Sv: Hur hanterar ni era hästar när dom tex bits?
Om en häst biter dig, eller tänker/är nära på att göra det, hur gör ni då?
säger ni försiktigt "sååja lilla hästen sådär får du inte göra" , säger ni "FY!!"
eller smäller ni till hästen?
jag bara undrar
Det beror på. Det finns flera anledningar till varför en häst uppvisar ett sådant beteende.
Om det är en fölunge eller en ung häst är det troligt att den bara försöker utforska mig med hjälp av munnen, helt normalt men det är ändå inte ok eftersom detta kan utvecklas till bett i framtiden. Alltså visar jag bara lugnt och fint att man får kolla på mig så länge munnen är stängd, annars puttar man bort hästen. Blir beteendet värre då får man ta i mer, annars är det bara att vara konsekvent.
Äldre hästar kan bitas eftersom de har ett beteende som den unga hästen som aldrig korrigerats, men vanligtvis finns det 2 orsaker till att en vuxen häst biter eller hotar att göra det: Dominans eller rädsla.
Hästar är flockdjur med en rangordning alla måste inordna sig i för att vara del av flocken, även du. Om du inkräktar på en högre rangad hästs personliga område, kanske genom att stå nära dess mat eller utanför boxen, så kan den svara genom att hota eller bitas för att markera detta. I dessa fall är det viktigt att svara med ett dominant beteende tillbaka, markera ditt utrymme. Helst använder jag inte slag, utan höger handen/armen och markerar min position, räcker inte det tar jag i mer.
Hästar är även flyktdjur som endast tar till kamp om den känner sig trängd och hotad. Ibland kan det vara svårt att se skillnad på ett beteende som detta och ett dominansbeteende. Denna typ av beteende framkommer dock bara om du eller den som har haft hand om din häst innan dig tvingar fram det. Det ligger inte i hästens natur, och att någon behandlat en häst på ett sådant sätt att den känner sig hotad av ens närvaro kan vara svårt att läka. Med hästar som har ett beteende som detta är det jätteviktigt att inte svara med ett aggressivt beteende tillbaka. Detta visar sig nästan alltid i situationer där hästen inte har möjlighet att fly, i stallet, vid ledning och så vidare. Återigen, markera ditt utrymme men endast så det aggressiva beteendet uppvisas.
Jag har själv en häst som är mycket dominant, men som blir väldigt osäker i boxen, ute, i ridning och på gången är jag stenhård med att hon skall vara uppmärksam på mig så att jag är den som för. Hon hugger nästan aldrig efter mig i hagen nu, såvida det inte uppstår ett missförstånd.
I boxen däremot är det en annan visa då bara min närvaro gör henne mycket osäker och hon visar det genom att hugga i luften, och hytta med bakfötterna i luften. I början lät jag henne vara ifred i boxen och byggde upp ett förtroende oss emellan i andra situationer. Numera går jag både in hos henne och står där, samt byter täcke. Hon grinar fortfarande och visar ett väldigt tydligt aggressivt beteende, men hade hon helt enkelt varit aggressiv hade hon kunnat göra mig riktigt illa tusen gånger om då jag både går bakom henne och kryper under halsen. Alltså visar hon bara att om jag gör henne illa, kommer hon göra mig illa. Hon är något sånär bekväm så långe man står stilla, men då jag rör mig blir hon osäker. Blir hon riktigt orolig så står jag bara stilla tills hon hon blir lite lugnare, och fortsätter sedan med det jag höll på med.
Efter att ha haft en del hästar som visat både dominansbeteenden och rädda beteenden så finner jag det väldigt viktigt att först alltid komma till botten med varför mig häst reagerar på detta viset, för det finna alltid en förklaring, och alltid ett korrekt svar till hur man skall handskas med en situation. Eftersom allting är en följd av en anledning dock så måste man börja där.