Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min som gick 1,50 var 165 cm.
Den på 1,80+ hade jättejobbigt att få plats under början av sin karriär. Ett STORT problem för en häst som är för försiktig för sitt eget bästa..
Jättehästen i 1,15
Visa bifogad fil 38937
Njä, kapacitet har inte så mycket med hästens mankhöjd att göra. Det är så mycket annat som ska till för att göra en häst bra.Ja men det är så jag har tänkt. Har man en större häst med bra galopp kan den få problem på linjer, kombinationer etc innan den fått styrka och rutin att samla sig, medan en mindre jäst med stor galopp har det lättare i början. Men på sikt kke den större hästen är en ”vinnare” pga storleken i höjdklasser medan den mindre vinner speed
Känns som att den vanligaste mankhöjden ligger mallen 165-170 cm dock utan att ha gjort större efterforskningar på det.
Den här hästen La Luna är ju givetvis ett undantag men tycker det är coolt att se hur högt den hoppar trots att den bara är 148 cm i mankhöjd. När de köpte hästen fick de veta att den var 1.55 men visade sig vid en kontrollmätning vara 1.48. Här på en 1.50-hoppning:
Och Mynta (som gick VM-final med Helena Lundbäck) klarade sig rätt bra med sina 158 cm...All in är ju 162, det verkar funka rätt bra....
Äger ett par olika som tävlar med andra. Dom är 165, 168, 170, 172 och 176. Det är tur den på 176 är modern i typen med mkt ben och kort rygg. Tycker inte över 172 är önskvärt faktiskt.Hur höga är era hopphästar som går 120 eller högre? Vad tycker ni är den optimala höjden på en hopphäst? Själv tycker jag det verkar som att hästarna generellt blivit högre de sista åren men är lite kluven till om jag tycker det är bra el dåligt med en högre häst