ibland, om man möter nån / nåt djur, så är det som om man hör ihop, och då får saker och ting helt enkelt fixa sig. Kanske hästen letar efter DIG..?

Mina hästköp (och övriga djurköp) har väl varit mer eller mindre planerade, men ändå så får det vara magkänslan och hjärtat som talar, i högre grad än hjärnan. Och när köpet väl är gjort så hör djuret till familjen, och sin familj ser man till att den mår bra, eller hur..? ;) Skit samma om man får äta pasta hela månaden och skippa sina besök hos frissan, glädjen i ett välmående djurs ögon är så mycket mera värt!!!

Det är BRA att du vill vara genomtänkt (vilket jag själv aldrig brukar vara...:o), men man lever bara en gång (=ingen idé att spara och spara pengarna, man kanske dör imorgon...), och SKULLE det bli fullständigt fiasko (tänker mest ekonomiskt, ev också tidsmässigt) så går det ju faktiskt att sälja igen (har jag hört...)

Låt hjärtat styra, lita på din magkänsla, och njut så länge det varar!!

Kram och Lycka Till! från Milene

Tack !!
just idag känns det igen just som om man lever bara en gång.. låt gå!

jag jobbar på ett ställe där man ser livets avigsida ibland. just nu har vi unga cancerpatienter på avdelningen. vilket gör att man tänker som så att köper jag inte häst nu, medan man är frisk, så vete gudarna hur man mår efter bara ett par år..

var faktiskt och kollade in unghästar så där i största allmänhet. ett stall här nara har 10 st i åldrarna 2-7. ett 4 årigt sto var väldigt charmigt. skall stifta närmare bekantskap med henne ännu.
MEN såklart, när hjärtat talar, så var hon pytteliten :( jag är 172 och ingen lättviktare. :arghh:
det finn sju andra, denna gång skall jag ta god tid på mej att hitta den rätta.

Annat jag tänkt igenom denna gången är : jag hör (tyvärr) till dem som ser detta med häst som ett socialt umgänge. jag har helst hästen i ett lite större stall med tränare-lektioner -ridkompisar mm.
just detta stall jag nu tänker in mej på har manege (lite onödigt) ovalbana, travbara och experter på plats. jag vill kunna tala igenom dagens ritt över en kaffekopp med någon som är intresserad, kunna rida ut med någon, kunna träna lite nu och då osv.. MEN igen.. detta kostar närmare 4000 i månaden i kr.
billigt skulle jag slippa undan hos grannen, där det dock inte finns nån att rida ut med, man är mer eller mindre alltid ensam. men det skulle kosta ca 1600 kr.

mycket att fundera på.. köpa lite riden 4 åring för dryga 4000 kr eller köpa en välutbildad med ett öga för bara lite mera..

det är så svåra val!!

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka