Hur hinner ni med eget stall?

Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Nu förstår jag inte. Det är väl klart att det är hästägaren som har åsikter om hur hästen bör tas omhand, hästen lär ju inte själv berätta vad den mår bäst av?

Men hästägarens åsikter går ofta inte alls ihop med hästens verkliga behov.
Det gäller att inte blanda ihop hästens behov med hästägarens behov.

Vad är fördelen med eget stall om man inte kan ge hästen den skötsel man annars vore beredd att betala för att den fick?
Det är en mycket svår och djup fråga att svara på.

Jag har eget stall för att kunna skala ner det hela till att bara hästarnas behov räknas.
Mina behov får läggas på i mån av tid och ekonomi.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Men jag hoppas att du inte påstår att mina krav är skadliga för min häst.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Nej inte alls.
De är säkert trevliga för hästen.

Men de är jobbiga för dig.
Och det kanske i onödan?
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag vill bara ge något att tänka på, som inte är alla som tänker på. :)

Om stallet är så kallt att hästen behöver innetäcke, tänk er vilken CHOCK det blir när du tar av det täcket, och lägger på ett kallt täcke istället. Visst värmer dom det täcket också, men stunden emellan kan inte vara helt nyttig?

Detta var inget påhopp! Bara en tanke jag har, vilket gör att jag har ett innetäcke med andasfunktion, och lägger ett regntäcke över, för att slippa kylan mellan bytena och ett kallt täcke direkt emot huden. Även tar jag det mycket lugnt med avtagning av täcke när jag ska rida. Knäpper upp och viker ihop, en bit i taget :)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag vill bara ge något att tänka på, som inte är alla som tänker på. :)

Om stallet är så kallt att hästen behöver innetäcke, tänk er vilken CHOCK det blir när du tar av det täcket, och lägger på ett kallt täcke istället. Visst värmer dom det täcket också, men stunden emellan kan inte vara helt nyttig?

Detta var inget påhopp! Bara en tanke jag har, vilket gör att jag har ett innetäcke med andasfunktion, och lägger ett regntäcke över, för att slippa kylan mellan bytena och ett kallt täcke direkt emot huden. Även tar jag det mycket lugnt med avtagning av täcke när jag ska rida. Knäpper upp och viker ihop, en bit i taget :)

Kanske att du har rätt, men kom att tänka på hur det var när jag var yngre. Klev ur sängen och gick direkt via farstun till badrummet. I farstun var det alltid minus grader på vintern (när det var minus ute) och stengolvet var INTE varmt :cool: Inte var det skönt, men det var nog inte skadligt heller. Så jag tror nog det går bra för hästarna med den lilla stund som täckesbytet tar.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Men hästägarens åsikter går ofta inte alls ihop med hästens verkliga behov.
Det gäller att inte blanda ihop hästens behov med hästägarens behov.

Nej, men det betyder ju inte med nödvändighet att Connemarans syn på sin hästs behov är överdrivna, eller mest handlar om hästägaren och inte om hästen, medan tex din syn på dina hästars behov står i exakt överensstämmelse med verkligheten.

Jag har eget stall för att kunna skala ner det hela till att bara hästarnas behov räknas.
Mina behov får läggas på i mån av tid och ekonomi.

Men hur avgör du vad som är hästarnas behov? Hur vet du att din bedömning är mer korrekt än Connemarans?

Och dessutom: beroende på vilket arbete man vill att hästen klarar av, kommer ju skötselbehovet att vara väldigt olika.

Att tex ha eget stall främst därför att det blir billigare, handlar ju inte om hästens behov överhuvudtaget.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag tror flertalet svar menar att mina krav är högre än vad hästen egentligen kräver och om man har enorm tidsbrist så kan man dra ned på det mesta. Kan det stämma?

Jodå, jag gjorde också den tolkningen.

Men det hindrar inte att jag står en smula frågande inför att en ambitiös hästägare som du uppmanas att dra ner på skötselkraven för att kunna ha eget stall. Hästen är ju uppenbarligen redan uppstallad, så det handlar ju inte om akut behov av tak över huvudet.

Tex det där med täckena - det stämmer helt med min bild att enda skälet till att inte byta är bekvämlighet. Utgick man från hästen skulle man göra annorlunda. (Kanske inte för dess kortsiktiga trivsel, och inte för dess överlevnad, men ändå, för att det totalt sett verkar bättre.)

Sen tror jag också att det finns en massa tidsvinster att göra som inte går ut över hästen. Jag skulle tex acceptera kraftfoder direkt på morgonen och sedan hö i hagen om hästarna verkligen hade fri tillgång - inte bara en generös kvällsgiva, utan fri - på hö under natten. (Min egen häst skulle dock inte äta upp kraftfodret på de premisserna.)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag tror faktiskt inte att någon häst behöver täckesbyte bara för att byta täcke.
Och jag tror att man kan förenkla något alldeles otroligt mycket utan att hästen ens märker någon skillnad.
Hästar behöver inte box och varma stall det räcker med tak över huvudet.

Att tex ha eget stall främst därför att det blir billigare, handlar ju inte om hästens behov överhuvudtaget.
Det är sant.
Jag började med eget därför att det var det enda sättet för mig att få lösdrift på den tiden.
Och fortfarande är bra lösdrifter en bristvara.

Sedan så är det roligt att ha hästarna hemma för den ökade kontakt som man får.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Men hästar behöver varken kraftfoder eller täcken egentligen.
Om man köper ett toppen-hösilage så behövs oftast bara det.
Över 10MJ/kg Ts och en protein-kvot på 6,5 så är det bara att ösa på med det som enda foder.
Det kan vara ett litet dyrare sätt att fodra på än med ett kasst hö och en massa soja och olja, men det är både enklare för ägaren i eget stall och bättre för hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag tror faktiskt inte att någon häst behöver täckesbyte bara för att byta täcke.
Och jag tror att man kan förenkla något alldeles otroligt mycket utan att hästen ens märker någon skillnad.

Det tror jag också. Men då kommer om inte annat frågan om vad hästen "används" till upp igen. Dess kapacitet att klara det arbete man önskar att den klarar, påverkas med stor sannolikhet av bland annat en massa småsaker i vardagsskötseln. Där det inte går att säga att just en viss detalj är avgörande, men där det skulle märkas om man förenklade bort många eller alla av de detaljerna.

Hästar behöver inte box och varma stall det räcker med tak över huvudet.

Jag vet att lösdrift kan fungera utmärkt. Det är inte samma sak som att jag tror att det är det bästa för alla hästar, oavsett "användningsområde" och ras.

Sedan så är det roligt att ha hästarna hemma för den ökade kontakt som man får.

Självklart! Jag ser den där kontakten något hästen ger mig, det är alltså en del av "användningsområdet". Ska jag acceptera att skala ner skötseln till ett absolut minimum för att få mer av det där som definitivt mest är för min skull? Då handlar det ju om ägaren i alla fall.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag tycker faktiskt inte alls det är jobbiga, inte om man löser dem smidigt. Och jag har som sagt fått många bra tips i tråden som i princip rensat bort alla "orosmoment" redan :)

Att byta täcke på min häst, ge honom foder, ta in/ut honom innebär för mig trevliga rutiner i vardagen där jag får säga hej till min häst och kolla av hur han mår. Men om det tar över all ledig tid och känns onödigt krångliga eller bara "ofullständigt lösta" blir det ju jobbigt. Men smarta lösningar där man känner att man inte behöver kompromissa bort sådant man vill behålla men ändå inte behöver lägga mycket tid och arbete på gör mig snarare bara mer motiverad :D

Som pojkvännen sammanfattade det: Jag vill inte att du ska behöva vara i stallet över huvudtaget. Med betoning på behöva, jag ska bara behöva vara där den tiden jag anser mig behöva för att hålla koll på min häst.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag vill bara ge något att tänka på, som inte är alla som tänker på. :)

Om stallet är så kallt att hästen behöver innetäcke, tänk er vilken CHOCK det blir när du tar av det täcket, och lägger på ett kallt täcke istället. Visst värmer dom det täcket också, men stunden emellan kan inte vara helt nyttig?

Detta var inget påhopp! Bara en tanke jag har, vilket gör att jag har ett innetäcke med andasfunktion, och lägger ett regntäcke över, för att slippa kylan mellan bytena och ett kallt täcke direkt emot huden. Även tar jag det mycket lugnt med avtagning av täcke när jag ska rida. Knäpper upp och viker ihop, en bit i taget :)

Det tänkte jag oxå första gången jag hade en helklippt häst. Så jag kände under täcket jag la på. Det blev varmt på typ 1 sekund :D

Verkligen alltså, när jag drog svansen under remmen (bara lägger på och stoppar i svansen först, går sedan fram o spänner bog o sist mage) så var täcket varmt på hela insidan över rumpan. Så jag tror alltså inte det är något problem :)

Dock finns det ju såklart olika känsliga hästar. En konvalesent ponny jag hade började skaka av köld inom nån minut om man tog av innetäcket för att borsta trots att han var varm under täcket. Men så stod han oxå på strickt boxvila i månader hela vintern och hade alltså inte ens fått gå ut i gången (spricka genom knäleden bak pga spark) så hans kropp var väl i dvala typ.

Men lite kul att vi tänkte likadant :)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jodå, jag gjorde också den tolkningen.

Men det hindrar inte att jag står en smula frågande inför att en ambitiös hästägare som du uppmanas att dra ner på skötselkraven för att kunna ha eget stall. Hästen är ju uppenbarligen redan uppstallad, så det handlar ju inte om akut behov av tak över huvudet.

Tex det där med täckena - det stämmer helt med min bild att enda skälet till att inte byta är bekvämlighet. Utgick man från hästen skulle man göra annorlunda. (Kanske inte för dess kortsiktiga trivsel, och inte för dess överlevnad, men ändå, för att det totalt sett verkar bättre.)

Sen tror jag också att det finns en massa tidsvinster att göra som inte går ut över hästen. Jag skulle tex acceptera kraftfoder direkt på morgonen och sedan hö i hagen om hästarna verkligen hade fri tillgång - inte bara en generös kvällsgiva, utan fri - på hö under natten. (Min egen häst skulle dock inte äta upp kraftfodret på de premisserna.)

Nej det är inte akut alls. Han står hemma hos delägaren (morsan :D) och kommer så göra tills vi (jag o pvn) hittat och köpt tomt, byggt hus o stall och allmänt känner att jag kan lägga den tiden jag vill på min häst. DÅ kommer han få flytta ner till ett lättarbetat, genomtänkt stall (oh, vilka stora planer vi har :angel::D). Men för att komma dit, med bygge o planering så krävs det ju att man vet hur man vill ha det. Och att diskutera och läsa här ger enormt bra idéer och feedback på egna idéer :)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag tror faktiskt inte att någon häst behöver täckesbyte bara för att byta täcke.
Och jag tror att man kan förenkla något alldeles otroligt mycket utan att hästen ens märker någon skillnad.
Hästar behöver inte box och varma stall det räcker med tak över huvudet.


Det är sant.
Jag började med eget därför att det var det enda sättet för mig att få lösdrift på den tiden.
Och fortfarande är bra lösdrifter en bristvara.

Sedan så är det roligt att ha hästarna hemma för den ökade kontakt som man får.

Det är en av anledningarna till att jag inte vill ha lösdrift. För mig är det inte så viktigt att ha hästen på lösdrift och då innebär merjobbet med att fixa en bra lösdrift ett för onödigt merjobb i min värld frö att jag vill lägga ner tid och pengar på det. Mer mark - dyrt och svårt att hitta, bra mark som inte blir lervälling - ännu svårare att hitta, sedan får man ju utgå i från att det krävs en hel del markfix ändå. Om jag ska ha hästen ute dygnet runt vill jag att de delar av hagen den är mest i och vid mat/ligghall osv är såpass torra att hästen inte konstant är blöt om benen.

Då satsar jag hellre på att hitta en normalstor tomt med hygglig mark (jag är enormt kräsen sedan hemförhållanden nu, rena dömmen, men får nog dra ner ltie på önskemålen, Skåne är som Skåne sas. Även om jag har vissa kriterier som det ska mycket till att tumma på) som har plats vinter/sommarhage för två hästar.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Men hästar behöver varken kraftfoder eller täcken egentligen.
Om man köper ett toppen-hösilage så behövs oftast bara det.
Över 10MJ/kg Ts och en protein-kvot på 6,5 så är det bara att ösa på med det som enda foder.
Det kan vara ett litet dyrare sätt att fodra på än med ett kasst hö och en massa soja och olja, men det är både enklare för ägaren i eget stall och bättre för hästen.

Ang täcken: Blir man så låst att man måste rida direkt efter jobb/ska på träning eller dyl är det en förutsättning att det går att lägga sadel på hästen då. Min häst i vinterskrud torkar inte på 1, knappt ens 2 om han rullat sig i lera och stått ute i regnet. Lite vatten går väl an, iaf jag sadlar utan problem på det, men lera under, näe. Han har däremot en jäkligt bra päls, släpper inte ut mycket värme den inte :D Och som sagt, jag kommer troligtvis vara beroende av en inack man inte vet hur den gör.

Ang: Grovfoder. Sant. Men då ska man ha tag i det oxå :) Jag priorierar ex att köpa grovfoder av hög hygienisk kvalité från en bonde jag vet tar väl hand om sitt grovfoder hela kedjan OM det har hyfsade värden. Hellre än att jaga ny bonde varje år för att få de värdena och så har man ingen kännedom om hur hanteringen sker. Då kan man ju behöva jämna ut lite åt båda håll om värdena inte är perfekta. Alltså vill jag verkligen räkna in att behöva fodra 3 ggr/dag. Sedan om man slipper det är det självklart det bästa!
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag vet att lösdrift kan fungera utmärkt. Det är inte samma sak som att jag tror att det är det bästa för alla hästar, oavsett "användningsområde" och ras.
Alltså det fungerar för den här mannen

och de hästar som han har i träning.
Och då borde det fungera för de flesta högpresterande hästar.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Det är en av anledningarna till att jag inte vill ha lösdrift. För mig är det inte så viktigt att ha hästen på lösdrift och då innebär merjobbet med att fixa en bra lösdrift ett för onödigt merjobb i min värld frö att jag vill lägga ner tid och pengar på det. Mer mark - dyrt och svårt att hitta, bra mark som inte blir lervälling - ännu svårare att hitta, sedan får man ju utgå i från att det krävs en hel del markfix ändå. Om jag ska ha hästen ute dygnet runt vill jag att de delar av hagen den är mest i och vid mat/ligghall osv är såpass torra att hästen inte konstant är blöt om benen.

Då satsar jag hellre på att hitta en normalstor tomt med hygglig mark (jag är enormt kräsen sedan hemförhållanden nu, rena dömmen, men får nog dra ner ltie på önskemålen, Skåne är som Skåne sas. Även om jag har vissa kriterier som det ska mycket till att tumma på) som har plats vinter/sommarhage för två hästar.

Det är inget merjobb med att ha en bra lösdrift.
Det är totalt arbetsbesparande.
Annars så är lösdriften inte bra.

Man behöver inte mycket mark utan kan hårdgöra en yta stor som den rasthage man hade tänkt ha.
Så slipper hästen at gå i lera alls.

Sedan så mockar man hela alltet med traktor när det behövs och kör djupströbädd däremellan.

Här är en kille som är proffs.
http://www.ystadsallehanda.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080827/SPORT/400371393/2014/TOMELILLA
 

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp