Hur "hästiga" är era hem?

Sv: Hur "hästiga" är era hem?

kl

Inte en kuse så långt ögat kan nå. JAg tycker ärligt talat det mesta i hästväg är för fult:D

Kom på att jag har en häststaty i sovrummet också.
Vit med gulddetaljer, föreställande två hästar varav en stegrar.
Lite "flickrum" över den men den är speciell ändå. Fick den av min bror.

Svartvita tavlor på historiska hästar vore något.
Tex Bukefalos (lite passande ju haha) osv

Julprylar som någon skrev, våra julprydnader är så tråkiga :p

Skulle vilja ha en förstoring/målning av clydesdalen jag hade förut också :love:

Jag har en filt med hästmotiv i gammal stil samt en hästfigurin någonstans i ett skåp. That's it.

Jag VILL ha en akvarell föreställande min egen häst i serieform, målad av DIG!!! :love:

KL.
Jag har kommit på att jag skulle vilja ha kökshanddukar och grytlappar och helst servetter med hästar.
Har jättekul western-servetter med cowboyer på (undrar vad det egentligen heter på svenska...) som mamma köpte när hon "snubblade" på dem.
Särskilt kul med tanke på att jag rider en del western.

Kökshanddukar och disktrasor med mönster och servetter är väldigt trevliga gåbortpresenter eller kul saker att få tycker jag.

Prisrosetterna och lakanen är det "hästigaste" jag har, samt några pokaler och statyetter som jag inte kan slänga.
Så uppskattar jag också den tovade påskkärring till häst som jag fått av en arbetskamrat som själv pysslat ihop den.

kl

I köket har vi en gammal emaljerad metallplatta på som stänkskydd på väggen bakom spisen. Motiv en häst med ryttare som gör ett skolprång ( courbette) i 1700-tals stil taget från nån gammal gravyr. Dessutom en brun gammal kanna troligen engelsk med hästar på.

I vardagsrummet diverse tavlor med hästmotiv, gamla tryck, reproduktioner och en del originalmålningar både av mig och av andra ( fast mest eget). Dessutom står det i regel alltid framme några större Beswickhästar. I ena vitrinskåpet rätt mycket mindre hästfigurer i porslin, bla Hagen Renakers. I andra vitrinskåpet en del riktigt gammal hästkuriosa tex bett och stigbyglar.

I sovrummet i bokhyllan där står alla faktahästböcker. På väggen bl a en tavla som är en filmaffisch fr sagan om ringenfilmerna, föreställande ringvålnaderna till häst.

I datorrummet/arbetsrummet. Just nu lite vykort med hästmotiv på anslagstavlan samt två träskulpturer föreställande karusellhästar.

Men det finns betydligt fler saker som ligger nerpackade. Tex horsebrass. Finns absolut inte plats att ha allting framme som ansamlats under ett liv med hästar,

Vi har inte så mycket hästgrejer i vår inredning. Det hänger ett par gamla bett jag ärvt på Irland som är lite roliga att ha. De sitter på väggen. Så har jag en sko från en häst jag tävlade på RDS (Dublin) som tappades inne på den internationella arenan. Var tvungen att spara den eftersom den är lite speciell också.

Har en ljusstake gjord av gamla hästskor som min fd sambo gjort också. Den är rolig och den är lite speciell så den får vara kvar trots allt.

Annars är här tomt på hästig inredning.

Delvis KL

Igen, jätteintressant och rolig läsning!! Tack! Allt kommer till användning ;)

Just gammal utrustning som speciella bett tycker jag själv är otroligt fint, jag när en gammal konstig dröm om att ha en sliten (blir dom nånsin slitna...?) gammal galoppsadel här hemma, med stigbyglar och allt, men har inte hittat nån. Och jag vet inte var jag skulle ha den, men jag har tänkt ofta på det.

Som jag nämnde i en annan tråd hade jag en väninna RIP som hade sin hästs skinn uppspänt på väggen, som en gigantisk fuxfärgad kohud ungefär fast med bläs och gräddfärgad man!!

Hästskinn på väggen är ascoolt! Det skulle jag lätt kunna ha hemma.

Jagvillocksa30A0haettha3080stskinnmedmankvarochalltHurfintsomhelstju.jpg

Jag hade länge en skiss med ett hästhuvud inglasad, urklippt från ett Min Hästs julalbum som följde mig runt många boställen under säkert 25 år. Till slut så vart den dock rosa i färgen efter att ha förgyllt en vägg på toa. Konstnären hette nog Lena någonting :-).
För övrigt är jag kräsen med hästpynt - gillar inte hästar med feldimensionerade kroppar osv.

Sen pyntar jag gärna här o där med seriestrippar överlag - Mulle finns här någonstans;- Milde himmel! Daggmask i vattenhinken...
Så det skulle jag önska fanns - glasramar i storlek för strippar- eller färdiga inramade strippar.

Och så snubblar man över grimmor, grimskaft, ridstövlar och chaps i farstun och möjligheten att få en hjälm i huvudet när man försöker få loss sin fleecetröja från hyllan är stor. Ett isärplockat träns trängs på jackkroken.

På en gammal hästporslinsstatyett hänger en bit man från en gammal favorit.

Jag hade länge en skiss med ett hästhuvud inglasad, urklippt från ett Min Hästs julalbum som följde mig runt många boställen under säkert 25 år. Till slut så vart den dock rosa i färgen efter att ha förgyllt en vägg på toa. Konstnären hette nog Lena någonting :-).
För övrigt är jag kräsen med hästpynt - gillar inte hästar med feldimensionerade kroppar osv.

Sen pyntar jag gärna här o där med seriestrippar överlag - Mulle finns här någonstans;- Milde himmel! Daggmask i vattenhinken...
Så det skulle jag önska fanns - glasramar i storlek för strippar- eller färdiga inramade strippar.

Och så snubblar man över grimmor, grimskaft, ridstövlar och chaps i farstun och möjligheten att få en hjälm i huvudet när man försöker få loss sin fleecetröja från hyllan är stor. Ett isärplockat träns trängs på jackkroken.

På en gammal hästporslinsstatyett hänger en bit man från en gammal favorit.

Tack för tipset! :laugh:

Hjälp så makabert! :crazy:

:o:o:o:o

Har wn kompis som har... hrm... fyra skinn på väggarna och ytterligare ett i en kontorsstol. Sen tror jag att hon fått kompromissa bort några som ligger nerpackade.

Jag själv vill icke ha. Tror jag. Min cremello skulle nog se snygg ut på väggen :angel: ;)

Vilka fina täljda hästar!
Jag har inte så mycket hästsaker hemma, jag har något kakburk med karusellhästar på, en kudde med hästhuvud på och en tavla med arabiska eller persiska ryttare. Jag skulle gärna vilja ha bilder på hästarna man haft och har.

Annars har jag mest katter i olika former i bostaden :).

Vårt hus är ganska hästigt/western-dekorerat...

I hallen hänger hattarna på rad på väggen och det står ett par hsät-statyetter/figuriner på skänken nedanför.
I köket hänger också hattar och ett lasso, kylskåpsmagneter, samt en inramad annons från APHA:
0001314_barn_poster_400.jpeg

I vardagsrummet finns några kuddar med häst/westernmotiv samt att jag snart har broderat klart en tavla på en paintflock galloperande i snö.
I sovrummet finns ett par figuriner
I groventrén står bootsen uppradade och ett gammalt fint huvudlag hänger på väggen. (Himla sugen på en sån fin hatthylla som visades tidigare!)
I hallen uppe hänger också något huvudlag.
Bokhyllan på kontoret är förstås proppad med hästböcker...
Handdukskrokarna på toa är westernhattar :)

Inredningsgrejjer med häst som jag alltid letar efter är kuddar, brickor, figuriner/statyer, krokar osv. Och så fina tyger förstås!

Jag glömde ju min favorit som hänger i hallen, en gong-gong i mässing som jag ärvde efter min älskade morfar.
(sorry för kass kvalitet på bilden, vete tusan vad som hände och jag orkar inte fota om)

gong.jpg

I nuläget har jag absolut ingenting hästrelaterat (utom tvätt) hemma. Det beror iofs på att vi lever i ett enda rum tillsammans med några av våra flyttkartonger med huset helrenoveras. ;)

Så småningom ska dock min oljetavla (ärvd) på 2 betande hästar upp antingen i biblioteket eller på mitt kontor (om sambon får som han vill). I övrigt har vi 3 inramade och förstorade foton på min gamla häst, nuvarande pållen och hunden som ska upp på lämpligt ställe.

Har en prydnadskudde också som troligtvis hamnar i biblioteksfåtöljen. Den har legat nerpackad sedan jag fick den för 5 år sedan då den inte passat med inredningen. I bilblioteket framför brasan känns den dock mer rätt.

Har två "statyer" också som ska upp. En svart, tung sak (järn?) och en liten minisak i plast/gummi som egentligen inte passar någonstans men som är en ren kopia på gamla hästen så den får stanna :love: 2*3cm är ju inte jätte svårplacerat heller..

I övrigt önskar jag mig stora gamla (i stilen iaf) statyver av ffa hästhuvud liknande ett som visades innan i tråden. Alltså enfärgade, enkla och utan krimskrams. Funderar även på en lampa till mitt blivande kontor gjort av en dressyrhatt.. Får se vad det blir helt enkelt. Just nu är jag glad om jag bara slipper hoppa runt på golvbjälklagret. :grin::angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka