Hur hanterar ni era hästar när dom tex bits?

Sv: Hur hanterar ni era hästar när dom tex bits?

sällan jag går på fysiskt men har gjort några gånger på hästar som varit helt galna.
Igår gick jag faktiskt på min 1åring för första gången. Hon tar det verbala mycket väl men igår kom det bara en reflex. Hon skulle snusa mig i ansiktet, hon var på lekhumör och ser bara hur hennes mun öppnas och tänderna kommer. Nu var det inte av aggressivitet men det är inte okej, så jag slog till henne på mulen på sekunden, inte vidare hårt men dock. Som vanligt blir hon förnärmad när man säger till henne och går iväg och står och tittar på en en stund innan hon kommer fram igen.

Om en häst biter dig, eller tänker/är nära på att göra det, hur gör ni då?
säger ni försiktigt "sååja lilla hästen sådär får du inte göra" , säger ni "FY!!"
eller smäller ni till hästen?
jag bara undrar ;)

Jag ger en liten putt för att markera sen nonchalerar jag det hela.!

Hon skulle snusa mig i ansiktet, hon var på lekhumör och ser bara hur hennes mun öppnas och tänderna kommer.
Hihihi, så gör ofta hästar mot mig men jag svarar med att "munhuggas" tillbaks. Först blir dom väldigt förvånade men sen testar dom igen och vips står man och nafsar åt varann.:p

Kan tilläggas att hittills under dom över 30 år jag hållit på med hästar så har ingen nånsin satt tänderna i mig, dom vet så väl var gränserna går, och att jag är ömtåligare än en artfrände. ;)

: O Så skulle jag aldrig göra. Tänk den stackare som kommer efter mig, hästen och är glad och vill leka och så blir stackars ägaren biten? i nyllet? Även om hästen aldrig skulle bita mig, men andra då? Den fattar väl inte att alla har olika regler för vem man får leka med tänder och inte?

*kl*

Min häst har lätt för att bitas, spec i lite stressade situationer. Han har satt tänderna i mammas arm rejält några gånger när hon tittat bort. Passar man honom bara så är det lätt att undvika. Han lyssnar på rösten eller så får han en lätt dutt på mulen om man lägligt kan säga till honom så.

Är han stökig (mest som i att inte stå still, dra i bettet och då också försöka bitas i bland) kan jag ta tag i båda tyglarna/grimman, hålla honom kort och dutta till honom vid sidan om mulen samtidigt som jag säger åt honom på skarpen att skärpa sig. Det hjälper i alla situationer och han blir inte ett dugg rädd utan förstår att nu menar matte faktiskt allvar, även om han tycker det är en stressande situation så måste han lugna ner sig och vänta lite.

Jag är mycket tydlig med att lära hästarna att vi är ömtåliga varelser, sparka tex gör han öht inte om han inte blir väldigt störd (typ sår o liknande) och då är det ändå aldrig riktat mot människan utan han visar tydligt att han inte vill sparka men att han tycker det är riktigt jobbigt. Men just gränsen mellan att mysa och nypas har han väldigt svårt för. Är han lugn är det inga problem men när han blir lite stressad så har han väldigt lätt för att ta med tänderna/för hårt. Precis som han rycker tag i grenarna i ren frustration om han är uppjagad ute i skogen. Det är väl ponnygenerna eller något :D ;)

Andra hästar som rent hugger efter en har jag dock inga som helst problem med att direkt möta med handen (inte slå dem efteråt alltså utan möta deras hugg), det är ju skitfarligt! Och jag visar tydligt (på alla sätt o vis) att det är verkligen nolltolerans med sådant beteende. Precis som om de slår. Men prio ett är såklart alltid att försöka undvika att hästen svarar med sådant beteende. Men OM det sker så är det verkligen big nono.

Senast ändrad:

Hihihi, så gör ofta hästar mot mig men jag svarar med att "munhuggas" tillbaks. Först blir dom väldigt förvånade men sen testar dom igen och vips står man och nafsar åt varann.:p

Kan tilläggas att hittills under dom över 30 år jag hållit på med hästar så har ingen nånsin satt tänderna i mig, dom vet så väl var gränserna går, och att jag är ömtåligare än en artfrände. ;)

Njae, så vill inte jag ha det. Jag vet att hon var ganska uppspelt när detta hände men det är inte okej iallafall. Nu vet hon det, och hittills i hennes 1åriga liv har hon aldrig gjort om något som jag sagt ifrån till (verbalt).

Hästar är smarta, dom känner först in vem dom får kontakt med och sen testar dom lite lätt om det dom tänker göra är okej. Det jag skrev gäller inte bara mina hästar utan alla hästar jag träffat på. När jag kommer in i hagen eller boxen existerar inte "mitt spejs" och "ditt spejs" utan då är det "vårat spejs".

Jag har ju, som jag nämnt förut, ett helt annat förhållningssätt än dom flesta andra när det gäller djur, jag ser djuren som mina jämlikar. Hästen får jättegärna "sitta i knät" och vara med överallt, hästägarna kan det däremot i många fall kvitta att dom är närvarande då dom bara ska bestämma en massa och ställa till problem. ;)

Hästar är korkade, har dom fått bitas (även om det bara är i luften framför ansiktet) i flera år så 'jaja då går väl nästa med på det med, förutom att shit! nästa person tog det som en attack och jag fick stryk??' : P

Hästar är hästar och människor är människor, har lite svårt för att låta hästarna tro annat. jag är människa och har andra regler, sedan att många kan bli lika hästens är en annan sak. Lite som hundar och katter måste träna för att fatta varandra om dom ska bo under samma tak, hur många hundar är det inte som åkt på stryk när dom ville leka och katten tog det som en utmaning? Nej, jag är ingen häst och ska inte behandlas som en heller.

Att bara smälla till hästen tror jag inte gör någon skillnad. Hästen slutar kanske för stunden, men det är ingen långsiktig metod. Att bara säga till hästen tror jag inte heller på.

Om hästen biter mig så går jag emot den "hotfullt" och får hästen att flytta sig med hjälp utav mitt kroppsspråk. Jag visar helt enkelt med mitt kroppsspråk att det inte är ok och att den ska hålla sig på avstånd. Kommer den närmare igen så får man "jaga" bort den igen.

Men ärligt så brukar jag inte bli biten så ofta. Har hästen respekt för dig så kommer den inte bita dig. Bits gör den bara om den tycker att den "står över" dig. eller inte ser dig som en bra ledare och försöker "gå om" dig i ordningen. När hästen börjar nafsa och bita efter människan så har det ändå gått ganska långt åt fel håll ..

Hästar är korkade, har dom fått bitas (även om det bara är i luften framför ansiktet) i flera år så 'jaja då går väl nästa med på det med, förutom att shit! nästa person tog det som en attack och jag fick stryk??' : P

Hästar är hästar och människor är människor, har lite svårt för att låta hästarna tro annat. jag är människa och har andra regler, sedan att många kan bli lika hästens är en annan sak. Lite som hundar och katter måste träna för att fatta varandra om dom ska bo under samma tak, hur många hundar är det inte som åkt på stryk när dom ville leka och katten tog det som en utmaning? Nej, jag är ingen häst och ska inte behandlas som en heller.

Eumm... Du är människa och har andra regler - i kombination med att hästar är "korkade".. Hur ska ett så dumt djur veta skillnaden på något som umgås med dem dagligen? Fundera lite djupare över detta tycker jag...ponnytjejen...

Jag tror inte jag är den enda som kan tycka att hästar är korkade djur. Men nog ser dom väl skillnaden på en lodrät avlångt djur på två ben och ett vågrät avlångt djur på fyra ben? Som också låter helt olika? Jag fattar nog inte alls vad du skriver.

Hästar och andra djur ser "insidan" medan vi "smarta människor" inte har den egenskapen kvar då vi är sönderavlade sen generationer. Det är bara en del av oss som behållit den egenskapen, men vi är ju lite ödmjukare än genomsnittet och bryr oss inte om att sticka ut, eller "vara nån" eftersom vi vet det vi vet.

Hästar kan göra skillnad mellan olika människor och uppföra sig därefter.

Förra medryttarhästen uppförde sig t.ex. alltig exemplariskt när matte red. När den andra medryttaren red gick han som på äggskal, hon hade trasig rygg och det verkade som om han visste att hon var ömtålig. Med mig busades det friskt och jag lät honom göra det då jag inte har några problem med lite skoj i skogen. Matte var "mamma", som han lydde, den andra medryttaren var "lillasyster" som behövde skyddas och tas omhand, jag var "kompisen" som man mest hade kul med. Han blandade ALDRIG ihop det.

Naturligtvis beror det på situationen. Fräste i ordentligt till mammas häst när jag tränade honom igår. Han tyckte inte övningen var rolig och började nafsa efter handen jag hade närmast honom. Ibörjan ryckte jag bara till i grimskaftet men när han nafsade till ordentligt - jag kände bara tänderna men det var hans utryck som blivit starkare, så morrade jag i ordentligt och han fick backa kraftigt. Slår jag hästen så är det för att den är för nära. Sedan klappar jag den direkt efteråt på samma ställe där jag slagit den. För att visa att man inte är arg (ilska föraktas bland hästar) utan bara uppfostrat - även fast man faktiskt blivit arg så kan man ju inte visa det sekunderna efter, när hästen inte längre gör något fel. ^^

Du gör något jag aldrig gjort, nämligen håller på med nåt som inte båda gillar och då är det som bäddat för bråk. Min filosofi är lyhördhet och ödmjukhet, jag satsar alltid på teamwork, inte "nu ska du göra" utan "nu ska VI göra" och det ska båda tycka om. Det ska vara kul att va häst och kul att va hästägare. Bara för att man står som ägare på ett papper betyder inte det att jag äger och gör som bara jag vill, utan jag frågar alltid den andra (hästen alltså) om det var kul annars lägger jag ner just det jag har tänkt göra.

Ledarskap betyder ömsesidig respekt, tillit och kärlek från båda håll.

Jag har ALDRIG ens höjt rösten åt någon häst eller hund eller annan varelse, aldrig ens duttat till nån, och aldrig haft problem med en enda häst eller annat djur någonsin.

Du gör något jag aldrig gjort, nämligen håller på med nåt som inte båda gillar och då är det som bäddat för bråk. Min filosofi är lyhördhet och ödmjukhet, jag satsar alltid på teamwork, inte "nu ska du göra" utan "nu ska VI göra" och det ska båda tycka om. Det ska vara kul att va häst och kul att va hästägare. Bara för att man står som ägare på ett papper betyder inte det att jag äger och gör som bara jag vill, utan jag frågar alltid den andra (hästen alltså) om det var kul annars lägger jag ner just det jag har tänkt göra.

Ledarskap betyder ömsesidig respekt, tillit och kärlek från båda håll.

Jag har ALDRIG ens höjt rösten åt någon häst eller hund eller annan varelse, aldrig ens duttat till nån, och aldrig haft problem med en enda häst eller annat djur någonsin.

:bow::bow::bow:

Mina föl har inte varit gamla när de förstått skillnaden på hästar och människor. Deras mamma känner lätt av skillnaden på vuxna och barn, erfarna och oerfarna människor. Hundar och katter, och så vidare. Jag tror inte att hon är ett stort undantag jämfört med andra hästar.

Det är lite det jag menar... Just därför skulle jag inte munhuggas med en häst, jag är inte en annan häst och det ska den inte tro heller?

Hästar kan se skillnad på människa och människa också, även på avstånd, men genom att uppföra sig för mycket likadant så tränar man bort gränserna och lär om den att människa kan visst vara häst. Någon som fattar vad jag menar?

Jag förstår inte.

Jag har aldrig varit med om att en häst först förstått att det är skillnad på hästar och människor och sen slutat förstått det, ifall det är vad du menar.

Flyttar undan hästens huvud, om det inte hjälper, backa hästen, om det fortfarande nafsas, flytta hästens bakdel. Funkade för oss, skaffade en häst som högg efter oss så fort hon kom åt, gick över på några dagar. Att prata med hästen är överflödigt, de förstår ändå inte vad vi säger, mer än inövade kommandon. Är hästen van att få godis ur handen får man skylla sig själv!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka