Hur hinner ni med eget stall?

Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Men natthöet känns lite "onödigt"? Vilka tider ger du em hö, kvällhö med kraft och natthö menar du? Kan man inte lika gärna prioritera bort natthöet och ge mer kvällshö?

Jag ger mina hästar sista höet någon gång vid midnatt, strax innan jag går till sängs.

Annars blir det en himla massa timmar med helt tom mage innan morgonutfodringen som här sker ca mellan 8-8.30. Tidigare om jag vaknar tidigare.

Jag har lite flytande tider på utfodringarna i och med att jag jobbar mest hemifrån ( Har iofs ca 3 meter från köksdörren till stalldörren så jag kan kvista ut i pyamasen om jag vill..).

En typisk dag kan se ut så här om vintern.

Frukost ca 0800:

Alla får ev kraftfoder plus ett par nävar hö.

Jag rusar in och äter min egen frukost....

0900 utsläpp hö i hagarna

1200-1300 Lunch hö

1600-1700 eftermiddags fika= hö

ca 2000-2100 insläpp hö plus ev kraftfoder

ca 2400-0100 nattamat dvs hö.

måste jag sticka iväg tex på eftermiddagen brukar det bli lite senare lunchhö och fikahö....

Målet är dock att hästarna ska kunna äta hyfsat ofta för att efterlikna hur dom äter när de går på bete om sommaren. Jag fodrar med hö eller hösilage och prioriterar att hästarna ska få sin näring från grovfoder.

Ska jag vara iväg många timmar och inte vill lägga ut hö för att täcka en hel eftermiddag på en gång så lägger jag ut hö plus halm. Sedan får de mer hö den dagen utspritt på de övriga givorna.

De perioder jag jobbar på annat ställe än hemma så blir det utfodring innan jag åker, lunchutfodring om jag kan ta mig hem på lunchen annars extra halm i hagarna, utfodring när jag kommer hem och sedan en kvällsutfodring och en nattutfodring.

Det viktiga är ju inte när på dygnet hästarna får foder, utan att de får så många givor som man kan administrera, med lagom antal timmar emellan. Målet bör dock vara 4 grovfodergivor per dygn.

/KT
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Då förstår jag bättre. Jag hade ju aldrig klarat av att fodra 00.00 om jag ska upp 06.00 utan då hade 21.00 fått bli sista fodring. Men mer grovfoder vid tillfällena med längre upphåll till nästa tycker jag kompenserar bra. Och självklart tillgång till halm.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag ger mina hästar sista höet någon gång vid midnatt, strax innan jag går till sängs.

Annars blir det en himla massa timmar med helt tom mage innan morgonutfodringen som här sker ca mellan 8-8.30.


Det är ju ingen skillnad alls på nattuppehållet om hästen står på halm - samma som du ger i hagen på dagtid. Fattar inte varför folk nojjar över nattuppehållet fodringar när de har halmbädd - helt onödigt.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Det är ju ingen skillnad alls på nattuppehållet om hästen står på halm - samma som du ger i hagen på dagtid. Fattar inte varför folk nojjar över nattuppehållet fodringar när de har halmbädd - helt onödigt.

Kanske för att vi kör med spån ibland. :D Tanken är ju att hästarnas magar inte ska behöva köra på "tomme" mer än nödvändligt. Eftersom dom är grovfoderomvandlare son i naturen äter lite och ofta.

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Okej då är det ju som du säger en helt annan sak. Jag förutsatte att du hade halmbädd eftersom du lade ut halm i hagen, dumt av mig : )
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag tycker att allt är så mycket smidigare nu när jag har "eget" (delar med sambons syster).

Våra hästar får morgonhö i hagen. Min svärfar har morgonen. Lägger på täcken, släpper ut och ger hö. Tar max 10-15 minuter.
Ger inget kraftfoder på morgonen för tillfället, ingen av hästarna äter så mycket att det måste delas upp på mer än ett mål.
Om vi skulle börja fodra kraftfoder på morgonen så skulle det bli så att svärfar fodrar när han går och hämtar tidningen, då har de ätit upp när han kommer och ska släppa ut.

Lunch hö i hagen tar ingen tid, allt är förberett sen innan.

Ridningen/skötsel tar samma tid som det alltid gör. Själv så rider jag bara när jag känner att jag har ork och tid. Men det är ju upp till var och en.

Jag tar in hästarna ca 20,00-22,00. Då är kvällsmaten redan inlagd (gör vi när vi mockar). Bara att ta in och ta av täcken. Max 10-15 minuter.

Det tar alltså ca 30 minuter per dag med utsläpp/insläpp/fodringar.
Sen tar det för min del mellan 15 min-2 timmar för skötsel och ridning beroende på vad jag ska göra.

Hur mycket tid det egna stallet tar bestämmer man ju helt själv. Det är upp till dig hur mycket tid du vill lägga på täckesbyten, att hästarna ska stå inne och äta frukost osv.

För min del så kan man säga att den extra tiden jag får lägga på fodringar/utsläpp, lade jag tidigare på att ta mig till och från stallet.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Man löser det genom att ha kallstall med mkt bra ventilation!
Då har man samma täcke ute som inne.

Vidare så har man fri tillgång på grovfoder, och utfodrar bara hästarna 1 gång/dygn, förutom när man lägger in hö i boxen...

Skitsmidigt!

När jag är osäker på om hästarna vill vara inne eller ute så använder jag även stallet som lösdrift och har öppet dit in. Då ser man snabbt vad hästarna själva vill.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Men ändra om och ge morötterna på morgonen då? => sysselsättning för pållarna under täckesbyte, men inget kraftfoder på tom mage. Eller ge några nävar lusernhack ihop med kraftfodret på morgonen, så blir det lite strå samtidigt.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Det är att ha samma täcke på hästen dygnet runt, förutom under ridning, jag är emot. Inte att den har lika varma täcken eller liknande.

Tänker likt som du med grovfodret, även om man ju får fylla på 2 ggr/dygn minst iom box/hage.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Att ge några nävar lusern på morgonen gör väl ingen skillnad? Jag vill åt de där minst 15 (är det väl?) min där hästen tuggar med nosen i backen innan de äter kraftfoder pga salivproduktion främst.

Men att ge morrötterna ist kanske funkar? Är det mindre risk för foderstrupsförstoppning där?
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

när jag hyrde eget stall till mina 2 hästar så hade jag 7 km att åka
de kom ut ca halv6. bar ut frukosthö (som var iorning sen kvällen före)innan jag ev täckade/tog av innetäcke å la på ute täcke. vatten var fyllt sen kvällen före. var de minus tog jag m varmvatten i dunkar hemifrån, för vattnet frös i stallet vintertid:( luch fodrade de som ägde gården allt mellan 11-13.
sen när jag kom dit efter jobbet så fick de lite hö när jag mockade mm. gjorde alltid iordning all mat till morgon dagen i påsar så d bara var att slänga ut. efter ev ridning så fick de krafft å lite kvälls hö å sen natthö av folket på gården runt kl 22.
när jag hade eget stall på gården så gjorde jag likadant förutom mkt mer hö på frukosten så de skulle stå sig under dagen. sen kastade jag mej i bilen å for 25 min hem å sprang ur bilen å hämtade hö till dom:D krafft å kvällshö vid intag å natthö de sista innan ja la mig.:banana:
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Jag har eget stall, fast hemma hos mina föräldrar ett par kilometer bort. Tycker det fungerar jättebra, har två travare i kallstall.

En vinterdag ser ut såhär (cirkatider):

07:30 Släpper ut, ger hö i hagen. Går sedan själv in och äter frukost, sedan mockar jag och gör iordning stallet.

09:00 Tar in båda hästarna, ryktar och rider. Sedan kraftfoder när vi kommer tillbaka.

11:00 Släpper ut i hagen, fodrar med hö. Ställer fodergrinden 6 timmar framåt, så ca. 17:00 får de tillgång till kvällshö.

22:00 Kommer jag hem från jobbet, då blir det insläpp med kraftfoder och hö.

Jobbar 15:00- 21:00 just nu och tycker det är kanonskönt att hinna fixa allt på förmiddagen när det är ljust ute.
De får fri tillgång på hö i boxen om nätterna.

Håller med dig om täckena, vill inte heller ha samma täcke dygnet runt. Men det tar kanske på sin höjd 5 minuter att byta täcke på två hästar så det ser jag ingen anledning att prioritera bort.

Sedan tar det ju givetvis tid med allt pyssel. Vi har inget vatten i stallet så det är ett evigt springande med vattendunkar från huset till stall och hagar, men det funkar bra. Så hämtar vi hö en gång i månaden (litet loft), sätter stängsel vareviga år (byte av hagar hit och dit) och inköp av kraftfoder o.dyl. Men jag har alltid haft det såhär och tycker det är hemskt skönt att ha eget stall.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Man rationaliserar! Har lösdrift, fri tillgång på hö, halm har de i ligghallen. Täcken enbart vid riktigt skrutt väder. Tar in valfri tid på dagen, rider, sköter, fodrar kraftfoder efter ridning, mockar medans de äter kraftfodret. Vatten i tunna, fylls med slang. Då kan man om det kniper med tid slå samman alla saker man behöver göra till ett tillfälle per dag!

Saker som går sönder lagar man omgående om det är akut, och annars så snart man har tid.
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Som svar på din ursprungsfråga: Man rationaliserar och förenklar så mycket som går så att man hinner med.

Sätter man krav på sig om täckesbyten, viss ättid, utfodringstider etc som man inte anser sig kunna uppfylla, ja då hinner man helt enkelt inte med ett eget stall utan får betala andra för att göra det åt en. ;)
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

-KL-

Har inte eget stall, men jag skulle nog ha samma upplägg som det är i stallet jag står inhyrd i.

- Se till att mat alltid är i ordninggjord och finnas nära till hands. Hö/silage ska finnas vid hagen eller boxen och det ska finnas så att det räcker till alla fodringar som det är tänkt. Har man det dessutom i påsar så är det ju bara att slänga in. Kraftfoder likaså ska också finnas till alla tänkta mål och det ska gå snabbt att slänga åt till hästarna.

- Som grund ett täcke av eller på. Har man mer tid på sig kan man byta eller plocka av nåt täcke..

- Hästarna dör inte av att få gå ut m stallbandage eller andra benskydd om de har det på ifall det krisar m tidsplanen

Så här gör jag vid in och utsläpp ink fodringar:

- Första häst som ätit upp kraften inne går ut först och efter att man lämnat den i hagen så slänger jag ut hö/silage i alla hagar innan jag hämtar resterande hästar.

- Försöker att täcka alla hästarna medans de äter kraften inne. Brukar sträva efter att det ska bara vara att knata ut m dem då de ätit färdigt inne

- Efter att alla är ute snabb sopar jag igenom stallgången, plockar ihop hinkar samt sköljer dem och bär tillbaka höpåsar

- Vid insläpp om alla har varit till sina hästar så slänger jag in hö/silage i alla boxar, sopar och hämtar sedan in hästarna. De får då käka hö en stund innan jag kraftar

För mig tar ett snabbt insläpp ca 15 min och ett snabbt utsläpp runt 20 min såvida allt finns i ordninggjort och att det vid insläpp inte är någon ute och rider eller att någon är sen och mockar till sin häst så att jag inte kan slänga in kvälls hö/silage direkt i boxarna.

Det rör sig som högst om 10 hästar och jag räknar då inte in tiden det tar för sopning osv då man kan strunta i det i värsta fall och göra det senare om det skulle krisa sig m tid till skola/jobb.

Luncher om jag hade eget stall hade jag ordnat m fodergrind eller liknande alternativt eller kört m fri tillgång, det om något sparar väldigt mycket tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Dock fungerar det ju inte om man vill ha dem på box och fodra på bestämda tider. Men det låter onekligen smidigt!
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Och då väljer jag att inte ha häst ;)

Men denna tråden har gett mig en mkt positivare syn än när jag först började fundera på hur det skulle gå ihop :D
 
Sv: Hur hinner ni med eget stall?

Det är att ha samma täcke på hästen dygnet runt, förutom under ridning, jag är emot. Inte att den har lika varma täcken eller liknande.

Tänker likt som du med grovfodret, även om man ju får fylla på 2 ggr/dygn minst iom box/hage.

Får jag fråga varför du är det?
Jag tror knappast att häste bryr sig.
 

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp