Hur hinner ni med eget stall?

Sv: Hur hinner ni med eget stall?

*kl*

Vad gäller att byta täcke så vill jag också göra det, inte nödvändigtvis morgon/kväll (vore lite knöligt då min häst går på lösdrift). Men jag luftar o byter täcke när jag är där. Står han inne nattetid är han naken, så pälsen får lufta och täckena inte blir så snuskiga som dom lätt blir när dom används i stallet.
Att byta täcke på 1-2 hästar tar så kort tid att jag knappt skulle räkna in det som tidsbesparing att låta bli. Skillnad när man som jag tidigare stod i kollektivstall, 10 hästar, invecklade lappar med vilka täcken varje häst skulle ha vid olika gradantal, täcken hängde i torkrum, knöliga bensnören osv. Då var det verkligen ett besvär och tog TID. Men täcke av/på på ett par hästar skulle inte kännas betungande, dessutom ett bra tillfälle att få en liten check av hästen innan utsläpp.

Vad gäller fri tillgång nattetid så behöver det inte gå åt så stora mängder. Ger jag 4 kg hö till min häst på kvällen är det soprent kl 07, får han 5 kg kan det finnas några strån kvar och får han 6 kg finns det definitivt en hel del kvar.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Eftersom din blivande sambo är med på planerna kommer väl han också dela gårdssysslorna med dig? Så det inte bara blir du som står där med stängselreparationer, gräsklipp och vattnande av rabatter :p

Hos oss är det främst pappa som sköter stallet, eftersom det är hans gård/företag (dock ej vinstdrivande, löjligt låga hyror). Han släpper ut i sitt tempo på morgonen, 8 hästar + 1 föl tar ca 30-40 min. Inga täckesbyten. Han ger dem först kraftfoder i krubba, medan de äter går han ut med hökassar i hagarna. Sen tar han ut dem en och en.
Förr hade vi täckesbyte och det tar inte så värst lång tid, det jobbiga är tjuriga hästar som inte vill bli störda när de äter eller som alltid ska slå/bita.

Lunch delar vi i stallet på. Tar max 10 min.

Insläpp sker mellan 19-22 beroende på väder, ungefär. Sen är det ju fritt för alla att ge extra hösilage när de är uppe och mockar/rider, låta hästen stå inne efter ridning för att få mer mat osv.

Jag och pappa har heltidssysselsättningar. Jag är hemma 16-17 oftast och kommer in från stallet mellan 19-20. Sen ska det ätas/lagas mat, plugga, städa osv. Pappa spenderar större delen av tiden utomhus eller pysslande med något - det är alltid något som behöver göras. Mamma är glad när det regnar för då får hon se honom inne, haha.
Igår fick jag hastigt sätta upp en del stängsel medan det ännu var lite ljust ute - man får ju prioritera vissa saker framför annat. Vissa dagar är man klar tidigt, andra dagar får man jaga lösa hästar i beckmörker :p
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Det är klart :p Rabatterna slipper jag dessutom, det är han som odlar allt möjligt, jag bidrar man hästskiten :D Men just den dagliga skötseln vill jag känna att jag klarar själv. Dels så vill jag ha bra koll på min häst och dels så har han garanterat mer att göra än mig alla dagar. Jag håller dock redan på med övertalningskapanj "starta eget" så han åtm kunde få vara hemma och göra alla jobb utöver heltidsjobbet. Då har man ju dessutom ett öga på hästen på dagtid oxå :angel:

Dessutom har jag en pappa som i början tyckte det var trivsamt med häst, som red på ridskola och allt bara för att mamma skaffade unghäst. Men numera tycker han bara hästarna är jobbiga som tar så mycket tid och pengar i anspråk. Mycket därför vill jag känna att hästbiten är mitt ansvarsområde både i tid och pengar och att båda bitarna är ekonomiska. Även om jag såklart delar så mycket som min pv är intresserad av med honom :)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Nu var jag lat och inte orkade lasa allt. Om det nu ar sa att du ska ha inackoderingar, sa ar det lattast om man har ett tackesbyte per dag, ex tar av dem tacket nar de kommer in. Sedan kommer agaren och slanger pa ett nytt torrt tacke om det nu behovs. Vara hastar star med tackena pa da det inte ingar tackesbyte, det enda ar att man maste pyssla sa att det finns tillrackligt manga tacken om det blir blott etc.

Vi later dessutom alltid vara hastar sta utan ett par timmar, och ger dem mojlighet att rulla osv.

Fritillgang under natten (ho eller halm), och sa bara krafftfodret till frukost. Beroende pa hur manga de ar/ lugna, in- och utslapp. Basta tidsbesparande knepet ar att gora stallet praktiskt, att ha allting nara tillhands, och att forbereda sa mycket som mojligt pa helgerna.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag ska bara ha två hästar, alltså en inackordering. Och sålänge den hästen är snäll och har rimliga krav på täcken så byter jag på den oxå :)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Ah men de ar val klart :) Trodde det skulle vara nagra fler an bara tva hastar. Du har ju sparat in en del tid bara dar :p
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Yes :D Jag vill hinna med ordentligt, flera hästar lockar mig inte alls just pga det :p
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Nu har jag inte läst andras svar, men vi har gjort så här (våra hästar är dessvärre tvingade att gå i vars en hage, shettisen med fångrisk, fullblodet med hög omsättning och halvblodet som blåslår). Fullblodet får fri tillgång på grovfoder inne och ute, kraftfoder fodras i hagen vid utsläpp på morgonen. Innebär att bara täckeshantering och utsläpp sker på morgonen, allt annat förbereds innan. Kraftfodergiva på kvällen vid intag.

Halvblodet får höranson inne på kvällen, grovfoder ute på morgonen (lusern och hö/bete), hö, lusern, betfor, kli inne på kvällen. Bara täckeshantering och utsläpp på morgonen alltså.

Shettisen får hö ute och hö inne, inget kraftfoder utöver detta.

Jag hade gett mycket för att slippa alla fodringar och alla pass varje dag, 24/7. Nu är det som det är, men jag är inte förtjust i att aldrig kunna vara ledig, aldrig åka bort, aldrig kunna sova en morgon.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Låter väldigt påfrestande i längden... Med den mängd inackorderingar vi har (7 hästar förutom mina på 5 olika ägare) får man rätt många helger fria.

connemaran: Det är ju en livsstil, absolut. Min pappa är uppvuxen som bonde och kunde sköta hela jordbruket själv med kor och ardennrar som 13-åring. Än idag går han upp vid 6 innan klockan ringer. Alltså ser han inte utsläppet som något jobb, snarare en trivsam återkoppling till gårdslivet han vuxit upp med. Allt jobb runt omkring är ju hans hobby, att pyssla med gården.

Själv är jag inte lika morgonpigg och vrider lätt dygnet åt alla möjliga håll. Just nu morgonpigg för jag tvingat mig själv att vara tidigt på jobbet. Jag skulle aldrig orka släppa ut och ta in alla dagar, hela månaden. Tycker det är fullt tillräckligt att sköta om och motionera dem alla dagar; sen ska man ju knussla med vatten till hagarna, bära påsarna till lunchen (har inte lyxen med automatiska grindar) och så ska det släppas in i alla väder.

Är mycket glad för våra rullande schema på helgerna, dem brukar jag ta om inte pappa hunnit före, när det är vår tur. Vilket blir ca var 4e vecka. Samt att vi hjälps åt med lunchfodringarna. Och som ikväll, då var en hyresgäst här och vi hjälptes åt att släppa in hästarna.
Tror det är en förutsättning att ni håller det till just 2 hästar om det ska vara smidigt och värt det. Annars kan det bli en hel del jobb!
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag håller helt med dig om hästantalet. Jag vill inte för allt i världen ha massa folk i mitt stall, jag är sjukligt pedant med allt från hur gången sopas till hur grimmorna sitter på hästarna :o Jag behöver någon som har samma tankesätt om hästar om jag själv men en häst(ägare) med något avvikande hantering klarar jag nog av. Jag vill inte heller att det ska bli ett tvång utan snarare som en daglig rutin att få träffa och hålla koll på min häst. Och då vill det ju till att allt är smidigt och funktionellt. Jag vill inte behöva bära vatten eller släpa överfulla höpåsar över gårdsplanen i regn osv osv. Det är en livsstil att ha häst javisst, men det är inte liktydigt med onödigt slit ju :D

Vad mysigt med pappa på gården :)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Har läst hela tråden - puh! - men det är kul att läsa hur folk ordnar sina stallsysslor.

Jag har två stora, lättfödda halvblod (nej, halvblod är inte alls så speciellt krävande som vissa tycks tro).

Jag bor ensam och måste alltså sköta allt själv; hästpassning, staketlagning, trädgårdsskötsel, hus mm. Men jag tycker inte det är speciellt jobbigt av den enkla anledningen att det är så jag vill ha det. Jobbar fulla dagar månd-torsd o är ledig fredagar (och den lediga fredagen är guld värd ...). Jag har periodvis haft hästar inackorderade hos andra, men jag trivs betydligt bättre med att ha dem hemma. Det är mitt val - och då blir det inte så jobbigt som utomstående ibland tycks tro.

Så här gör jag på mina arbetsdagar:
  • 05.30 Ger hästarna lite hösilage och halva kraftfodergivan (som dock inte är så stor). Borstar av dem lite och, om det behövs, lägger på alt byter täcke. Och jag förstår inte varför en del hänger upp sig så mycket på det här med täckesbyte - det tar cirkus sex-sju minuter att byta täcke på två hästar - en baggis!
  • Käkar frukost, duschar etc
  • 06.30 Släpper ut hästarna. Har direktutsläpp stall/hage - öppnar bara stalldörren så traskar de ut själva. Stallet (ett Bruksstall) är förlängt så att golv (den gjutna plattan), tak o tre väggar bildar ett vindskydd direkt utanför dörrren. Här lägger jag en rejäl ranson hösilage.
  • 12.00 Lunchfodring med hösilage. Jag jobbar fyra mil hemifrån och har ingen möjlighet att åka hem och lunchfodra. Men jag har världens snällaste granne som bistår med lunchfodring de dagar jag inte kan - han är lika mycket guld värd som mina lediga fredagar!
  • 17.00 Kommer hem, mockar, tar in, ger liten giva hösilage och andra halvan av kraftfodergivan. Tar av, alt. byter täcken.
  • Käkar själv, tar igen mig en stund.
  • 18.00 Dags för ridning eller annan träning
  • 20.00 Eller däromkring - färdig med ridningen, ger hästarna morötter och lite hösilage.
  • 23.00 Eller däromkring, beroende på hur sömning jag är - får hästarna sista kvällsgivan med hösilage innan jag själv kojar.
Jag strör med hackad halm i boxarna - ungefär lika snabbmockat som spån. Två boxar tar max tio minuter att mocka. De dagar jag har svårt att hinna hem i tid från jobbet så bistår återigen min snälla granne med att släppa in hästarna om jag vill. Då lägger jag hösilage i boxarna på morgonen så att det finns där när hästarna tas in.

Visst är det en speciell livsstil man lever! Men trots allt slit så är det ett härligt liv att ha pållar hemma :laugh:
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

kl

På morgonen kraftfodergiva inne, under tiden de äter lägger jag ut hö, fyller på vatten och byter täcke. Allt tar max 10 min (3 hästar varav 1 föl).

Släpper sen ut och de har hö som räcker minst halva dagen, resten av dagen får de äta halm som jag alltid har i vindskyddet.

Jag mockar direkt på morgonen, har bädd så det är bara högarna som ska lyftas ut, vatten fyllas på, hö och halm fyllas på inför kvällen. Det brukar ta 15 min. Då hinner jag även sopa stallgången och räfsa utanför om jag skräpat ner.

På kvällen så släpper jag in dem till färdiga boxar, rider om jag ska rida den dagen och kvällsfodrar sedan. Jag har inte många utfodringstillfällen men utfodrar med mycket hö så de har länge i hagen och under natten.

Mina 3 hästar tar inte så mycket tid alltså, de dagar jag inte rider tar det 25 min på morgonen och 10 min på kvällen (insläpp och täckesbyten).

Men ofta vill man ju vara längre i stallet det är ju därför man har häst :p så då kanske man hittar på lite andra grejer som att rykta fölet, rycka manen på någon eller fylla på i halmförrådet eller något annat kul.

Och de dagar jag rider (ca 4 dagar i veckan) så tillkommer ju 35 min ridning per häst plus rykt och sadling.

Sen tillkommer ju vissa saker såsom höhämtning som jag brukar göra någon gång i månaden, men det gör man ju ofta om man står inackorderad också.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Nä, byta täcke på två hästar tar ju ingen tid ;) Det "vi" hänger upp oss på (jag iaf!) är när det är en massa hästar att byta täcke på. Nu kommer antagligen inte connemaran ha de problemen. Men byta täcke på ett tiotal hästar tar inte sju minuter :p och det är ALLTID nån häst som är "sååå snäll" enligt ägaren men som hatar när man stör medan den äter, eller som hatar när man spänner i bogen etc...

connemaran: Låter som ni har goda förutsättningar att ordna det så smidigt som möjligt. Vi harj u inget fancy stall men t.ex. varmvatten från en rejäl beredare som inte tar slut i första taget, det är guld värt när man hälsat på i andra stall där de inte ens har rinnande kallvatten i stallet :o

Var i ett stall som ordnat vissa saker skitbra som förenklar vardagen; Under ridhuset hade de en stor vattentank. Dit leddes allt regnvatten som rann från taket (grusat runt hela ridhuset med dräneringsrör till tanken). Det vattnet leddes i sin tur till hagarna via isolerade och uppvärmda (vid behov) vattenledningar till vattenkoppar samt användes till bevattning på sommaren. Skitsmidigt och energisnålt!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

[*]06.30 Släpper ut hästarna. Har direktutsläpp stall/hage - öppnar bara stalldörren så traskar de ut själva. Stallet (ett Bruksstall) är förlängt så att golv (den gjutna plattan), tak o tre väggar bildar ett vindskydd direkt utanför dörrren.

Något sådant vill jag oxå ha! Så har man foderplatsen i hagen nära och kan kanske ha en uppvärm vattekopp direkt på väggen för vattnet. Smidigt!

Du har inga bilder på hur det ser ut runt din utgång?
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Du har inga bilder på hur det ser ut runt din utgång?

Bilder kommer här. Utrymmet är alldeles precis lagom för två hästar.

På nära håll:
Hstochhund081b.jpg


och på lite längre håll:
Hstochhund024-1.jpg
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Det är dina bilder jag sett innan och blivit inspirerad av :D Du har ingen bild inifrån stallet oxå? Nyfiken i en srut :p
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Blir lite smått mörkrädd när jag funderar på rutinerna i ett eget stall. Hur hinner folk som har heltidsjobb med allt?

Planen är ett stall med 2 boxar varav en inackordering på gården. Fodrar man 06.00 vill jag gärna låta hästarna äta i fred en timme. Täckesbyten och utsläpp och en resväg till jobbet på 30 min (hypotetiskt) så kan man inte börjar mycket tidigare än 08.00.

Ska man då jobba sina 8 h och har ett jobb med obetald rast så är man ute 17.00, hemma 17.30. Hästen lunchfodras med automat mitt på dagen och får ev med hö ut på morgonen. Insläpp och fodring och hästen är färdigäten 18.30. Rida, mocka, fixa stall och klockan är 21 :eek:

Då finns typ 1 kvar om man ska få sova normalt mycket en natt. Hur går detta ihop? Hur gör ni som sköter hästarna själva hemma?

Mina hästar har under vintern fri tillgång på hö i hagen, ja jobbar dock mellan 07-18 på veckorna ledig en dag mitt i v. Jag går upp ca kl 5 ger mina hästar kraftfoder, på med täcken medans dom äter, sen leder ja ut dom. Sen har dom de bra i hagen tills ja e hemma ca 18.30 då mockar ja och rider är inne i huset ca 21.30. tyvärr e de så att ha häst långa dagar kombinerat med jobb, tack o lov för varje ons när man e ledig, då blir de kanske hämta hö köpa foder eller något annat man inte hinner under veckorna.:crazy:
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jo, det bjuder jag så gärna på :)

Åt ena hållet
Hemma%20085.jpg


Åt andra hållet
Hemma%20081.jpg


En av tre boxar
DSC00030.JPG


Och "uteplatsen" igen
Hemma%20084.jpg
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

jag brukar ge mina hästar frukost kl 6 och byta täcke då, sen så släpper jag ut antingen halv 7 eller 7, beroende på när jag börjar skolan, sen så mockar jag och tränar/rider dem mellan kl;16/17:00 - 18:00 då de också får sent lunch hö. de får foder och hö igen kl 19:00.
i bland så tar mina föräldrar ut så då får de äta sin frukost längre. om det inte finns så mycket hö i hagen så får de hö med sig ut på morgonen. och om det är fint väder och jag inte ska träna dem så får de vara ute till 17- 18 tiden.
 

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp