Hur kan man ändra kvinnosynen i Indien? Ang. våldtäkter

Men vad är det du inte förstår? Det var inte MITT beslut att bli våldtagen. Vad är det jag ska hållas ansvarig för?

Och nej. Jag är inte omyndigförklarad.
Och var är det du läser att jag säger att du är ansvarig för våldtäkten?
Det är ALLTID förövaren som är ansvarig för det beslutet!!!

Det är väl ingen som vill bli våldtagen eller rånad.
Och den som begår brottet är alltid ansvarig för sina handlingar.

Men av de två tjejer jag träffat som blivit svårt misshandlade så ställde båda sig frågan varför de själva hade tagit vissa beslut.
Och båda två ångrade bittert just dessa beslut.

Och innan ngn börja dra sina egna slutsatser så kom jag i kontakt med dem via ett jobb jag hade under ngr år.

Det är ungefär lika rimligt att säga att ett offer ansvarar för att hon befunnit sig i en våldtäktssituation som det är att säga åt människor som lever i krig att de ju kunnat ta ansvar för sin egen situation genom att inte leva i ett samhälle med krig.

@Blue

Jag tolkar det som du skrivit tidigare som att det handlar om kvinnans trovärdighet eftersom det är det du fokuserat på. Kvinnans trovärdighet ökar om hon inte flörtat - alltså minskar mannens.

Jag är helt övertygad om att det är offrets tillförlitlighet som man syftar att ifrågasätta när man frågar en kvinna om hon flörtat. Om jag utgår från det du skriver nu så är det inte orimligt att man låter bägge parter beskriva händelseförloppet även innan våldtäkten. Man behöver fortfarande inte fråga kvinnan specifikt om hon har flörtat för att få en bild av händelseförloppet. Det påverkar varken hennes eller mannens trovärdighet gällande vad som hände sedan. Därför håller jag inte med om att det är relevant att fråga offret om hon flörtat eller inte.

Jag tror säkert inte att du menar att lägga över ansvaret på våldtäktsoffer men det blir effekten när man lägger relevans i huruvida offret flörtat eller inte. Det är just för att minska offrets trovärdighet man ställer den typen av fråga. Eller frågar hur hon var klädd.

@Blue

Jag tolkar det som du skrivit tidigare som att det handlar om kvinnans trovärdighet eftersom det är det du fokuserat på. Kvinnans trovärdighet ökar om hon inte flörtat - alltså minskar mannens.

Jag är helt övertygad om att det är offrets tillförlitlighet som man syftar att ifrågasätta när man frågar en kvinna om hon flörtat. Om jag utgår från det du skriver nu så är det inte orimligt att man låter bägge parter beskriva händelseförloppet även innan våldtäkten. Man behöver fortfarande inte fråga kvinnan specifikt om hon har flörtat för att få en bild av händelseförloppet. Det påverkar varken hennes eller mannens trovärdighet gällande vad som hände sedan. Därför håller jag inte med om att det är relevant att fråga offret om hon flörtat eller inte.

Jag tror säkert inte att du menar att lägga över ansvaret på våldtäktsoffer men det blir effekten när man lägger relevans i huruvida offret flörtat eller inte. Det är just för att minska offrets trovärdighet man ställer den typen av fråga. Eller frågar hur hon var klädd.

Självklart ska det inte påverka om kvinnan varit utagerande på ex festplatsen. Men vid ett dylikt mål där fysiska bevis saknas så kommer naturligtvis frågan upp: -hur upplevde du hela situationen. Och den frågan ska då naturligtvis ställas till båda parterna. Försvarsadvokaten har då naturligtvis en skyldighet, ja till och med en edsbunden sådan, att hitta så mycket som möjligt som stöder sin mandants version, den att det var sex med medgivande.
Frågor som, följde hon dig hem, hur var hon på vägen hem etc etc Kanske en taxichaffis kan fås att lämna en utsago..

Och var är det du läser att jag säger att du är ansvarig för våldtäkten?
Det är ALLTID förövaren som är ansvarig för det beslutet!!!
Tycker du, eller tycker du inte, att kvinnor har ett ansvar att ta taxi hem från krogen istället för att promenera?
Tycker du, eller tycker du inte, att kvinnor har ett ansvar att inte dricka mer alkohol än att de kan uttrycka ett tydligt nej?

/Lady_S

Fast nej. En kvinnas beslut ska aldrig leda till våldtäkt. Punkt.

Att promenera hem ska inte vara en fara. När Örebrovåldtäktsmannen härjade var det kvinnor som blev överfallna när de helt nyktra var på väg hem från jobbet. Vilka beslut har de tagit som ledde till det? Borde de parkerat bilen inne på jobbet? Alla kvinnor måste åka bil alltid och ha bilen precis utanför dörren?

Man ska kunna gå på krogen utan att bli drogad. Vilka beslut ska man undvika? Att gå ut på krogen? Att någonsin dricka något på krogen, alkoholhaltigt eller ej? Ska man behöva gå ut i flock så alla kan åka hem tillsammans?

Att bli våldtagen av taxichauffören. Borde kvinnan gått hem då?

Att bli våldtagen av sin killkompis som man känt länge. Ska man sluta ha manliga vänner, eller bara sluta sova över hos sina manliga vänner?

Kvinnans beslut ska inte leda till våldtäkt för våldtäkten är inte hennes beslut. Mannens beslut är det som spelar roll här.

Tycker du, eller tycker du inte, att kvinnor har ett ansvar att ta taxi hem från krogen istället för att promenera?
Tycker du, eller tycker du inte, att kvinnor har ett ansvar att inte dricka mer alkohol än att de kan uttrycka ett tydligt nej?

/Lady_S
Ja, man har ett eget ansvar att välja, om jag vill gå hem från krogen i berusat tillstånd ska jag naturligtvis kunna göra det. få göra det, ha rätt att göra det. Men samtidigt ska jag vara medveten om att det innebär en större risk. Det gäller mig, det gäller dig, det gäller alla.
Ja, alla har ett ansvar att inte dricka sig redlöst berusade. För sin egen skull. Visst alla över 18 har den rätten, men samtidigt är alla skyldiga att vara medvetna om riskerna. Gäller kvinnor som män!

Att promenera hem ska inte vara en fara. När Örebrovåldtäktsmannen härjade var det kvinnor som blev överfallna när de helt nyktra var på väg hem från jobbet. Vilka beslut har de tagit som ledde till det? Borde de parkerat bilen inne på jobbet? Alla kvinnor måste åka bil alltid och ha bilen precis utanför dörren?

Man ska kunna gå på krogen utan att bli drogad. Vilka beslut ska man undvika? Att gå ut på krogen? Att någonsin dricka något på krogen, alkoholhaltigt eller ej? Ska man behöva gå ut i flock så alla kan åka hem tillsammans?

Att bli våldtagen av sin killkompis som man känt länge. Ska man sluta ha manliga vänner, eller bara sluta sova över hos sina manliga vänner?

Kvinnans beslut ska inte leda till våldtäkt för våldtäkten är inte hennes beslut. Mannens beslut är det som spelar roll här.
Jag vet inte hur många citat du kan hitta, där jag skriver att förövaren är alltid 100% ansvarig för sina beslut.
Liksom alla andra vuxna män och kvinnor.

Alla ska ha rätt att gå hem från jobbet, ingen ska behöva vara rädd för att bli rånad, misshandlad eller våldtagen.
Så vill vi alla ha det.
Men, och det är både du och jag medvetna om, så är inte verkligheten idag.
Så antingen blundar man inför detta fakta eller så inser man hur läget är och anpassar sig.

Långfärdsskridsko på tunn nyis är en tjusning, men medför risker. Det är upp till mig att ta beslut.
Vill jag gå hem tidiga morgontimmar, så är det mitt beslut, ingen annans.
visst det finns situationer där man inte kan välja.

Men att upprepa en önskedröm: Människor ska inte råka illa ut, är bara det ty verkligheten är ngt annat.
Att man sedan ska arbeta (ständigt) för förbättringar är självklart.

Riskbedömningar är en sak. Ansvar för ett begånget brott är en annan.

Att utsätta sig för en risk medför inte ett straffrättsligt delansvar i brottet.

Riskbedömningar är en sak. Ansvar för ett begånget brott är en annan.

Att utsätta sig för en risk medför inte ett straffrättsligt delansvar i brottet.
Och var har jag påstått något så befängt?
Tvärtom jag har hela tiden hävdat "förövaren är alltid 100% ansvarig för sina beslut."

Vad man däremot har är ett egenansvar, inför sig själv.
Det har varje vuxen självständigt tänkande människa.

EX:
Jag vill ut på sjön för att fiska vårisen i em.
Får jag det? -ja!
Kan jag det? _ja!
Gör jag det? -Nej! därför att jag inser att risken är för stor.
Jag tar ansvar för mig själv och avstår.

Läs om fallet i aftonbladet idag
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20441739.ab

Var finns mannens ansvar här? Den vuxne mannens ansvar, dessutom...
Nej, det är verkligen inte bara Indien som har saker att jobba med.

Nej, Sverige fungerar inte helt bra det heller. Jag blir så ledsen.

Misstänker att jag vet vem den artikeln rör...
Om inte så vet jag iaf ett likadant fall så misstog han sig nog inte och det var inte första gången. Jävla idiot.

Jag vet inte hur många citat du kan hitta, där jag skriver att förövaren är alltid 100% ansvarig för sina beslut.

Alla ska ha rätt att gå hem från jobbet, ingen ska behöva vara rädd för att bli rånad, misshandlad eller våldtagen.
Så vill vi alla ha det.
Så antingen blundar man inför detta fakta eller så inser man hur läget är och anpassar sig.

Långfärdsskridsko på tunn nyis är en tjusning, men medför risker. Det är upp till mig att ta beslut.

Men att upprepa en önskedröm: Människor ska inte råka illa ut, är bara det ty verkligheten är ngt annat.

Kan du svara på Purity 666 frågor?
Om du tycker att vi har ett ansvar för att göra en riskbedömning för att inte bli våldtagen, hur tycker du att kvinnor ska lösa sitt vardagliga liv?

Vilket kvalificerat skitsnack!!
Var har jag skrivit att jag stöder en våldtäktskultur?
I din fantasi?
Annars har du en källa på det

Så vill vi alla ha det.

Kan du ge ett svar?

Kan du svara på Purity 666 frågor?
Om du tycker att vi har ett ansvar för att göra en riskbedömning för att inte bli våldtagen, hur tycker du att kvinnor ska lösa sitt vardagliga liv?
Alla har rätt att leva sina liv som de vill. Alla har rätt ta de beslut som rör dem själva.
Jag kan bara säga att jag rör mig inte ensam i vissa områden under vissa tider på dygnet, trots att det inskränker på min frihet. Det är mitt val, hur andra gör sina är helt upp till dem.

På frågan, så bra som möjligt så att det passar dem själva och de val de själva gör.

Kan du ge ett svar?
Svaren har du där.
Du själv känner dig själv och du själv gör dina val. Inte jag eller någon annan.
Jag säger inte att du får skylla dig själv, det är slutsatser du drar.
Jag säger bara att man har ett ansvar inför sig själv.
Hur man lever, vilka beslut man tar.
Ingen kan i förväg säga att det eller det är rätt.

Men genom att vara riskmedveten och ta hänsyn till risker så minskar man dessa.

Är en individ berusad så är risken för olyckor större.
Därför får du inte köra bil.
Därför förekommer alkohol i så stor utsträckning i samband med misshandel, våldtäkt o dråp.

Sedan är det upp till dig om du bryr dig om dessa fakta eller ej, du har ett fritt val.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag funderar mycket över vad det egentligen var som hände med mitt förhållande och hur det kunde bli som det blev… Jag funderar på om...
2
Svar
23
· Visningar
3 887
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 642
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 445
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?