Hur kan man ändra kvinnosynen i Indien? Ang. våldtäkter

Problemet finns väl över hela världen, att människor blir rånade, misshandlade,våldtagna o dräpta.

I jämförelse med de flesta länder så har vi förhållande vis hyfsade regler vad det gäller likhet inför lagen.
Naturligtvis finns där saker som kan förbättras, det finns det alltid.
Men det hjälper inte att blunda inför verkligheten.
Problemet är så komplicerat så att tom högre juridiska instanser brottas med det.
rättssäkerhet, likhet inför lagen ska gälla alla.

Problemet finns väl över hela världen, att människor blir rånade, misshandlade,våldtagna o dräpta.
Problemet med män som säger åt kvinnor vad de ska ge fan i att göra finns också över hela världen.

I Indien finns den citerade våldtäktsmannen.
Här i Sverige har vi dig.
Och i Indien och Sverige och resten av världen finns det hundratusentals andra som håller med er två.

Det finns fullt med folk som håller med er och hellre ägnar sin tid åt att komma med olika förbud för kvinnor än säger åt män att skärpa till sig.

Sexistisk skitvärld som sagt.

Problemet med män som säger åt kvinnor vad de ska ge fan i att göra finns också över hela världen.

I Indien finns den citerade våldtäktsmannen.
Här i Sverige har vi dig.
Och i Indien och Sverige och resten av världen finns det hundratusentals andra som håller med er två.

Det finns fullt med folk som håller med er och hellre ägnar sin tid åt att komma med olika förbud för kvinnor än säger åt män att skärpa till sig och sluta våldta.

Sexistisk skitvärld som sagt.
Vilka förbud har vi i Sverige som gäller exklusivt för kvinnor.
Kan du ta fram en enda så skulle man kunna ta dig på allvar.
Som det nu är så är du bara patetisk!

Vilka förbud har vi i Sverige som gäller exklusivt för kvinnor.
Kan du ta fram en enda så skulle man kunna ta dig på allvar.
Som det nu är så är du bara patetisk!
Tja om man ska få sin våldtäktsman fälld:
Inte vara flörtig
Inte vara sexuellt aktiv
Inte ha en sexuell aptit
Inte gilla annat sex än vaniljtypen
Inte vara trevlig mot män
Inte ha utmanande kläder-allt annat än snowsuit räknas som utmanande!
Inte ha speciellt mycket självförtroende
Inte följa med män hem oavsett om man känner dem sen länge eller är ute efter ett ONS
Inte bjuda med män hem oavsett om man känner dem sen länge eller är ute efter ett ONS
För att nämna några..

Hur många av de reglerna tycker du gäller för män?

Tja om man ska få sin våldtäktsman fälld:
Inte vara flörtig
Inte vara sexuellt aktiv
Inte ha en sexuell aptit
Inte gilla annat sex än vaniljtypen
Inte vara trevlig mot män
Inte ha utmanande kläder-allt annat än snowsuit räknas som utmanande!
Inte ha speciellt mycket självförtroende
Inte följa med män hem oavsett om man känner dem sen länge eller är ute efter ett ONS
Inte bjuda med män hem oavsett om man känner dem sen länge eller är ute efter ett ONS
För att nämna några..

Hur många av de reglerna tycker du gäller för män?
Vilka paragrafnummer har dessa regler i lagboken?
Jag har tyvärr inte lyckats hitta dem
Tja om man ska fälla någon för ett brott så gäller egentligen bara en sak, och ska egentligen bara gälla en sak. Att åklagaren kan ställa i bevis att mandanten är skyldig, så enkelt är det.

Vilka paragrafnummer har dessa regler i lagboken?
Jag har tyvärr inte lyckats hitta dem
Tja om man ska fälla någon för ett brott så gäller egentligen bara en sak, och ska egentligen bara gälla en sak. Att åklagaren kan ställa i bevis att mandanten är skyldig, så enkelt är det.
Förbud behöver inte vara enligt lag:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Förbud

Läs på.

Det vi diskuterar är kulturella och sociala förbud.

Att ni båda säger åt kvinnor att de ska ge fan i att göra vissa saker är fakta.

Du skulle kunna bidra med hur man ska göra kvinnosynen bättre, istället tjatar du om vad kvinnor inte borde göra.
Kan du citera mig där jag säger att kvinnor ska ge fan i att göra vissa saker?
För det du påstår är ren lögn.
Vad jag säger är, att som fri självständig människa har man naturligtvis rätt att fatta egna beslut men att i den rätten ingår att man ansvarar för dessa beslut, det gäller alla myndiga individer.
Jag säger att man inte ska supa sig redlös eller ta in droger så att man blir redlös, men det gäller alla. Det är i mina ögon ett förnedrande tillstånd.

Senast ändrad:
Tänk lite själv. Här har du ju chansen att lära dig något.

Hur straffar samhället kvinnor när de inte följer de sociala och kulturella reglerna?
Ja det undrar jag med, för samhället straffar inte.
Enskilda individer, enskilda grupper gör det men inte samhället
Du hittar dessa grupper bland de ortodoxa religiösa.

Förklaring: samhället i detta fall är inte samhället i bemärkelsen staten/regeringen/domstolen eller kommunen. Det är vi andra, alla runtomkring som är samhället.

Och jo, samhället straffar kvinnor som varit för flörtiga, visat intresse för hångel (men sen sagt nej till samlag), haft för kort kjol, gått hem genom mörka parken på natten, kanske både klädda i kjol och har druckit några öl. Genom att samhället (du/vi/alla) tänker och ibland också säger "men varför gjorde hon så? Har hon ingen självbevarelsedrift?". Att åklagaren frågar "varför gick du genom parken?" är ju också i sig självt en form av straff. Straffet består i att man blir ifrågasatt; att ens beteende och klädsel blir en del av förklaringen till att man blev utsatt för en våldtäkt.

Det är som vilken norm som helst - bryt mot den och du kan bli bestraffad, genom att bli dumförklarad i andras ögon. IRL, via tidningsartikeln, i domstolen eller öga mot öga med dina kompisar som undrar "varför gjorde du så?". Eller i skolan genom att tjejer som anmält våldtäkt blir utmobbade och trakasserade av kompisarna till den som våldtog.

Den normen reproducerar du för fullt i alla trådar i detta ämne. Att kvinnor har någon slags DEL i det som händer i och med att de inte tänker på "riskerna". Du vill aldrig klargöra vilket exakt riskbeteende du tycker är normalt och vilket som är överdrivet. Men poängen går fram. För samtliga som opponerar sig emot dig.

Jag brukar ibland tänka på de prostituerade - hur många av dem blir inte våldtagna stup i kvarten. De kanske gått med på en viss typ av sex och fått betalt, men sen ändrar sig kunden och "tar för sig" precis hur han vill. Det är ju bara att läsa boken om Kapten Klänning för att få en inblick i det där. Och hur många av dem anmäler.....? Förmodligen inte många alls, därför att normen är att säljer man sex så har man ett alltför högt "riskbeteende"; man får kort sagt skylla sig själv i de flestas ögon.
(Själv är jag av åsikten att även då är en våldtäkt en våldtäkt och BORDE ses som det brott det är om ett sådant ärende kommer till domstol).

Hört talas om NORMER? Hört talas om SOCIALA SANKTIONER? Hört talas om SEXISM? Nähä? Läs på.

Så enskilda personer är inte del av samhället alltså? Du är inte del av samhället, du står utanför? Du är eremit?
Lustigt, för att vara en enskild individ som inte är del av samhället deltar du rätt friskt, du är med i ett diskussionsforum och sprider dina åsikter i det där samhället du inte tycker enskilda individer är del av.

Alla är del av samhället. Jag är det, du är det. Precis alla som deltar i samhället är samhället. Alla våldtäktsmän, sexister, rasister och allmänna rövhål är också del av samhället. Sexism ja, apropå det, hört talas om det SAMHÄLLSFENOMENET förr? På vilket sätt straffar samhällsfenomenet sexism kvinnor när de inte passar mallen? Tänk efter nu.

Det händer att kvinnor straffas med våld eller våldtäkt, när de inte följer de sociala eller kulturella reglerna, straffas av deras svartsjuka män eller andra som tycker de får skylla sig själva som inte uppför sig som kvinnor ska (för aktuellt exempel se trådstart) , det händer att kvinnor straffas med ord, mobbing, diskriminering, smutskastning, eller att de måste utstå andra sociala sanktioner och skit från människor som i stil med du själv tycker att de borde ha tagit sitt ansvar och bara låtit bli att bli våldtagna/slagna/mördade.

Samhället svämmar över av sexism, av "skyll dig själv som blev våldtagen" och annat skitsnack, tänk dig själv vad som händer när en sexistisk polis/åklagare/domare som skiter i våldtäktsoffer och tycker de får skylla sig själv får in ett våldtäktsfall. Tänk! Använd lite fantasi, rättssäkerhet existerar inte så länge det finns sexism, för sexism är en struktur som finns i hela samhället, rättssäkerhet kan du bara hoppas på som kvinna för det är inte självklart.

Samhället spottar på dig när du som kvinna inte rättar in dig i ledet och gör det som förväntas av dig, så är det bara.

Men vad vet du om det, vad vet du om sexism och de sociala straff som kvinnor måste utstå, du som lallar dig genom livet i egenskap av man? Inte ett skit och det är därför du läser på innan du uttalar dig.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag funderar mycket över vad det egentligen var som hände med mitt förhållande och hur det kunde bli som det blev… Jag funderar på om...
2
Svar
23
· Visningar
3 887
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 642
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 445
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama