Man använder tydligen fb rätt olika. Jag har fn 336 vänner på fb. De flesta följer jag inte, många har jag upprepade gånger dolt inlägg o valt "Visa mindre" och de allra flesta har jag aldrig träffat. Men många är "bra att ha" på fb helt enkelt. Jag kan kolla upp grejer hen delar och fråga. Frågar massor (i PM) på fb o skaffar nya kontakter den vägen, suveränt bra. Jag är i princip enbart intresserad av hästgrejer på fb kanske ska tilläggas. Intressanta hästpersoner som delar en massa dravel åker tycker bort de också, jag orkar inte med 9 inlägg om annat o 1 relevant inlägg om hästar (tex träningar). Jag är aldrg involverad i "hätska" diskussioner eller idiotdiskussioner, jag ser aldrig några heller. Rasistiska inlägg är rätt få även om jag tror en del har sympatier jag inte delar. Inte koll på om jag har min chef tillagd eller inte men har ett gäng arbetskollegor (juste, en av dem är numera min närmsta chef), vi har en rätt avlappnad syn på fb på vårt jobb o många är väldigt roliga
Det är väldigt få i min vänkrets (och ingen jag följer) som lägger ut personliga grejer på fb, sådant vill jag inte läsa och skulle själv ALDRIG lägga ut på nätet någonstans. Inget behov av att snacka om det framför en dator? Anledningen till att jag har nära vänner o bekanta där är främst för att det är enkelt o dela information o skriva i messenger istället för sms. Skriver väldigt sällan sms.
Enkelt exempel idag, min vän delar en skärmdump på en annons på en sida för hästgrejer. Jag lägger till säljaren som vän o PM:ar (ibland kommer ju inte PM fram om man inte är vän osv o jag ville verkligen ha prylarna hen sålde), vi gör klart affären inkl att vi kommer fram till att hens tränare kan ta med prylen hem till Skåne i morgon Jag har hens tränare på fb men följer inte denne (för mycket banhopning istället för terräng
). Om inte säljaren meddelar mig under morgondagen hur tränaren vill bli kontaktad så skriver ja ett PM på fb när jag vaknat efter nattjobbet. Man ser ju om meddelandet läses eller ej så om tränaren inte svarar i rimlig tid så får jag väl kolla upp nr o ringa.
Annat exempel från i somras. Min häst behövde åka till veterinären nästan 20 mil bort. Ser på fb att en som bor nära använder samma vet. Skickar ett PM o frågar om hen ska dit o om man får lifta med en snäll ponny. Vi bokar tiderna efter varandra o hen plockar upp mig o häst på vägen, utan att ha träffat oss tidigare. Hen är numera vår "vardagstränare" och bokstavligt talat vår räddare i nöden som tränare.
Fb är sjukt smidigt! Har en del från buke där också.