Facebook är underbart användbart, just som hundhemsida. Jag använder inte facebook för att skriva om senaste middagen eller ha kontakt med gamla klasskamrater, inte en chans! Däremot har mitt nätverk av hundmänniskor ökat extremt tack vare facebook och jag har nu uppfödarbekantingar runtom hela världen, en guldgruva när jag vill ha hund och en utmärkt väg att ta för att få mer kunskap. Tittar man på vilka grupper jag är med i så är det till 90% hundgrupper (sedan någon lokal köp- och säljgrupp), mycket är grupper för "min" ras, såväl svenska som internationella, diskussionsgrupper och bildgrupper samt, omplaceringsgrupper. Många hundar kommer ut som omplaceringar på just facebook och inte på annat ställe.
Jag upplever att folk främst säljer till "någon som känner någon", därefter via lämplig facebookgrupp och i sista hand via annonser på olika hemsidor. Jag tror det är för att facebookgrupperna ändå kräver att man letar upp dem osv, det är inget som kommer fram vid snabb googling eller slökollande på blocket och det sållar iaf ibland bort de mest oseriösa köparna. Dessutom är det lätt för säljarna att via facebook se om personer har gemensamma vänner osv vilket kan vara bra.