Hur kan man ändra kvinnosynen i Indien? Ang. våldtäkter

Klart är att den som dricker sig redlös och blir våldtagen inte har någon som helst del i att våldtäkten sker och heller inte något som helst ansvar. Det är ingen samvetsfråga.
Till saken kommer väl att det är straffbart att utnyttja någon i hjälplöst berusat tillstånd, frågan är om det inte är snudd på våldtäkt bara det.

Det artikeln beskriver är ett klassiskt sätt att "mjölka" svaga individer.
Det är inte specifikt för dem som manipulerar unga kvinnor, det har används i alla tider för att pressa individer att göra sådant man önskar.
Spioner har lurat ngn att ge dem en oskyldig information som sedan används i hot syfte att erhålla allt mer kvalificerad info. För varje gång sjunker offren allt längre ner i dyn.

Det hela visar ju ytterligare aktualiteten i det jag hävdar, man bör vara försiktig i de val man gör, för ingen annan än en själv är ansvarig för dem.

Om det sedan anses som fördomsfullt och antifeministiskt av en del, att rekommendera normal försiktighet och sunt förnuft, ja det säger mer om dem än de som de föraktar.

Det artikeln beskriver är ett klassiskt sätt att "mjölka" svaga individer.
Det är inte specifikt för dem som manipulerar unga kvinnor, det har används i alla tider för att pressa individer att göra sådant man önskar.
Spioner har lurat ngn att ge dem en oskyldig information som sedan används i hot syfte att erhålla allt mer kvalificerad info. För varje gång sjunker offren allt längre ner i dyn.

Det hela visar ju ytterligare aktualiteten i det jag hävdar, man bör vara försiktig i de val man gör, för ingen annan än en själv är ansvarig för dem.

Om det sedan anses som fördomsfullt och antifeministiskt av en del, att rekommendera normal försiktighet och sunt förnuft, ja det säger mer om dem än de som de föraktar.

Fast det hela artikeln handlar om är ju att det inte hjälper att säga åt kvinnor att minska sitt handlingsutrymme och vara försiktigare för att slippa skuldbeläggas (lika mycket) efteråt. Det är ju just det du har gjort genom hela den här tråden, oavsett hur många gånger du skriver att våldtäktsmannen är 100% ansvarig för att han våldtar.

Fast det hela artikeln handlar om är ju att det inte hjälper att säga åt kvinnor att minska sitt handlingsutrymme och vara försiktigare för att slippa skuldbeläggas (lika mycket) efteråt. Det är ju just det du har gjort genom hela den här tråden, oavsett hur många gånger du skriver att våldtäktsmannen är 100% ansvarig för att han våldtar.
Nu är jag inte kvinna, men om man jämför det med situationen i trafiken, som MCåkare så har du rätten på din sida i många trafiksituationer, ändå föredrar jag att vara försiktig och inte dumdristig, för det är ju till syven och sist jag som drabbas om ngn bilist gör fel.

Självklart har en tjej rätt att göra de val hon själv finner bäst, ingen ska säga åt henne vad hon ska göra och vad hon inte ska göra.

Bara den lilla brasklappen, att alla val man gör, precis som för killen som kör mc slår tillbaka mot en själv.

Vad rekomenderar du?
Jag anser att man ska arbeta för det samhälle man vill ha, i det samhälle man lever i. Inte i någon drömvärld.

Det är förbannat lätt att råka illa ut, faan du ser ju själv, småflickor blir upplurade på nätet, de blir utnyttjade i sina egna sovrum, det som borde vara den tryggaste platsen av dem alla.

är det då fel av mig att hävda att försiktighet och eftertanke är bra?

Tanten som körde ihjäl min kompis för 20 år sedan var skyldig, hon dömdes för det. Men hans grabb blev av med sin pappa, hans tjej med sin livskamrat och vi en jäkligt bra kompis. Så vad hjälpte det att han hade rätt?

Nu är jag inte kvinna, men om man jämför det med situationen i trafiken, som MCåkare så har du rätten på din sida i många trafiksituationer, ändå föredrar jag att vara försiktig och inte dumdristig, för det är ju till syven och sist jag som drabbas om ngn bilist gör fel.

Självklart har en tjej rätt att göra de val hon själv finner bäst, ingen ska säga åt henne vad hon ska göra och vad hon inte ska göra.

Bara den lilla brasklappen, att alla val man gör, precis som för killen som kör mc slår tillbaka mot en själv.

Vad rekomenderar du?
Jag anser att man ska arbeta för det samhälle man vill ha, i det samhälle man lever i. Inte i någon drömvärld.

Det är förbannat lätt att råka illa ut, faan du ser ju själv, småflickor blir upplurade på nätet, de blir utnyttjade i sina egna sovrum, det som borde vara den tryggaste platsen av dem alla.

är det då fel av mig att hävda att försiktighet och eftertanke är bra?

Tanten som körde ihjäl min kompis för 20 år sedan var skyldig, hon dömdes för det. Men hans grabb blev av med sin pappa, hans tjej med sin livskamrat och vi en jäkligt bra kompis. Så vad hjälpte det att han hade rätt?

Tycker det är en jäkla skillnad på att vara försiktig i trafiken och att behöva vara rädd för att bli våldtagen. Händer något i trafiken handlar det om en olycka. En våldtäkt är tamefasen ingen olycka.
Eller menar du att bilister medvetet och med vilja kör på motorcyklister i berått mod?

Man ska som kvinna inte behöva vara försiktig. Man måste kunna få gå hem från jobbet. Man måste kunna få gå på krogen utan att bli drogad. Man måste kunna lita på sin partner, att denne inte våldtar.
Det finns män som våldtar sina sambos när de sover t.ex. Var ett känt fall där kvinnan tog sömntabletter och sambon använde henne som knulldocka. Nu filmade han det hela också så han åkte dit. Ska kvinnor som delar säng med män undvika sömntabletter då?
Min kompis festade med några barndomskamrater. Hon har känt killarna i hela hennes liv. De är uppvuxna på samma lilla ort (med ort menas en samling gårdar, finns en lågstadieskola men ingen affär ens) föräldrarna känner varandra. Bullerbyn liksom.
Hon festade med den killen och lillebror och lillebrors kompis. Hon däckade och de andra våldförde sig på henne. De hade då känt varandra i över 20 år och var som syskon. De sov över ibland, handlade ihop osv. Borde hon ha undvikit att däcka för att de andra var män? Hon visste ingenting förrän männen började skicka runt bilder i bekantskapskretsen. De tyckte det var ett roligt skämt.

Likheten ligger där jag beskrev den, den svagare parten har ofta rätten på sin sida men när det händer något som bryter rätten är det inte den som bryter rätten som blir lidande i det långa loppet.
"Man ska som kvinna inte behöva vara försiktig. Man måste kunna få gå hem från jobbet. Man måste kunna få gå på krogen utan att bli drogad. Man måste kunna lita på sin partner, att denne inte våldtar."
Jag kan bara hålla med. så skulle det vara i den bästa av världar. Men är vi där?
NEJ!!
Alltså bör alla göra som den kloke MC föraren, betrakta allt med största misstänksamhet, då överlever man sommaren och har en hel båge kvar till hösten.

Och vad du beskriver är ju exakt vad jag hela tiden hävdat att man ska undvika, att droga sig redlös eller supa sig redlös ökar riskerna markant...
Det visar ju hur verkligheten ser ut.att det stämmer så som jag beskriver den.

Likheten ligger där jag beskrev den, den svagare parten har ofta rätten på sin sida men när det händer något som bryter rätten är det inte den som bryter rätten som blir lidande i det långa loppet.
"Man ska som kvinna inte behöva vara försiktig. Man måste kunna få gå hem från jobbet. Man måste kunna få gå på krogen utan att bli drogad. Man måste kunna lita på sin partner, att denne inte våldtar."
Jag kan bara hålla med. så skulle det vara i den bästa av världar. Men är vi där?
NEJ!!
Alltså bör alla göra som den kloke MC föraren, betrakta allt med största misstänksamhet, då överlever man sommaren och har en hel båge kvar till hösten.

Och vad du beskriver är ju exakt vad jag hela tiden hävdat att man ska undvika, att droga sig redlös eller supa sig redlös ökar riskerna markant...
Det visar ju hur verkligheten ser ut.att det stämmer så som jag beskriver den.
Så att festa med någon man känt i 20 + år är att ta en risk? Det borde inte ens finnas på kartan att det är en risk. Då kan man inte bli packad med en partner man bara känt i 3 år heller antar jag, Alltså som kvinna får man aldrig dricka för mycket, då riskerar man bli våldtagen.

Du ser fortfarande inte skillnad på en olycka i trafiken eller att någon medvetet och med flit gör något? Om en bilist verkligen vill köra på en motorcyklist så kommer den nog lyckas hur försiktig motorcyklisten än är. Bästa sättet är alltså att inte ge sig ut i trafiken alls. Bara köra på avsedd bana för motorcyklar och då bara köra ensam, man vet aldrig, andra motorcyklister kanske också vill krocka just den dagen.

Jag förstår inte ens hur det är tänkt att man ska undvika/minimera risk att bli våldtagen? Den risken bär man med sig iom att man är kvinna... Enda sättet att minimera risker är väl om man anser att män är oskyldiga, svaga varelser som inte kan behärska sig om de blir frestade, då är väl "undvika risk" = "undvika fresta" (däremot kan man ju diskutera vad det är att fresta, det kan ju vara ungefär allt det med... :cautious:). Själv ser jag inte på män på det sättet, jag tror ingen råkar våldta och de allra flesta män låter helt enkelt bli - vill inte ens, märkligt nog! :eek:
Men våldtäktsmän är våldtäktsmän, och börjar vi flytta var vi rör oss hur så flyttar de i sin tur sina jaktmarker... Det är väl gå i kloster som gäller då?

Men som sagt, jag har inte så låga tankar om män att jag tror de alla är potentiella våldtäktsmän för att vi hemska kvinnor driver dem till det med vårt ansvarslösa beteende...

Så att festa med någon man känt i 20 + år är att ta en risk? Det borde inte ens finnas på kartan att det är en risk. Då kan man inte bli packad med en partner man bara känt i 3 år heller antar jag, Alltså som kvinna får man aldrig dricka för mycket, då riskerar man bli våldtagen.

Du ser fortfarande inte skillnad på en olycka i trafiken eller att någon medvetet och med flit gör något? Om en bilist verkligen vill köra på en motorcyklist så kommer den nog lyckas hur försiktig motorcyklisten än är. Bästa sättet är alltså att inte ge sig ut i trafiken alls. Bara köra på avsedd bana för motorcyklar och då bara köra ensam, man vet aldrig, andra motorcyklister kanske också vill krocka just den dagen.

Om du tittar på statistiken vad det gäller mc olyckor är sporthojjarna de som råkar ut för flest olyckor, det är de som tar större risker. ser du på våldtäkter så är alkoholen inblandad i merparten av dem ergo är alkoholen en riskfaktor.

Sedan, vad den enskilda individen väljer är upp till honom eller henne.

Och inse följande , ingen vore gladare än jag om vi hade den perfekta värld där man inte riskerad att råka illa ut pga missbrukade förtroenden, pga att man råkat berusa sig eller bara råkat välja "fel" väg hem.
Men jag diskuterar utifrån den värld vi lever i idag, inte ngn drömutopi.

Idag så betyder riskmedvetande kanske skillnaden mellan ett bra liv och en jävla dålig situation.

Jag tyckte att @landsbygdsbos påstående om att alkohol är inblandat i merparten av våldtäkter inte verkade särskilt realistiskt, så jag kollade lite på det. Jag hittade följande:

Våldtäkt
En kartläggning av polisanmälda våldtäkter
RAPPORT 2005:7

Minimiandel alkohol offer
Nära relation totalt: 15 %
Nuvarande: 12 %
Före detta: 20 %
Ytlig bekant: 63 %
Obekant: 49 %

Med tanke på följande:
"Den vanligaste huvudkategorin är alltså våldtäkterna i nära relationer. I
kategorin återfinns 32 procent av alla våldtäkter mot personer 15 år och
äldre i det studerade materialet. Det handlar här både om våldtäkter som
begås av en nuvarande partner (17 procent)24 och våldtäkter som begås av
en tidigare partner till offret (14 procent). Brott som begås av en person
som är bekant med offret, speciellt om de har en nära relation, anmäls i
mindre utsträckning än brott som begås av obekant gärningsman (BRÅ,
1998; Statistiska centralbyrån, 2004). Därför är det rimligt att anta att
våldtäkterna i nära relationer i själva verket utgör en än större andel av
samtliga våldtäkter än de 32 procent som kartläggningen av de polisanmälda
våldtäkterna visar."

Det enskilt vanligaste är att offer och gärningsman har eller har haft en nära relation,
en kategori som omfattar 32 procent. Det är också vanligt att de just har
träffats eller på annat sätt är ytligt bekanta, en kategori som omfattar 27
procent. Det är något mindre vanligt att offret är obekant med gärningsmannen,
vilket är fallet i 20 procent av de anmälda våldtäkterna. Med hänsyn
tagen till att mörkertalet av allt att döma är lägre för dessa våldtäkter,
är det sannolikt att andelen faktiska våldtäkter där offer och gärningsman
inte alls känner varandra i själva verket är lägre samt att andelen faktiska
våldtäkter inom nära relationer i realiteten är högre.

Så alltså begås närmare en tredjedel av alla anmälda våldtäkter av i närmare relationer och i 85% av fallen har offren inte druckit alkohol. Även i gruppen med högst antal berusade offer (där förövaren är ytligt bekant och som står för 27% av fallen i undersökningen) så är det trots allt 37% som inte druckit något. Av de anmälda våldtäkterna är offret berusat i 31,8% av fallen. Det betyder alltså att offret inte är berusat i 68.2% av anmälda våldtäkter. Och då fastslås det som ovan citerat att faktiska våldtäkter inte är detsamma som antalet anmälda våldtäkter.

Ovanstående är ju från 2005 och alltså tio år gammal, men då det faktiskt var den enda djupgående undersökning som jag hittade som tar upp alkoholkonsumtion och anmälda våldtäkter i Sverige tycker jag ändå att det är ganska relevant att fråga dig @landsbygdsbo var dina källor gällande "[...] ser du på våldtäkter så är alkoholen inblandad i merparten" är.

Ja du skriver ju sälv att i över hälften av de våldtäkter som sker med ytligt bekanta eller obekanta involverar alkohol.
En minskning med 50% av dessa våldtäkter vore väl en välsignelse för dem som drabbas.

Om om du tar med alla så vore det en minskning med 30% , Inte så illa

Ett enkelt sätt att minska riskerna med andra ord.
Tack för det

0998_1.jpg
Det rör sig om straxt under 50% "http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=12358"
Sedan tillkommer väl alla ärenden som över huvudtaget inte anmäls.
Av 1800 ca ärenden var 559 helt negativa på droger......

Senast ändrad:
Och inse följande , ingen vore gladare än jag om vi hade den perfekta värld där man inte riskerad att råka illa ut pga missbrukade förtroenden, pga att man råkat berusa sig eller bara råkat välja "fel" väg hem.
Men jag diskuterar utifrån den värld vi lever i idag, inte ngn drömutopi.

Idag så betyder riskmedvetande kanske skillnaden mellan ett bra liv och en jävla dålig situation.

I maj ska jag på konferensresa med sju kollegor, alla män. Vi har bollat runt möjliga hotell och rumsfördelningar ett tag, och jag har faktiskt inga problem att sova i samma rum som en eller två av mina manliga kollegor. Jag har känt dem i fyra år, vi har jobbat arslet av oss, firat, festat, rest, gjort dumma saker, gjort smarta saker, skrattat, stöttat och stöttats, bollat idéer och alla stora livsfrågor tillsammans. Jag litar på mina kollegor, mina vänner.

Nu kommer jag ändå få ett eget rum, men ponera att jag delat rum med en eller två av kollegorna och blivit våldtagen (alltså, bara att skriva det känns helt absurt!) - skulle jag då ha "tagit en risk"? Borde jag ha tänkt efter före? Borde jag ha förstått att ALLA MÄN, NÄR SOM HELST, plötsligt kan våldta?

Jag har en manlig vän som resonerar lite som du verkar göra, att det handlar om riskmedvetenhet och att kvinnor måste tänka sig för. Samtidigt blir han irriterad när jag gör just det och behandlar alla män - ALLA MÄN JAG MÖTER, 100% - som potentiella våldtäktsmän.

För om jag INTE gör det, då har jag "tagit en för stor risk" och borde ha "tänkt mig för".

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag funderar mycket över vad det egentligen var som hände med mitt förhållande och hur det kunde bli som det blev… Jag funderar på om...
2
Svar
23
· Visningar
3 887
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 642
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 445
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30