Hur hundvänligt är det i Norge?

bettysmatte

Trådstartare
Har läst mig till att man får föra hundar fritt mellan Norge och Sverige - inga rabiesvaccinationer, pass eller tillstånd. Så långt allt väl, men hur pass hundvänligt är det i Norge om man är där och semestrar? Får man ha hund på de flesta campingplatser, t. ex.? Är det ungefär samma regler som i Sverige?

Sv: Hur hundvänligt är det i Norge?

Åhh Norge är så underbart vackert! Jag kan gott rekommendera att åka dit.. Det är SÅÅ fint där! :love:

Var där förra sommaren med mina två vovvar och det gick bara fint, inga klagomål. Men då bodde vi inte på nån camping.
Men min kompis mamma jobbar i Norge varje sommar och hon har då med sig sin hund och det går fint. Jag tror att det inte är nåra problem. :)

Var någonstans i Norge var du? Vi har tänkt hålla oss relativt långt söderut (måste ju avgränsa oss lite!), men jag antar att man kan hitta vackra platser överallt i Norge?

Vi "åkte in" i Norge uppe vid Mo i Rana och sen körde vi neröver och "in i" Sverige igen vid Trondheim.

Vi tog också en dag och körde ut till kusten.. DÄR va de otroligt fint. :love:

Många som jag pratar med som varit i Norge säger att det är finare ju längre upp man kommer. Men ju längre upp man kommer dessto mer färjor (dyrt) och sånt blir de också.

Jag tror att det är minst lika fint neråt om man tar sig till kusten.. :)

Men det måste vara lätt att kolla upp, ring tullen eller liknande, svenska tullen måste ju veta också. Men tvivlar på att några av dina raser skulle vara förbjudna, kan tänka mej att "kamphundsraser" är förbjudna, inte "vanliga" raser.

Lycka till med semestern :bump:

Men om du har en blandras så är de ju inga problem.. Det är ju inte EN ras, räknas inte som en ras. Hmm om du förstår hur jag tänker. :crazy:

Detta hittade jag på en internetsida:

"Det är förbjudet att föra in till Norge vissa hundraser som anses vara farliga. Dessa är t.ex. pitbullterrier, amerikansk staffordshire terrier, tosa inu, dogo argentino och fila brasileiro".

samt alla hundar som SER UT SOM dessa raser och du inte har papper på att hunden inte är av dom raserna..

Nja, mina ser ut så här så jag tror knappast att det är någon fara ;):

PC160006.jpg

De är nog ingen fara! Trevlig resa! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 035
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 593
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 104
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31