Hur kan man ändra kvinnosynen i Indien? Ang. våldtäkter

Jag håller inte med om att det alltid är så. Ibland kanske, men inte alltid.

:up:
Men det upplevs ofta så av "offret" just därför att många offer ser sig stigmatiserade av samhället.
Inte nog med att händelsen ofta är förknippad med hot och eller våld, det är ju djupt kränkande att utsättas för ngt så intimt mot sin vilja.

I trafiken har vi trafikpoliser som stoppar förare och kontrollerar alkoholhalten för att skydda övriga trafikanter.

Om nu alla män ska anses vara potentiella våldtäktsmän som ser varje kvinnokropp som ett tillgängligt sexobjekt så bör vi å det snaraste införa ett snabbtest för att mäta testosteronhalten. Sen kan vi ha "trafikpoliser" som stoppar män på gatan och utför kontroller och övervakar att ingen man rör sig lös i vårt samhälle som utgör en risk för kvinnor. Över en viss gräns så blir det utegångsförbud.
kör i band omkring, ibland i en potentiell dödsfara. Gammaldags ram, bladfjädrar bak och en uppskrämd storblockare mellan framhjulen.
Samma bil kan framföras av en kvinna eller en helt oerfaren bilförare, med olika risknivåer som följd.

På vilka kriterier vill du kolla alla män på gatan?
Testosteron?
maktbehov, eftersom våldtäkt ofta inte är att se som en sexuell handling utan mer som en makt-förbunden sådan?

Kostnaden för detta skulle vida överstiga samhällsvinsten.

Är nog bättre att falla tillbaka till sunt förnuft och riskmedvetande.
Blir billigare för samhället på lång sikt.

@landsbygdsbo Vad har du själv för förslag förutom att begränsa offrens liv? Någon åtgärd öht mot förövarna?
vi har väl en adekvat lagstiftning idag, jag ser svårigheter med att förbättra möjligheterna för offren utan att offra delar av den generella rättssäkerheten.
Vad man ev. kan göra är att bygga upp en större sakkunskap hos polisen vad det gäller förhör och säkrande av bevis i samband med anmälan..
Vad har du själv för förslag som är praktiskt genomförbara.

För ett av problemen är ju det tunga juridiska principen att alltid den anklagande parten ska bevisa skuld, inte den anklagade som ska bevisa oskuld.
Och den principen är varken jag eller någon juridisk instans i Sverige beredda att rucka på!!

@landsbygdsbo Mitt förslag är lika praktiskt genomförbart som vilken trafikkontroll som helst.

Vad är det som skulle offras av den generella rättssäkerheten för att förbättra möjligheterna för offren? Vilka brister i sakkunskap vid förhör och säkrande av bevis syftar du på?

@landsbygdsbo Mitt förslag är lika praktiskt genomförbart som vilken trafikkontroll som helst.

Vad är det som skulle offras av den generella rättssäkerheten för att förbättra möjligheterna för offren? Vilka brister i sakkunskap vid förhör och säkrande av bevis syftar du på?
1 Du har, enligt internationella avtal inte rätt att slumpvis stoppa människor för kontroll om det som ska kontrolleras är kön, hudfärg eller andra saker som är klart lagliga alltså faller förslaget redan i initialskedet.
Du får kontrollera ngn som kör bil om han har körkort och bilen är ok.
Men i praktiken ingenting mer som exempel. ;)

Att det sedan är praktiskt genomförbart har inte med de rättsliga avtal som gäller att göra.

Nu var det inte kön som skulle kontrolleras utan testosteronhalt.

våldtäkt ofta inte är att se som en sexuell handling utan mer som en makt-förbunden sådan
Förslag till åtgärd?

Nu var det inte kön som skulle kontrolleras utan testosteronhalt.

Förslag till åtgärd?

Så du menar att man skulle kontrollera testosteronhalten hos alla inklusive kvinnor?;) vilket ytterligare skulle strida mot gällande lagar o internationella avtal.-+
Ingenting ska offras av rättssäkerheten, vilket även förklarats från högre juridiska instanser + att vi har internationella avtal som klart stipulerar de rättigheter man har som åtalad.

Vad man kan göra är att utbilda förhörspersonal så att på rätt sätt förmår att säkerställa de bevis som finns + att klarar av att förhöra traumatiserade människor så de inte sluter sig och inte förmår ens att lämna information som gynnar deras egen sak.

Men tydligen har du inga förslag som är praktiskt och lagligt genomförbara själv eftersom du inte plockar fram dem eller?

Och hur skulle det upplägget se ut?
Du får exempelvis inte kolla nykterheten utan orsak, inte om man använt narkotika och nu vill du, med befintlig lagstiftning ta blod prov ..på vilka grupper och under vilka situationer. Skrattretande

Kom igen med konstruktiva genomförbara förslag istället ;)

Befintlig lagstiftning får naturligtvis förändras efter de nya skyddsbehov individer i vårt samhälle har. Vi kan ju inte ha testosteronstinna män som utgör en fara för andra människor fritt rörliga i vårt samhälle.
Förslag till åtgärd?
Och hur skulle det upplägget se ut?
Du får exempelvis inte kolla nykterheten utan orsak, inte om man använt narkotika och nu vill du, med befintlig lagstiftning ta blod prov ..på vilka grupper och under vilka situationer. Skrattretande

Kom igen med konstruktiva genomförbara förslag istället ;)

PS befintlig lagstiftning kan inte ändras i detta fallet pga internationella avtal.

du får ju inte ens kolla om en mörkhyad har papper än mindre göra slumpmässiga blodprov på människor så det är en utopi du drömmer om ! ;)

Avtal kan justeras och lagstiftning uppdateras, som brukligt är då nya behov uppstår.

Ditt ointresse alt oförmåga att ge förslag till åtgärder till ovanstående är noterat.
Tvivlar starkt på att man reviderar i lagarna om de mänskliga rättigheterna, möjligtvis förstärker dem ytterligare, knappast tillåter summariska blodkontroller. Men det är ju synonymt för fundamentalister, att de inte inser följderna av sina förslag ;)
Och att justera lagar i en demokrati innebär ju att majoriteten stöder de nya förslagen.
Så jag är inte orolig ;)

@landsbygdsbo Naturligtvis är du inte orolig. Det är ju inte därför du noggrant tänker igenom förutsättningarna för och följderna av mitt förslag.
Jag kan inte hjälpa att jag är nyfiken.
Har du tänkt längre än näsan räcker då har du ju klart för dig vilket upplägg du ska ha.
Alltså Hur skulle dessa kontroller gå till
Från vilka nivåer skulle män plockas bort från gatorna
Och vem skulle ansvara för att det hela skulle genomföras.
Det är det praktiska
sedan det juridiska
Hur ska du kringgå lagen om de mänskliga rättigheterna

Och jag är inte ett dugg förvånad om du inte klarar av att svara. för då bekräftar du bara mina aningar om längden på din näsa ;()

@landsbygdsbo Överlåt de detaljerna åt mig du och ägna istället grubblerierna åt att lösa dilemmat med våldtäkt som maktutövande; det gör dig mer nytta att fundera på.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag funderar mycket över vad det egentligen var som hände med mitt förhållande och hur det kunde bli som det blev… Jag funderar på om...
2
Svar
23
· Visningar
3 887
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 642
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 445
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?