Hur hinner ni med eget stall?

Sv: Hur hinner ni med eget stall?

såhär har jag gjort när jag har haft "eget" stall att ta hand om..

hästarna (3st) får kraftfoder direkt på morgonen, jag äter frukost medan hästarna äter.
täcken på, ut i hagen med rejält med hö så dom klarar sig tills jag kommer hem, eller helt enkelt en rundbal i hagen.

nu är klockan ca 07.30 och jag är klar för att åka till jobbet, klev upp 06.00.

kommer hem från jobbet 17.30

mockar, lägger i hö i boxarna så hästarna har till att äta hela natten, tar in hästarna ca 18.30 och ger en kraftgiva..

sista kraftfodret ges vid 21-22 precis innan jag går och lägger mej.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Det är att ha samma täcke på hästen dygnet runt, förutom under ridning, jag är emot. Inte att den har lika varma täcken eller liknande.

Då är det väl bara att byta täcke efter ridningen till ett annat utetäcke så slipper man också byten och hästen slipper ha samma täcke på hela tiden.

Sen har jag aldrig hört om någon häst som skulle tagit skada av att ha samma täcke ute som inne sålänge det är ett kallstall då. Jag har haft det på min häst i många år och han ser fin och blank ut i pälsen och får inga konstiga spänningar pga täcket heller, vilket är iallafall det jag är mest rädd för när det gäller täcken och enda anledningen till att jag helst tar av täcket på natten om det går.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Ja hela den del som kan räknas som rasthage.
Sedan så kan man ju ha en grind till en större hage där hästen kan få gå när vädret tillåter.
På det viset så blir inte hagarna söndertrampade.
Om du kan tänka dig att stänga in din häst i en box på 10kvm så kan ju inte en yta på kanske 100kvm räknas som liten.


Ja just den.
Läs delarna om arbetsplanering och lösdrifter.
Jättebra!

Jag skall bygga ett stall utifrån den boken.
Med en varm servicedel för min skull och lösdrifter anslutna till den så att jag kan ta in hästar utan att behöva gå ut.
Hästarna går då in i ligghallen varifrån jag tar in dem i stallet direkt.


Om man har tillräckligt med bra mark håller marken för alla dagar. Och 10 * 10 meter är ju ingenting om hästen ska stå där dygnet runt "om vädret är dåligt"! Vadå kan, du menar på fullt allvar att hästarna kan vara instängda på de 10 * 10 metrarna i fleratalet dagar i sträck om vädret är dåligt?!

Som sagt, aldrig i livet, för mig är det djurplågeri (oavsett vad lagen tycker) att hålla hästar så "bara för att de ska kunna röra på sig dygnet runt".

Och ang boxen. Jag ställer min häst i box på 16 kvm under natten där hästen får sina kraftfodergivor, sin fria tillgång (eller iaf stora tillgång beroende på) på grovfoder, får torka upp, kan stå i fred med maten, vila i fred. Blir allmänt ompysslad och ordninggjord för hage/ridning osv.

Resten av dygnet är hästen ute i sin stora, sysselsättande gräshage med skogsparti och backar.

Det är ju lite skillnad på att ha hästen dygnet runt på de där 10 kvm i en box med galler eller kanske tom en del helväggar. Som din värld verkar vara i svartvitt?

Eller du menar att det är bättre för hästen att stå på 100 kvm (med andra hästar antar jag) dygnet runt bara för att de ska kunna röra sig hela tiden? Det lilla den nu kan och vill röra sig på en sådan ytan, undrar jag då.

Vi tänker oxå bygga med idéer från den :) Jag vill ha uteboxar med varm servicedel men pojkvännen vill ha inneboxar (pga något byggnadstekniskt har jag för mig) men planerna är lösa än så länge.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Du får inte ha hästar i lera.
Marken måste enligt djurskyddsbestämmelserna vara hårdgjord där den nöts.
Du får väl ställa ut den på en större yta när vädret tillåter.
Och hitta på sysselsättning åt den när marken inte håller.

Har du kollat in Active Stable?
http://www.youtube.com/watch?v=ndlJiIAY6L8

Film, tyvärr på Tyska men det ger en idé i alla fall.
Tror jag, jag förstår tyska.

En helt automatisk hästhållning.

Seriös, nu får det vara nog. Lera för mig är det som uppkommer av ett hovtramp i en blöt gräshage. Dvs även vår sommarhage är konstant lerig (även när det är torrt men då är det ju dam). Det handlar inte om lera i dmdjup som hästen måste passera/stå i konstant utan det handlar om gräslösa stigar där de passerar mellan de oskadda skogspartierna/större ängsbitarna där de inte sätter mer än en hov på samma ställe. Samt, läs noga, de fläckar de själva trampar upp/skrapar fram systematiskt där de rullar sig. Det handlar inte om några stora områden, inte flertalet områden heller. Våra tvä hästar har ett ställe i sommarhagen där de dessutom står o hänger när de vilar (det är nog i storleksordingen av en box) och ett ställe i vinterhagen (i storleksordnignen typ1*1 m, täcker alltså inte ens hela hästen). Häst är leran inte en cm djup utan det är platt mark som är blöt.

Hitta på sysselsättning är något man gör när an inte har tillräcklgit med bra mark.

Ska kolla din länk!
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Nu är jag varken för eller emot lösdrift, men ang. den lilla ytan man gör iordning. Vi hade en häst på boxvila, eller ja, den fick gå i en liten rasthage för att slippa vara inomhus. Den fick en stor gren av ett träd att pyssla med, så att sysselsätta dem är ju inget större problem, oftast.

Och det blir oftast inte särskilt lerigt om marken är ordentligt drenerad. Efter det fixades hos mig har hagarna blivit av mycket bättre kvalite. Även om det regnar så blir det inte lerigt förutom just de 6-8 kvm vid grinden som lätt grusas upp. Sedan att det blir upptrampat (inget gräs) där de går riktigt mycket, men lerigt är det inte iallafall :)

Det var nog det där jag ville åt i mitt inlägg til IU ovan :D Jag kallar det lera oxå, kan nog bli viss förvirrig pga det.

Sysselsätta på konstgjordvis kan man ju göra, sepc i sådana fall såklart! Men att hårdgöra 100 kvm, ge hästen några grenar och tro sig kompenaserat för deras ströv OCH leta mat behov för en hel dags utevistelse (eller ännu värre, många dygn i lösdrift på detta vis om vädret är dåligt), det tycker jag är minst ut sagt skrämmande.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

"Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. "
Källa http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...hbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html

Ja visserligen är det så.
Men helt ärligt - tycker du att det är bra?

Det var den jag syftade på ja. Det har jag inte sagt, jag visade bara på hur motstridig den pragarafen är med den om att hästen ska få utöva sina naturliga behov. För ska man enbart läsa lagen så tycker ju då lagen att mitt exempel (med liten gallerbox och 5 min ensam på ridbana om dagen) räcker för att tillgodose hästens naturliga behov.

Sen ska man inte vara för hård mot lagen heller, det är många rekomendationer om att man ska se till hästens bästa osv osv, och deras tvingande bestämmelser är ju jsut ett minimikrav och inga rekomendationer på låna vägar.

Men för att svara pådin fråga, nej jag tycker det borde vara mycket högre krav.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Då är det väl bara att byta täcke efter ridningen till ett annat utetäcke så slipper man också byten och hästen slipper ha samma täcke på hela tiden.

Sen har jag aldrig hört om någon häst som skulle tagit skada av att ha samma täcke ute som inne sålänge det är ett kallstall då. Jag har haft det på min häst i många år och han ser fin och blank ut i pälsen och får inga konstiga spänningar pga täcket heller, vilket är iallafall det jag är mest rädd för när det gäller täcken och enda anledningen till att jag helst tar av täcket på natten om det går.

Det var oxå en tanke, även om jag nog föredrar ett stalltäcke och ett utetäcke men det är mest eftersom jag är van vid isolerade stall som är varmare än ute. Dessutom föredrar min häst att pricka in bajshögarna, spec täckad de märks väl inte då haha, och ett stalltäcke är oftast smidigare att tvätta :angel:

Spänningarna är oxå en viktig aspekt, det är av den anledningen jag helst inte täckar alls och absolut inte med dubbla täcken samt satsar på lätta täcken som sitter bra.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

*KL*

Vill bara motstrida det som sagts ovan med mindre kontakt med hästarna för att de går på lösdrift. Och som någon skrev att denne ville kunna gå ut på kvällen och borsta och pyssla för det var mysigt.

Jag har mina hästar på lösdrift, från ligghallen kommer man direkt genom en dörr till stallgången och resten av stallet. Mycket praktiskt! Så ofta på kvällen står hästarna inne och halvsover, vill jag gå ut och pyssla är det bara att gå till stallet, öppna dörren och be dem komma in, så kan vi ha pyssel stund sen! Vilket händet lite då och då.

Dessutom är mina hästar väldigt sociala, och jag tar in dem varje dag för visitation, motion, skötsel och för att ge kraftfoder. Så jag tycker att i alla fall i mitt fall tappar jag ingen kontakt med dem kontra om de skulle stå på box.

Ang hårdgjorda ytor. Jag tror inte man måste ha hästen på en hård plan, och att andra alternativet är lervälling. Man kan som tidigare i tråden sagts grusa upp där trycket är som störst, och har man hyggligt stor hage brukar resten klara sig i godtagbart skick. Den ena av mina hästar hade inte under hela förra vintern lera en enda gång högre än till kronranden (om de inte haft galloprace vill säga...).

När det gäller täcken så tror jag någon ovan varit inne på det med. Min en häst behövde under en period ha täcke dygnet runt, på grund av att han hade väldigt dåligt hull. Jag ville inte heller ha samma täcke månad på månad. Han gick på lösdrift då med, och då gjorde jag så att jag bytte täcke efter skötsel/motion. Så tex hade han det blåa täcket från måndag em efter jag ridit. Sen tisdag em när jag skött och motionerat så bytte jag till det rosa. På så sätt kunde det ena lufta ur ordentligt, och jag hade täcken med lite olika passform så att de inte skulle ge ev tryck på samma ställe.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Om man har tillräckligt med bra mark håller marken för alla dagar.
Javisst och då så kan man ha lösdrift på hela marken hela tiden.
Du tyckte att man skulle stalla in för att spara på marken.
Men det tycker inte jag behövs.

Och 10 * 10 meter är ju ingenting om hästen ska stå där dygnet runt "om vädret är dåligt"! Vadå kan, du menar på fullt allvar att hästarna kan vara instängda på de 10 * 10 metrarna i fleratalet dagar i sträck om vädret är dåligt?!
Ja det är väl bättre än att de står instängda i en box?
Eller är det inte.
Om marken håller halva dagen så kan man väl släppa ut hästen ur lösdriften den tiden lika väl som att man tar ut den ur boxen och släpper den i hagen.

Som sagt, aldrig i livet, för mig är det djurplågeri (oavsett vad lagen tycker) att hålla hästar så "bara för att de ska kunna röra på sig dygnet runt".
Men släpp ut dem på ett större område en del av dygnet då.
Så blir det ju bra.

Och ang boxen. Jag ställer min häst i box på 16 kvm under natten där hästen får sina kraftfodergivor, sin fria tillgång (eller iaf stora tillgång beroende på) på grovfoder, får torka upp, kan stå i fred med maten, vila i fred.
Kan den inte lika gärna stå i lösdriften den tiden i stället?

Resten av dygnet är hästen ute i sin stora, sysselsättande gräshage med skogsparti och backar.
Det kan den väl vara även om den i stället står på lösdrift under natten?

Eller du menar att det är bättre för hästen att stå på 100 kvm (med andra hästar antar jag) dygnet runt bara för att de ska kunna röra sig hela tiden?
Om den står ensam eller tillsammans kan man ju välja beroende på vilka behov hästen har.
Behöver den få äta ifred så kan man ju ha hagar som man stänger emellan så att det blir "enkelhytt".
Och varför skulle den stå där hela dygnet?
Du kan väl ha öppet under dagen till den hage som de skulle ha haft om de stod i stall på natten?

Du ville minska nötningen av rasthagen till att bara vara halva dygnet och jag förslår lösdrift den andra halvan av dygnet i stället för box.
Vad är ditt problem med det?
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Hitta på sysselsättning är något man gör när an inte har tillräcklgit med bra mark.

Men du skulle ju ta in hästen i stallet och ställa den på box för att du inte skulle ha tillräckligt med bra mark.
Det kan ju inte vara bättre.

Menar du alltså att det är bättre att ställa hästen i en box för att hagen ger för litet sysselsättning än att ordna sysselsättning i hagen?

Ska man ha lösdrift skaffar man mycket och bra mark som tål utegång dygnet runt hela vintern, och ger tillräckligt med sysselsättning, oavsett väder, man hårdgör belastade ytor vid fodring, ligghall osv.

Ska man ha hästen på box ser man till att ha hagar som tål utegång halva dygnet. I mina ögon är jag mer tolerant med lite lera då eftersom hästen inte behöver gå i den konstant, det kanske räcker med ett lass stenkross (eller vad man nu har, de trådarna har jag inte lusläst ännu ;)) vid ingången så är det fixat. Hästen behöver heller inte lika mycket sysselsättning av hagen eftersom den tillbringar hälften så mkt tid där och är inne mellan varje varv. Alltså mindre mark.
Jag blir inte klok på hur du tycker faktiskt.

Antingen box och liten lerig rasthage eller en gigantisk naturlig lösdrift.
Har du inget på skalan däremellan?
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag hade eget stall för tre hästar i sex år, två egna och en inhyrd (dock inte alltid).

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur rutinerna såg ut, hur vi t ex delade upp utfodringar och likande mellan mig och den inhyrda. Men när endast mina hästar stod där såg det ut såhär;

06.00 - morgonutfodring och utsläpp. Hästarna åt kraftfoder inne och hade fri tillgång på hösilage utomhus. Eventuella täcken sätts på och vattenhinkarna fylls. Tar ca 15min om man är effektiv. Sen brukar ägna en 15min till stallskötsel, i regel hinner jag mocka båda boxarna samt sopa stallet.

06.30 - gör mig iordning för skola/jobb, dvs duscha och sånt.

07.30 - Åker till skola/jobb.

Ca 16.30 - hemma igen. Äter något, fixar läxor och tar det lungt ett tag.

Kring 18.00 - Ut i stallet och fixa kvällsfoder/morgonfoder, mocka hagen, tar hand om hästarna, tränar dom osv.

21.30 - Senast klar med hästarna.

23.00 - Insläpp och nattning. Tar ca 10-15min, beroende på om hästarna har täcken/skydd eller ej.

Tidiga morgonar och sena kvällar, blev ganska jobbigt i längden... Men ena hästen trivdes inte så värst inomhus, så för att hålla henne nöjd och lung var jag tvungen att ha dessa tider för in och utsläpp. Gick inte heller att ha henne på lösdrift under vintern (vilket annars hade varit det bästa).
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag gör ett nytt försök att förklara. Men mina citat kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av the_connemara
Om man har tillräckligt med bra mark håller marken för alla dagar.

Javisst och då så kan man ha lösdrift på hela marken hela tiden.
Du tyckte att man skulle stalla in för att spara på marken.
Men det tycker inte jag behövs.

Svar: Självklart blir marken så gott som dubbelt så mkt belastad om man dubblar utegången på marken. Alltså behöver man MER mark för att ha hästen ute på om den hela tiden har tillgång till marken. Eller är inte det självklart? Jag tycker INTE man ska stalla in för att spara marken, jag säger att man ska skaffa sig så mycket mark att den tål vad man ska ha den till, en jäkla stor skillnad!


Citat:
Ursprungligen postat av the_connemara
Och 10 * 10 meter är ju ingenting om hästen ska stå där dygnet runt "om vädret är dåligt"! Vadå kan, du menar på fullt allvar att hästarna kan vara instängda på de 10 * 10 metrarna i fleratalet dagar i sträck om vädret är dåligt?!

Ja det är väl bättre än att de står instängda i en box?
Eller är det inte.
Om marken håller halva dagen så kan man väl släppa ut hästen ur lösdriften den tiden lika väl som att man tar ut den ur boxen och släpper den i hagen.

Svar: Det står INTE instängda i en box dygnet runt! De går ute i sin hage, i den storleken som TÅL vädret och belastningen och är inne i sin box på natten. Dvs de ser ingen skillnad alls i om det är dåligt väder eller inte i avseendet att arealen minskas, för de har precis samma utegång som innan.


Citat:
Ursprungligen postat av the_connemara
Som sagt, aldrig i livet, för mig är det djurplågeri (oavsett vad lagen tycker) att hålla hästar så "bara för att de ska kunna röra på sig dygnet runt".

Men släpp ut dem på ett större område en del av dygnet då.
Så blir det ju bra.

Va? Jag motstrider att hålla hästar på 10*10 m2s yta dygnet runt när det är dåligt väder "bara för att de ska kunna röra sig dynget runt" utan har hellre hästne på box nattetid och ute i en riktigt hage dagtid. Vad svarade du på? Jag invände ju mot ditt tips att stänga in dem på den lilla hårdgjorda ytan under hela tiden vädret var dåligt.

Citat:
Ursprungligen postat av the_connemara
Och ang boxen. Jag ställer min häst i box på 16 kvm under natten där hästen får sina kraftfodergivor, sin fria tillgång (eller iaf stora tillgång beroende på) på grovfoder, får torka upp, kan stå i fred med maten, vila i fred.

Kan den inte lika gärna stå i lösdriften den tiden i stället?

Svar: Läser du inte alls vad jag skriver? Jag vill fodra kraftfoder enskilt, låta den äta grovfoder enskilt, låta den dricka enskilt - för att ha mer koll över hur hästen äter/dricker/bajsar/kissar åtm under halva dygnet. Även hur den är under natten, dvs hur bädden ser ut på morgonen. Och jag vill att den ska kunna vila/sova enskilt i fred. Lägg märke till ordet enskilt.


Citat:
Ursprungligen postat av the_connemara
Resten av dygnet är hästen ute i sin stora, sysselsättande gräshage med skogsparti och backar.

Det kan den väl vara även om den i stället står på lösdrift under natten?

Svar: Eh ja? Vadå? Läs svaret ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av the_connemara
Eller du menar att det är bättre för hästen att stå på 100 kvm (med andra hästar antar jag) dygnet runt bara för att de ska kunna röra sig hela tiden?

Om den står ensam eller tillsammans kan man ju välja beroende på vilka behov hästen har.
Behöver den få äta ifred så kan man ju ha hagar som man stänger emellan så att det blir "enkelhytt".
Och varför skulle den stå där hela dygnet?
Du kan väl ha öppet under dagen till den hage som de skulle ha haft om de stod i stall på natten?

Svar: Då blir ju hästen ändå instängd separat under natten (om du nu inte springer ut och in och öppnar/stänger hela tiden). Hela dygnet - vid dåligt väder skulle den ju gå på hårdgjord mark enligt dig? Är det då dåligt väder ett bra tag så blir det ju jäkligt länge eftersom marken inte torkar upp bara sådär höst/vintertid. Klart man kan öppna dit, det har jag aldrig protesterat mot. Det var dina inlägg om hur hästen skulle gå på hårdgjord mark för att hållas ren osv osv jag invänder mot - för då går den ju alltid på de där 100 kvm?



Du ville minska nötningen av rasthagen till att bara vara halva dygnet och jag förslår lösdrift den andra halvan av dygnet i stället för box.
Vad är ditt problem med det?

Svar: Återigen NEJ jag ville inte minska nötningen på "rasthagen" (jag har inga rasthagar, jag har hagar). Mitt problem med ditt förslag är att jag inte vill ha min häst på lösdrift, av de anledningarna som jag skrivit genom hela tråden/främst till dig ang lösdrift.


Fö tror jag vi har olika uppfattning om lösdrift. Lösdrift för mig är inte där hästarna stängs in separat på några kvm mer än en box nattetid och går i flock i hage dagtid. Det är snarare en form av stor utebox/uteboxhage med hagvistelse på dagen. Lösdrift för mig innebär obegränsat utrymme för hela flocken, just i flock, dygnet runt med tillgång till gemensam ligghall. Fodras med kraft separat. DET kräver mer mark.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Citat:
Ursprungligen postat av the_connemara
Hitta på sysselsättning är något man gör när an inte har tillräcklgit med bra mark.

Men du skulle ju ta in hästen i stallet och ställa den på box för att du inte skulle ha tillräckligt med bra mark.
Det kan ju inte vara bättre.

Menar du alltså att det är bättre att ställa hästen i en box för att hagen ger för litet sysselsättning än att ordna sysselsättning i hagen?

Svar: NEJ igen. Du behöver MER mark för att ha den ute dygnet runt. Jag vill inte ha den ute dygnet runt - jag behöver mindre mark. Och NEJ igen på andra stycket oxå. Jag säger hela tiden att du ska ha mer mark för att ha den ute mer. Det är inte liktydigt någonstans?

OM jag köpt en tomt och inte hade plats för en lösdrift men VILLE ha det. Och då ställde den på box, då hade ditt resonemang fungerat. Men så är ju inte fallet så jag fattar inte riktigt vad du pratar om? Jag har aldrig velat ha en lösdrift, du behöver inte försöka övertyga mig om att det är enda sättet att ha häst på :)


Citat:
Ursprungligen postat av the_connemara
Ska man ha lösdrift skaffar man mycket och bra mark som tål utegång dygnet runt hela vintern, och ger tillräckligt med sysselsättning, oavsett väder, man hårdgör belastade ytor vid fodring, ligghall osv.

Ska man ha hästen på box ser man till att ha hagar som tål utegång halva dygnet. I mina ögon är jag mer tolerant med lite lera då eftersom hästen inte behöver gå i den konstant, det kanske räcker med ett lass stenkross (eller vad man nu har, de trådarna har jag inte lusläst ännu ) vid ingången så är det fixat. Hästen behöver heller inte lika mycket sysselsättning av hagen eftersom den tillbringar hälften så mkt tid där och är inne mellan varje varv. Alltså mindre mark.

Jag blir inte klok på hur du tycker faktiskt.

Antingen box och liten lerig rasthage eller en gigantisk naturlig lösdrift.
Har du inget på skalan däremellan?

Svar: Och jag blir inte klok på hur du läser? Leran diskuterade vi ju innan, om du läser mina andra inlägg. Vi hade uppenbarligen inte samma uppfattning om lera, jag kallar allt som inte är gräs lera eftersom det blir svart under skorna om det är blöt. INTE lervälling i någon bemärkelse!! Och LITEN RASTHAGE, vad fick du det i från????
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Vi har två hästar i eget stall hemma. Det är lösdrift och de går otäckade. Så på eftermiddagen tar det kanske 2-3tim inkl. ALLT, dvs mockning av ligghall, motion av hästar, borstning, lägga fram hö.. På morgonen lägger jag bara ut hö som jag gjort i ordning dagen innan
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Du verkar ha fastnat i dina definitioner av hur hästhållning kan fungera.
Och missar därför poängen med hur man kan spara tid på andra lösningar än de traditionella/konventionella.

Men läs boken så kanske det klarnar.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Men herrejösses. Jag är inte intresserd av att inte ha min häst på box, är det så svårt att förstå?

Självklart vet jag att det finns hur många olika sätt som helst att hålla häst och lösa praktiska problem, det behöver man inte läsa den boken för att inse.

Du borde kanske dock inse att alla inte vill ha sin häst på lösdrift? Mina anledningar ovan har du ju inte ens kommenterat (bättre koll på hästen ex) utan hakat upp dig på att jag har hästen i box på natten för att spara marken :confused::confused::confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Du har lika bra koll på hästen i en enskild lösdrift som i box.

Jag har haft egna stall i över 20 år och kan alla varianter på hur man sparar tid utan att hästarna blir lidande.
Dina olika påstståenden stämmer inte med varandra.
Och jag kan inte hjälpa dig mera.

Du vill ha hästen på box.
Så ha det då.
Du vill byta täcken 2ggr/dag
Så gör det då.
Det är inget fel i det alls.
Har du tid för allt det där så kör på.
Jag gör hellre annat.

Med heltidsarbete, tre barn och 15 hästar så var jag tvungen att vara ganska så rationell.
Men det gick det med.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Kl

Jag har stort stall med 6 boxar, har tre egna och tre inhyrda och jag sköter allt..
nu gör ju jag endast det för tillfället..
men på morgonen så ger jag hästarna kraftfoder (alla får blötlagt vad det än är för foder) genom foderluckorna, medans de äter sätter jag på ev täcken och sedan slänger jag ut hösilage i hagarna (rikligt).
Sen går hästarna två och två så jag tar två åt gången vilket betyder att jag behöver gå tre vändor till hagarna.
För att underlätta allt så ser jag till att ha nära till allt, har väl max 50m till alla tre hagarna och har iordning hösilage i skottkärror.
Hästarna är på plats i hagarna under ca 30m.

Jag sköter allt så när hästarna kommit ut så mockar jag (5min/box=30m), sen görs fodret iordning och hösilage läggs in i boxarna (15min). Sen så rider jag antingen när allt är gjort eller på em.

När hästarna ska in så är allt färdigt och när alla är inne och ev täcken är avtagna och upphängda och ev innetäcken är påsatta så har det gått ca 30 min :)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Okej, det har man säkert, men då ska man ändå ha en rätt stor (vill jag iaf ha) yta som hästen kan gå på under natten, förutom att kunna öppna till en vanlig hage på dagen. Och ja, jag byter gärna täcken och släpper in/ut och har redan fått många bra råd i tråden som underlättat de rutiner jag vill ha och dina länkar har oxå varit intressanta. Jag förstår mycket väl att du var tvungen att rationalisera bra mycket mer än vad jag kommer behöva, skönt att det fungerade/fungerar för dig :)
 

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp