Hur hanterar ni era hästar när dom tex bits?

Sv: Hur hanterar ni era hästar när dom tex bits?

Jag förstår faktiskt inte heller? Bara för att man beter sig som en häst ibland betyder inte att hästarna ser människan som nån tvåbent häst utan snarare "å vad kul, nån som fattar vad jag menar och gör så att jag också fattar lättare."

Det finns människor som kan "läsa" insidan också på hästen (jag tex.) och vet precis vad den tänker ta sig till, och även kan "tala" med hästen på avstånd. Jag har fått hästar att dansa med ryttaren på ryggen utan att ryttaren rört en fena trots att ryttaren var en bra bit bort, nåt den hästen aldrig gjort förut. ;)

*ja är man envis och obstinat och påstår att kommunikation på distans är bara lögner så får man skylla sig själv.* :devil:

Jag har en f d ridskolehäst som förstår fler ord än genomsnittshästen och jag är en inbiten pratkvarn så hon kommunicerar med kroppsspråk och jag pratar med henne. Så har vi hållit på i många år och hon lyder tillsägelser även på avstånd.

/.../ Att prata med hästen är överflödigt, de förstår ändå inte vad vi säger, mer än inövade kommandon. Är hästen van att få godis ur handen får man skylla sig själv!

Jag håller inte med alls. Hästar förstår förvånansvärt många ord om man bara tar sig tid att faktiskt lära dem, precis som med hundar. Ju mer du pratar desto mer kopplar hästen ihop ord och rösttoner med olika saker.

Måste dessutom säga att jag fick en stressad och ilsken jäkel till häst att sluta bitas, med just godis. Funkade utmärkt. Är man snäll och beter sig civiliserat, kommer det belöning. Är man otrevlig och grinig får man inget. Han fattade riktigt snabbt. Nu står han still vid rykt och fjäskar försiktigt försiktigt med läpparna när jag står och pratar med honom. :D :banana:

Det där är en gammal skröna att de inte förstår. Man säger samma om hundar. BS
Nej det gör de inte.... om man inte pratar med dem.

Om en häst biter dig, eller tänker/är nära på att göra det, hur gör ni då?
säger ni försiktigt "sååja lilla hästen sådär får du inte göra" , säger ni "FY!!"
eller smäller ni till hästen?
jag bara undrar ;)

Det beror på. Det finns flera anledningar till varför en häst uppvisar ett sådant beteende.
Om det är en fölunge eller en ung häst är det troligt att den bara försöker utforska mig med hjälp av munnen, helt normalt men det är ändå inte ok eftersom detta kan utvecklas till bett i framtiden. Alltså visar jag bara lugnt och fint att man får kolla på mig så länge munnen är stängd, annars puttar man bort hästen. Blir beteendet värre då får man ta i mer, annars är det bara att vara konsekvent.
Äldre hästar kan bitas eftersom de har ett beteende som den unga hästen som aldrig korrigerats, men vanligtvis finns det 2 orsaker till att en vuxen häst biter eller hotar att göra det: Dominans eller rädsla.
Hästar är flockdjur med en rangordning alla måste inordna sig i för att vara del av flocken, även du. Om du inkräktar på en högre rangad hästs personliga område, kanske genom att stå nära dess mat eller utanför boxen, så kan den svara genom att hota eller bitas för att markera detta. I dessa fall är det viktigt att svara med ett dominant beteende tillbaka, markera ditt utrymme. Helst använder jag inte slag, utan höger handen/armen och markerar min position, räcker inte det tar jag i mer.
Hästar är även flyktdjur som endast tar till kamp om den känner sig trängd och hotad. Ibland kan det vara svårt att se skillnad på ett beteende som detta och ett dominansbeteende. Denna typ av beteende framkommer dock bara om du eller den som har haft hand om din häst innan dig tvingar fram det. Det ligger inte i hästens natur, och att någon behandlat en häst på ett sådant sätt att den känner sig hotad av ens närvaro kan vara svårt att läka. Med hästar som har ett beteende som detta är det jätteviktigt att inte svara med ett aggressivt beteende tillbaka. Detta visar sig nästan alltid i situationer där hästen inte har möjlighet att fly, i stallet, vid ledning och så vidare. Återigen, markera ditt utrymme men endast så det aggressiva beteendet uppvisas.

Jag har själv en häst som är mycket dominant, men som blir väldigt osäker i boxen, ute, i ridning och på gången är jag stenhård med att hon skall vara uppmärksam på mig så att jag är den som för. Hon hugger nästan aldrig efter mig i hagen nu, såvida det inte uppstår ett missförstånd.
I boxen däremot är det en annan visa då bara min närvaro gör henne mycket osäker och hon visar det genom att hugga i luften, och hytta med bakfötterna i luften. I början lät jag henne vara ifred i boxen och byggde upp ett förtroende oss emellan i andra situationer. Numera går jag både in hos henne och står där, samt byter täcke. Hon grinar fortfarande och visar ett väldigt tydligt aggressivt beteende, men hade hon helt enkelt varit aggressiv hade hon kunnat göra mig riktigt illa tusen gånger om då jag både går bakom henne och kryper under halsen. Alltså visar hon bara att om jag gör henne illa, kommer hon göra mig illa. Hon är något sånär bekväm så långe man står stilla, men då jag rör mig blir hon osäker. Blir hon riktigt orolig så står jag bara stilla tills hon hon blir lite lugnare, och fortsätter sedan med det jag höll på med.

Efter att ha haft en del hästar som visat både dominansbeteenden och rädda beteenden så finner jag det väldigt viktigt att först alltid komma till botten med varför mig häst reagerar på detta viset, för det finna alltid en förklaring, och alltid ett korrekt svar till hur man skall handskas med en situation. Eftersom allting är en följd av en anledning dock så måste man börja där.

Jag håller fullständigt med dig i allt du säger, min häst var ju väldigt dominant och hade troligen fått en hel del däng ända tills ingen vågade hantera henne längre, då fick jag henne gratis. En väldigt snäll och timid dam :angel: , som inte missade ett tillfälle till att liva upp tillvaron genom att sätta tänderna i rumpan på mig, hota, munhuggas, snappa åt sig armen eller ett finger, eller backa på mig och hota. :devil:

Eftersom jag aldrig tog henne på allvar så rann all ilska ut i sanden och det som såg ut som värsta slagsmålen var bara bus oss emellan. Vi busade varje dag litegrann och det var alltid hon som började hota mig, och sen var "slagsmålet" igång. Vi visste precis var vi hade varann och skada varann fanns inte på kartan.

Vi fick 17 fina år tillsammans och hon blev 25 år men fortfarande busig in i det sista.

Du gör något jag aldrig gjort, nämligen håller på med nåt som inte båda gillar och då är det som bäddat för bråk. Min filosofi är lyhördhet och ödmjukhet, jag satsar alltid på teamwork, inte "nu ska du göra" utan "nu ska VI göra" och det ska båda tycka om. Det ska vara kul att va häst och kul att va hästägare. Bara för att man står som ägare på ett papper betyder inte det att jag äger och gör som bara jag vill, utan jag frågar alltid den andra (hästen alltså) om det var kul annars lägger jag ner just det jag har tänkt göra.

Ledarskap betyder ömsesidig respekt, tillit och kärlek från båda håll.

Jag har ALDRIG ens höjt rösten åt någon häst eller hund eller annan varelse, aldrig ens duttat till nån, och aldrig haft problem med en enda häst eller annat djur någonsin.

Jag håller med dig om att det vi gör tillsammans ska vara kul - för båda. För det är inte kul för mig att rida om hästen tycker det är pisstråkigt! Dock så måste man ställa vissa krav, för hästens skull också. För får den ingen utmaning och stimulans för huvudet, så utvecklas den inte, och i sin tur kommer den att tycka alla enkla övningar blir tråkiga i längden, precis som människan som försöker få den att utföra dem.

Det var första gången jag skulle träna honom vid hand - lära honom vad tryck i skänkel läget betyder och att kunna gå bredvid mig - så som man jobbar från marken inom AR. Klart han inte tyckte det var kul då, vem tycker det är roligt när man inte förstår? Men det är inte ok att bitas så fort man inte vill! Låter man inte hästen ta i lite och skärpa sig i situationer som inte är hel kul, så kommer den aldrig att utvecklas. Är hästen rädd för traktorer och man aldrig tränar den för att komma över rädslan, så kommer den alltid vara rädd för traktorer - och har den väl lärt sig att: Det är bara att lata eller bitas så slipper jag uppgiften, så varken respekterar den dig, ser dig som din ledare eller känner kärlek inför dig när du låter den slippa. När han väl vet vad övningen går ut på, så kommer han även tycka det är roligt när han gör rätt eftersom jag motiverar honom. Men pushar jag honom inte när han försöker slinka undan, då gör han heller inte rätt och kommer därför inte att lära sig något.

Samma med barn: Om din unge med buller och bång vägrar damsuga när du ber den om det, låter du den slippa undan då?

Det är ju skillnad på forskning och egna upplevelser vad gäller hästars förståelse utav talat språk. Tror att tonfallet spelar större roll än orden...

Min nye hingst kan försöka bitas när man ska ta hovarna på honom. Inte för att vara elak utan då de senaste året någon rört hans ben har det varit den andra hingsten som han gick med innan. Har gjort som så att har han lyckats bita en får han ett ryck i grimman. Sedan fortsätter jag som vanligt som om det inte hänt. Detta funkar på honom iaf :)

Typisk hingstgrej, min syrra hade en hingst hon skulle träna och visa (2-åring), då utnyttjade hon den hingstreflexen, att huvudet åker ner (och så brukar dom gå ner på knä) så på mindre än 2 veckor kunde den buga på kommando! Han vann sin utställningsring och då fick han buga åt domaren som tack, folk tyckte det var hur kul som helst och tog massa kort = ) OT, jojamen : P

Jadu, min häst bits aldrig, så det var ett tag sen jag mötte en häst som bits, men oftast räkte det med att jag stamapde i backen så det vart en smäll. De brukade de lyssna på.

Men sen för ett par år sen fick jag bevittna min kompis som hade en häst som bet henne hela tiden. Så fort när hon lyfte på hoven, fick hon ett nyp i rumpan osv. Så en dag sa min kompis "om du biter mig idag så biter jag tillbaka!" och gissa vad hästen gjorde jo den bet henne så klart. Så min kompis bet tillbaka (inte hårt eller så) tillslut lyssnade hästen och bet inte henne i alla fall.

Det gäller ju att "tala" hästens språk, en rak höger som ex är ju inget som en häst förstår sådär, mer att det är bestraffning. Och i vissa fall så blir ju hästen mer rädd för en, än att ha respekt för en. Det är viktigt att man skiljer på de sakerna!
Så om en häst går på mig till ex så höjer jag mitt ben som en varning att kom inte närmre, för det är så det funkar i hagen! Funkar för mig i alla fall! (:

Jag brukar alltid vara väldigt mjuk med hästarna jag har hand om.. Nästan lite väl mesig skulle jag säga. Men en dag när jag var på en liten hopptävling så bet hästen hål i armen på mig och jag reagerade tillbaka med att smälla till han på nosen och då kastade han verkligen sig bort från mig och såg helt förvånad ut med vad jag hade gjort honom. Lika förvånad var jag själv då jag vanligtvis bara buffar bort dom eller ryter lite(blir inte biten så ofta heller). Men det gjorde sååå ont och jag tyckte han fick vad han förtjänade. Han bet mig aldrig mer :) men däremot fick jag världens utskällning från min tränare som var med på plats som blev jätte arg över mitt betéende och sa att man inte får göra sånt på tävlingsplats, men varför ska det vara någon skillnad hemma eller på annan plats? Det är väl klart att man vill se så bra ut som möjligt när man är ute med en massa främmande människor men ska man låta hästen få komma undan med det bara pga det?

Senast ändrad av en moderator:

Beror ju självklart på vad det är för häst. Om hästen i sig är väldigt känslig skulle jag aldrig få för mig att smälla till den. Det kan göra situationen mycket värre. Men om det är av trots hästen går på för att bita så självklart säger jag till den med ett skarpt NEJ. Fungerar inte det så puttar jag bort hästen. Fungerar inte det heller så får den en liten smäll på bogen för att visa att det är fel utan att straffa hästen på fel sätt :)

tycker att det är fruktansvärt trist att läsa denna tråd.
Det verkar som en självklarhet att smälla till hästen när den bits.:(
Fråga er istället varför bits den???
Hästar är alltid ärliga.de reagerar för stunden och att de bits är oftast ett försvar mot något. Är det då rätt att ge den stryk för att den kanske finner det obehagligt att bli sadlad för att sadeln gör ont eller att något annat stör den just då?
Vart befinner ni er när ni hanterar hästen? står ni jämt vid dess huvud o blockerar dess sikt?
En häst som bits är alltid skapad av människan. En häst som fortsätter att bitas bits för att människan fortsätter i samma stil hela tiden. ändrar man inte bemötande o attityd själv kommer inte hästen heller att göra det.
Hade själv en naffsig häst men har nu fårr hjälp av tränare och beteendet va helt o hållet mitt fel. jag skymde hans sikt o hanterade för mkt på vä sida och handmatade honom sen att ponnyn är överviktig o sen naffsar när sadeln kommer är ju logiskt. han säger :jag vill inte att nån rider mig ännu,om jag då slår honom ja då har jag verkligen bevisat för min häst hur förtroendefull o förståndig jag är som hästägare.
ponnyn har slutat naffsa. tränaren sa så här: blir du biten ändå då är du på fel ställe o är för långsam i din bedömning. undvik hela situationen när hästen naffsar och BESTRAFFA aldrig!
Man får helt enkelt vara lite detektiv. fråga er varför innan ni slår era djur. det är aga,kom ihåg det!

Tja,det är ju lätt att säga att man aldrig ska slå ett djur! Givetvis måste grundinställningen vara just det,kan dock säga att när en av ridskolans ponnyer försökte bita av mig lillfingertoppen så blev jag rejält arg :devil: han har dock inte gjort om det :angel:(på mig iallafall) de senaste 5 åren. Svårast var nog att förklara för mina 5åriga elever "att ibland måste man bli lite arg...."

Annars så kan ju just ponnyerna vara lite nafsiga men en snabb "snärt" på mulen så slutar de. Hade man haft de själv så hade det ju troligtvis avstannat men det är svårare med så många barn.

När man sadlar/sätter på täcke på kompisens fuxsto :grin: så hugger hon gärna i luften och det kan hon ju få göra :D

Jag försöker dock lära mina elever så gott jag kan att respektera hästarna, lära sig deras språk och beteende för då händer det dessutom färre olyckor!

Om en häst biter dig, eller tänker/är nära på att göra det, hur gör ni då?
säger ni försiktigt "sååja lilla hästen sådär får du inte göra" , säger ni "FY!!"
eller smäller ni till hästen?
jag bara undrar ;)

Som några har skrivit så försöker jag alltid att ta reda på varför hästen bits. Jag slår aldrig en häst (ända anledningen skulle isf vara i självförsvar), hästar är inte dumma. Dom är ärliga, grymt kloka och dom har mycket att lära oss människor. Att smälla till en häst som bits är kränkande mot hästen (min åsikt), hästen försöker säga något och den blir slagen? Nej, min regel- slå aldrig ett djur.

Som många andra säger beror det på vilken häst om det är ett föl eller en vuxen häst och varför den bits.

Nu har jag inget problem med några bitande hästar som tur är :)

En häst som nafsar puttar jag bort HÅRT och säger NEJ.
En häst som hugger i luften och ser ut som en drake ignorerar jag.¨
En häst som försöker hugga mig i en arm eller liknande får sig en redig smäll!
Har varit med om några sådana vuxna hästar och då har jag oftast haft ett spö gömt i den bortre handen och när hästen är påväg att hugga mig i armen får de ett rejält slag över nosryggen från ingenstans och sen har hästarna peppar peppar aldrig bitis igen varken på mig eller någon annan så jag ser det som en lyckad metod.
Nu förespråkar jag verkligen INTE att man ska slå hästar, men man måste visa gränsen ordentligt och det är bra om de inte riktigt förstår vad som hände mer än att man inte gör så.
Om man ser till hur hästar behandlar varandra med hästspråk är de ju knappast speciellt försiktiga med varann utan det är hårda sparkar och slag som gäller.

Just det där med att dom FÖRSÖKER hugga är något man enkelt kan vända bara genom att tolka i vilken situation dom gör det, och vad meningen med "hugget" är. Jag har träffat många hästar som satt tänderna i mig men bara försiktigt och då har vi lärt känna varann lite innan. "No hard feelings", inga blåmärken utan bara lite bus från hästen som tidigare lyckats skrämma bort människor och på det sättet lyckats undkomma hantering eller ridning. Anfall är ju bästa försvar, och enklaste sättet att avväpna ett sånt anfall är att inte ta hästen på allvar utan bara kliva rätt fram, ge den en kram och nån godbit, retas lite och sen var det "anfallet" förstört. ;)

Ska man avväpna ett djur så måste man vara trygg i sig själv för är man skraj så läser dom det som en öppen bok och blir gärna ännu värre eftersom dom känner att dom har övertaget.

Jadu ingen vettig människa skulle börja krama å gulla med en häst som man vet kommer att bita dig i armen jävligt hårt.

Så hårt att man har bitmärket så man fortfarande ser märke efter varje tand kvar 15 år senare...

När det handlar om sånt bitande då får de sig en redig smäll för det är INTE okej

Och jag kallar det för att Försöka bita mig men jag hinner avbryta det, jag kallar inte småbitande som inte gör ont för bitas för mig är det nafsande och då kan det funka att gulla bort det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka