Hur hinner ni med eget stall?

Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Har ögnat igenom tråden, och det jag skriver tillför säkert ingenting, men så här har jag löst det i min vardag:)

Kl. 06.00
Visiterar hästarna, byter/lägger på täcke, och släpper ut. Har haginsläppet nära stallet, där finns en mindre hage (ca 100x100 meter) som i ena änden fortsätter i en lång "gata" som leder ner till en större gräshage med något kuperad terräng. Lägger ut hö i hagen och kontrollerar vattnet.
Kl. 06.15
Mockar boxarna (sågspån, lättmockat!), tvättar vattenhinkar och fyller på.
Kl. 06.30
Åker till jobbet (där jag byter om och ev. duschar)
Kl. 17.00
Kommer hem. Äter något, byter om, och går ut i stallet
Kl. 17.30
Tar in hästen som ska ridas och gör iordning. Har all vardagsutrustning lätt tillgänglig för att spara tid.
Kl. 18.00
Rider
Kl. 19.00
Tillbaka i stallet. Gör iordning hästen.
Kl. 19.15
Antingen släpper jag ut hästen igen, eller tar in den andra om de är dåligt väder.
Vid insläpp byter jag/tar av täcke och lägger in natthö i boxarna. Ger kraftfoder.

Det som jag har anpassat i min hästhållning för att spara tid och få mer kvalitetstid med hästarna är följande:

*Stora grovfodergivor så att de alltid har något att tugga på. Har man ett för bra hö, eller extremt lättfödd häst (som min shettis) byter jag ut natthöt mot halm istället. Ger fri tillgång på hö ute = inga bestämda tider för fodringar eller intag.

*Stora boxar (16m2) med fönstrena borttagna så att det kan stå och titta ut och få frisk luft. De är aldrig rastlösa när jag kommer om mornarna, även om jag kommer lite sent eller väntar med att släppa ut dem p.g.a. skitväder eller ifall man ska iväg och träna/tävla.

*Lättmockat strö! Har haft halm i 3 år, men inte längre, bara som tilltugg. Bytt till sågspån, är mycket mer lätthanterligt.

*Förbered höpåsar! Jag gör iordning mina höpåsar för flera dagar framöver, oftast på helgen. Gör iordning kraftfoderhinkar för flera dagar också för att spara tid

Sedan har jag börjar göra en del andra tidsbesparande grejer... Bl.a. har jag en Ikeakasse färdig med allt jag behöver för att åka iväg och träna, förutom sadel, träns och hjälm... Där ligger en extra uppsättning benskydd, borstar, täcke, transportskydd m.m. färdiga att användas, är väldigt tidsbesparande om man ska impulsåka till ridhuset en regning dag, och man är säker på att ha fått med sig allt...
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Vad många bra lösningar du hade :) Sådana småtips som gör vardagen smidigare är precis vad jag försöker samla på mg :bow:
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Angående täckesbyte: Men alltså har man dörrarna öppna på nätterna och hästen är helklippt behöver den ju lika tjockt täcke som ute, den står ju stilla hela natten, medan den i ahgen springer omkring, äter lite diverse grejer osv. Ska man då ta av täcket och byta mot ett annat lika tjockt ändå? Jag har haft samma täcke ute som inne i flera år på alla mina hästar, och det har inte varit ett enda problem, aldrig varit svettiga eller kännts för varma under täcket bortsett från kallblodstravaren som kan köra lite snabbjobb för sig själv i hagen när andan faller på:D. Jag täckar förstås med tanke på ute och inne.

Vad skulle du tänka dig att det blir för problem? Vi har alltid bara 1 täcke på hästarna och har köpt många olika tjocklekar för att passa alla årstider, de andas fint och tvättas efter behov. :)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Läs mina inlägg samt övriga diskussioner i denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1006694


Dessutom, varför skulle vi ha dörrarna öppna? Antingen blir det uteboxar eller så blir det isolerat stall med god ventilation. I ventilationen räknar jag inte in öppna dörrar eftersom de kan behöva stängas vid hård blåst/regn/snö och då blir ventilationen undermålig om man förutsatt att de ska stå öppna året runt.

:)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Har inte läst igenom alla inlägg, men såhär ser en dag ut hos oss.
Eget stall med tre boxar, har då bara två hästar.

06.45 Sambon morgonfodrar när han kör till jobb, hö och kraft. Och jag ligger och sover gott.

07.45-8.00 Går ut till hästarna, borstar och rider.

09.00 Klar med ridningen, slänger ut hästarna i stora gräshagar, mockar, sätter mat och det vanliga.

Klar runt 10.30-11.00 beroende på hur snabbt jag gör allt, är en mycket seg människa på morgonen.

Börjar jobba 12.


Sambon kommer hem runt 19.00 tar in hästarna ( vintertid ) byter täcke.:love: Och fodrar 20.00

22.00 jag kommer hem från jobb, går in i huset och kaffet är klart;)

Sen om det skulle vara hemskt vinterväder, så åker mina föräldrar gärna och tar in hästarna ( de brukar tilloch med ringa och höra om det kan göra något )
Och mycket tid på att hämta foder, det slipper jag. Ringer ett samtal, dan efter kommer traktorn och lämnar allt på loftet, jag behöver inte ens vara hemma.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Mjo men säg kallstall då. I ett isolerat varmt stall är det ju givet att man måste ta av hästen för att den inte ska bli för varm.

Men den hygiensika aspekten ser jag inte riktigt. Täcket rör ju liksom inte ens hästen hud, den har ju "underkläder" på sig i och med pälsen. Byter du den också eller räcker det med att borsta/tvätta:P Så skitiga täcken att de får problem med hygienen hoppas jag ingen har:o. Du lär ju inte tvätta täcket varje dag/natt och ta på ett rent. Således blir det ju samma sak att tvätta täcket var 4:e vecka som du har bara ute som att tvätta dygnetrunttäcket en gång varannan vecka kan jag tycka:)

Man byter ju täcke i och med tvätt, väderförändringar osv så det där med tryck ser jag itne heller som något problem. Mina hästar är blanka, glada och pigga med samma täcke på dagen som natten.

Sedan har vi 7 hästar kollektivt och jag tycker det är skönt att inte behöva byta, ser liksom ingen som helst anledning. varje ägare täckar och byter som de vill varje dag om det behövs.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Läste du mina inlägg och diskussionerna i tråden jag länkade till?

Korta drag: Hästen avger fukt och värme, alltid. Pälsen är inte lika tät som ett täcke. Etttäcke samlar således upp fukt och värme. Bakterier gillar fukt och värme. Byter man täcke var 12:e timme (tyyyp) och låter täcket vädra ordentligt tycker jag att man gjort vad man kan för att hindra ev problem. Så därför byter jag mellan ute och innetäcke (förutom alla andra anledningar som om man behöver olika tjocklek, att innetäcken är lättare, att täckena sitter olika osv).

Att hästen har päls under är inte relevant, det är täcket i sig som hindrar den "normala ventilationen". Att ha vädrade täcken och att borsta genom pälsen minst en gång om dagen är för mig en självklarhet när JAG väljer att täcka hästen.

Sen att det fungerar för dig och säkert tusen miljoner andra, VAD har det för betydelse? Bara för att hästen inte tar skada betyder det ju inte att det finns bättre lösningar? Och i mina ögon är detta en bättre lösning. Den dagen jag får ett vettigt argument FÖR att använda samma täcke dygnet runt då ska jag fundera över saken, hittills har jag inte hört något :)

Ta inte illa upp, alla gör som de vill såklart. För mig känns det dock inte bra att inte växla täcken. Och jag behöver inte övertygas om att det inte behövs för jag har valt att göra såhär :)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Man lär sig att vara fruktansvärt effektiv när man har eget stall.Själv har jag tex lösdrifter i alla hagar,de fyller jag med hö på kvällen efter jag tagit in hästarna.Vid frostfritt fylls alla vattentunnor ute på kvällen.På så sätt behöver jag bara slänga till morgonkrafft,täcka hästarna som behöver det medans dom äter och sen öppna stalldörren och fösa ut dom(har hagarna så att man kan släppa in och ut hästarna i grupp=slippa leda en och en)
På dessa sätt sparar jag mycket tid på morgonen,vilket är skönt när man är morgontrött som jag :crazy:.
Själv har jag just nu 6 hästar på stall och två på lösdrift,en hund,tre katter och har vanligt jobb 8-4 fem dagar i veckan,och jag bor själv på gården.Jag har bara en häst att rida.Min andra är unghäst och resten är inhyrda.
Det är tufft,det vill jag lova,men jag skulle nog bli tokig utan hästarna,vad skulle jag göra då??:D
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Nänä jag tar inte illa upp:) Tycker det är roligt att diskutera lite och se hur andra gör och tänker. Du har ju vettiga argument för din sak.

Men det är väl ungefär som med att blöta pellets. Jag gör alltid det i förebyggande syfte för att de sväller, medan det finns många som gett lucernpellets torra i många år utan problem. Jag får väl helt enkelt ångra mig sedan om det plötsligt skulle bli problem eller irritation pga fukt på hästarna. :p
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag blotlagger sjalv pellets, men vill bara papeka en skillnad fran betfor och pellets. Betfor svaller, medans pellets loses upp.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

har dock inte läst igenom hela tråden... men gå ut i snabbkläder fodra/ täcka.. gå in ät frukost duscha gör dig i ordning för jobbet.. är det endast tre hästar tar det max 10 min att slänga ut i hagen.. sen sätter du dig i bilden..

efter jobbet... släng till dom var sitt spann ute (om du väljer att ge kraftfoder ute) eller hö så det räcker.. gå in ät middag.. ut mocka fixa.. rida.. när du är klar är det bara att ta in hästarna och allt börjar om.. kvällsfodret kan du ge i filmpausen vid nio - tio..


vi har tre hästar... jag börjar jobba mellan 7-8 beroende på vad chefen säger..

jag vaknar.. (slänger på mig en overall över tshirt och trosor..) går ut med hundarna.. slänger till hästana mat.. slänger ut mer hö i hagen... går in dricker kaffe duschar o byter om.. (ca 40 min) tar ut hästarna åker till jobbet... slutar vid 17 tiden.. hemma 18 (oim jag handlar o sånt först) slänger till hästarna mat ute.. mockar.. tar in en häst åt gången rider den.. ställer in den.. osv... är färdig runt 20 tiden.. rider inte alla tre hästarna exakt en timme varje dag utan varierar...3 hästar inne med hö... lagar mat äter... sen ner o ger kvällsfodret.. hänger fram täcken som skall vara nästa dag.. sen är jag fri.. oftast blir det sängen då..
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Nu börjar det här bli lite off topic, men de flesta lucernpelletsen sväller också. Har använt flera olika sorter, de jag har nu tycker jag sväller mer än betforn. (Blötlägger smatidigt, betforn sväller både mycket långsammare och inte lika mkt, lucernen blir ungefär dubbel mängd på ca 5-10 minuter:o) Använder just nu märket teknosan(eller liknanade). Det var nästan lika mycket med Dangroent. Kraffts sväller inte alls lika mkt och inte lika fort heller, utan löser upp sig långsamt.

Hihi förlåt trådskaparen. :p
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Vill tillägga: Prova själv att blötlägg tex krafft´s pellets,så ser du klart och tydligt att den verkligen sväller,och det rejält.Dom rekommenderar själva att man blötlägger den.Lucernpellets sväller lika mycket som betfor,och jag anser det vara livsfarligt att ge lucernpellets torrt.Jag har sett vad det kan göra med hästar..*brrr*:crazy:
Att blötlägga pellets är ett enkelt sätt att skydda sig mot foderstrupsförstoppning.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Håller med dig om täckena,vill inte ha samma dygnet runt.Känns ohygieniskt.Dessutom skaver ju alla täcken på olika sätt,ligger på på olika ställen,Jag använder lite större innetäcken som är "goa" att ligga i.
Helst ser jag att dom slipper täcke helt inne,men vissa hemma måste ha det tyvärr. (dom är rakade samt får inte sätta päls för deras ägare)(har några hästar inhyrda hos mig)Mina egna hästar har aldrig täcke inne,och väldigt sällan ute.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

jag byter täcke på kvällen, och rättar till det på morgonen, sen får mina hö ute i hagen. utsläpp tar 5 minuter för mig:D

att byta täcke på morgonen innebär hästhår över hela mig, vilket skulle vara ofräsct när jag jobbar extra med livsmedel.

på em-kväll får de hö ute medans jag mockar och då är de inte så hungriga om vi ska göra något.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

nu har jag inte eget stall, men med mina hästar som står i box så fodrar jag så pass att jag kan lägga in massa hö (eller halmblandat) i boxen på eftermiddagen när jag är där, och sen blir det ingen kvälls fodring för att det räcker tills morgonen och då är det bara att ge kraftfoder och släppa ut.

Nu ingår morgonfodring i min stallhyra så därför får dom en tuss på morognen också men jag har varit där det inte ingick och då gjorde jag så, villket var väldigt smidigt för dels så kunde jag spara pengar genom att ta bort ltie kraftfoder, och dels så får hsätarna det bättre för som har grovfoder dygnet runt :) även att dom står installade! Jag kallar det "fri tillgång på box" haha.
Så sparar man kvällsfodringen också om man vill.

Andra saker som sparar tid är att ha gummigolv, då går mockningen snabbare eftersom det inte är lika mycket att gå igenom så att säga.

En "slow release" hö häck ute i hagen är super, då får dom grovfoder hela dagen men får ändå inte i sig enorma mängder. Inte så svårt att göra.

Täcken är ju inte alltid riktigt lika nädvändiga som många vill, så att ha ett vindskydd och skippa dom är både bra för hästarna och smidigt, fast visst, det kan spara tid att ha täcke på för då är dom itne lika smutsiga så det beror ju på hur man ser det ;). Plus om man klippt massor så måste man ju o om man då itne vill ha ett täcke på så vet jag itne hur man kan lösa det tidsmässigt tyvärr.

Det finns ju foder automater också att köpa för kraftfoder om man vill investera ;).

Hmm vad mer....det var nog alllt jag kom på precis såhär mitt i natten haha.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

*kl*

Är det ngn som har "eget" stall men inte hemma på gården?

Jag hyr ett stall med 3 boxar 5 km hemifrån, har ingen som helst hjälp av de som har gården utan sköter allting själv.
Jag vill gärna fixa lunchgrind, men jag har bland annat en shettis och jag misstänker att han snabbt kommer lära sig att krypa under tråden.... Ärd et ngn som har shettis och en lunchgrind där det fungerar?
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

nu har jag inte läst vad alla skrivit men jag kan skriva om mina rutiner eftersom jag har eget stall.

Hästarna fodras tidigt, ca 05.45 på morgonen.
Dom får inget foder inne!

Jag ställer varsin krafftfodertunna i hagen med krafftfoder. Använder sån där tunna/hínk som säljs ec på Granngården. (mjuk plasts om man kan böja hur som helst...dvs Dom man inte kan sparka sönder. Dom slåss inte på morgonen alls (o då har jag gjort detta med flera hästar) utan dom går till varsin tunna och äter. När dom ätit klart så använder dom tunnorna som leksaker under dagen :-) vilket bara är roligt för dom...dom går ju inte sönder och är mjuka så dom skadar sig inte!

jag lägger ut hö i hagen på morgonen! en period la jag hö i "backar" men håller det sig relativt lerfritt så går det ju utan också!

jag börjar jobba 06.00 (ungefär) och hästarna får mat (lunch) när jag kommer hem. Har slägt ut mycket på morgonen så det brukar alltid finnas kvar när jag är hemma! (för dom som inte kan fodra dagtid används ju foderautomat eller grindöppnare...det gjorde jag en period också..)

e.m mat får ute eller inne beroende på om jag vill mocka då eller inte. eller om det är skitväder eller inte. sin em krafft får dom antingen ute i tunnorna eller innte i boxen då....Rider ju i samma veva.

mina hästar går ute till kvällen dagar då vädret tillåter och jag har då lagt in kvällsmaten i boxarna, så det är bara att kasta in dom :-)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

*kl*

Är det ngn som har "eget" stall men inte hemma på gården?

Jag hyr ett stall med 3 boxar 5 km hemifrån, har ingen som helst hjälp av de som har gården utan sköter allting själv.
Jag vill gärna fixa lunchgrind, men jag har bland annat en shettis och jag misstänker att han snabbt kommer lära sig att krypa under tråden.... Ärd et ngn som har shettis och en lunchgrind där det fungerar?

jag har haft lunchgrind och hästarna lärde sig fort att öppna dessa själva...
jag föredra nog automater istället. men det kan ju fungera på din häst!
 

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp