Hur hinner ni med eget stall?

Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Blir lite smått mörkrädd när jag funderar på rutinerna i ett eget stall. Hur hinner folk som har heltidsjobb med allt?

Planen är ett stall med 2 boxar varav en inackordering på gården. Fodrar man 06.00 vill jag gärna låta hästarna äta i fred en timme. Täckesbyten och utsläpp och en resväg till jobbet på 30 min (hypotetiskt) så kan man inte börjar mycket tidigare än 08.00.

Ska man då jobba sina 8 h och har ett jobb med obetald rast så är man ute 17.00, hemma 17.30. Hästen lunchfodras med automat mitt på dagen och får ev med hö ut på morgonen. Insläpp och fodring och hästen är färdigäten 18.30. Rida, mocka, fixa stall och klockan är 21 :eek:

Då finns typ 1 kvar om man ska få sova normalt mycket en natt. Hur går detta ihop? Hur gör ni som sköter hästarna själva hemma?

Jag har två unghästar och heltidsjobb.
Går upp ca 05.00, ger hästarna kraftfoder (de har alltid kvar hö på morgonen från kvällen innan -de ska ha så mkt att de kan äta hur mkt de vill).
Släpper ut dem ca 06.00.
Kommer hem 17.00, 17.30. De har storbal hö ute så det går ingen nöd på dem.
Jag mockar och fixar i ordning i stallet (tar kanske en halvtimme), tar in dem vid 19 tiden. Då får de kraftfoder och hö.
Nattar vid 21,22 tiden. Fyller på vatten och ger dem mer hö. Mockar även lite till om det behövs.
Jag har ju ingen ridning att tänka på än så jag tycker det går väldigt smidigt, ska jag göra några övningar med dem gör jag det på fredagarna då jag slutar tidigare eller/och till helgen. Annars blir det mellan det att jag kommer hem från jobbet och att de tas in.
:)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Fri tillgång på hö/silage ute är guld värt. Ge ev. kraft innan utsläpp och så öppna dörrarna och så är det klart. Inget tjafs med att det ska ätas hö före utsläpp. Man kan ge fri tillgång inne också (dvs lassa på med foder som räcker till morgonen därpå) om de måste ha hö i samband med kraftfoder. Ha hagen precis utanför stallet så det räcker med att öppna dörrarna så är hästarna i hagen. Förbered allt! Antingen att foder redan finns i hagen eller att du har färdiga påsar som du kan slänga ut under tiden de ska äta kraftfoder.

På helgerna kan man förbereda höpåsar för en hel veckas tid, dundersmart! Går även att göra med foderhinkar om man har väldigt lite tid. Blir bara att hälla i ev. vatten när de ska ges men det går ju fort. Detta förutsätter rått och musfritt i foderkammaren, annars har du nog inget kvar efter ett par dagar :o

Om hästarna verkligen måste äta en timme går man upp på morgonen, ger hästarna mat, byter täcken och sen hoppar in i duschen, äter frukost och allt vad man gör på morgonen. Sen kan man faktiskt släppa ut dem med jobb-kläderna på, i alla fall jag. Har man så det räcker med att öppna dörrarna och så går hästarna ut själva i hagen är det ju guld värt :love:

Lugn du, man kommer på det så småningom ;)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Hur får du så effektiv mockning hos alla hästarna? Vad har du för strö osv?

Om man lägger en riktig permanentbädd med släckt teknisk kalk i botten och så tjockt med torv eller sågspån uppepå så kan man få ett luktfritt stall som tar max 15min att mocka för 5 boxar.
Obs att det måste vara just sågspån, kutterspån sätter sig inte på rätt sätt.

Jag behövde byta en sådan bädd 2-3ggr/vinter.
Det var mycket lättskött.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag har fem hästar hemma, 2 egna och 3 inackorderingar. Våra går ute minst 7-21 vintertid. Vi har fri tillgång på hösilage i hagen. Det är iof inte för att det ska underlätta för mig utan för hästarnas bästa. Men det underlättar iaf rutinerna. De dagar man ska köra in en ny bal tar det sin lilla tid, men resten av dagarna behöver man inte tänka på det mer än att kolla igenom att hösilaget är fräscht. Fodrar kraft på morgonen och släpper sedan ut. Mockar, gör iordning mina 2 boxar för natten och sopar. Efter jobbet rider jag. Och vid 21-tiden tar jag in hästarna. Alla har lagt in hösilage i sina egna boxar så jag bara tar in. Visst kan det kännas slitigt ibland, särskilt under vintern, men det är definitivt värt det!
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag har kutterspån bädd, jag ser till att "förnya" bäddarna när jag har tid, alltså skrapa av det översta lagret, kalka och på med mer spån.
Annars är det bara ut med bajsen och göra bädden fin :) sen så vet jag ju i stort sett exakt vart alla hästarna bajsar så jag behöver inte leta ihjäl mig..

Det bör inte ta så mkt längre tid att mocka.. man kan göra det noga men effektivt och inte dryga :)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Vi har så vi bara kan öppna ut till vinterhagen hemma nu, det är jättesmidigt! Får se om det går att lösa sedan med, hade vart väldigt skönt :)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Min tanke är just som du säger att ha torvbädd som tas ut på vårkanten (och blir direkt gödningsmedel i landen). Jag var mer nyfiken på om man kunde mocka på 5 min med annat strö eller om h*n oxå hade bädd.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Vi har en typ av "havlbädd" (ingen aning om vad man kallar det ;)) nu med halm. På helgen tar jag ut allt blött hos min häst och strör ut allt rent igen (vi har såpass mkt strö att hur mycket jag än försöker packa det så behövs det inte läggas in mer även om jag kör ut 2-3 skottkärror, när hästen däremot varit inne under natten har det blivit mer packat och kan strös mer).

Under veckan (ca dag 1, 2 och ev 3) mockar mamma ut bajsarna och översta kisset om det blivit lite upp vänt, jämnar till och strör mer halm. Resten av dagarna räcker det om hon tar ut bajset och ev uppvänt kiss och jämnar till - det går fort!

Se när jag kommer hem så mockar jag ut bajsar och så mkt kiss jag kan utan att ta det understa packade lagret i 1-2 dagar innan jag gör om proceduren med att ta ut allt blött. Dock tar det tid, jag lägger ca 1.5 h på att mocka ut allt och lägga nytt. Men så är jag jäkligt petig oxå och vill heller inte slänga ut rent strö i onödan.

Det är den 1.5 h/vecka jag vill slippa. Men med halm hos oss fungerar det inte att låta det ligga längre tyvärr. Jag hoppas det blir bättre med torv o kalk och högre i tak :)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Har inte läst hela tråden men så här gör jag:
Kliver upp 5.45. Väcker barnen, klär på dem, borstar deras tänder, klär mig själv.
06.15 - ger kraftfoder o byter täcken på hästar samtidigt som de äter. Går in o äter egen frukost o på med ungarnas ytterkläder
07.00 - ut i hagen, hö i hagen
13.00 - lunch med hö
16.30 - eftermiddags hö i hage
Sen beror det på familjen vilken tid jag kommer ut för att mocka o rida. Tar in hästarna när sådant är klart och ger hö i boxen
vid 21-22 - går ut till dem innan jag lägger mig och ger kraftfoder, släcker

De får mkt hö på natten så de är rätt så "nyätna" på grovfoder när kraft ges på morgonen.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Bygg så att du kan öppna hela väggen på boxen ut.
Så kan man mocka med traktor.

Alltså, den där 1.5 h/vecka med att byta bädden försvinner ju när man har riktigt bädd som byts 1 g/år.

Vi ska mura alltihopa men yes, jag funderar på en stor boxdörr eller liknande så man kan tömma boxen 1 g/år med ngn form av maskin.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Men vad har du under halmen? Du behöver ju inte ta ut "bädden" så ofta..

Jag hade halm i våras och hade då ca 15-20 cm kutter i botten, med kalk under givetvis, fyllde på halm ca 3 "kakor" var annan dag och 1 gång i veckan tog jag undan halmet mot kanterna och antingen skrapade av lite av spånet, kalkade och la på lite nytt spån sen tillbaks med halmen eller bara slängde på mer kalk.

Jag är också väldigt petig men det blir inte sämre mockat för att jag är effektiv :)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Vi har ju bara halm och ingen bädd :) Min mor älskar att mocka halm, det gör inte jag :angel:
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

KL

Ang mockning. jag har bara spån och tar ut kisset varje dag. Har rätt så renliga hästar men även när jag hade 4åringen hemma som var kladdig av sig så tog mockningen inte mer än 20 min totalt för 2 boxar inkl sopning.
Nu tar det kanske 5 min att mocka o 2 min att sopa.
Det går en spånbal i veckan till två hästar o då har de rejält mjuk bädd.

Varför ha bädd om man ändå tar ut allt varje vecka? Tycker att det verkar lättare o fräschare att helt enkelt ta ut kisset varje dag istället och strö med nytt om det behövs än att stå i 1,5 å kånka ut allting på samma gång.
Då är det rent o torrt varje gång hästen kommer in :)

Tillägg: även den korta period jag tvingades använda halm så tog jag ut kisset varje dag, fyllde på nytt när det började se "klent" ut.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Vi har inte bädd. Anledningen till att vi inte tar ut allt blött varje dag är enkel - det är blött under och inte uppepå eftersom vi har tillräckligt med packad strö. Likadant när vi hade kutterspån. Jag å min sida förstår alltså inte folk som tar ut blött varje dag, det är liksom knappt ngt blött eftersom de ligger under ett lager med torrt stör om det runnit igenom :)

Vi har såpass med strö att det är lite knepigt att få undan det översta torra när man tar ut det blöta den gången i veckan. Man får bygga packade vallar utmed väggarna och i hörnen upptill krubbhöjd i ena hörnet (det rena :D) och då har jag ändå tagit ut allt "löst" blött i 2 dagar (dvs en full kärra varje dag) utan att röra det lagret som packats under.

Det är alltså torrt och rent varje gång hästen kommer in, även om man inte grävt sig ned till det blöta under allt torrt och tagit ut det :)

Undantag såklart om de vänt upp en hov blött strö, men det skrev jag ju i mitt första inlägg.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

jag tänkte bara att du kanske ville slippa den där 1,5 timmen du pratade om innan ;) Genom att ta ut det som är blött UNDER varje dag så slipper du den 1,5 timmen, den blir mer utspridd på veckan och inte alls lika tungsam. Bara en tanke :)


Jag har heller inte bädd för jag gillar inte tanken på att ha en massa kiss i boxen (även om det är torrt uppe på så är det ju blött under liksom :p )
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Alltså, nu har jag ingen tidsbrist, jag planerar för eget stall längre fram, därav denna tråd :D

Nu pluggar jag 20 mil från hästen så mamma mockar ju på veckan, hellre att hon har det lättare då :) Jag tycker endast det är trivsamt att stå o pilla när jag ändå är hemma och ledig men när jag kommer ha eget stall vill jag ha så lite "måsten" som möjligt och jag tror dessutom på idén med torv som binder kvävet + massa andra faktorer.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Blir lite smått mörkrädd när jag funderar på rutinerna i ett eget stall. Hur hinner folk som har heltidsjobb med allt?

Hur går detta ihop? Hur gör ni som sköter hästarna själva hemma?

Jag har visserligen lösdrift, så det går rätt smidigt. Jag jobbar skift, alla dagar blir således inte lika varann. Men vi försöker ge dom så tidigt som möjligt på morgonen och sedan inte ha för långt mellan fodringarna. Över natten får de mer hö och lite gömmor med halm.

Hästarna fodras frukosthö på morgonen. Om vi bägge jobbar dag och ingen kan fodra lunch får hästarna med sig extra hö på morgonen samt att vi ställer ut tunnor med halm samt hänger halm i granarna. Frukost kan serveras allt mellan kl 4.00 och 7.30 beroende på hur vi jobbar. Vi mockar sällan på morgonen. Men för nödfall så har vi grep i ligghallen så vi snabbt kan slänga ut/flytta en bajs som ligger olämpligt.

Lunch får de mitt på dan om jag e hemma, tid beror givetvis av när de fick på morgonen. Jobbar vi dag bägge två så blir det ingen lunch (men de fick ju mer frukost).

Middag får de vid 16tiden, 1kg hö var. Här serveras helst kraftfodret om inte ridning står på kvällsschemat.

Kvällsmat så sent som möjligt, "innan läggdags".


Rider gör vi när vi hinner, som ni kanske förstått vid det här laget utifrån när vi jobbar ;)

Jag tycker jag har gott om tid till annat, när jag inte rider alltså. Jag försöker rida en häst om dagen, vi har tre... Min sambo rider och så har vi tre glada medryttare till hjälp!

Sen lägger vi nån timme på att mocka halva hagen på helgerna, ut med fyrhjuling o släp o mocka bajs. Ligghallen mockas när det behövs, det är ju inte alltid nerskitat. Har en häst som står uppstallad hemifrån oxå, dit får jag åka o tre-fyra dagar i veckan, medryttaren har andra hälften av veckan. Men där behöver vi bara mocka ligghallen vid behov, ibland gör personalen det!
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag och min sambo bor på en gård där vi precis nyrenoverat ett stall med två boxar. Han jobbar både hemma på gården och borta, går aldrig upp efter 6. Jag pluggar heltid.

Han fodrar dom på morgonen runt halv 7 (gjort iordning fodret kvällen innan), sen släpper jag ut dom 8-halv 9. Oftast är någon hemma mitt på dagen och då får dom en tuss ensilage beroende på årstid...
När jag kommer hem, senast halv 5, mockar jag två boxar och gör iordning foder kväll+morgon på 20 min, sen rider jag den ena minst en halvtimme. (den andra är skadad). Är jag hemma halv 5 från skolan, är jag inne senast halv 7 och kan plugga ;)

Så de e iiiinga problem! Om man samarbetar;)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Har inte lusläst hela tråden men tycker att du kanske komplicerar det lite för dig;).
Så här gör jag:

Har 4 hästar idag, just nu 2 på stall och 2 på lösdrift. Det varierar, ibland har vi många på stall och ibalnd bara några få...

De 2 på stall får gå ut på morgonen efter lite kraftfoder. Då har de samma täcke som "nattäcket" + ett utetäcke. Ute i hagen fri tillgång på hösilage i storbal. De får vatten i termobar. Kommer in sent på kvällen, ca 22.00, då har jag mockat, lagt in kraftfoder, fyllt på vatten och natthö.

När jag tar in hästarna (antingen för att rida eller bara för kvällningen) så tar jag av täckena och borstar dom och pysslar, så vid behov byter jag täcke på dem då. Så rent tekniskt kan du ju ändå byta täcke på dem varje dag men kanske inte just på morgonen/vid utsläpp, om du tycker att just den biten är viktig. Det spar mycket tid för mig iaf att göra på det här sättet:laugh:

Rider/tömkör och sånt gör jag när det finns tid, ibland morgonen, ibland på dagen och ibland på kvällen, det beror på hur jag jobbar.

Totalt tar själva skötseln av mina hästar på stall max 1 timme/dag. Och då har jag inga inackorderingar som hjälper till, utan det är bara jag, och ibland sambon som fixar allt.

//Linda
 

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp