Jag kan ju förresten säga att jag skulle inte gå på en Buketräff med dig, @landsbygdsbo , för du skrämmer mig. Riskmedvetenhet!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har varit ute och seglat veckovis, med personer av olika kön utan ngr som helst relationsproblem.I maj ska jag på konferensresa med sju kollegor, alla män. Vi har bollat runt möjliga hotell och rumsfördelningar ett tag, och jag har faktiskt inga problem att sova i samma rum som en eller två av mina manliga kollegor. Jag har känt dem i fyra år, vi har jobbat arslet av oss, firat, festat, rest, gjort dumma saker, gjort smarta saker, skrattat, stöttat och stöttats, bollat idéer och alla stora livsfrågor tillsammans. Jag litar på mina kollegor, mina vänner.
Nu kommer jag ändå få ett eget rum, men ponera att jag delat rum med en eller två av kollegorna och blivit våldtagen (alltså, bara att skriva det känns helt absurt!) - skulle jag då ha "tagit en risk"? Borde jag ha tänkt efter före? Borde jag ha förstått att ALLA MÄN, NÄR SOM HELST, plötsligt kan våldta?
Jag har en manlig vän som resonerar lite som du verkar göra, att det handlar om riskmedvetenhet och att kvinnor måste tänka sig för. Samtidigt blir han irriterad när jag gör just det och behandlar alla män - ALLA MÄN JAG MÖTER, 100% - som potentiella våldtäktsmän.
För om jag INTE gör det, då har jag "tagit en för stor risk" och borde ha "tänkt mig för".
Jag kan ju förresten säga att jag skulle inte gå på en Buketräff med dig, @landsbygdsbo , för du skrämmer mig. Riskmedvetenhet!
Du vet väl om att våldtäkter av okända personer är en liten del av alla våldtäkter och att de har en hög grad av anmälninfsbenägenhet.Ja du skriver ju sälv att i över hälften av de våldtäkter som sker med ytligt bekanta eller obekanta involverar alkohol.
En minskning med 50% av dessa våldtäkter vore väl en välsignelse för dem som drabbas.
Om om du tar med alla så vore det en minskning med 30% , Inte så illa
Ett enkelt sätt att minska riskerna med andra ord.
Tack för det
Återigen jag kan inte tycka vad någon ska göra, de besluten fattar man själv.Du vet väl om att våldtäkter av okända personer är en liten del av alla våldtäkter och att de har en hög grad av anmälninfsbenägenhet.
Så vad övrigt tycker du Stereo ska göra för att ta sitt ansvar att inte bli våldtagen? Aldrig träffa män?
Av de ärenden som kommit in till rättsmedicinska ja...Återigen jag kan inte tycka vad någon ska göra, de besluten fattar man själv.
Dessutom har jag alldrig sagt att presumtiva offer ska ta ett ansvar för att inte.. jag har bara påekat den självklarheten att ett riskmedvetande sänker risken. Hur mycket man vill låte detta faktum reglera ens liv, är helt och hållet upp till en själv.
Men "Av 1800 ca ärenden var 559 helt negativa på droger....." är rätt talande siffror...
Nej naturligtvis kan man ju inte fastställa ngt om inga prov tas. det har du ju alldeles rätt iAv de ärenden som kommit in till rättsmedicinska ja...
Det är ju långt ifrån så att det tas sådana prover efter varje genomförsd våldtäkt.
Men du. Du brukar ju knappast hålla inne med dina tankar i vanliga fall - skulle du inte kunna tänka dig att svara på frågorna utifrån vad du faktiskt känner?Återigen jag kan inte tycka vad någon ska göra, de besluten fattar man själv.
Som jag tänker?Men du. Du brukar ju knappast hålla inne med dina tankar i vanliga fall - skulle du inte kunna tänka dig att svara på frågorna utifrån vad du faktiskt känner?
Ska en kvinna undvika att åka på jobbresa med manliga kollegor för att så att säga "ta ansvar för sina beslut och ha riskmedvetenhet"? Hur tänker du i sådana fall - det är lätt att säga att vi kvinnor inte bör supa ner oss och gå ensamma hem kl 03 en lördagsnatt, men vad ska vi mer göra - nu när det står hyfsat klart att våldtäkter sker även om tjejen inte varit totalt avdäckad? Vart slutar "vårt ansvar" - egentligen, i din värld?
Som jag tänker?
Att varje individ har en rätt att välja själv, och därmed följer naturligtvis ansvaret för sina egna beslut.
Med andra ord det som följer att vara en fri, tänkande varelse.
Jag varken kan eller vill bestämma vilka beslut och vad en annan människa ska göra.
Att du och andra försöker få mig att uttala mig om vad en annan människa ska göra leder ingen vart eftersom jag fortfarande ställer mig bakom det jag vid flera tillfällen hävdat. nämligen den personliga friheten i kombination med det personliga ansvaret för ens egna beslut.
En bilolycka kan ske hur perfekt en individ än följer trafikreglerna, hur säkert och riskmedvetet han/hon än kör. Ska man därför förkasta trafiksäkert beteende?
En människa kan bli rånad, misshandlad, våldtagen, hur riskmedvetet hon än handlar. Men ska man därför förkasta det sunda förnuftet?
Jag anser inte det, men det verkar du göra.
Det är ditt val
Säger jag det? tror inte det. Jag säger att som fri självständig människa så har du en rätt och en skyldighet att fatta självständiga beslut. Med detta kommer naturligtvis att man bär ansvar för sina beslut, man kan inte skylla ngn annan för ens egna beslut. Jag liknade det hela med trafiken, du kan fatta alla de rätta/säkra besluten och trots det råka illa ut. oförskyllt. Men risken minskar radikalt med ett riskmedvetet beteende.Men vad är sunt förnuft i en situation där någon blir våldtagen? Att inte dricka ner sig och gå ensam. Sen då?
Det känns hela tiden som om du tänker dig att det är en rad beslut man själv tar som sedan liksom leder till en våldtäkt. Så är det inte.
Ouch, BURN!Måste vara svårt att inte kunna se realistiskt på tillvaron utan att bli rädd.
Så , det läste ur det. Beror ditt tunnelseende på att du har svårt att inse hur verkligheten ser ut eller har den andra orsakerOuch, BURN!
Såg ni, alla kvinnor som inte kan se realistiskt på tillvaron och fatta att vi inte bör dricka alkohol i sällskap med våra manliga vänner?
Jag har svårt att inse hur min egen verklighet ser ut, tror jag. Jag lever ju bara i den, det betyder ju inte så mycket. Jag behöver en man som kan förklara hur den ser ut.Så , det läste ur det. Beror ditt tunnelseende på att du har svårt att inse hur verkligheten ser ut eller har den andra orsaker
Man? det räcker med en förnuftig människa, så tar du med kvinnorna så får du dubbelt så många att välja mellanJag har svårt att inse hur min egen verklighet ser ut, tror jag. Jag lever ju bara i den, det betyder ju inte så mycket. Jag behöver en man som kan förklara hur den ser ut.
Om jag ska vara lite seriös, @landsbygdsbo, så förstår jag faktiskt vad du säger. Och jag håller egentligen med. Alla har ansvar för sina handlingar och beslut, alla får ta konsekvenserna av det man gör, och klantar man sig, ja då kan det gå riktigt jävla illa.
Som kvinna kan det hända att man blir våldtagen om man super sig full tillsammans med ett gäng killar. Ouch.
Jag tror alla kvinnor vet detta. Jag tror att väldigt många kvinnor ständigt går runt och är fullt medvetna om våldtäktshotet. Till och med till den grad att du skulle säga att det är lite synd om dem som inte kan se realistiskt på tillvaron. Våldtäktshotet är VARDAG för väldigt många kvinnor. Och hur man skyddar sig är något som i alla fall jag tänker på ganska ofta. Inte göra ditten, inte göra datten...
Men ibland måste man utmana sig själv - man kan inte gå runt och vara rädd hela jävla tiden, det blir sjukt jobbigt. Jag ORKAR inte anta att om jag tar två glas vin (jag är lättpåverkad...) tillsammans med min kollega ökar risken för att jag kommer bli våldtagen av en av de snällaste människorna jag har träffat i hela mitt liv, min kollega Micke.
Så ibland gör jag detta ändå. OM jag då skulle bli våldtagen, förstår du vilket jävla hån det skulle vara att någon kommer och säger "du borde tänkt på detta innan"?
Jag håller inte med om att det alltid är så. Ibland kanske, men inte alltid.Det är beklagligt, men tyvärr nödvändigt för en rättvis rättegång
Självklart ska vi motarbeta alla former av stigmatisering.