Hur hinner ni med eget stall?

Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Klart du får ;) Hur kan det på någon skala vara nyttigt att ha samma tyg direkt mot pälsen/huden dygnet runt? Jag tror def det är fräschare och bättre för hästens hud/päls om den har ett täcke över natten som sedan skakas ordentligt och hängs upp och får ett annat täcke ute i hagen där proceduren upprepas vid intag. När min häst dessutom är lätt störd på att gå täckad hela tiden så tycker jag det är ännu viktigare att försöka hålla täckena så fräscha som möjligt (och använda täcke så lite som möjligt så klart mm. men det hörde ju inte riktigt till denna tråden).
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Så sant, blir lite mer plock och pyssel när man har dem på box.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag hade nog gjort så att jag gett hö ute i hagen på morgonen (går kanske att fylla på kvällen innan till och med?), och inget kraftfoder på morgonen (har man bra hö/silage så behövs inte så mkt kraft).
Sen lunchfodring med grind (eller fri tillgång beroende på hästar, vad man har för grovfoder etc).
Ute långa dagar= lättmockade boxar

Eller lösdrift.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Man gör sig av med alla "vill inte" och "måste" så går det bra.

Det är ju du som har begränsningarna vad gäller vad din häst behöver och inte hästen.

Lösdrift, foderautomater och ett allväderstäcke som du byter när det blir smutsigt skulle ge dig minimalt med arbete.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Finns ju foderautomater för hö också, det kanske går att göra egen? Så kan de få ett par kg hö tex kl 4 på morgonen och så kan du fodra kraft när du kommer, om du vill ge kraft på morgonen.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Här tar jag ut hästarna som får morgonhöet i hagen, inget inne. Kraftfoder får de väldigt lite av eftersom de klarar sig utan men det lilla de får får de på kvällen i boxen.
Jag kanske har en enkel syn på hästeriet men jag anser att man inte behöver knussla till det så mycket. De är inte gjorda av socker som jag brukar säga... Har man bara vindskydd så klarar de sig finemang ute. Jag hade mina på lösdrift medan jag byggde stallet och de stod nästan aldrig i ligghallen. Inte ens när det bar snöstorm ute och jag bor i västerbotten.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

enklast är väl om man ger fri tillgång på hö så behöver man inte vänta på att ge kraftfoder..

I "mitt" stall så fick hästarna hö och kraftfoder två gånger om dagen. Morgon och kväll och det funkade utmärkt
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag bytte hästras! Då jag började ha hästarna hemma hade jag ett halvblod och jag var jättebekymrad över honom hela tiden, han krävde mycket mat och många utfodringar eftersom han var svår att hålla i hull. Jag var på väg att sluta med hästar helt, det är svårt att få det att gå ihop med jobb och småbarn....

Nu har jag islandshästar och korsningsponnyer istället, de är mycket tåligare och kräver mindre mat. Jag ser till att ha så kallt som möjligt istallet vilket gör att hästarna kan ha samma täcke dygnet runt. De har ett fleecefodrat regntäcke på sig mest för att de inte ska bli så leriga =).

På morgonen en tott hö + kraft. Sen springer jag in och gör mig iordning. Innan jag åker till jobbet släpper jag ut dem och då får de mera hö i hagen. På eftermiddagen (ca 17.00) hö i hagen igen och på kvällen vid 21 kraft igen och då anpassar jag högivan efter kroppshyddan, dominante och smällfeta valacken som roffar åt sig i hagen får mindre och de som är ranglåga får mer då de kan stå och äta i lugn och ro hela natten!
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Skulle det inte vara enklare att helt enkelt ha 2 täcken som båda klarar av att vara ute, och när täcket blir skitigt så tvättar du det helt enkelt och lägger på det andra.

Jag tror inte att hästen tar ett dugg skada av att ha samma täcke ute som inne! Mina hästar har haft det i alla år, och alla har mkt fin päls! Förutom fölet nu då, men han borstas inte för att han ska ha så mkt fett som bara går i pälsen :p men han har ju inte heller täcke på sig.


Det är ju bara du som har skapat problemet! lägg inte på täcket när hästen är lerig så kan jag inte tänka mig att det skulle vara skadligt.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Allting blir nog enklare/smidigare när man väl har stallet och kommit in i rutiner.

Jag har mina inackorderade, men sköter allt själv/lr syster sommartid och tycker inte det tar så mkt tid tycker jag inte..
Har jobbat 7-16 lr 6.30-14/14-22.30.

Man ger hästen morgonfodret i hagen, tar med det samtidigt som man tar hästarna. Fodret är klart i säckar som står lättillgängliga.
Ta på 2 hästar täcke tar inte mer än fem minuter om de är väluppfostrade och täckvana. Har hästen täcke inne, skaffa en hängare vid boxdörren och häng täckena där så du slipper springa med dem.
Jag brukar räkna på 10 minuter att ta ut till hagen inkl slänga hö i olika högar.
Har man(jag) tid innan jobbet, plockar man lite bajshögar o slänger in i hörnet i boxen.

Sen efter jobbet släpper man in hästar + fodrar = 15 minuter. Även det fodret är klart i säckar.

På kvällen rider man, sköter, mockar, fixar fodersäckar, fodrar.
Eller mockar innan insläpp. Jag gör gärna det och bara plockar lite högar på kvällen.

Det är klart man inte har hela eftermiddagar att slöa på, men åtminstonde 3-5 timmar brukar jag nog ha över beroende på hur mkt jag rider..

Ska man promt ge hästarna mat inne, vänta en timme medan de äter (Varför?) och mocka när hästarna är ute så lär det ta en del tid, ja..
Övriga sysslor, vad det än kan vara, kan man fixa på helgerna.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

När vi haft eget stall så har vi gjort så att på morgonen ger vi kraftfoder o byter täcke. Medan hästarna äter klart lägger vi ut hö i hagen o fyller på vatten. När det är klart har hästarna ätit upp o släpps ut. Allt tar ca 20 min (2 stora hästar o en liten, den lilla har aldrig täcke).
Vi har haft förmånen att någon av oss alltid haft tid att ge lunchhö. Om det strular till sig någon dag så har vi gjort iordning höpåsar o bett en snäll granne eller kompis slänga ut det på lunchen.
På em när man kommer hem från jobbet mockar vi, tar in hästarna o rider, ger kraftfoder + hö.
Innan vi går o lägger oss går vi ut i stallet o ger kvällshö o fyller på vatten vid behov.
Tycker det flyter på smidigt o har aldrig upplevt någon egentlig tidsbrist. Vi har hundar också o morgonsysslorna i stallet har vi skött när hundarna ändå är ute. På så vis har vi slagit två flugor i en smäll. Detsamma gäller kvällshöet som ges när hundarna ändå är ute o rastar av sig inför natten.

I det stall vi nu hyr boxar kan ingen ge lunchhö så vi gör iordning hö till både o frukost o lunch o lägger ut allt i hagen utspridda i många små högar. Det räcker till långt fram på em, hästarna äter lite hö, går iväg o pysslar med annat, går tillbaka o äter lite hö osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Vi står kollektivt och äögen 3 av 7 hästar, så ni kna tänka er hur mång apss i veckan vi har:o;) Det skulle itne bli så stor skillnad mot att ha eget. Vi har tänkt igenom hur vi skulle ha det om vi hade eget:

-morgonfodring 06.30, kraftfoder sedan ut; där finns frukosthö utlagt.
-lunchfodring, 11.00 ca: högrindar i hagen
-middag vid 17-18, då tar man in hästarna och rider, borstar, gör iordning hö och ger kraftfoder plus ett mindre mål hö
-natthö vid 23.00 med höautomater i boxarna:)

Fyra mål mat men vi behöver bara åka dit 2 ggr. :) Åker ändå upp till 3 ggr om dagen nu på helgerna och är där ca 3 timmar varje eftermiddag:D

Dessutom vill vi ju ha kallstall med högt i tak och luftigt så då behöver de ju lika varmt täcka inne som ute eftersom de står still hela natten= inga täckesbyten vid in/utsläpp
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag har ett litet stall. 3 boxar, och nu har jag två egna hästar. Den tredje boxen är uthyrd ibland, men efter att ha stött på flera underliga och icke pålitliga hästägare är jag restriktiv med uthyrning nu. (därför skaffade jag en häst till själv) Nog om det.
Jag släpper ut hästarna vid 7 på morgonen. De får sitt morgonhö ute i hagen. Täcken har jag bara på om jag ska rida på förmiddagen och det regnar på morgonen. Annars går hästarna alltid utan i alla väder. De inhyrda däremot har jag täckesservice åt så där sätter jag på/byter täcke på morgonen innan utsläpp. Sen mockar jag direkt och gör iordning betfor. Om jag jobbar sent så rider jag vid 10 tiden på förmiddagen. Ger lunchen när jag åker vid 12. Vår granne ger då hästarna mellanmål vid ca 17 tiden och när jag kommer hem vid 22 tar jag in hästarna och kvällsfodrar.
När jag börjar tidigt är det samma rutiner på morgonen, men då fodrar grannen lunch och jag fodrar själv mellanmål när jag kommer från jobbet. Då tränar jag hästarna på kvällen när allt är fixat hemma med familjen (mat, läxor, tvätt och allt annat som man ska göra) Sen är det kvällsfodring vid samma tid.
Under sommarhalvåret går hästarna ute hela tiden. ungefär från slutet av april till slutet av september (beror på väder och vind) Då är det bara fodringar.
Nu har yngsta sonen börjat träna ishockey också. Det tar mycket tid så planering är superviktigt. (men det går bara man vill):)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Det är ganska många med mig som tänker likdant ang att byta täcket närmst hästen. Och de som inte gör det har jag snarare bara hört anledningen - det är onödigt krångligt/täckesbyte ingår ej osv. Aldrig: jag tror hästen har det bättre med samma täcke dygnet runt. Det är ingen godtagbar anledning för mig att låta bli med något som jag är helt övertygad är bättre för min häst.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag bytte hästras! Då jag började ha hästarna hemma hade jag ett halvblod och jag var jättebekymrad över honom hela tiden, han krävde mycket mat och många utfodringar eftersom han var svår att hålla i hull. Jag var på väg att sluta med hästar helt, det är svårt att få det att gå ihop med jobb och småbarn....

Nu har jag islandshästar och korsningsponnyer istället, de är mycket tåligare och kräver mindre mat.

Hm, jag tror nog att de flesta varmblod är tåligare än vad man tror, det är nog inte många som är så där svårfödda egentligen. ;)

Min häst är t.ex. väldigt lättfödd, och fryser gör hon bara när det regnar och är kallt. Kanske om det är snöstorm också...
Detsamma gäller fullblodet i stallet, samt många av övriga varmblodiga som bott här.

Så det hade nog funkat att bara byta individ också. :angel:
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Det blir nog till att göra en/flera egna höautomater ja. Kan man inte ge fri tillgång i boxen så hade jag mer än gärna haft där oxå förutom hagen.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Fri tillgång på foder och en ligghall gör att man behöver trassla mindre med täcken.
Mätta hästar under tak fryser inte.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Det är ju du som har begränsningarna vad gäller vad din häst behöver och inte hästen.

Nu förstår jag inte. Det är väl klart att det är hästägaren som har åsikter om hur hästen bör tas omhand, hästen lär ju inte själv berätta vad den mår bäst av?

Jag tror inte att det är vad du menar, men som jag tolkar ditt (och ett par andras) råd tycker du att Connemaran inte ska kräva av sig själv det hon kräver när hästen står inackorderad, bara för att kunna ha ett eget stall?

Vad är fördelen med eget stall om man inte kan ge hästen den skötsel man annars vore beredd att betala för att den fick?
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Det blir nog till att göra en/flera egna höautomater ja. Kan man inte ge fri tillgång i boxen så hade jag mer än gärna haft där oxå förutom hagen.
Min dag ser ut så här:

05:45
Hästarna får frukost (betfor, vetekli och soja = uppblött = har aldrig upplevt foderstrupsförstoppning) Täckesbyte (från pyjamas till utetäcke) medan hästarna äter frukost. Lägger ut frukosthöet i hagen (hästarna får lika mycket hö var till frukost och lunch)

06:00
Väcker barnen

06:15
Går ut och släpper ut hästarna i hagen

06:20
mockar tre boxar (av tre möjliga;))

06:40
Gör iordning kvällsmaten (betfor, vetekli)

06:50
Slänger mig in i badrummet och tvättar av hästlukten samt byter kläder

07:00
stuvar in barn, cyklar, gympapåsar, mig själv mm i bilen och åker till tåget

08:15-16:45
Jobbar

13:00 Lunchgrinden går upp (alternativt dottern ger hästarna lunchhö när hon kommer från skolan strax efter två)

18:00
Hemma igen

18:00 också
Dottern tar in hästarna och ger dem kvällsmat och middagshö (nu får de olika mycket hö beroende på totala behovet för respektive häst) samt byter täcken och kollar hovar. Jag eller andra dottern eller maken lagar middag.

18:30
Jag går ut och ryktar

19:00-20:00
Jag rider (om det är riddag)

20:15
Jag äter middag (de andra har redan ätit)

21:30
Jag ger hästarna kvällshö och gör iordning frukosten till nästa morgon

ca 23:00
Jag sover:D

Visst är det stressigt på morgonen, men det är skönt att ha mockningen gjord så att den inte tar tid när man kommer hem. Nu har jag familj också vilket innebär att jag inte kan spendera timme ut och timme in i stallet på kvällen, men jag tycker att jag får min dos av häst ändå.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Nu förstår jag inte. Det är väl klart att det är hästägaren som har åsikter om hur hästen bör tas omhand, hästen lär ju inte själv berätta vad den mår bäst av?

Jag tror inte att det är vad du menar, men som jag tolkar ditt (och ett par andras) råd tycker du att Connemaran inte ska kräva av sig själv det hon kräver när hästen står inackorderad, bara för att kunna ha ett eget stall?

Vad är fördelen med eget stall om man inte kan ge hästen den skötsel man annars vore beredd att betala för att den fick?

Jag tror flertalet svar menar att mina krav är högre än vad hästen egentligen kräver och om man har enorm tidsbrist så kan man dra ned på det mesta. Kan det stämma?



Min häst kan alldeles säkert trivas på lösdrift där jag ger honom hö och kraftfoder en gång om dagen och alltså har max 10 min "standardskötsel"/dag. Men mitt val är att ha honom på box, att byta ev täcken, att fodra flera gånger osv. Och det är den skötseln, som jag vet att många ger sina hästar, jag funderade över - det tar ju tid. Men jag har fått många bra tips, fortsätt skriv bara :)
 

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp