Hur kan man ändra kvinnosynen i Indien? Ang. våldtäkter

Fresta mig inte att hantera dig som ved, har både hydralklyv o motorsåg.
Du, det är lugnt. Du kan glatt klä dig i specialsydd spandexdräkt och beväpnad med dina prylar ge dig ut och jaga våldtäktskukturella män. De bör inse att deras åsikter försätter många människor i ett tillstånd då de pga vanmakt och raseri inte kan ta ansvar för sina handlingar och därför stanna hemma. Hur de ska få mat och klara sitt vardagsliv är inte relevant.

Jag tolkar det som du skrivit tidigare som att det handlar om kvinnans trovärdighet eftersom det är det du fokuserat på. Kvinnans trovärdighet ökar om hon inte flörtat - alltså minskar mannens.

Men det var ju ingen som ifrågasatte varför män får frågan.

Jag tror säkert inte att du menar att lägga över ansvaret på våldtäktsoffer men det blir effekten när man lägger relevans i huruvida offret flörtat eller inte. Det är just för att minska offrets trovärdighet man ställer den typen av fråga. Eller frågar hur hon var klädd.

Man kan inte härleda ett "bör" från ett "är" och det var något som David Hume skrev om redan på 1700-talet. Eller skrivet på ett sätt mer anpassat till den här diskussionen: att ta hänsyn till att någons beteende kan påverka bevisläget säger ingenting om hur personens beteende borde ha varit. Det är bättre att förklara det än att försämra utredningsmöjligheterna.

Och var har jag påstått något så befängt?
Tvärtom jag har hela tiden hävdat "förövaren är alltid 100% ansvarig för sina beslut."

Vad man däremot har är ett egenansvar, inför sig själv.
Det har varje vuxen självständigt tänkande människa.

EX:
Jag vill ut på sjön för att fiska vårisen i em.
Får jag det? -ja!
Kan jag det? _ja!
Gör jag det? -Nej! därför att jag inser att risken är för stor.
Jag tar ansvar för mig själv och avstår.
Varför svamlar du bara?
Kan du svara på vilka val man bör göra i mina exempel för att du ska anse att man gjort allt för att undvika våldtäkt och därmed uppfyllt sitt egenansvar? I varje situation? TAck!

Varför svamlar du bara?
Kan du svara på vilka val man bör göra i mina exempel för att du ska anse att man gjort allt för att undvika våldtäkt och därmed uppfyllt sitt egenansvar? I varje situation? TAck!
Hur ska jag kunna göra det utan att känna dig? veta i vilken situation du befinner dig i, vilka prioriteringar du vill göra. Det är alltid den enskilda individen som gör sina egna val. Eftersom du känner dig själv bäst så är det enkom du som kan avgöra vilka val du vill göra.

Hur ska jag kunna göra det utan att känna dig? veta i vilken situation du befinner dig i, vilka prioriteringar du vill göra. Det är alltid den enskilda individen som gör sina egna val. Eftersom du känner dig själv bäst så är det enkom du som kan avgöra vilka val du vill göra.
Men läs mina exempel. Vilka val bör man göra där? rent generellt för att DU ska anse att man gjort allt för att undvika att bli våldtagen.

Men läs mina exempel. Vilka val bör man göra där? rent generellt för att DU ska anse att man gjort allt för att undvika att bli våldtagen.

Det räcker med att gå i kloster bevakat av militär. Lite frihet måste man väl kunna offra när man lever i ett samhälle befolkat av manliga zombier utan förmåga att förstå ett nej. Suck. Det är ju fasen inte zombiernas fel att deras aphjärnor slutat fungera, lite ansvar måste vi väl kunna kräva att ni inte överstimulerar dessa fattiga djurs enda fungerande nervbana från ögat ned till genitalierna . Tänk också gärna på om ni ändå möter en man, le inte, var otrevlig, spotta gärna på honom så inte misstanken om att ni bjöd in till våldtäkt kommer farande i rätten.

Det räcker med att gå i kloster bevakat av militär. Lite frihet måste man väl kunna offra när man lever i ett samhälle befolkat av manliga zombier utan förmåga att förstå ett nej. Suck. Det är ju fasen inte zombiernas fel att deras aphjärnor slutat fungera, lite ansvar måste vi väl kunna kräva att ni inte överstimulerar dessa fattiga djurs enda fungerande nervbana från ögat ned till genitalierna . Tänk också gärna på om ni ändå möter en man, le inte, var otrevlig, spotta gärna på honom så inte misstanken om att ni bjöd in till våldtäkt kommer farande i rätten.

Men tänk om han vill våldta en otrevlig kvinna för att sätta henne på plats då? :nailbiting:

Rent generellt kan man inte svara på en fråga som rör en enskild individ.
jag vet var jag gör för att undvika risker.
Du vet vad du gör
Och aldrig kommer det att vara exakt samma saker.

En tjej kan ta en taxi hem och bli våldtagen. visst.
eller hon kan låta en manlig vän skjutsa henne hem och ändå råka illa ut eller knalla ensam hem genom parken och klara sig bra ändå.

Eller hon kan avstå från krogrundan och snubbla på matkanten hemma och bryta nacken.

Ingen kan i förväg avgöra vilka val som är de rätta.
Det måste varje individ själv avgöra.

Kloster, militär som om det inte existerar övergrepp bland dem??
Nä öppna ögonen och inse att en värld utan våld, stölder och övergrepp ligger långt, mycket långt fram i framtiden. Alltså är då frågan, ska man naivt hävda sin rätt, med de följder det kan ha eller ska man ta ansvar för sitt eget välbefinnande och sin egen säkerhet genom att ta ansvar för sina beslut.
Om du har en dotter och polisen kommer hem till dig med henne och hon är totalt redlöst berusad, säger du då, -fint hon är fri att ta egna beslut eller resonerar du som jag: -faan så ansvarslöst?

Senast ändrad:
Rent generellt kan man inte svara på en fråga som rör en enskild individ.
jag vet var jag gör för att undvika risker.
Du vet vad du gör
Och aldrig kommer det att vara exakt samma saker.

En tjej kan ta en taxi hem och bli våldtagen. visst.
eller hon kan låta en manlig vän skjutsa henne hem och ändå råka illa ut eller knalla ensam hem genom parken och klara sig bra ändå.

Eller hon kan avstå från krogrundan och snubbla på matkanten hemma och bryta nacken.

Ingen kan i förväg avgöra vilka val som är de rätta.
Det måste varje individ själv avgöra.

Fortfarande är min fråga vad DU anser är de rätta valen i de situationerna. Om det gäller en kvinna i 30-års åldern. Vad bör hon göra för att inte situationerna ska verka vara som tunn is för dig.

Varför svamlar du bara?
Kan du svara på vilka val man bör göra i mina exempel för att du ska anse att man gjort allt för att undvika våldtäkt och därmed uppfyllt sitt egenansvar?
"– En flicka är mycket mer ansvarig för en våldtäkt än en pojke. En ordentlig flicka ska inte springa runt på stan klockan nio på kvällen."

... som sagt. :meh:

Fortfarande är min fråga vad DU anser är de rätta valen i de situationerna. Om det gäller en kvinna i 30-års åldern. Vad bör hon göra för att inte situationerna ska verka vara som tunn is för dig.
Göra vad i vilken situation, under vilka omständigheter, etc etc det finns oändligt många parametrar som påverkar ett beslut.
Finns inga möjligheter att jag ska kunna svara på det. Fråga henne istället så får du ett korrekt svar, jag kan ju bara spekulera.

"– En flicka är mycket mer ansvarig för en våldtäkt än en pojke. En ordentlig flicka ska inte springa runt på stan klockan nio på kvällen."

... som sagt. :meh:
Där håller jag inte med, om en grabb våldtar en tjej är killen 100% ansvarig för sina val och sina gärningar, exakt så som jag hela tiden skrivit ;)

Och är tjejen myndig så har ju hon samma ansvar för sina val och sina gärningar.
Det ska ju vara lika i ett modernt samhälle

Där håller jag inte med, om en grabb våldtar en tjej är killen 100% ansvarig för sina val och sina gärningar, exakt så som jag hela tiden skrivit ;)

Och är tjejen myndig så har ju hon samma ansvar för sina val och sina gärningar.
Det ska ju vara lika i ett modernt samhälle

Jag läser det du skriver tio gånger om och jag fattar fortfarande inte vart du vill komma? Efter varje gång du skrivit att våldtäktsmannen är 100% ansvarig för en våldtäkt kommer ett litet avsnitt där du skriver att den våldtagna också är ansvarig för sina val. Jag fattar att jag är ansvarig för de val jag gör, men den frågan alla ställer dig är ju huruvida du anser att de val jag gör kan göra mig mer ansvarig för själva våldtäkten?

För om det inte är så är det ju helt meningslöst att diskutera mitt ansvar för om jag väljer att ta en taxi eller gå?

Jag läser det du skriver tio gånger om och jag fattar fortfarande inte vart du vill komma? Efter varje gång du skrivit att våldtäktsmannen är 100% ansvarig för en våldtäkt kommer ett litet avsnitt där du skriver att den våldtagna också är ansvarig för sina val. Jag fattar att jag är ansvarig för de val jag gör, men den frågan alla ställer dig är ju huruvida du anser att de val jag gör kan göra mig mer ansvarig för själva våldtäkten?

För om det inte är så är det ju helt meningslöst att diskutera mitt ansvar för om jag väljer att ta en taxi eller gå?
En fråga, vad kännetecknar en fri människa?
Jo friheten och ansvaret att göra egna val.
Så enkelt är det.

Vill en ung tjej supa sig redlös en kväll så har hon friheten att välja det.
Men med den friheten följer ett ansvar, för vem bär följderna om det går snett? Du, jag? nej personen som gjorde valet.

Att sedan livet är fullt av val som ingen kan förutsäga konsekvenserna av är en sak, därför är det så viktigt med ett riskmedvetande.

Om en kille väljer att begå en en våldtäkt så är han naturligtvis solitärt ansvarig för den handlingen.
Inget snack eller andra undanflykter.

Men vid den påföljande rättegången är det inte bara själva akten som tas upp.
Händelserna före brukar spela en stor roll när det gäller mål där ord står mot ord. och där har oftast inte bara den ena parten i målet gjort val.

En fråga, vad kännetecknar en fri människa?
Jo friheten och ansvaret att göra egna val.
Så enkelt är det.

Vill en ung tjej supa sig redlös en kväll så har hon friheten att välja det.
Men med den friheten följer ett ansvar, för vem bär följderna om det går snett? Du, jag? nej personen som gjorde valet.

Att sedan livet är fullt av val som ingen kan förutsäga konsekvenserna av är en sak, därför är det så viktigt med ett riskmedvetande.

Om en kille väljer att begå en en våldtäkt så är han naturligtvis solitärt ansvarig för den handlingen.
Inget snack eller andra undanflykter.

Men vid den påföljande rättegången är det inte bara själva akten som tas upp.
Händelserna före brukar spela en stor roll när det gäller mål där ord står mot ord. och där har oftast inte bara den ena parten i målet gjort val.

Det är så det är nu, och det är det flera i den här tråden argumenterar för att ändra på. Tycker du att det ska fortsätta vara så att den våldtagnas alkoholintag ska spela roll i rätten?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag funderar mycket över vad det egentligen var som hände med mitt förhållande och hur det kunde bli som det blev… Jag funderar på om...
2
Svar
23
· Visningar
3 887
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 642
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 445
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?