Hur hanterar ni era hästar när dom tex bits?

Sv: Hur hanterar ni era hästar när dom tex bits?

Jag säger nej med skarp röst. Det är otroligt få gånger det inte funkar.

Jag gör likadant. Funkar alldeles ypperligt bara man ransonerar sin röst, så att säga. På 18 år med samma häst har jag använt den skarpa tonen mindre än 10 gånger, så när jag gör det vet han att jag menar allvar. Höjer man rösten varje dag slutar vilket djur som helst att lyssna.
(Hade en granne som hade 8 hästar i sitt stall, hennes naturliga tonläge var skrikläge och varken hästarna, hundarna eller hennes barn lyssnade på henne :) tråkigt egentligen för hon var trevlig annars)

Vi har en kallblodstravare som min sambo får smälla till varje gång han ska arbeta för så fort man tex ska köra han eller ibland bara vi skötseln och selningen före så biter han EN gång HÅRT, en smäll så slutar han sen kan han tex i boxen när man borstar han vara på väg att bitas då räcker det med ett skarpt NEJ DU,

Men vissa situationer biter han alltid en gång, mig bet han i ryggen en gång när vi skule släppa ut dom på morgonen och han blev sist ut så när jag skulle öppna boxlåset längst ner på dörren så bet han och fick tag i skinnet med tänderna INTE skönt.

Vi har inte haft honom hela livet utan vi tog hem han i september i fjol( han är 10 år) och han var mkt värre då, då bet han tamme fan hela tiden men som sagt det har blivit bättre, hela han har blivit en annan häst, han bet tex hovslagaren i ryggen första gången han skulle sko här hemma men inte de nån mer gång.

Stora hästen har råkat bita mig en gång, hon nafsade nog efter en flyga och så råkade min arm vara emellan. Jag kan inte säga vem som blev mest förvånad, men efter att vi tittat på varann en stund kom vi överens om att det nog inte hade hänt.

Lilla hästen var väldigt lättskrämt och orolig när hon kom till oss. Man kunde bara vara en inne i boxen hos henne för kom det in två personer fick hon panik. När man rörde vid henne darrade hon och försökte gömma huvudet i ett hörn. Nu har hon kaxat på sig och iblend händer det att hon nafsar lite på tillgänglig kroppsdel när man spänner sadelgjord eller täckesspännen. Vi tillrättavisar henne faktiskt inte alls, för det gör inte ont och det är så härligt att hon äntligen vågar "ta sig ton" igen. Vanligtvis skrattar vi nog bara eller daltar lite extra med henne...

Jag har endast en gång sedan ridskoletiden (ojj vad de hästarna kunde bitas) råkat på en häst som bet människor hårt och med vett och vilje. Enda sättet att klara sig undan hans tänder var att tydligt visa med sitt kroppsspråk att man var ledare och inte rädd för honom.

Om en häst biter dig, eller tänker/är nära på att göra det, hur gör ni då?
säger ni försiktigt "sååja lilla hästen sådär får du inte göra" , säger ni "FY!!"
eller smäller ni till hästen?
jag bara undrar ;)
Stannar upp eller säger - hörru!

Har bara lyckats få ett nafs o hästen kastade sig utan att jag gjorde ngt- man skriker ju -AJ! eller iallafall jag.....Det var inte meningen att det skulle ta annat än i brallan.
Förresten så funkar det ika bra med att klappa om hästen bara grinar illa- den kommer av sig.

Senast ändrad:

Med en tämligen "mouthy" pojke i stallet som dessutom är rätt tuff så har jag lärt mig att inte så mycket tänka på vad JAG gör, som hur HAN reagerar. Den korrigering som skulle få en vanlig häst att hoppa i taket får honom att möjligen höja ett ögonbryn och sen testa fall jag verkligen menade allvar. Så jag reagerar högt och våldsamt och ger mig inte förrän han hoppat baklänges och ser ut att vilja ducka. Man måste verkligen mena blodigt allvar på honom, först då tar han in korrigeringen.

Han är verkligen inte den som vill illa, det "bara" kliar i honom och han tar ut det med munnen, det hade väl inte varit någon större fara men han gör det ofta med vidöppen mun så risken att han orsakar rejäl skada om han får tag i något är rätt stor. Just pga av det har ett och annat finger slunkit med när han ska få något gott, men han reagerar väldigt snabbt när han märker att man hojtar till så det har gått bra. Ger väldigt sällan godis av den anledningen men ibland fyller faktiskt godisbelöning en funktion för mig.

Bits min hingst, biter aldrig mig, men har bitit andra som hanterar honom dagligen. Jag BER dem att ge honom en liten käftsmäll på munnen, inte överdriven. Eller alternativ två: höj rösten, backa och vifta lite så han håller sig undan. Funkar alltid den dagen. Men risken är att det händer igen om en månad då de gulligullar mycket med honom runt mule och visar sig själva underlägsna..

Biter de mig så får de en smäll, öga för öga ;)
Men av de hästar jag har är det två som skulle kunna få för sig att bitas och de båda tål en smäll. Den ena behövs det inte smällas till utan räcker med att ropa till 'vad gör du!?' medan den andra definitivt behöver tillrättavisas så det inte blir en vana.
Sen har jag en valack som kan nafsa/plocka i kläder, grimskaft, grejer och liknande och där säger jag bara 'Nej!' och tar undan det från honom, för han är mest plockig och inte bitig egentligen.

Det var en intressant fråga faktiskt..

Min ena, som ibland får för sig att testa gränserna, kan bitas när man spänner täcket vid bogen osv, då räcker det med en smäll på halsen och några väl valda ord så gör han inte om det förrens nästa gång han bara ska testa lite :)

Den andra kan faktiskt bita ordentligt när man pysslar med täcken, sadel osv, men han är så känslig så ett " J****vlar, i lite morrande ton räcker för att han ska stå i hörnet o skaka, sedan får man fjäska med lite gullig röst för att han ska bli nöjd igen
Jag undrar vem av oss som bestämmer egentligen, han har nog lindat mig runt sin hov :p

Beror helt på vad hästen vill med att bitas och hur situationen ser ut. Är det en häst som gör ett riktigt utfall kan det mycket väl bli en smäll för att skydda mig själv, även fast jag helst undviker sådan kontakt in i det längsta.
Är det en häst som hotar och prövar sig räcker det som oftast med en stark röst, självsäker kroppshållning och ett bestämt "jag flyttar inte på mig för dig"-uttryck som man ber hästen att flytta sig med.
Är det en häst/föl som nafsar eller tigger för skojs skull brukar det även där räcka med röst och att vända bort huvudet.

Oavsett situation tolererar jag dock aldrig någon form av hotfullt beteende av någon häst!

Jag håller med flera, fast det inte går : P jag vill säga som Älgen, men samtidigt är det svårt att säga, för dom ändå gör olika.

Om den bits så att den inte bara markerar så 'bits' jag tillbaka, hårt. Backar den inte så blir jag arg och bröstar upp mig rejält och gör utfall, drömmer till på bogen, om det behövs mera stryk. Den ska backa undan, om så bara ett steg. Men som någon redan sagt, vissa kastar sig bort bara av att man ryter till.

Dom som är sura av sig är bara att ignorera, dom visar bara sitt missnöje. Dom kan inte muttra svordomar så då får dom väl kasta med huvudet och bita luft..

Sedan håller jag med kvandi, det är mycket runt omkring! Det krävs mycket för att en häst ska bitas, oavsett vad som ligger till grund för det. Jag är också mycket noga med att det runtomkring ska funka, på så sätt kommer jag sällan dit där den bits efter mig.

Beror på situationen.
En häst som hugger i luften omkring sig vid tex sadelgjordsspänning bryr jag mig inte om -som någon annan sa, en häst kan inte muttra svordomar så nåt får de ju göra. Och hästar som biter i allt de får tag i (typisk "plockighet") tar jag bara bort saken från och är det riktigt besvärligt kan jag säga NEJ.
Däremot en häst som siktar på mig med bett eller sparkar (händer väldigt sällan iofs) -den får ångra sig helt enkelt.
Såpass respekt får hästen ha, att den viftar runt i luften är inte så farligt men när den går på mig och "får tag" -gäller även mina kläder, så blir det konsekvenser.
Sedan är det ju inte bara situationen som spelar roll utan även vilken häst det är. Är det en riktigt känslig häst så räcker det kanske med ett skarpt NEJ för att den ska dyka in i ett hörn, man får anpassa medlen efter behov. Räcker inte ett NEJ kanske det räcker med att man lägger till "vifta till med handen". Men är det en mindre känslig/tuffare häst som dessutom gör sig riktigt otrevlig så blir det en ordentlig smäll.

Senast ändrad av en moderator:

En vuxen häst som biter mig skulle få en smäll. En som tänker bita/nafsar får ett NEJ, och ev knäpp på mulen.

När jag jobbade i travstall förr så hade jag en passhäst som alltid bet mig, hårt, oftast i armarna men det hände att han högg i benen med. Han fick en grep i huvudet (eller annat som fanns i närheten), varje gång och då slutade han. Jag kunde bli så förbannad att jag stod och vrålade på honom ett tag och han stod som ett ljus under tiden. Varje gång tänkte jag "Nu måste han ha lärt sig". Nästa dag när jag tex ska ta på honom grimman då bara hugger han utan förvarning. Sån var han. :mad:

Gissa vem som var glad när ägarna sålde honom så han flyttade till en annan tränare? :)

Korrigerar genom att backa den några steg eller vända bort huvudet på den. Sen skulle jag definitivt se efter varför den biter mig, är det lek, försvar eller protest över något den inte klarar av eller känner sig obekväm med? Tror mycket beror på situationen.

KL:

Jag har gjort ett litet experiment på flera hästar jag haft eller träffat, och ju hårdare man ger tillbaks desto hårdare attackerar hästarna. Då det aldrig varit nån fara för överdrifter från nån av oss så kunde jag ju testa ganska länge och det som ser ut som ett hugg när det säger "Smack" i armen var bara en rörelse utan kraft, likadant som när jag "nöp" hästarna i låret eller det som råkade vara närmast när vi busade.

Vad jag vill säga är att det går alldeles utmärkt att lära även lynniga hästar att bita försiktigt, och jag vet att alla inte accepterar min hästhantering men för mig har det funkat alldeles utmärkt,,,,,,,,,,alltid. Hade hästarna inte accepterat behandlingen hade dom lätt kunnat bita av armen men hittills har jag aldrig ens fått ett blåmärke eller ont av ett hästbett.

Ignorerar, iaf vid sadling. Sedan berömma när hon slappnar av. Desamma när jag är i hennes personliga anderum i allmännhet
Däremot i mätningar oss emellan, tex protester när jag flyttar henne, graderar jag upp mig och tvingar henne att akta.

Jag ställer mig frågan "varav detta beteende?"
Sen fnular jag lite på det innan jag tar ett beslut om hur beteendet ska hanteras, eller om det ska nonchaleras. Man behöver inte ta allt så personligt heller har jag lärt mig.

NEJ! med vass röst räcker för min dam!

När jag växlar till det tonläget vet hon att det är allvar!

Skulle aldrig drömma om att slå till henne, usch! :crazy:

Senast ändrad:

Det beror helt på situation och individ.

Det jag oftast råkar ut för är unghästar som ska naggas i ryggen när jag jobbar, och då brukar det räcka med att jag skakar lite på mig och kanske stampar till i golvet. Funkar inte det ber jag ägaren ta hand om det, inte mitt jobb att uppfostra hästarna.

Mina hästar skulle öht aldrig komma på iden att bita folk. Varför skulle de bitas? Det handlar ju oftast om ett inlärt beteende/brist på korrekt uppfostran och löses enklast genom att ändra motivationen och visa vilka beteenden som är önskvärda. Oftast gör jag detta mha positiv förstärkning.

Nu är det mycket sällan som jag blir biten av hästar för jag är ganska så stark i mitt ledarskap eller vad man ska säga, hästarna brukar inte gå på mig. Skulle hästen av någon anledning bitas eller sparkas så får de en rejäl jävel tillbaka. Punkt slut. Det är precis så andra hästar gör också och är ett fungerande koncept.

Det viktiga är att man ger en smäll och sen ska det liksom vara fine. Då visar man att man är lugn men bestämd.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka