Hur hinner ni med eget stall?

Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Givetvis finns det hästar som klarar sig hur bra som helst utan täcken osv. men sedan finns det många som inte gör det.

Man kan knappast kräva att en individ som är en ras som är byggd för helt andra förhållanden än vi har här. Min arab bl.a hennes päls läcker som inget annat, någon liten sekund sedan fryser hon, står och darrar med sänkt huvud och ser allmänt bedrövad ut. Ett regntäcke och problemet är löst, hon är glad, TORR, betar vidare och har ingen brådska att gå in. :) Sedan säger jag inte att alla araber har läckande päls eller att alla hästar som är gjorda för vårt klimat klarar det, men olika hästar (rasers) förutsättningar är helt klart vettiga att ta med i ekvationen.

Sedan kan man ju faktiskt HA täcke av bekvämlighetssyfte, likväl som att inte ha täcke i bekvämlighetssyfte. Jag vill ha en torr, ren skimmel som går snabbt att göra iordning och rida efter skolan/jobbet, vilket väldigt bekvämt jämfört med att vänta, borsta, och vips så var det mörkt ute :p
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Foderautomater säger jag då.
Både för grovfoder och kraftfoder.

Jag har löst det så att jag har en leverantör som kontraktsodlar hösilage åt mig.
Och med andraskörden få man ganska så lätt dessa värden.
Han har fått till dem i flera år nu.
Dock vill jag ha så hög kvot som möjligt för att kunna ge mycket foder.
Mina hästar får fri tillgång på halm och ensilage upp till behovet av protein.
Nu så fodrar vi 3ggr/dag men det beror på att det passar oss bra som motion.
Om vi ville spara tid så skulle vi kunna lassa in mera 2ggr/dag i stället, hästarna har ju alltid halm att äta.
Vi skulle också kunna ha någon typ av automater eller grindsystem.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Min häst i vinterskrud torkar inte på 1, knappt ens 2 om han rullat sig i lera och stått ute i regnet.

I en bra och torr lösdrift så blir hästen varken blöt eller lerig.
Då så kan den alltid gå in under tak och det finns ingen lera att rulla i.
Om man grusar upp en yta så att den blir fast och hållbar och har en box med tre väggar till det så har man sedan en ren häst.
Samt inga intag, utsläpp eller täckesbyten.

Fördel för hästen är att den slipper att någonsin stå ute utan skydd i dåligt väder.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

En bra ja, jag syftade på vägen dit. En hårdgjord rasthage är det minsta jag vill ha :( Lera stör mig inte, om det är lera på en gångstig eller precis vid ingången. Men för att det ska hålla sig till den nivån måste man ju dels ha tillräckligt med mark och dels ha mark som tål den belastningen det blir. Det går ju inte att komma i från att en halverad utevistelse innebär en mindre belastning på marken, som i sin tur leder till att marken kan vara av en mindre areal. Då kan man sikta in sig på att hitta en tillräckligt underhållande mark för hästen ist av den storleken att hästen är nöjd och glad med en normal "stå på box"-utevistelse.

Vinterhage för mig till två hästar är typ 0.5 ha (mina ögonmått är inte de bästa dock =/) kuperad med stora delar skog och backar. Det sysselsätter (och har gjort med alla olika sorters ponnyer som vart här om åren sedan 1990) våra hästar fullt tillräckligt om vintrarna :) Skulle vi ha dem på lösdrift hade jag velat ha gärna det dubbla iaf, med lika mkt sysselsättning. Lägg då på en sommarhage i liknande storlek minst (dock tål jag plattare o mer ängslik på den fronten iom vädret) för att ha bete dygnet runt. Och landskapet i Skåne ska man nog vara glad om man hittar lite syselsättning öht :mad:
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Skulle vi ha dem på lösdrift hade jag velat ha gärna det dubbla iaf, med lika mkt sysselsättning.

Varför då?
Det är väl bättre att hästen kan röra sig på den yta som man har än att stänga in den på 10kvm för att skona marken.
Anlägg en ordentlig grusyta som tål att trampas på så slipper du lera.
Det kostar litet men gör det oerhört enkelt att sköta hästen och att hålla den ren.
Gräv bort översta lagret lägg en markduk som håller undan leran och lägg sedan tillräckligt med rätt material i rätt lager för att det skall hålla att trampas på.

Läs Per Michaneks bok
Han har galopphästar på lösdrift i skåne och är proffs på det där.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Inte nödvändigtvis för att slippa :p Min borstas varje dag i stort sett, men eller jag ryktar... Men grovborstningen slipper jag ju, så du har ju rätt i det.. Men hon blir fortfarande ryktad, så "skötseln" blir ju inte åsidosatt. Med detta ser jag mest som en bonus på att hon behöver täcke, hade hon inte behövt hade hon inte haft.

Hos mig har vi ingenlösdrift, och har inga planer på att göra heller. Vi har rymliga boxar, och hästarna trivs bra. Jag tycker det är skönt att ha hästen inne, och framförallt roligt. Min kompis har sina hästar på lösdrift och det är inte samma sak. Jag tycker om att kunna pysa ut på kvällen, innan jag ger kvällsmat och borsta och mysa, det blir inte riktigt samma sak med lösdrift.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Man får mindre kontakt med hästarna på lösdrift, det är sant.
Men jag tycker att det är skönt att de kan röra på sig hela dygnet, alltid har tak över huvudet om de vill och att de kan umgås och klia varandra och så.
De är ju flockdjur och djurskyddslagen säger att de skall kunna bete sig naturligt.
Och jag har ännu inte förstått hur de skall kunna göra det ensam i en box.

Och det tar tid att gräva fram en häst ur lera.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Foderautomater säger jag då.
Både för grovfoder och kraftfoder.

Jag har löst det så att jag har en leverantör som kontraktsodlar hösilage åt mig.
Och med andraskörden få man ganska så lätt dessa värden.
Han har fått till dem i flera år nu.
Dock vill jag ha så hög kvot som möjligt för att kunna ge mycket foder.
Mina hästar får fri tillgång på halm och ensilage upp till behovet av protein.
Nu så fodrar vi 3ggr/dag men det beror på att det passar oss bra som motion.
Om vi ville spara tid så skulle vi kunna lassa in mera 2ggr/dag i stället, hästarna har ju alltid halm att äta.
Vi skulle också kunna ha någon typ av automater eller grindsystem.

Grovfoder yes :) Eller ja, det beror ju på. Kan man ha i princip fri tillgång så man lägger in tillräckligt i boxen på kvällen och tillräckligt i hagen på morgonen så behövs det ju inte. Men annars minst en i hagen till lunchen och ev en till morgonhö i boxen.

Kraftfoder känns lite överdrivet. Jag har ju precis som du skriver tänkt försöka täcka det mesta med grovfoder, och det jag vill ge är betfor o linfrö o ev mineraler - blöt o knasigt blir nog lättare att ge för hand. Behöver hästen tillskott a la soja eller lite mer havre så åker det ju med betforn. Morötter vill jag ju kolla så de är rena o fräscha :p

Men med galoppörerna som kanske äter en hel del pellets/havre eller vad de nu får är det ju kanon :) Har läst om dem innan.

Det med hösilaget var smart! Vi har en bonde här vi helst köper av, han har klart bäst hö av de vi stött på, men han tar ofta för tidigt. I år väntade han dock just för att vi bland andra hästfolk uttryckt önskan om att köpa av honom om värdena blir bättre. Det går ju att utveckla mer som i ditt fall! Hoppas vi kan hitta trevliga skånska bönder när det väl blir dags :)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

I en bra och torr lösdrift så blir hästen varken blöt eller lerig.
Då så kan den alltid gå in under tak och det finns ingen lera att rulla i.
Om man grusar upp en yta så att den blir fast och hållbar och har en box med tre väggar till det så har man sedan en ren häst.
Samt inga intag, utsläpp eller täckesbyten.

Fördel för hästen är att den slipper att någonsin stå ute utan skydd i dåligt väder.

Aldrig i livet :eek:

Jag skulle aldrig ha min häst på en grusad yta helt utan lera. Det innebär ju oxå inga träd/rötter/löv/stenar mm att pilla med? Det är ju därför man har hästen ut: strövbehov + söka mat behov (jag kom inte på ngt bra ord).

Jag menar inte att den ska vada i lera, det tror jag alla som följt tråden fattat att jag är emot. Men den ska kunna tillfredsställa sina naturliga behov. Ska den kunna göra det utan lera ska man ha jäkligt bra och mycket mark så den aldrig blir upptrampad, för självklart ska min häst gå på gräsmark året runt allt annat i min värld är djurplågeri i normalfallet.

Dessutom ska en hage enligt min mening självklart ha ett bra regn/vindskydd (i de flesta fall byggt tak med väggar) om det är en vinterhage (gärna en sommarhage med så klart men träd duger ju som skydd för sol ex).

Bara för att man inte har lösdrift betyder det ju inte att man ställer hästen på en oskyddad plätt helt utan möjlighet att ta skydd för vädret.

Min häst bryr sig dock föga om vädret och rullar sig gärna oavsett hur äcklgt vädret är samt står ute i regn/tröttnar snabbt på att stå under tak och går ut och pillar i gräset. Det vill jag att han ska kunna göra utan att det påverkar vår träning (det där med att ha en häst om går att sadla när man har tid att rida för jobb).
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Så ser nog verkligen ut för många av oss, särskilt om man inte har hjälp hemifrån eller utifrån. Jag som bor ensam med eget stall utan inackorderingar har det precis så där. Jag fodrar iofs inte förrän 22-23 och på morgonen kl 8 och de får alltid hö ute. Vintertid fri tillgång vilket underlättar massor.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Varför då?
Det är väl bättre att hästen kan röra sig på den yta som man har än att stänga in den på 10kvm för att skona marken.
Anlägg en ordentlig grusyta som tål att trampas på så slipper du lera.
Det kostar litet men gör det oerhört enkelt att sköta hästen och att hålla den ren.
Gräv bort översta lagret lägg en markduk som håller undan leran och lägg sedan tillräckligt med rätt material i rätt lager för att det skall hålla att trampas på.

Läs Per Michaneks bok
Han har galopphästar på lösdrift i skåne och är proffs på det där.



Nu blir jag orolig, du menar alltså att hela hagen är fixad så?

Ang boken: Att bygga häststall - en idéhandbok? Eller finns det någon mer? Jag håller på att läsa igenom den nu, så bra! Dock har jag inte mig veterligen kommit till något om hagar/lösdrift ännu men jag har nog en del kvar (har den inte här jsut nu).


Edit: På varför då? Svarar jag just för att marken ska hålla.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Varför då?
Det är väl bättre att hästen kan röra sig på den yta som man har än att stänga in den på 10kvm för att skona marken.
Anlägg en ordentlig grusyta som tål att trampas på så slipper du lera.
Det kostar litet men gör det oerhört enkelt att sköta hästen och att hålla den ren.
Gräv bort översta lagret lägg en markduk som håller undan leran och lägg sedan tillräckligt med rätt material i rätt lager för att det skall hålla att trampas på.

Läs Per Michaneks bok
Han har galopphästar på lösdrift i skåne och är proffs på det där.

Edit igen fast nytt citat...

Mao håller jag inte med om det där riktigt. Jag anser att man först och främst skaffar sig den ytan man behöver (dvs inte så lite att man behöver skrapa väg översta laget och fixa mark).

Ska man ha lösdrift skaffar man mycket och bra mark som tål utegång dygnet runt hela vintern, och ger tillräckligt med sysselsättning, oavsett väder, man hårdgör belastade ytor vid fodring, ligghall osv.

Ska man ha hästen på box ser man till att ha hagar som tål utegång halva dygnet. I mina ögon är jag mer tolerant med lite lera då eftersom hästen inte behöver gå i den konstant, det kanske räcker med ett lass stenkross (eller vad man nu har, de trådarna har jag inte lusläst ännu ;)) vid ingången så är det fixat. Hästen behöver heller inte lika mycket sysselsättning av hagen eftersom den tillbringar hälften så mkt tid där och är inne mellan varje varv. Alltså mindre mark.


Sen gillar jag visserligen inte de minimala måtten på boxar heller så mitt stall kommer inte innehålla boxar på 10 kvm men det spelar ju ingen roll för själva rörelsen som sådan.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Man får mindre kontakt med hästarna på lösdrift, det är sant.
Men jag tycker att det är skönt att de kan röra på sig hela dygnet, alltid har tak över huvudet om de vill och att de kan umgås och klia varandra och så.
De är ju flockdjur och djurskyddslagen säger att de skall kunna bete sig naturligt.
Och jag har ännu inte förstått hur de skall kunna göra det ensam i en box.

Och det tar tid att gräva fram en häst ur lera.

Alltid har tak över huvudet kan de ha ändå.

Umgås och klia varandra kan det oxå i en box den tiden de står inne, de står inte inne dygnet runt heller utan är helt naturliga i sin hage halva dygnet. Samtidigt så kan de gå undan och ha sin egen vrå med sin mat i fred. Du har koll på kraftfodret och en viss del av grovfodret (nattetid) hästen äter och vattnet den dricker nattetid (ja, mätare om vattenkopp, annars tänker jag ha hink). Det är den avgörande orsaken till varför jag vill ha hästen på box. Jag vill ha mer koll på hur hästen, äter, dricker, basjsar o kissar. Allmänt hur den mår utöver det man bara ser med blotta ögat.

Hur de ska kunna göra det i en box är rätt lätt fixat - inga j*vla galler och tillräckligt stora boxar för att ändå kunna gå undan om de tröttnar på varandra.

Och om du drar in djurskyddslagen så finns det ju inte ens något krav på utegång (:mad:) så uppenbarligen tycker den lagen att hästar kan bete sig naturligt genom att stå inne och en gång per dygn springa ensam på ridbanan i 5 minuter (om man drar det till sin spets).

Rörelsen är helt klart anledningen till att jag hade velat ha hästen på lösdrift. Men jag anser inte att det väger upp alla andra "krav" jag har.

Automater som är hästspecifika med mat och vatten är en lösning, då får man koll på den biten (men fortf inget på avföringen). Men ska jag vara ärlig så skulle jag aldrig våga lita så mycket på tekniken, tänk om de blir utan mat en hel dag om det blir ngt fel?

En höautomat kan man ändå lösa relativt enkelt (inbillar jag mig efter vissa lösningar här på buke) och har man halm tillgängligt är det ingen katastrof om ens den enklaste tekniken inte fungerar en dag/lunch (även om jag hade haft skuldkänslor upp över öronen) och en morgon löser man ju.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag har oxå fått upp ögonen för vilka fördelar det där med fri tillgång ger, bla annat kunna ge kraftfoder direkt på morgonen :)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Det gör jag ändå och har alltid gjort, mina har fri tillgång (hösilage) halva dygnet då de går ute sen får de hö till kvällen. Kraftfoder morgon och kväll.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Nu blir jag orolig, du menar alltså att hela hagen är fixad så?
Ja hela den del som kan räknas som rasthage.
Sedan så kan man ju ha en grind till en större hage där hästen kan få gå när vädret tillåter.
På det viset så blir inte hagarna söndertrampade.
Om du kan tänka dig att stänga in din häst i en box på 10kvm så kan ju inte en yta på kanske 100kvm räknas som liten.

Ang boken: Att bygga häststall - en idéhandbok?
Ja just den.
Läs delarna om arbetsplanering och lösdrifter.
Jättebra!

Jag skall bygga ett stall utifrån den boken.
Med en varm servicedel för min skull och lösdrifter anslutna till den så att jag kan ta in hästar utan att behöva gå ut.
Hästarna går då in i ligghallen varifrån jag tar in dem i stallet direkt.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Aldrig i livet :eek:

Jag skulle aldrig ha min häst på en grusad yta helt utan lera.

Du får inte ha hästar i lera.
Marken måste enligt djurskyddsbestämmelserna vara hårdgjord där den nöts.
Du får väl ställa ut den på en större yta när vädret tillåter.
Och hitta på sysselsättning åt den när marken inte håller.

Har du kollat in Active Stable?
http://www.youtube.com/watch?v=ndlJiIAY6L8

Film, tyvärr på Tyska men det ger en idé i alla fall.
Tror jag, jag förstår tyska.

En helt automatisk hästhållning.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Nu är jag varken för eller emot lösdrift, men ang. den lilla ytan man gör iordning. Vi hade en häst på boxvila, eller ja, den fick gå i en liten rasthage för att slippa vara inomhus. Den fick en stor gren av ett träd att pyssla med, så att sysselsätta dem är ju inget större problem, oftast.

Och det blir oftast inte särskilt lerigt om marken är ordentligt drenerad. Efter det fixades hos mig har hagarna blivit av mycket bättre kvalite. Även om det regnar så blir det inte lerigt förutom just de 6-8 kvm vid grinden som lätt grusas upp. Sedan att det blir upptrampat (inget gräs) där de går riktigt mycket, men lerigt är det inte iallafall :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Och om du drar in djurskyddslagen så finns det ju inte ens något krav på utegång (:mad:) så uppenbarligen tycker den lagen att hästar kan bete sig naturligt genom att stå inne och en gång per dygn springa ensam på ridbanan i 5 minuter (om man drar det till sin spets).

"Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. "
Källa http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...hbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html

Ja visserligen är det så.
Men helt ärligt - tycker du att det är bra?
 

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp