Hur har sociala medier påverkat era relationer?

Ja, man upptäcker sidor hos bekanta som man inte visste om, men det gör mig inte så mycket, alla kan inte tycka lika. Jag gillar de inlägg som jag håller med om, annat bryr jag mig inte om. Har några som jag aldrig träffat IRL men tycker ändå att fbbekantskapen ger mig något. Bl a en person som ofta postar lite roliga och dråpliga saker, hon är kul tycker jag :)
Jag postar mest om hästar, blir lite om politik med någon gång då jag vill att folk ska veta vad jag står, det känns viktigt för mig. Jag är ingen person som gör något direkt ljud av mig ute bland folk, är nästan lite folkskygg och osocial så fb passar mig jättebra.
Och ibland kan det rentav bli någonting om grisar, för det tycker jag folk i allmänhet kan alldeles för lite om.

Jag har vänner som delar olika länkar osv, är det sånt jag inte vill se väljer jag att gömma posten och kanske till och med visa mindre från den personen. Oavsett vart personen i fråga står t ex politiskt så hindrar inte det våran vänskap. Människor är olika och det är det som gör oss till människor, att vi tycker och tänker olika.
Jag är nog även en sådan som tycker om när det är någorlunda färgglatt, hellre lite färg än bara grått (grå = samma åsikt som mig). :)

Jag tycker nog att ett hat mot människor bara för att de flyr ett krig är något som hindrar en vänskap. Inte omedelbart, för det skulle definitivt få mig att ifrågasätta, men om man märker att det sitter djupt så funkar det liksom inte.

Är inte på Facebook. Har fullt upp med att leva mitt liv och har inget behov av att exponera det för andra. Tror inte att andra egentligen är intresserade av vad jag äter mm och jag är hellre aktiv IRL än framför skärmen ..

Jag gick med i fb när våra barn flyttade en bit härifrån och är egentligen mest med för att ha lite extra kontakt med dem. Sedan har jag lagt till ett par bukekompisar och ngn släkting. Jag har inga arbetskompisar i fb. Sp det är enbart positivt.

Här på buke har jag träffat en användare som numera är en mkt god vän till mig vilket jag är mkt glad över.

Jag har inte massor av tid att lägga på sociala medier och har dessutom ett jobb där jag tycker att det är olämpligt att vara med i sin yrkesroll.

Jag har i princip bara människor som jag umgås med eller vill umgås med som fb-vänner.Håller listan liten - runt 60 är det nu.

Några har jag blivit vän med eftersom jag inte sett någon utväg till att kunna neka. Som grannen. Det hade blivit konstigt om jag inte lagt till hen. Men där finns det en del rasism som jag hårt och skoningslös argumenterat mot. Det har lugnat ner sig på den fronten. Vet inte om hen censurerar eller om jag faktiskt fått in lite källkritik i det huvudet.

Jag ser nästan ingenting av rasism och dumheter annars. Kommer det så tar jag bort vännen.

Jag gick med för att jag upptäckte att jag inte längre hade koll på vad folk gjorde och var de var, eftersom de hade delat på facebook och förutsatte att alla då visste.

Ett par elever har slunkit in eftersom jag gillar dem så mycket och ett par umgås jag faktiskt med.

Min fb är personlig men inte privat. Sällan skriver jag om sånt som jag tycker är jobbigt. Och det blir en hel del politik eftersom flera vänner är aktiva i samma parti.

Jag tycker nog att ett hat mot människor bara för att de flyr ett krig är något som hindrar en vänskap. Inte omedelbart, för det skulle definitivt få mig att ifrågasätta, men om man märker att det sitter djupt så funkar det liksom inte.
Fast vem har sagt att det handlar om hat bara för att någon annan tycker olika än en själv? :confused:

Jag gillar inte sociala medier såsom fb faktiskt. Tydligen måste man vara uppdaterad via fb för att finnas och man får inget veta om man inte hänger med där. Jag har numer ett konto, igen, som jag skapade för att kunna hänga på loppis-sidorna och som chatprogram framför allt med sambon. Av någon anledning dög inte SMS eller mail. Tur att skiten är bra till nåt i alla fall.

Man använder tydligen fb rätt olika. Jag har fn 336 vänner på fb. De flesta följer jag inte, många har jag upprepade gånger dolt inlägg o valt "Visa mindre" och de allra flesta har jag aldrig träffat. Men många är "bra att ha" på fb helt enkelt. Jag kan kolla upp grejer hen delar och fråga. Frågar massor (i PM) på fb o skaffar nya kontakter den vägen, suveränt bra. Jag är i princip enbart intresserad av hästgrejer på fb kanske ska tilläggas. Intressanta hästpersoner som delar en massa dravel åker tycker bort de också, jag orkar inte med 9 inlägg om annat o 1 relevant inlägg om hästar (tex träningar). Jag är aldrg involverad i "hätska" diskussioner eller idiotdiskussioner, jag ser aldrig några heller. Rasistiska inlägg är rätt få även om jag tror en del har sympatier jag inte delar. Inte koll på om jag har min chef tillagd eller inte men har ett gäng arbetskollegor (juste, en av dem är numera min närmsta chef), vi har en rätt avlappnad syn på fb på vårt jobb o många är väldigt roliga :D Det är väldigt få i min vänkrets (och ingen jag följer) som lägger ut personliga grejer på fb, sådant vill jag inte läsa och skulle själv ALDRIG lägga ut på nätet någonstans. Inget behov av att snacka om det framför en dator? Anledningen till att jag har nära vänner o bekanta där är främst för att det är enkelt o dela information o skriva i messenger istället för sms. Skriver väldigt sällan sms.

Enkelt exempel idag, min vän delar en skärmdump på en annons på en sida för hästgrejer. Jag lägger till säljaren som vän o PM:ar (ibland kommer ju inte PM fram om man inte är vän osv o jag ville verkligen ha prylarna hen sålde), vi gör klart affären inkl att vi kommer fram till att hens tränare kan ta med prylen hem till Skåne i morgon Jag har hens tränare på fb men följer inte denne (för mycket banhopning istället för terräng :p). Om inte säljaren meddelar mig under morgondagen hur tränaren vill bli kontaktad så skriver ja ett PM på fb när jag vaknat efter nattjobbet. Man ser ju om meddelandet läses eller ej så om tränaren inte svarar i rimlig tid så får jag väl kolla upp nr o ringa.

Annat exempel från i somras. Min häst behövde åka till veterinären nästan 20 mil bort. Ser på fb att en som bor nära använder samma vet. Skickar ett PM o frågar om hen ska dit o om man får lifta med en snäll ponny. Vi bokar tiderna efter varandra o hen plockar upp mig o häst på vägen, utan att ha träffat oss tidigare. Hen är numera vår "vardagstränare" och bokstavligt talat vår räddare i nöden som tränare.

Fb är sjukt smidigt! Har en del från buke där också.

Jag har fb enbart till hundrelaterade syften. Perfekt när man letar valp, avelshane eller information om något. Mitt kontaktnät har gått från 5 personer till några hundratal iom de grupper jag är med i.
Lägger i princip inte upp några statusar alls, enbart parningsannonser och utställningsresultat, valpbilder osv men läser desto mer.
Har inga släktingar eller icke-hundinblandade bekanta som vänner (inte ens sambon...), de hittar mig inte heller pga fingerat namn. Hade fb-konto reggat i mitt riktiga namn ett tag, men fick vänförfrågningar av patienter och det kändes rätt obehagligt.

Fast vem har sagt att det handlar om hat bara för att någon annan tycker olika än en själv? :confused:

Du skrev att oavsett var personen står politiskt så hindrar inte det er vänskap, innebär det att du inte ser något hinder även om personen i fråga har en helt annan människosyn än du?

Så du har aldrig sett hätska uppdateringar om pack, kriminella etc? Grattis i så fall.

Invandringsdebatten har på många håll varit helt nedlusad av just hat.

Jag har faktiskt aldrig stött på detta just på Facebook, det kommer aldrig något rasistiskt i mitt flöde vilket är väldigt skönt! Det blir ju dock så att jag invaggas lite i en falsk trygghet och blir sedan helt chockad när jag läser trådar här eller ser valresultat...

Har inte Facebook. Det verkar jobbigt. Däremot har jag blivit förtjust i Instagram och har nu tre konton, två låsta och ett öppet. Enkelt, lättsamt och trevligt!

Så du har aldrig sett hätska uppdateringar om pack, kriminella etc? Grattis i så fall.

Nu var det ju inte till mig frågan ställdes men jag måste säga att jag sett väldigt lite sådant i mitt flöde. Jag antar att det beror lite på vilka vänner man har där och i vilka grupper man är medlem. Jag har någon barndomsvän som ibland skriver märkliga SD-sympatiserande grejer och där funderar jag på om jag ska sluta följa personen eller inte. Tack och lov är det inte så ofta hen skriver sådant men jag funderar varje gång, det hen skriver brukar inte heller leda till stor debatt.

Däremot nu med flyktingmottagande i grannlandet har jag sett en del debatt men det har mest varit på sidor som jag aktivt besökt för att se vad, i mitt tycke, nötterna där skriver. För att hålla mig uppdaterad om läget i samhället runt omkring mig alltså. Till min glädje har jag de gångerna sett att massor av människor skriver vettigt och sansat som svar på de mer enstaka i mina ögon inte så genomtänkta inläggen.

oavsett var personen står politiskt så hindrar inte det er vänskap, innebär det att du inte ser något hinder även om personen i fråga har en helt annan människosyn?
För min del så respekterar jag olika åsikter och politisk hemvist - med undantag för rasistiska partier; just pga människosynen. Vare sig det handlar om okunskap, oförstånd eller taskiga värderingar så är det ingen jag vill umgås med eller överhuvudtaget ha att göra med.

Hätska uppdateringar om pack, kriminella etc? Finns det exempel, då jag inte är riktigt säker på vad du menar.

Du skrev att oavsett var personen står politiskt så hindrar inte det er vänskap, innebär det att du inte ser något hinder även om personen i fråga har en helt annan människosyn än du?
Ärligt talat jag bryr mig faktiskt inte om en annan människa har en annan människosyn, så länge den inte försöker få mig att ha den synen. Det hindrar inte att vara vänner ändå eller ytligt bekanta om man nu vill det istället.

Jag har ett trevligt Facebookflöde, det speglar mina bekanta. Jag har tagit bort tre bukefalister som uttryckte främlingsfientliga åsikter. I övrigt är det mycket poster om projekt man kan stötta, hur man kan hjälpa och mycket medmänsklighet. Politiska åsikter från vänster till höger inom trivselspannet.

Buke är mitt flöde, jag väljer själv vad jag vill läsa och vilka jag vill följa. De jag inte håller med kan jag debattera med eller ignorera, det är inget som påverkar mitt liv i större utsträckning.

Sociala medier tar oss ju närmare varandra, både på gott och ont. Jag kan väl inte vara ensam om att kanske lägga till en ny bekantskap på t ex Facebook, och sedan känna ett styng av besvikelse efter att ha gått igenom hens profil och insett att personen kanske inte var så som jag trodde?
Nej, du är inte ensam, men för mig är det i regel inte nya bekantskaper utan gamla IRL-relationer som blir FB-vänner. Och jo, besvikelse vet jag inte, men jag känner kanske en del ..... ilska över folks inskränkthet. fördomar och rasistiska uttalanden.

Inte heller kan jag väl vara ensam om att det börjat knaka i fogarna i vissa relationer efter att någon diskussion på FB blivit lite väl hätsk? Såväl bland släkt som vänner.

Så, hur har ni drabbats av detta? Väljer ni att göra något åt det, eller bara låta det vara (t ex kanske bryta relationen helt, även IRL då så att säga, eller bara ta bort personen från FB, eller låtsas som ingenting). Hur har det speglat av sig när ni sedan träffat människan IRL igen? Blir ni upprörda/ledsna om någon släkting eller någon som varit en nära vän tagit bort er från dennes FB som en reaktion på att ni varit oense om något? Är ni försiktiga med att lägga till vissa typer av människor på era sociala medier, som t ex arbetskamrater och/eller släkt? Varför?

Jag för i regel inte hätska diskussioner med vänner och släkt på FB. Har hänt en gång med en gammal skolkompis vad jag kan minnas. Men jag undviker det; jag konstaterar att de delar rasistiskt material, skriver dumheter och gör klart för mig själv att vi står mil ifrån varandra värdemässigt. Och sen struntar jag i det. Som "motkraft" delar jag ibland artiklar osv som jag tycker står nära MIG värdemässigt. Och skriver ibland om egna upplevelser där jag stött på rasism och vad jag tycker om det. Jag tar inte upp deras dumma inlägg IRL, då de som gör detta är "släkt till släkten" och vi måste fungera socialt i en del familjesammanhang. Jag struntar i att ta upp ämnet. Om däremot de gör det IRL så håller jag inte käft om vad jag tycker.

Jag håller med andra ord en ganska "låg profil", kastar mig inte in i hätska diskussioner (även om jag har lust ibland); mycket av hänsyn till mitt yrke.

Ingen har tagit bort mig på FB såvitt jag vet. Två personer har jag "sorterat bort" på så sätt att jag lagt dem så de bara ser det jag skriver "offentligt" och inget jag skriver för "vänner". Överlag skriver jag inte så mycket på FB.

Jag lägger själv inte till arbetskamrater, men om någon skickar förfrågan till mig tackar jag ja. (Jag är chef och anser att det är olämpligt att jag då ens skickar en förfrågan till en underställd medarbetare - det ställer dem i en svår situation om de skulle vilja svara nej så kanske de upplever att de inte vågar/kan det.)

Jag tog bara upp ett exempel på vad som skulle hindra en vänskap för min del, ett exempel som dessutom är ganska vanligt förekommande i det Sverige vi har idag med runt 20% som är beredda att rösta på ett enfrågeparti som driver det hatet. Jag ser det i alla fall hyfsat ofta indirekt.

Liknande trådar

Tjatter Eftersom det här ämnet dyker upp hipp som happ i diverse diskussioner så är jag nyfiken på vad ni tycker. "Uj uj uj vad hen skryter i...
22 23 24
Svar
464
· Visningar
27 105
Senast: mackan
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 861
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 725
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 298
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka