Hur hitta seriösa uppfödare i havet av kennlar?

Praefatio

Trådstartare
Okej, efter mycket om och men så blir det som både jag och sambon vill och vår familj ska utökas med både en finsk lapphund och en... jisses, kan knappt tro att jag säger det... chihuahua.

Känns skitroligt! Trodde aldrig att jag skulle ha en vavva men jag får erkänna mig övertygad. Jag ser jättemycket fram emot både stor och liten hund. Jag vill träna lydnad med båda, vi får se om jag tävlar med både stor och liten men träna på hyfsat hög nivå vill jag göra. Andra aktiviteter som jag ser fram emot att engagera båda hundar i är blodspår och personsök samt utställning.

Det blir givetvis inte två valpar samtidigt, speciellt inte som vavva-valpar är lite ömtåliga fastän de som fullvuxna är tuffa och tåliga för sin storlek. Vet inte än om det blir chihuahua eller lapphund först, känns smart att lapphunden får bli vuxen, lugn och klok innan vavva-valpen kommer, så att det inte är en liten chihuahua och en ouppfostrad vilding till lapphunds-valp som kommer och tar över. Vad tror ni? Tyvärr tror jag att min sambo gärna ser att chihuahuan kommer först.

Hur som helst så ligger båda hundköp lite längre fram i tiden. Vad gäller de finska lapphundarna så känns det som att jag börjar få rätt bra koll på uppfödarna. Men nu när jag skulle börja titta på chihuahua-kennlar så baxnar jag... Det finns ju hundratals :crazy: Och även om de är med i Chihuahuacirkelns register och SKK så känns det som att mer än hälften trycker fram valpar som är... sådär. Jag och min sambo är rörande överens om att vi hellre betalar 18 000:- för en chihuahua med bra gener och fin mentalitet än 10 000:- för en, ursäkta ordvalet, skithund.

Men vart sjutton börjar man? Hur vet man vilka som är seriösa och riktigt måna om att föra rasen vidare, som inte bara vill tjäna pengar eller föda upp vavvor som fritidsintresse? Det känns lite som ett omöjligt uppdrag att hitta rätt. Jag vill inte nödvändigtvis ha tips om specifika kennlar, utan tips om hur jag letar och hur jag sållar ut de oseriösa från de seriösa. Frågar man uppfödarna själva så är de givetvis seriösa allihop, frågar man "vem som helst" som är vavva-ägare så är såklart kenneln där deras lilla pälsbollsälsklingpussigulligull kommer ifrån sååååå bra.

Det blir ju inte lättare för att både mentalbeskrivningar och mentaltester verkar vara en riktig sällsynthet bland chihuahuor.
 
Sv: Hur hitta seriösa uppfödare i havet av kennlar?

Man får lägga ned mycket tid på att bilda sig en uppfattning. De flesta uppfödare har ju hemsidor där man kan läsa om deras syn på deras avel. När jag letade whippet så var fokus på hälsa och rasstandard viktigt, samt att valparna var uppfödda i en god miljö. Sedan ville jag ha en funktionell hund, så att linjerna innehöll hundar som presterat bra (t.ex. whippet race), alternativt gett hundar som presterat bra, var viktigt för mig. När jag hittade något som jag verkade tycka var intressant så kollade jag upp tidigare uppfödningar på hunddata och på övriga ställen på internet (många valpköpare har ju egna hemsidor). Känner man sig tveksam så kan man ju faktiskt kontakta tidigare valpköpare!

En kennel som jag hittade har byggt sina linjer på hundar med kapplöpningsstam. Föräldrarna till dessa hundar visade det sig att jag hade träffat och jag kände till uppfödarna av dessa linjer mycket väl. Själva fokuserade de (kenneln som jag tittade på alltså) mest på utställning.
Efter det kollade jag upp uppväxtmiljön. De var uppväxta i hemmiljö, fått vara ute mycket under uppväxten och var vana vid barn. Det och att uppfödaren var väldigt sympatisk fick mig att välja en valp ur den kenneln.
 
Sv: Hur hitta seriösa uppfödare i havet av kennlar?

1. Lär dig så mycket du bara kan om rasen. Vilka problem finns? Hur jobbar man kring dessa? Vilka olika typer finns? Vad ska man akta sig för? osv.
2. Bilda en egen uppfattning - vilken typ söker just du? Vilket mål har du?
3. Börja forska i linjerna. Vart kan du hitta det som du söker? Vilka linjer vill du inte ha?
4. Sätt dig in i hur uppfödarna tänker och jobbar. Kolla hemsidor, tidigare kullar, planer, valpköpare, googla kennelnamnet. Någon med dåligt rykte? Hur väl lyckas uppfödaren i förhållande till målet?
5. Forska ännu mer kring de linjer som nu känns aktuella.
6. Träffa uppödarna som känns bra och se vad du år för känsla för dem och deras hundar.
7. Välj.

Det tar tid!
Och om man inte är insatt och engagerad i rasen kan det vara jättesvårt.
Bäst är ju om man lär känna folk och kan få ta del av det som sägs. Men det är svårt som "utböling".
Avelsdata är guld värt!

Jag tyckte vi var noga när vi valde första hunden. Men nu när vi köpte hund nr två så kunde vi mer om rasen och visste mer om vad vi själva vill ha - då blev det helt annorlunda. Nu är vi jättenöjda med första hunden, hon är underbar. Men hund nr två har helt andra kvaliteter.

Jag sitter också och forskar nu, vill ev börja med avel när valpen blivit stor (om hon blir bra självklart) så nu är det lämplig hane jag söker. Har redan spenderat många många timmar på avelsdata, och fler lär det bli under årens lopp :)

Lycka till!
 
Sv: Hur hitta seriösa uppfödare i havet av kennlar?

att hitta "rätt" uppfödare är minst sagt en djungel. jag tänkte inte alls på sånt när jag letade efer "min" valp, men nu i efterhand inser jag hur extremstor tur jag har haft.
mina tankar: enklaste stället att hitta en grupp chihuahor (?) måste rimligen vara en utställning. prata runt med folk där, fråga var deras hundar kommer ifrån och hur de upplever kontakten med uppfödaren, och titta själv och se hur hundarna beter sig. beroende på vad du tycker om de olika hundarna/informationen om uppfödaren så kan du direkt gallra bort en del, och sätta andra på "kolla upp"-listan.
jag hade valt en uppfödare som varit aktiv i ett antal år (säg 8-10), som har haft en del kullar och är erfaren inom rasen, som hälsoundersöker sina hundar (och med godkänt resultat givetvis) och med valpar som gärna har presterat bra inom det område du är intresserad (ok, bland chihuahua så är det väl mest utställning som registreras, men inom andra raser är det kanske enklare :) ). använder du detta kriterium gallrar du garanterat bort en stor mängd uppfödare. för den sakens skull inte sagt att nya uppfödare inte är bra, men det ÄR ju ett säkrare kort att välja någon som man kan se hur deras avel har utvecklats sig, vilken typ av hundar som blivit resultatet, och att man kan prata med valpköpare om hur de upplevt kontakten.
lycka till :)
 
Sv: Hur hitta seriösa uppfödare i havet av kennlar?

Tack för era svar. Gaah, kan bara konstatera att det här kommer att ta sjukt mycket tid. Å andra sidan så kanske jag är chihuahua-proffs när jag är klar :D Tack och lov vet jag ganska så exakt vilka egenskaper vi önskar att valpen har.

Jag ska faktiskt på Tvååker utställning nu på lördag, då ska jag passa på att prata lite med de som ställer ut vavvor.
 
Sv: Hur hitta seriösa uppfödare i havet av kennlar?

Vavvor, den härliga djungeln av underbara hundar o skräp ;):D

Mh är inte så vanligt men det är faktiskt mest för att det är skitsvårt att få plats på ett MH- bruksraserna går först! Det var väl ett tjugotal vavvor som hade gjort MH när jag gjorde med min, då var vi ett gäng med vavvor som hyrde plats o fixade folk etc. Så viljan finns faktiskt, men det är ju trots allt inte så vanligt med MH på sällskapsraserna så tycker inte det är utmärkande för vavvan.
 
Sv: Hur hitta seriösa uppfödare i havet av kennlar?

Det här är kanske OT nu men jag har undrat över det där..
Jag har ju också icke bruksras och vi gör så att uppfödarna själva ordnar MH (hyr bana och ringer in figgar) eller hyr in sig på brukshundsklubb. Nästan alla RR uppfödare ordnar MH för sina kullar!
Varför gör inte andra raser likadant?

Tycker det är så konstigt när många skyller på att det är svårt att få plats när jag vet att man kan fixa det utan större problem.
 
Sv: Hur hitta seriösa uppfödare i havet av kennlar?

Man har förtur på sin egen BK, oavsett ras. De enda som går före är de som behöver det för att tävla bruks o gå i avel.
 
Sv: Hur hitta seriösa uppfödare i havet av kennlar?

Det är konstigt och kanske lätt att skylla på?

Vid stunden för min tiks MH så bodde vi i Göteborg och jag fick plats på 3 stycken MH på närliggande klubbar under ett år, jag sökte plats på fem klubbar.
Vill man göra MH så är platsbristen så stor som det verkar skulle jag säga, absolut inte skitsvårt.
 
Sv: Hur hitta seriösa uppfödare i havet av kennlar?

Det beror väl på hur mobil man är och var man bor etc. Jag hade gärna gjort MH på alla mina men äldste var inne på sitt fjärde år när han väl fick plats och då var det precis så att det var ett gäng som hyrde in sig o fixade allt. Men för en enskild person är det inte så lätt att finansiera det hela o få in allt folk som krävs etc. Eller tycker ni att jag borde ha gjort det själv..? Visa mig gärna en ren sällskapsras av liten typ där en stor andel är MH-testade. Det efterfrågas inte generellt och vi som gör det är ju en speciell grupp kan man väl säga. Sen är det nog alltid lite mer trögt i början, det finns ju så få att jämföra med så vad är bra o vad är dåligt, vad är rastypiskt etc.

Det är jäkligt lätt att säga att det är så himla lätt att få MH men med en liten skitras (;) ) så ses man ofta som en fjant på sbhk o liknande ställen och prioriteras inte. Dessutom ska då en helt icke-bruksmänniska (som de flesta är) ta itu med o fixa MH helt själv, det är en process! Vi hade ett litet helsike att få ihop all personal o då var vi ändå många nog för att fylla två dagar.

Men som sagt, visa gärna de raser av liknande typ där MH är superlätt att få gjort o alla gör det. Pommar? Papillioner? Malteser? Toypudel? Nej det måste ju verkligen vara så att just vavvaägarna är slarviga när man bara kan knäppa med fingrarna så står hela grejjen klar och man kan vandra ut på banan och köra.

Sen får ni ju gärna diskutera vavvarasen som sådan lite mer o visa allt ni kan om den, ist för att tjafsa med mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hitta seriösa uppfödare i havet av kennlar?

Man har förtur på sin egen BK, oavsett ras. De enda som går före är de som behöver det för att tävla bruks o gå i avel.

Men hur många kör bruks av vavvaägarna tror du? Då är man inte ens medlem på sbhk. Jag var enda vavvaägaren bland BC:s, schäfrar mm när jag var där. Då är steget bra mkt längre innan man har en plats. Och är man superintresserad av bruks skaffar man väl inte vavva heller, den är liksom inte framavlad för det. Så då får man ju titta på en annan ras.
 
Sv: Hur hitta seriösa uppfödare i havet av kennlar?

Men hur många kör bruks av vavvaägarna tror du? Då är man inte ens medlem på sbhk. Jag var enda vavvaägaren bland BC:s, schäfrar mm när jag var där. Då är steget bra mkt längre innan man har en plats. Och är man superintresserad av bruks skaffar man väl inte vavva heller, den är liksom inte framavlad för det. Så då får man ju titta på en annan ras.

Men brukshundsklubben har ju inte bara kurser i bruks utan största delen är vardagslydnad, agility och nu även rallylydnad. Sånt håller iaf vavvaägare på min brukshundsklubb på med.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 791
Senast: Tiffany
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 273
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 525
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp