Sv: Hur hinner ni med eget stall?
Har ögnat igenom tråden, och det jag skriver tillför säkert ingenting, men så här har jag löst det i min vardag
Kl. 06.00
Visiterar hästarna, byter/lägger på täcke, och släpper ut. Har haginsläppet nära stallet, där finns en mindre hage (ca 100x100 meter) som i ena änden fortsätter i en lång "gata" som leder ner till en större gräshage med något kuperad terräng. Lägger ut hö i hagen och kontrollerar vattnet.
Kl. 06.15
Mockar boxarna (sågspån, lättmockat!), tvättar vattenhinkar och fyller på.
Kl. 06.30
Åker till jobbet (där jag byter om och ev. duschar)
Kl. 17.00
Kommer hem. Äter något, byter om, och går ut i stallet
Kl. 17.30
Tar in hästen som ska ridas och gör iordning. Har all vardagsutrustning lätt tillgänglig för att spara tid.
Kl. 18.00
Rider
Kl. 19.00
Tillbaka i stallet. Gör iordning hästen.
Kl. 19.15
Antingen släpper jag ut hästen igen, eller tar in den andra om de är dåligt väder.
Vid insläpp byter jag/tar av täcke och lägger in natthö i boxarna. Ger kraftfoder.
Det som jag har anpassat i min hästhållning för att spara tid och få mer kvalitetstid med hästarna är följande:
*Stora grovfodergivor så att de alltid har något att tugga på. Har man ett för bra hö, eller extremt lättfödd häst (som min shettis) byter jag ut natthöt mot halm istället. Ger fri tillgång på hö ute = inga bestämda tider för fodringar eller intag.
*Stora boxar (16m2) med fönstrena borttagna så att det kan stå och titta ut och få frisk luft. De är aldrig rastlösa när jag kommer om mornarna, även om jag kommer lite sent eller väntar med att släppa ut dem p.g.a. skitväder eller ifall man ska iväg och träna/tävla.
*Lättmockat strö! Har haft halm i 3 år, men inte längre, bara som tilltugg. Bytt till sågspån, är mycket mer lätthanterligt.
*Förbered höpåsar! Jag gör iordning mina höpåsar för flera dagar framöver, oftast på helgen. Gör iordning kraftfoderhinkar för flera dagar också för att spara tid
Sedan har jag börjar göra en del andra tidsbesparande grejer... Bl.a. har jag en Ikeakasse färdig med allt jag behöver för att åka iväg och träna, förutom sadel, träns och hjälm... Där ligger en extra uppsättning benskydd, borstar, täcke, transportskydd m.m. färdiga att användas, är väldigt tidsbesparande om man ska impulsåka till ridhuset en regning dag, och man är säker på att ha fått med sig allt...