Hur hinner ni med eget stall?

Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Har eget stall med tre hästar. en tävlingshäst, en 1: åring och ett sto som inte rids.

En dag under "täckessäsong" ser ut så här:

Ca 05:00 Fodrar, kraftfoder + betfor (redan uppmätt i spannar). Tar av stalltäcken. Går ut i hagen och lägger ut hö som redan är uppvägt i påsar. Alla hästar går i samma hage.

Ca 05:20 tar på utetcken och släpper ut i hagen. Har belysning på timer, även ligghall/vindskydd i hagen.

Mockar, sopar, lägger in hö i boxarna, mäter upp eftermiddagens och kvällens kraftfoder i spannar.

07:15 Kör till jobbet.

17:00 KOmmer hem och går direkt till stallet. Tar in hästarna eftersom allt är förberett. Tar av ute täcke. Väger upp höpåsar samt kraftfoder till kvällen och morgonen. Fyller på/byter vatten i hagen.

17:30 In i huset, lagar mat osv.

Ca 19:00 Går ut i stallet. Rider, pysslar. Mockar ut.

Ca 21:00 Kvällsfodrar. Mockar ut. Tar på stalltäcke.

Är ledig en dag i veckan och försöker då lägga besök av hovslagare, veterinär osv den dagen.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Har eget stall med 1 häst och 1 miniponny, så här ser mina rutiner ut.

Morgon: På med ev täcke och utsläpp. Hö i hagen, ingen kraft.
Lunch och middag: Hö i hagen av snäll arbetslös sambo. Blir ev stor bal snart.
Kväll: Insläpp, om dom redan inte är inne. Hö och kraft.

Mockar,ställer iordning och rider när det passar tidsmässigt.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag jobbar heltid, och det gör min man också. Visserligen jobbar jag enligt rullande schema vilket innebär att jag jobbar både kvällar och helger, och min man jobbar borta varannan vecka.
Så här ser våra rutiner ut en vanlig dag, under uppstallningsperioden:

Klockan 5: Jag stiger upp, tar ut hunden på hennes morgonkissrunda och hämtar in tidningen. Hästarna hör oss och kallar från stallet. Morötter portioneras ut i krubborna, medan hästarna äter sätter jag på täcken. Sen lägger jag ut höet i potatislårarna ute i hagen och därefter tar jag ut hästarna.
Om jag ska vara borta hela dagen lägger jag ut lunchhöet också på morgonen.

När hästarna gått ut släpper jag ut katten från källaren och öppnar upp hönshuset. Och sen mockar jag fyra boxar, fyller på vatten i hinkarna och packar hö till eftermiddagen i IKEA-påsar.
När jag är klar med stallet (sopat och snyggt) är klockan ofta 6.30. Då blir det en snabb dusch och påklädning och sedan en liten runda med hunden. Ca 7.15 hoppar jag in i bilen och kör till jobbet.
Runt 17 brukar jag vara hemma. Då får hunden en promenad innan jag ger hästarna eftermiddagshö. Sen går jag till stallet, gör iordning betfor och lägger natthöet i boxarna. Jag lägger morötter i krubborna.
Strax innan 21 kommer hästarna in.

Jag rider aldrig de dagar jag jobbar dagpass, men det är bara sju dagar i månaden så det är helt OK.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag å min sida förstår alltså inte folk som tar ut blött varje dag, det är liksom knappt ngt blött eftersom de ligger under ett lager med torrt stör om det runnit igenom :)

Men det "blöta" dvs urinen avger ändå ammoniak som är skadligt för hästens slemhinnor och försämrar miljön i stallet. Därför tar jag ut allt blött strö varje dag, oavsett mängden strö.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Men det "blöta" dvs urinen avger ändå ammoniak som är skadligt för hästens slemhinnor och försämrar miljön i stallet. Därför tar jag ut allt blött strö varje dag, oavsett mängden strö.

Jag skulle dock tippa på att det är såpass liten mängd som kan ta sig upp ur våra "bäddar" att den inte är skadlig. Med tanke på hur vår stallmiljö är.
 

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp