Hur har ni era rutiner??

J

Jalapaleno

Hur ser eran hunds dag ut?? Allt från frukost och morgon promenad till sista kissrundan, både helg och vardag. Vad äter din hund för foder, hur mkt och hur många gånger per dygn? Vad är din hund för ras, ålder, kön och vad används den till, tex. sällskap, aggility osv??
Släng gärna in en bild!!! :bump:

Sv: Hur har ni era rutiner??

Har ju min Nikki. Hon är en släthårig foxterrier (36cm hög), tik, född 030821. Äter 0,75dl två gånger per dag, av Friskies (Det enda fodret hon äter) Hon är väldigt aktiv, trots att vi inte tränar annat än vardagligt just nu.

Hon är också ute på tomten mest hela tiden eftersom det alltid är någon hemma. Alla tider är ungefär, kan skilja sig mycket beroende på när hon vill gå ut, aktiviteter osv.

Vardag
8.00 Kort promenad
11.00 Lång promenad
15.00 Lång promenad
19.00 Kort/mellan promenad

Helg
(Ute på tomten fm. Hon sover länge :p)
11.00 Lång promenad
14.00 Låååång promenad
19.00 Kort/mellan promenad

Ute på promenad..
2-9.jpg

Nu har ju jag ingen egen hund, men är hundvakt rätt ofta, så jag räknar det som att jag får vara med, hoppas jag:angel:
Jag inte riktigt någon kontroll över vissa saker som gäller henne, men ändå…

Hon heter iallafall Schnappi (;)) och är blandning mellan kanintax och papillon. Hon är 2,5 år gammal, fyller år 8/8. Hon är sällskapshund, men om hon var min skulle jag nog vilja gå någon enkel spårningskurs med henne så hon kunde aktiveras på ett bättre sätt, just nu är det bara lek vilket jag inte tycker är så bra. Skulle vilja att hon får utövs någon hundrelaterad sport, iallafall på skoj.
På vardagar går vi ut på en rätt snabb kiss-runda på morgonen innan jag går till skolan. Vi är ute i ca 20 min. Efter promenaden får hon bytt vatten och mat, Royal Canine torrfoder, tror hon får special för taxar. Hon får en full skål, har ingen aning om hur många dl det är, men det är instruktionerna från ägarna, så det blir så. Det är en ganska liten skål.
Mamma jobbar hemmifrån och tar ut henne igen kring lunch, jag har otroligt korta lunchraster i skolan. När jag kommer hem går jag ut med henne igen, beroende på vilken tid jag slutar, ofta kring tre eller fyra. Då tar vi en långpromenad, och har vi tur träffar vi på en hundkompis att leka med ett tag.
När vi kommer hem tar vi det lugnt ett tag, hon får mat igen, har det mysigt och leker lite. Jag gör läxor och annat, Schnappi sitter antingen i famnen och hjälper till eller snarkar i soffan.
Kring tio går vi ut sista gången för dagen på en halvlång promenad. Sen är det dags att gå och lägga sig.

På helgen går vi ut lite senare, kring halv nio, på en lite längre morgonpromenad än på vardagar. Annars är det ungefär likadant, men jag tar ut henne på lunchpromenaden också och senare kvällspromenad. Om det är bra väder tar vi lite längre promenader, om det är blött ute vägrar Schnappi att gå, så då tvingas jag ta korta promenader med henne. Hon hatar regn och väta.

Schnappi har den finaste själ jag någonsin träffat på, hon kommer först! Hon är verkligen min stora kärlek:love:
Här är ett par bilder på den lilla sötnosen:)

Hon har väldigt mycket lek och energi i den lilla kroppen…
DSC_0195-c.jpg

DSC_0049-c.jpg

Oj, blev långt, det här:angel:Hoppas någon orkar skumma igenom, iallafall…

Hur ser eran hunds dag ut?? Allt från frukost och morgon promenad till sista kissrundan, både helg och vardag.
Vi går ut på morgon promenad när vi vaknar, det är olika från dag till dag, beror på hur sent vi varit uppe kvällen/natten innan och när hundarna fick sin sista kissrastning. Så har dom varit ute sista gången kl 01.00 så kommer dom ut runt 10 tiden morgonen därpå osv.
Annars så går vi ut med jämna mellanrum, går ut rätt ofta och lattjar då både jag och min sambo är hemmagående förtillfället. Så då finns det all tid i världen för att ägna oss åt hundarna. Så om vi inte ska iväg någonstans så är vi ute på långa promenader i skog och mark varje dag. Går ut var 2-4e timme typ.
Brukar träna lite varje dag med unghunden, men kör ett mer ordentligt träningspass varannandag som 'regel', men ibland så kör jag lite mer intensiv träning några dagar i rad och så får han vila/ledigt i några dagar efter det osv. Sedan åker vi bort på träningar någon/några gånger i veckan också. Det varierar som sagt väldigt mkt beroende till hur hunden känns. Även min äldre hund får denna typ av träning, fastän jag satsar mer seriöst på unghunden.

Vad äter din hund för foder? Alla mina hundar äter Royal Canin torrfoder, grabbarna grus käkar RC schäfer medans tiken äter RC standrad.

Hur mkt och hur många gånger per dygn? Tiken har fritillgång då hon äter lite när som helst, grabbarna ställer jag fram maten till varje dag så får dom äta när dom känner för det. Gamlingen äter Alltid på natten, unghunden har också börjat äta under natten men ibland så går han och knaprar lite efter ett träningspass/långpromenad och hungern tar över.
Jag måttar enbart upp grabbarnas mat-dom får så mkt som dom ska ha/dag.

Vad är dina hundar för ras, ålder, kön Två schäfer hanar, 9½ månader resp. 9½ år och en pekingese tik 8½ år.

vad används dom till, tex. sällskap, aggility osv?? Unghunden är min blivande tävlingshund inom tävlings och brukslydnad samt spår i första hand. Men vi kommer även pyssla med lite utställning för skojs skull. Gamlingen är en Jävligt kul träningskompis och givetvis en kär familjemedlem(vilket alla mina djur är givetvis-men Iko är väldigt speciell) som sätter fart på oss alla här hemma:p Och tiken är enbart till sällskap nuförtiden och Mattes prinsessa, har tidigare tränat agility med henne när vi båda var yngre.:D

Släng gärna in en bild!!! :bump:
Från vänster har vi unghunden Nero, i mitten tiken Gobbi och sist men inte minst, gamlingen Iko:love:
IMG_0535.jpg

Senast ändrad:

En chihuahuahane, 7 mån, 1500g.
Används till sällskap, tränar lite inför Lk1 och tänkt prova agility när han blivit nog gammal.

08.00 Vakna och 30 min promenad
09.45 Kissruna och sedan försvinner matte
12.00 Matte kommer hem, mat och sedan kissrunda
*Kissrunda var-varannan timme och lite lek*
22.30 Promenad 30 min
Sedan är det godnatt.

Äter 1dl Doggy professional extra active 1 gång/dag

Lite bilder från 2v sedan då vi var nere i Skåneland.
DSC00260.JPG

DSC00258.JPG

Jag har en kooikerhondje-hane på 1 år och 2 månader. För tillfället används han nog som aktiv sällskapshund, vi lägger några spår nångång ibland men annars mest promenader och lydnadsträning på väldigt grundläggande nivå. Agility-kurs i vår ska vi gå, så vi får se vad det blir av det hela.
Spår gillar han i alla fall, så det kommer vi nog satsa mer på.

Tiderna stämmer ju inte exakt, men på ett ungefär.
Rutiner helg/ledig dag:
08.30 Ut för en kissrunda och lite lydnadsträning. Ca 30 min
13.00 Ut på en längre runda, minst 40 min. Alltid i skogen där han kan få vara lös. Lydnadsträning och lite lek i skogen. Godissök, eventuellt ett spår.
17.00 Kissrunda, alternativt hundpromenad med bekant eller träning på klubben
20.00 Goliat får sin mat (han vill bara ha mat en gång om dagen)
22.00 Sista rundan, snabbt runt kvarteret.

Rutiner när jag jobbar/går i skolan:
06.30 Ut på en 30 minuters promenad med lydnadsträning på inhägnat område.
Sen blir han antingen skjutsad till dagmatte eller får vara själv hemma.
Om han är själv kommer min pv och hämtar honom vid tio och han får följa med på jobbet några timmar
Allt beror på när jag kommer hem.
När jag väl är hemma brukar jag gå ut på en gång i skogen och gå en långpromenad. Och så är kvällsrutinerna detsamma som ovan.

Foder: håller på att gå över från i/d (hills specialfoder) till vanligt Royal Canin-foder. Får se hur det går, hitills har det gått bra.
i/d-fodret har han fått tre dl av, vi får se hur mycket han ska ha av Royal Canin-fodret. Han är ett år och väger nästan 14 kg.

Här är min älskling med sin bästis papillon-korsningen Fritz.
Goliat är den till vänster.

n545724844_354313_9978.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 630
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 123
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 851
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka